Ризар, понеже явно си добре запознат с "автохтонските" тези и може би с творенията на Ганчо Ценов, Асен Чилингиров и може би Йордан Табов, моля да ми отговориш на няколко въпроса за готите.
-Здравейте бойно – слависти,
Нека аз да отговоря на г-н Торн, защото все пак въпроса е виртуален до виртуални събеседници и не е особено важно кой въпрос до кого е, а самият смисъл на словото между виртуалните личности.
1. Как се тълкува сведението, че са живели на остров Скандза?
- Тълкува се, че о-в Скандза е Скандинавия. Ясно е обаче и на първолаците, че Скандинавският е п-в. Ясно е също, че оттам по причина на суровият климат не могат да се разселят популационни миграции. По тези причини о-в Скандза се приема за митологично съществуващ. Или евентуалното наименование на някой о-в от Великобритания.
2. Как се тълкува наличието на остров Готланд и град Гьотеборг? А на племето гаути?
- Тези две наличности не са от едно и също време та да се сравняват. Въпреки очевидната възможност да са алтернативни имена въпреки времевата разлика. Те обаче като частичен случай нямат отношение към готският проблем. Както Бургас не може да има отношение към бургосите.
3. Как се тълкуват легендите за "трите кораба", изложени от Йордан?
- Йордан недвусмислено заявява, че преразказва една легенда. Самия той не твърди, че тази легенда е 100 % исторически верна – каквато между впрочем е и всяка друга легенда. Друг е въпроса, че поради очевидната липса на исторически паметници с германска „следа” германската историография се залови отчаяно за Йордан и неговата легенда.
4. Как се тълкува факта, че имената на -мунд и -рих са широко разпространени при ВСИЧКИ германци.
- При всички германци очевидно не. Вярно е, че всички германци са част от древното индоевропейко семейство. Тези окончания обаче в древността не се свързват единствено с германоговорящите, но и със много личности за които не може да се твърди, че са германоговорящи. Те СЕГА са част от германоговорящите, но в първоизточниците окончанията по-горе са притежание предимно на люде напуснали балканският п-в в посока – запад.
5. Как се опровергава "сребърния кодекс". Моля подробности за Глаубер, сребърния нитрат и пълната невъзможност такова нещо да е създадено преди 17 век?
- Сребърният не се опровергава – той се тълкува. И тълкуването на езика от почки всички специалисти е, че този език е на основата на старогермански. Никъде не е казано или доказано, че този ЕЗИК Е ГОТСКИ. Това се приема по предположение, а не по доказателствен материал. Ще пусна отделна тема по този въпрос, който се тълкува на кой както му изнася – по политически причини.
6. Къде освен в дуклянския презвитер и производните от него извори се споменава, че езикът на готите е като на на славяните.
- И този презвитер не е малко като източник, като се има предвид че германците се уловиха за една легенда. При съпоставянетао на два други паметника се вижда нещо подобно. Наречените готи от Касиодор бойци - готи в областта на Никопол, са наречени българи от Йордан след 17 години. Тези са най-исконните българи присъстващи неизменно на тази ограничена територия вече 1700 г.
7. Как се тълкува панегирикът на Енодий към теодорих, който подчертава голямата разлика между готи и българи?
- Няма подчертаване на такава разлика в текста. Накратко – това е хвалебствена реч, която индикира българи и готи като «народи». Тези «народи» са изправени един срещу друг и се «чудят» как така има равностоен на тях противник. За българите се казва, че са търсели битки и за тях достойнството се е измервало с кръвта по мечовете йм. Това не могат да бъдат «народи» в днешното разбиране на тази дума. Това са две бойни части които са се сражавали жестоко. И за тази победа на готите е хвалебствената реч на Енодий. Ако това бяха народи, или да се спрем само на това което ни засяга – българите, ако българите бяха народ в днешното разбиране на популация от население, то хвалебствената реч би била смешна да се хвалят готи победили една популация от която, както е извество болшинството не са боеспособни хора – това са жени, деца и възрастни. Така, че разлика няма – има битка която се описва с възторжени метафори.
8. Защо никой от византийските автори, особено Прокопий не забелязва родство на готите с българите?
- Много просто. Не може да има родство между готи и българи по простата причина, че на Прокопий му е известно кои са българите. На Симоката също. На Теофан от който всички официози извеждат Първото Българско Царство също. Последният по никакъв начин – нито смислово, нито фактологически свързва Есперих с българите. Това се прави само пожелателно от официозите, по подобие на германските официози. А българите не са етнос в тези случаи. Родство между етнос и войска не може да има, тъй като едното е народност а другото служба.
9. Как се опровергава сведението на Бусбек за немския език на кримските готи през 16 век?
- Много подробно е описано откъде е това сведение. То е толкова форс-мажорно, че предизвиква по-скоро смях отколкото сериозно отношение. Бусбек взема това сведение от двама – ДВАМА души – подвизаващи се около пристанището в Истамбул. Те заявили че са готи и му продиктували известен брой думи срещу заплащане. Същото можеше да направят и циганчетата на Ц.гара и да му заявят, че са викинги от Факултерих. Това е цялата сериозност на сведението на Бусбек.
10. Как се опровергават останалите готски писмени фрагменти, освен сребърния кодекс?
- Засега няма нито един «готски» фрагмент или дори една единствена буква, за която да се докаже,че е готска. За «Сребърният кодекс» в темата която ще пусна.
11. Как се съчетава арианството на готите с тоталната липса на действащи църкви и църковна йерархия в българските земи до Борис?
- Такава «тотална» липса аз обаче не виждам. Да бъдем конкретни. Фотий заявява, че съществуват «епископи на мрака», които «сеят манесовото семе». За да не потънем в подробности по сектите, ще въведа общото име «съботянство», тъй като арианството, манихейството, богомилството, павликянството и т.н. са съботянски течения. Не е точно, но за целта върши работа. Значи има съботянски епископи. Епископи обаче не се създават са една седмица или една година. Докато «пробие» една църква тук и там, докато се образуват общини със свещеници по места, докато се органицизат тези свещеници за една по-голяма дейност минава десетки, да не кажа стотици години.
Къде имаме на друго място съботянско присъствие. Това са точно въпросите на българите до папата. Те са наречени питане на княз Борис ², но на латински името на княза липсва и отговорите са «до българите». Отговорите някъде цитират и част от въпросите (които не са запазени) И ОТГОВОРИТЕ И ВЪПРОСИТЕ ИНДИКИРАТ СЪБОТЯНСКА ЦЪРКВА В БЪЛГАРИЯ. По това време съботянска не е нито папската нито константинополската църква, т.е. имаме индикация на САМОСТОЯТЕЛНА БЪЛГАРСКА ЦЪРКВА, различна от тази на Рим и Константинопол. И това много точно е индикирано в аналите на Анастасий Библиотекар.
В ариански и готски Италия и Испания си има и църкви и епископи?
- Не е ясно за кое време е това питане. За Италия не знам. В момента се твърди, че имало някаква църква в Толедо, в чиято служба били запазени някои ариански виждания. Няколкото свещенници които съм питал в Мадрид по този въпрос обаче не знаят нищо. В Толедо съм ходил по работа и съм нямал време да се занимавам с попски въпроси.
засега толкова, чакам отговори.
П.П. Смятам, че още Касиодор Сенатор е направил грешна връзка, основана на сходството в имената между гети и готи. Текстът за гетите в историите на Йордан и на Исидор Севилски стои като изкуствено вмъкване ни в клин ни в ръкав в историята и е преписан от по-старите автори, които са описвали Залмоксис и Буребиста, но определено не са чували за Один или за Бериг.
- Не само Касиодор, още много автори споменават не сходство на имената, а казват точно «гетите, които днес някои наричат готи». За подробни сведения «Гети и готи». Не е нужно да преразказвам казани неща, които могат да се прочетат в «оригинал» - Чилингиров.
Поздрави.
__________________
-Здравейте бойно – слависти,
Нека аз да отговоря на г-н Торн, защото все пак въпроса е виртуален до виртуални събеседници и не е особено важно кой въпрос до кого е, а самият смисъл на словото между виртуалните личности.
1. Как се тълкува сведението, че са живели на остров Скандза?
- Тълкува се, че о-в Скандза е Скандинавия. Ясно е обаче и на първолаците, че Скандинавският е п-в. Ясно е също, че оттам по причина на суровият климат не могат да се разселят популационни миграции. По тези причини о-в Скандза се приема за митологично съществуващ. Или евентуалното наименование на някой о-в от Великобритания.
2. Как се тълкува наличието на остров Готланд и град Гьотеборг? А на племето гаути?
- Тези две наличности не са от едно и също време та да се сравняват. Въпреки очевидната възможност да са алтернативни имена въпреки времевата разлика. Те обаче като частичен случай нямат отношение към готският проблем. Както Бургас не може да има отношение към бургосите.
3. Как се тълкуват легендите за "трите кораба", изложени от Йордан?
- Йордан недвусмислено заявява, че преразказва една легенда. Самия той не твърди, че тази легенда е 100 % исторически верна – каквато между впрочем е и всяка друга легенда. Друг е въпроса, че поради очевидната липса на исторически паметници с германска „следа” германската историография се залови отчаяно за Йордан и неговата легенда.
4. Как се тълкува факта, че имената на -мунд и -рих са широко разпространени при ВСИЧКИ германци.
- При всички германци очевидно не. Вярно е, че всички германци са част от древното индоевропейко семейство. Тези окончания обаче в древността не се свързват единствено с германоговорящите, но и със много личности за които не може да се твърди, че са германоговорящи. Те СЕГА са част от германоговорящите, но в първоизточниците окончанията по-горе са притежание предимно на люде напуснали балканският п-в в посока – запад.
5. Как се опровергава "сребърния кодекс". Моля подробности за Глаубер, сребърния нитрат и пълната невъзможност такова нещо да е създадено преди 17 век?
- Сребърният не се опровергава – той се тълкува. И тълкуването на езика от почки всички специалисти е, че този език е на основата на старогермански. Никъде не е казано или доказано, че този ЕЗИК Е ГОТСКИ. Това се приема по предположение, а не по доказателствен материал. Ще пусна отделна тема по този въпрос, който се тълкува на кой както му изнася – по политически причини.
6. Къде освен в дуклянския презвитер и производните от него извори се споменава, че езикът на готите е като на на славяните.
- И този презвитер не е малко като източник, като се има предвид че германците се уловиха за една легенда. При съпоставянетао на два други паметника се вижда нещо подобно. Наречените готи от Касиодор бойци - готи в областта на Никопол, са наречени българи от Йордан след 17 години. Тези са най-исконните българи присъстващи неизменно на тази ограничена територия вече 1700 г.
7. Как се тълкува панегирикът на Енодий към теодорих, който подчертава голямата разлика между готи и българи?
- Няма подчертаване на такава разлика в текста. Накратко – това е хвалебствена реч, която индикира българи и готи като «народи». Тези «народи» са изправени един срещу друг и се «чудят» как така има равностоен на тях противник. За българите се казва, че са търсели битки и за тях достойнството се е измервало с кръвта по мечовете йм. Това не могат да бъдат «народи» в днешното разбиране на тази дума. Това са две бойни части които са се сражавали жестоко. И за тази победа на готите е хвалебствената реч на Енодий. Ако това бяха народи, или да се спрем само на това което ни засяга – българите, ако българите бяха народ в днешното разбиране на популация от население, то хвалебствената реч би била смешна да се хвалят готи победили една популация от която, както е извество болшинството не са боеспособни хора – това са жени, деца и възрастни. Така, че разлика няма – има битка която се описва с възторжени метафори.
8. Защо никой от византийските автори, особено Прокопий не забелязва родство на готите с българите?
- Много просто. Не може да има родство между готи и българи по простата причина, че на Прокопий му е известно кои са българите. На Симоката също. На Теофан от който всички официози извеждат Първото Българско Царство също. Последният по никакъв начин – нито смислово, нито фактологически свързва Есперих с българите. Това се прави само пожелателно от официозите, по подобие на германските официози. А българите не са етнос в тези случаи. Родство между етнос и войска не може да има, тъй като едното е народност а другото служба.
9. Как се опровергава сведението на Бусбек за немския език на кримските готи през 16 век?
- Много подробно е описано откъде е това сведение. То е толкова форс-мажорно, че предизвиква по-скоро смях отколкото сериозно отношение. Бусбек взема това сведение от двама – ДВАМА души – подвизаващи се около пристанището в Истамбул. Те заявили че са готи и му продиктували известен брой думи срещу заплащане. Същото можеше да направят и циганчетата на Ц.гара и да му заявят, че са викинги от Факултерих. Това е цялата сериозност на сведението на Бусбек.
10. Как се опровергават останалите готски писмени фрагменти, освен сребърния кодекс?
- Засега няма нито един «готски» фрагмент или дори една единствена буква, за която да се докаже,че е готска. За «Сребърният кодекс» в темата която ще пусна.
11. Как се съчетава арианството на готите с тоталната липса на действащи църкви и църковна йерархия в българските земи до Борис?
- Такава «тотална» липса аз обаче не виждам. Да бъдем конкретни. Фотий заявява, че съществуват «епископи на мрака», които «сеят манесовото семе». За да не потънем в подробности по сектите, ще въведа общото име «съботянство», тъй като арианството, манихейството, богомилството, павликянството и т.н. са съботянски течения. Не е точно, но за целта върши работа. Значи има съботянски епископи. Епископи обаче не се създават са една седмица или една година. Докато «пробие» една църква тук и там, докато се образуват общини със свещеници по места, докато се органицизат тези свещеници за една по-голяма дейност минава десетки, да не кажа стотици години.
Къде имаме на друго място съботянско присъствие. Това са точно въпросите на българите до папата. Те са наречени питане на княз Борис ², но на латински името на княза липсва и отговорите са «до българите». Отговорите някъде цитират и част от въпросите (които не са запазени) И ОТГОВОРИТЕ И ВЪПРОСИТЕ ИНДИКИРАТ СЪБОТЯНСКА ЦЪРКВА В БЪЛГАРИЯ. По това време съботянска не е нито папската нито константинополската църква, т.е. имаме индикация на САМОСТОЯТЕЛНА БЪЛГАРСКА ЦЪРКВА, различна от тази на Рим и Константинопол. И това много точно е индикирано в аналите на Анастасий Библиотекар.
В ариански и готски Италия и Испания си има и църкви и епископи?
- Не е ясно за кое време е това питане. За Италия не знам. В момента се твърди, че имало някаква църква в Толедо, в чиято служба били запазени някои ариански виждания. Няколкото свещенници които съм питал в Мадрид по този въпрос обаче не знаят нищо. В Толедо съм ходил по работа и съм нямал време да се занимавам с попски въпроси.
засега толкова, чакам отговори.
П.П. Смятам, че още Касиодор Сенатор е направил грешна връзка, основана на сходството в имената между гети и готи. Текстът за гетите в историите на Йордан и на Исидор Севилски стои като изкуствено вмъкване ни в клин ни в ръкав в историята и е преписан от по-старите автори, които са описвали Залмоксис и Буребиста, но определено не са чували за Один или за Бериг.
- Не само Касиодор, още много автори споменават не сходство на имената, а казват точно «гетите, които днес някои наричат готи». За подробни сведения «Гети и готи». Не е нужно да преразказвам казани неща, които могат да се прочетат в «оригинал» - Чилингиров.
Поздрави.
__________________
Comment