Що не пробваш да споменеш на изпита по византистика, че целия род Дуло са християни
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Хан Тервел и арабите
Collapse
X
-
Кухулин написа Виж мнениеЩо не пробваш да споменеш на изпита по византистика, че целия род Дуло са християни
Comment
-
Grifona написа Виж мнениеКато например
Comment
-
_magotin_ написа Виж мнениеГай Юлий Цезар, Октавиан Август, Тиберий, Клавдий, Нерон и т.н. и т.н.
Comment
-
Grifona написа Виж мнениеЕхо нещо май сме разсеяни. Става въпрос за византийската титла "кесар",а не за римската "цезар". Има известна разлика.Няма да питам при кой си държал изпита по византистика.
Comment
-
_magotin_ написа Виж мнениеРазкажи ми тогава, професоре, за византийската титла кесар.
Във Византия самата титла кесар не е равна на император, както е да речем с примерите, които даде. Във византийската йерархия титлата е след тази на императора. Явно наистина е по-добре да не питам за изпита по византистика.
А как ще обясниш формулата "Богородице помагай на кесаря Тервел" от печатчето. То бива да са копирали, ама чак и божествата не е ли малко пресилено.
Comment
-
Grifona написа Виж мнениеТова че наименоватието кесар идва от цезар съвсем не означава, че може да се слага знак за равенство.
Във Византия самата титла кесар не е равна на император, както е да речем с примерите, които даде. Във византийската йерархия титлата е след тази на императора. Явно наистина е по-добре да не питам за изпита по византистика.
А как ще обясниш формулата "Богородице помагай на кесаря Тервел" от печатчето. То бива да са копирали, ама чак и божествата не е ли малко пресилено.
Като ми обясниш какво прави кръстът в ръката на Омуртаг от неговия печат, ще ти кажа какво мисля за "Богородице". Впрочем Хозрой ²² е построил и лично "принесъл в дар" няколко храма на Богородица в Ктесифон. Но това, че е уважавал Богородица, в която несъмнено виждал Анахита, не го прави християнин. Българите отвъд всяко съмнение са виждали в Христос бог и сила, без да са християни. Това си личи от надписите.
Иначе ако искаш да проверим кой колко знае за Византия, ти хвърлям ръкавица - всеки задава на другия по няколко въпроса и да видим кой колко е чел...
Comment
-
_magotin_ написа Виж мнениеОттам кесарят е престолонаследникът или принц от императорското семейство във Византия.
Comment
-
_magotin_ написаИначе ако искаш да проверим кой колко знае за Византия, ти хвърлям ръкавица - всеки задава на другия по няколко въпроса и да видим кой колко е чел...Grifona написаА за играта няма смисъл, слабички са ти воловете
Comment
-
Grifona написа Виж мнениеВиждам опреснил си си паметта. Браво! Та да си дойдем на думата. Знаеш ли някой езичник станал кесар във Византия след V²² в. А за играта няма смисъл, слабички са ти воловете.
Да не говорим, че ромеите съобщават за кесарството, но не пишат за св.кръщение. Невъзможно е такова нещо да бъде пропуснато.Last edited by _magotin_; 25-03-2009, 00:07.
Comment
-
Попитали радио Ереван:
- Може ли езически владетел да стане византийски кесар без да приеме християнството?
отговорът бил:
- Може, ако император е Юстиниян ²², който както е известно не е бил добре психически.
Освен това не е лошо да са отговори на въпроса какво е било християнското име на Тервел и защо едно толкова важно събитие като покръстване на езически владетел е изпуснато във византийските извори?
Comment
-
_magotin_ написа Виж мнениеИ въобще научете изворите, преди да се правите на знаещи и разбиращи. Цяло сведение има за едни церемонии кой какви ги вършел и как ги възприемал (Дякон Игнатий за българи провеждат ромейски церемонии и обратно).
Ако беше чел и ти така, нямаше да пишеш за онези церемонии. Там хронистът се възмущава от поведението на императора, позволи такава гавра с християнството. А при Тервел някой да се възмущава, че един езичник е удостоен с такава висока титла? Странно, но факт. А Богородица от надписа, също е странно. При медалиона на Омуртаг, както и при надписите от времето на Крумовата династия нещо за Богордица или Христос да пише. Сега само не ми пробутвай безличното Бог, дето може да се интерпретира по много начини.
Така че е напълно възможно Тервел да е бил християнин от преди и за това да не е имало кръщение.
Comment
-
Grifona написа Виж мнениеПравилно, изворите са най-важни и поради тази причина трябва да се четат внимателно, а не както художествена литература.
Ако беше чел и ти така, нямаше да пишеш за онези церемонии. Там хронистът се възмущава от поведението на императора, позволи такава гавра с християнството. А при Тервел някой да се възмущава, че един езичник е удостоен с такава висока титла? Странно, но факт. А Богородица от надписа, също е странно. При медалиона на Омуртаг, както и при надписите от времето на Крумовата династия нещо за Богордица или Христос да пише. Сега само не ми пробутвай безличното Бог, дето може да се интерпретира по много начини.
Така че е напълно възможно Тервел да е бил християнин от преди и за това да не е имало кръщение.
Като се имат предвид извънредните обстоятелства около Тервеловото кесарясване, като се вземат предвид византийско-хазарските династични отношения, като се отчете възможността за номинално провеждане (или съкратено) на церемония за даване на титлата, изглежда съвсем възможно Тервел, един езичник, да стане кесар. Да не говорим, че кесаровото достойнство е корона без кръст.
В медальона става въпрос за характерното усвояване, наподобяване на византийските символи на властта, точно както МК отразява възприемането на източната властова символика.
Comment
-
Grifona написа Виж мнениеТака че е напълно възможно Тервел да е бил християнин от преди и за това да не е имало кръщение.
Това твърди и Б.Д. На него обаче, както и на другите подръжници на тази теза, му е трудно да обясни защо ако Аспарух беше също християнин като всеки Дуло, църквата не се е намесила в уреждането на отношенията на двете държави, защо липсва църковна организация поне в рамките на двора, защо всички източници - домашни и чужди - величаят Борис-Михаил като първият покръстил се български владетел, който на всичко отгоре преди това и хабер си няма от елементарни въпроси, свързани със законодателната и пр. уредба на една християнска държава, за което пита Папата... За многоженството, жертвоприношенията и други безбожности да не говорим .
Ако пък предположим, че Дуло са били християни, а всичко изброено по-горе е било забравено и си е отишло заедно с тях, за сметка на езически династии като Вокил, Угаин и т.н., то нямаше ли това да бъде отразено с подобаващо прискърбие от византийските хронисти ?!Quae fuerant vitia, mores sunt.
Comment
Comment