If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Тервел е считан в по-късно време за християнин и дори приеман като светец най-вероятно поради две причини:
1.Никой не е можел да си представи, че езичник ще бъде направен ромейски кесар - точно както и днес ни е трудно да го приемем;
2.Борбата с арабите в схващана като конфликт между кръста и полумесеца (имаше и тема тук за това) - може ли да се очаква средновековният европеец (аналист, историк и пр., но задължително християнин) в тази схема да повярва, че нехристиянин ще има такива заслуги по отблъскването на исляма от Константинопол през 717/18г.?
Тервел е считан в по-късно време за християнин и дори приеман като светец най-вероятно поради две причини:
1.Никой не е можел да си представи, че езичник ще бъде направен ромейски кесар - точно както и днес ни е трудно да го приемем;
2.Борбата с арабите в схващана като конфликт между кръста и полумесеца (имаше и тема тук за това) - може ли да се очаква средновековният европеец (аналист, историк и пр., но задължително християнин) в тази схема да повярва, че нехристиянин ще има такива заслуги по отблъскването на исляма от Константинопол през 717/18г.?
Това последното е много вярно и има хубав аналог - Константин Велики априорно се приема за християнин, но истината е, че едва на смъртното ложе е приел Св.кръщение. Дотогава е бил почитател на Сол инвиктус или Митра. Но може ли да се очаква, че въвелият християнството владетел може да не е християнин?
За Константин ситуацията е малко по-особена По това време често са били само катехумени /на български май се превеждаше оглашени/ - нещо като кандидат-християни и са се кръщавали едва на смъртно легло за да не трупат грехове след къръщението. За Константин може и да са били такива съобръженията.
Иначе той е разрешил християнството, толерирал го е, ползвало се е с държавна подкрепа, но не е забранил езичеството, че и лично той си е оставал понтифекс максимус. Езичеството е забранено чак при Теодосий.
Иначе той е разрешил християнството, толерирал го е, ползвало се е с държавна подкрепа, но не е забранил езичеството, че и лично той си е оставал понтифекс максимус. Езичеството е забранено чак при Теодосий.
Така разправят. До Теододсий впрочем се изпълнявали и езически държавни церемонии, например имало в Августеона една позлатена статуя на Слънцето, която по големи празници слагали на квадрига и разхождали по улиците и по хиподрума.
Тервел е считан в по-късно време за християнин и дори приеман като светец най-вероятно поради две причини:
1.Никой не е можел да си представи, че езичник ще бъде направен ромейски кесар - точно както и днес ни е трудно да го приемем;
2.Борбата с арабите в схващана като конфликт между кръста и полумесеца (имаше и тема тук за това) - може ли да се очаква средновековният европеец (аналист, историк и пр., но задължително християнин) в тази схема да повярва, че нехристиянин ще има такива заслуги по отблъскването на исляма от Константинопол през 717/18г.?
Хммм къде остана великия Бръснач? По неговата "логиката" трябва да приемем, че Тервел е ........(поне) приел християнството . Но не значи, че го е налагал с огън, меч и кръст . Затова няма следи. А и какво значи езичник???? Няма никакви доказателства, че Тервел е почитал много богове . Напротив (Богородице........ ) всъщност май това е док-вото (тооо, християните привеждат езичеството в.... каноничен вид, троицата; Богородица (или Христородица де ама това е ерес); светийте, властващия (василевса) наместник на Христос и т.н. и т.м.)
Хммм къде остана великия Бръснач? По неговата "логиката" трябва да приемем, че Тервел е ........(поне) приел християнството . Но не значи, че го е налагал с огън, меч и кръст . Затова няма следи.
Напротив, най-простото обяснение е, че Тервел никога не е бил християнин.
И той ли е християнин:
Тервел е считан в по-късно време за християнин и дори приеман като светец най-вероятно поради две причини:
Тиражира се и верия, че хан Тервел е бил все пак християнин, но католик.... Образът на светия крал Тривелий е омесен очевидно с тези на Борис-Михаил и Симеон- поставянето на трона първородния син, неговите опити за връщане на езичеството, свалянето му от трона от вбесения баща, войни с маджарите и т.н., както и куп полу- и направо легендарни описания и ананхронизми, дело на йезуитското въображение, които по някакъв начин са достигнали и до Паисий Хилендарски.
По времето на Тервел не е имало разделение между православни и католици, а по скоро между православни и ариани и преди всичко между православни и монофелити.
Според Божо целият род Дуло са християни, а аз него много го уважавам като историк и националист. Свети Цар Тервелий, най-известният българин в западна Европа в продължение на цялото средновековие, разгромителя на арабите, за човека са писани пиеси и стихотворения. Според Теофан арабите губят 20 000 души, а според Зигеберт 32 000. Едва ли с 50 000 души са нападнали най-големия град на света, по времето на Юстиниян Константинопол е бил населяван от 1 000 000 души (според проф Георги Бакалов или както го наричаме в СУ Бъки ) така че в 8 в едва ли е имало по малко от 500 000 души живееши на Босфора
Comment