Относно хамама,наскоро разговарях с арх.Диков/ тои е човека които всъщност разваля хамама/днес вече 90 и кусур годишен,бивш главен архитект на Хасково.,,Трябвало е да се разшири пътя и моста а банята пречела.В самото начало на събарянето минал някои стар аскувлия и им е казал че банята е била построена две години след Осводождението.В основите са банята са намерили надгробни плочи от 1833-40 год.,,Всичко това са думи на архитекта.Единствено от големия чук е оцеляло едно мраморно корито,което днес се пази в музея.
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Османски паметници на територията на България
Collapse
X
-
c12h24o11 написа Виж мнениеПрез 1829 година в Бургас е имало две джамии.Турската махала и гробища били до пристанището.Първа е била издигната джамията Калъч Али Паша, която е бла разположена на ъгъла на улиците "Черноморска " и "Лавеле"
Втората джамия е била в района на гарата.
Данните са от книгата на Митко Иванов "Загадъчният град"
Comment
-
KIZIL DELI написа Виж мнениемда много ясно се вижда, че ако функционираха държавните институции тези магазини нямаше да ги има. И все едно е дали са вакъфски или на марсианците, когато става въпрос за паметници на културата. Иначе мерси за снимката, ако си я правил ти евалла.
Comment
-
Еи много си отговаряш на ника-,,буина течаща вода'',а не както прoфесора беше писал-луд за вързване.Наскоро попаднах на много интересно изследване на Недялко Димов за Старата джамия-
а ето и състоянието на свиленградската баня
и докато сме по тия места и снимка на моста на Мустафа паша-
Преводът на надписа гласи: "Този мост построи, когато бе халиф най-великият от султаните султан Сюлейман хан, син на султан Селим хан, да бъде продължител на безопасността и сигурността му техният везир Мустафа паша - бог да го покровителства за това, което създава. И то /построяването на моста/ бе най-дълготрайното негово добро дело през годината, на дата на която стана едно вечно добро дело".Last edited by saladin; 12-05-2012, 20:45.
Comment
-
Не, снимката е стара.Реставрират я.,,Турската баня е елемент от някогашен цялостен комплекс от кервансарай, джамия, чаршия и хамам, изградени заедно със стария мост на река Марица в началото на 16 век.Тя е обслужвала махалата от предмостието и отсядащите в кервансарая пътници.Като инициатор за строежа на целия комплекс историческите извори сочат Мустафа Паша - везир на Селим I и Сюлейман I , зет на Селим I. Целият ансамбъл от сгради е бил с оловни покрития. Най-вероятно на това място е имало по-стар хамам /16 век/ тъй като видимо от градежа на сега съществуващия, този е по-късен /19 век/. През 1913 година по време на Междусъюзническата война Свиленград е опожарен, а комплексът - унищожен. През 1934 година върху основите на хамама банята е издигната в първоначалния й вид и функционира като градска баня до 70-те години на 20 век. От 1982 година е обявена за паметник на културата с местно значение.
Comment
-
Част от фотографската колекция на Михаел Кийл (холадски османист и архитектурен историк) е вече достъпна он-лайн, благодарение на проект, движен от Холандския Институт в Турция. Прекрасна работа и като цяло можем да им кажем едно голямо евала. Разбира се има и грешки и недостатъци, които можем с общи усилия да коригираме. Материалите пасват перфектно на темата, още повече, че съдържат снимки на изчезнали вече архитектурни обекти.
Last edited by Thorn; 29-05-2012, 15:08.
Comment
-
Евала за саита Делия,грешките които аз видях са-в Пловдив снимка 20 на нея пише Имарет джамия-това е Чарши джамия в Хасково.На снимките от Хасково и региона-снимка 44/предпоследната/ пише Ески,това не е Ески ,това е Чарши джамия,ето и по актуални снимки-
надписа на входа
п.п. ако имаш желание за превода.......,предварително благодаря, и някъде из темата беше споменал за снимка на джамия в Несебър....ако е възможно.Last edited by saladin; 24-05-2012, 18:37.
Comment
-
това дали не е същият надпис, който лежи в двора на музея и беше споменат по напред в темата от d-r V.? Датата се вижда ясно 1248. Такива са били разхвръляни по разни чешми из града и не само в града, а и по протежението на водопровода (40 на брой), които са били поправени по това време. Част от същата реконструкция е и шадравана, във вида, в който го знаем от картината на Мърквичка и стари снимки.
Comment
Comment