Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Гагаузите

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    В 19 век на юг от Дунава гагаузи има в Североизточна България — около Варна и Провадия, в Одринска Тракия около Одрин и Хавса и в Егейска Македония, Гърция, в областта Зъхна с център Зиляхово, днес в Гърция. Някои от тези гагаузки общности са гъркомански. След Освобождението на България в 1878 година част от гагаузите се изселват в Гърция. Гагаузите в Одринска Тракия се изселват в гръцка Западна Тракия след разгрома на Гърция в Гръцко-турската война 1919-1922 година. Днес те населяват няколко села в района на Орестиада и Димотика.http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%93%...83%D0%B7%D0%B8
    По статистике численности населения внутри Османской Империи, датируемой 1597 г., в г. Варна проживали:
    тюрки христиане — 582 дома,
    тюрки мусульмане — 410 домов,
    греки — 120 домов,
    копты — 31 дом.

    Так как по данной статистике болгар среди народов проживающих в Варне в 1597 году нет, следует вывод, что болгары начали заселять Варну относительно недавно. Другой вывод — титульным народом города Варна являлись гагаузы, так как на балканском полуострове тюркоязычными христианами являются только гагаузы.

    Grețiya gagauzları bölüner iki paya:
    1.Grețiyanın eski gagauzları (Veria, Saloniki hem Seres prefekturaları)
    2.Urum-türk cenkinnän sora iki padişaalık arasında insan diiştirmäsi (1923) zamanı Türkiyädän gelän gagauzlar (Evros hem Rodopi prefekturaları)
    Last edited by Ben Gagauzum; 25-02-2012, 21:41.

    Comment


      Назовавани и назоваващи се с това име, гагаузите са тюркоезични, източноправославни групи, населяващи определени райони и на трите сложили се в исторически план области на българската етническа територия: Мизия, Тракия и Македония. Териториалното разпределение на гагаузите в България и извън България, показва не само тяхната дислокация, но и намаляването на селищата и броя им в общ план. Анализът на статистическите данни след 1944 г. до ден днешен показва същата тенденция към намаляване, не само на броя на определилите се към групата „гагаузи“, но и на иновации по отношение на говорения от тях „майчин“ език. Към края на 70-те години на XX в. по неофициални данни(по "графа 5" на зелените паспорти), гагаузите в България наброяват приблизително 40 хил. души.
      Гагаузите при преброяването от 1992 г. са пръснати във всичките девет административно-териториални области на България, като броят им във Варненска област е най-голям. В сегашните ни исторически граници гагаузкото население е най-компактно именно в Североизточна България – около Варна и Балчик, по Добруджанското крайморие и по-навътре – от Добричко до Силистренско, както и в Шуменско, Новопазарско и Провадийско. Тези райони и в миналото са с най-гъста мрежа гагаузки селища. Един от първите след Освобождението, които регистрират най-общо района с отделни гагаузки селища, е Константин Иречек. След проучване в Североизточна България чешкият учен определя местоживеенето на гагаузите в следните очертания: „От Варна техните села се редят край морето чак до дунавското устие, като имат известен център в Балчик... Във вътрешността те живеят и в северната част на Провадийско... Срещат се и в степите около Добрич, както и край Дунава в Силистра... в Шуменски окръг, на пътя за Силистра...“
      Значително по-малък брой гагаузи, преселени през периода от Балканските войни (главно от Одринска Тракия), сега живеят в Бургаско, Ямболско, Хасковско и Старозагорско. Важен маркер за тяхната социална и икономическа среда е, че мнозинството от тях живеят в градовете – като една трета от тях са в столицата София. Днес те живеят в села и градски агломерации в района на Варненско, Добричко, Шуменско,Силистренско, в градовете Каварна, Варна, Добрич(кв.Рилци), Балчик и в други по-малки селища или групи: Орешак, Кичево, Виница (квартал на Варна, с около 15 000 население), Метличина, Червенци, Генерал Кантарджиево, Брестак, Добротич, Вълчи дол, Суворово, Девня, Провадия, Ветрино, Доброплодно, Ялнило, гр.Бяла, Михалич, Есеница, Изворник (Варненско), Нейково, Крапец, Дуранкулак, Горичане, Божаново, Твърдица, Българево, Раковски, Могилище, Божурец ( всичките в Добричко), Шумен, Нови пазар,Каспичан, Плиска, Избул, Никола Козлево, Тръница, Войвода(Шуменско), Обзор(Козяк ). Тука са-виждаме се, чуваме се, пишем си, ходим си на гости и на уви, погребения.http://www.facebook.com/#!/groups/bggagauzi/ Извън днешна България гъста гагаузка мрежа има в Източна и Беломорска Тракия: Турция (Одрин и Хавса – ок. 15 000 души), Гърция (Орестиада и Димотика), в Македония (старо местно население в Зъхненска околия).

      Comment


        Телеграф написа Виж мнение
        Горното как се вързва с от ваш пост 232.
        Доколкото разбирам, твърди се, че сега някъде из страната са се покрили 450 хиляди гагаузи "фалшименто българи" и вие сте ги открили. Ама аз, хич хабер си нямам къде са, хептен не се сещам. Но вие определено ще ни посочите областите и населените места където са се сврели. Давай, изреждай по списък, къде са?

        Ако обичате, дръжте се малко по-учтиво със събеседниците си във форума, този патос, който има изказването ви, особено последното изречение, е излишен. - бел. мод.
        Аз като любознателен ще продължа да питам: Какво разбирате под "фалшименто българи"? Предатели на българщината които са си дали езика и досега потомците им ползват много турцизми?
        Last edited by Ben Gagauzum; 28-02-2012, 02:02.

        Comment


          Ben Gagauzum написа Виж мнение
          По статистике численности населения внутри Османской Империи, датируемой 1597 г., в г. Варна проживали:
          тюрки христиане — 582 дома,
          тюрки мусульмане — 410 домов,
          греки — 120 домов,
          копты — 31 дом.

          http://gag.wikipedia.org/wiki/Gre%C8...agauzlar%C4%B1
          Тва кво идва да каже? Че манипулативно използваш сегашния трети с близка тенденция да стане втори град в България като нещо голямо и българско и през 16 век? Я дай и статистика на етническия състав на селата образували Бургас та да стане картината пълна. Аз съм слушал и други такива "опити" малцинствата да се изкарват като живели в чужбона и завръщайки се говорели вече чуждия език като домашен,а българския като втори.Да ама не -което си е българско примерно в Банат си говори на български естествено отчитайки тенденциите на намаление и отлив към основния етнос.Наистина се "македонизират" нещата и се дират под воловете телета за "идентитетот". Толкова ли е страшно да има турци-християни? Аз не вярвам поради общия си етнически произход в далечното минало сега да "предадат" българския национален интерес.Но явно тия неща имат някаква собствена логика която не разбирам.
          П.С. Понеже стана на въпрос аз под фалшименто антични македони разбирам днешните македонци от БЮРМ и под фалшименто прабългари разбирам некои цигански и явно и гагаузки щения да са най-преките потомци на Аспарух.Т.е. фалшива е теорията за произхода, не самите хора. По съвременните критерии аз мога да се обявя за марсианец и това е свобода на самоопределението. но ако определя и прадедите ми като марсианци това вече е фалшименто.

          Comment


            Ей изровихте го тоя нет, ама книга чат-пат не отваряте
            За Варна поне писано има.
            Attached Files

            Comment


              Най-интересното в статията е изключително нистият процент мюсюлмани през ХV² в., което още веднъж доказва че твърдението, че гагаузите са българи възприели турския език е напълно лишено от основание.

              Comment


                Статията е доста интересна, особенно с преобладаването на тюркски имена сред православните гагаузи в миналото, което е пряко потвърждение за турския им произход.Също обаче и демонстрира сложността на процесите,а именно факта,че турския език става преобладаващ и за нетурци в градска среда.Определено съм съгласен,че най-важното за произхода на гагаузите се е случило по време на Добруджанското деспотство и преди това.Нищо чудно да имаме и преселване на значителни групи християнизирани огузи -аз не се съмнявам,че политиката на лова на души за "правата" вяра не е прекъсвал особенно по времето на борбите с променлив успех между селджуците и Византия.Това се подкрепя и от голямото сходство на езика на гагаузите и турския-далеч по-близки са отколкото турския и езика на кипчаците (куманите).Така,че без огузки елемент разнородните тюркоговорящи анклави трудно биха проговорили на почти чист турски.Особенно в селска изолирана среда.

                Comment


                  Хора, вие не сте добре щом вярвате на вълшебни приказки като тази на Сеид Локман, а не на напълно издържаното исторически и подкрепено солидно от всички останали факти произведение на Ибн Биби, което при това е точно от периода на Иззеддин Кайкавус, а не като Локман триста години по-късно. Имаше една българска група "Срам и позор", в случая е "смях и позор"...
                  A strong toun Rodez hit is,
                  The Castell is strong and fair I wis...


                  блог за средновековна балканска история

                  Comment


                    Хан Тупан написа Виж мнение
                    Тва кво идва да каже? Че манипулативно използваш сегашния трети с близка тенденция да стане втори град в България като нещо голямо и българско и през 16 век? Я дай и статистика на етническия състав на селата образували Бургас та да стане картината пълна. Аз съм слушал и други такива "опити" малцинствата да се изкарват като живели в чужбона и завръщайки се говорели вече чуждия език като домашен,а българския като втори.Да ама не -което си е българско примерно в Банат си говори на български естествено отчитайки тенденциите на намаление и отлив към основния етнос.Наистина се "македонизират" нещата и се дират под воловете телета за "идентитетот". Толкова ли е страшно да има турци-християни? Аз не вярвам поради общия си етнически произход в далечното минало сега да "предадат" българския национален интерес.
                    Ако визирате мен, аз никъде и нищо подобно не съм твърдял. Напротив, по-скоро съм сторонник на това което вие твърдите.
                    Так как по данной статистике болгар среди народов проживающих в Варне в 1597 году нет, следует вывод, что болгары начали заселять Варну относительно недавно. Другой вывод — титульным народом города Варна являлись гагаузы, так как на балканском полуострове тюркоязычными христианами являются только гагаузы.

                    Comment


                      Guy de Mont Ferrand написа Виж мнение
                      Хора, вие не сте добре щом вярвате на вълшебни приказки като тази на Сеид Локман, а не на напълно издържаното исторически и подкрепено солидно от всички останали факти произведение на Ибн Биби, което при това е точно от периода на Иззеддин Кайкавус, а не като Локман триста години по-късно. Имаше една българска група "Срам и позор", в случая е "смях и позор"...
                      Ти остави Локман,а отговори на въпроса защо гагаузкия език е османо-турски и южен,а не северен.Ако тва са бивши печенеги и кумани от къв зор ще викат на Бог Алах? Знаем,че исляма дори по време на завладяването на Балканите не е бил толкова "вкоренен" -бъка от различни течения включително и с повече шаманистки уклон отколкото ислямски. Не е ли възможно византийски съюзници или пленници от огузки произход да са били заселени в Добруджа и да са приели християнството? Ако вътрешната част на Добруджа е била необитаема и има някаква спогодба защо да е толкова невероятно това преселване? За тогавашния владетел тва са били данъкоплатци и войници т.е. аз ако бях бих ги приел . Печенежко-куманската теория буксува изключително много тука,да не кажа,че при къде-къде по-голямоп струпване пак се претопяват т.е. тва би бил прецедент,а аз в прецеденти много много не вярвам.
                      С други думи на печенежко-куманската теория фрапантен недостатък е езика.
                      На селджушката - че не е документирано преселване и изглежда малко вероятно смяната на исляма с християнство.
                      Аз обаче считам езика за много съществен фактор (да ме извинява Стан ама не вярвам османо-турския да се е наложил при гагаузите заради малобройните турски заселници особенно в изолирана селска среда). В крайна сметка ние и за власите не знаем много-много какво са правели и то в доста дълги периоди ,но и там теориите,че са научили влашкия през 15-16 век от извънземните могат да са плод само на изключително замъглен национализъм или още по-заслепена конспиративна мисъл.
                      Така,че при селджушката теория имаме недостиг на факти -докато за пеенежко-куманската имаме факти които са в пряко противоречие с нея.
                      P.s. За владетелската династия в Добруджа -естествено,че е българска и държавата е българска - въпроса със самосъзнанието на Балик или Белаур и т.н. е като въпроса със самосъзнанието на Барак Обама т.е. ясно е,че е американец,а не сенегалец или там от където бяха корените му по бащино-дядова линия.
                      Last edited by ; 01-03-2012, 01:08.

                      Comment


                        За езика има нова тема, но като гледам там изложенията оставам на друго мнение:Предположението, че днешното турски говорещо население в Североизточна България води началото си от етническите промени, настъпили тук през епохата на XI—XIII в., намира подкрепа и в езиковите изследвания, колкото недостатъчни и да са те засега. От работата на Koвалски — въпреки непълнотата ѝ все пак e най-доброто от всичко дадено в тая област — се вижда, че между гагаузкия и делиорманския турски диалект съществува близко родство (днешните гагаузи и гаджали), изразено в цяла редица особености, които са характерни за днешните севернотурски диалекти, но не се срещат в езика на турците нито из останалите области, нито из Анадола. Поради това авторът отдели тия два диалекта в една група — гагаузко-дунавскотурска, най-характерното у която са именно тия севернотюркски елементи (T. Kowalski, Les Turcs et la langue turque de la Bulgarie dn nord-est, Krakowie, 19ЗЗ). Тая констатация значи несъмнено, че и населението, у което те са запазени, се е преселило тук от север, откъдето са дошли в миналото и споменатите печенези, узи и кумани. Османското завоевание през 1388 г. е поставило старите севернотюркски, български и други "заварени" елементи в Североизточна България в съседство, а някъде и в непосредствено съжителство с азиатски пришълци, като заедно с това ги отделило напълно от населението на останалите български земи(мнение и на П. Павлов). Малоазийските колонисти са били пръснати в една зона, която като дъга ограждала Добруджа и Делиорман откъм юг и запад и опирала в брега на Дунав. Татарите(ще пусна скоро мнението на Руската академия на науките за "татарите"), които наскоро след това от Южна Русия нахлуват в Северна Добруджа, довършват обкръжаването им откъм север. Във вътрешноста на Добружанското деспотство след завладяването му има сведения само за военни гарнизони и то в главните градове и крепости, а и доколкото ми е ясно то запазва относителна самостоятелност (автономия) още един век като Узи еялет (Yüzyılda Dobruca topraklarında İdari Merkezi Korbuna şehri olan "Dobruca Prensliği" veya "Uzi Eyaleti".) Още толкова след това така го зове и Челеби като част от Силистре еялет. Според мен при гагаузите-християни можем да говорим по скоро за българско и гръцко влияние, а при гаджалите(по т.н. югозападна дъга-обкръжение) за мюсюлманско-анадолско влияние. За това, че в Делиормана ислямът е наслоен върху християнска почва, свидетелствува и широкото разпространение на казълбашеството и бекташизма в тая област(виж #259). Видяхме и динамиката на възприелите изсляма християни в гр. Варна от Османските регистри(виж #275). За ислямската терминология: тя се среща най-вече в писмените църковни книги и кратки речници, а разговорно(сред неграмотните) преобладава българска(Дядо Боже) и гръцка и в ново време в Бесарабия, и руска(виж 261,2,3)
                        Last edited by Ben Gagauzum; 01-03-2012, 10:46.

                        Comment


                          Колеги, след Нова година тази тема получи "нов живот". Не е ли време да актуализираме и заглавието на "Етногенезис на Гагаузите", защото има стари и нови теми за езика.......и т. н. Тази тема се разбира като "гагаузите въобще " и почваме да се дублираме или "случайни" хора да виждат "сепаратизъм", "нихилизъм" и прочие, в събития станали преди векове и факти, които по никакъв начин няма да навредят на българските интереси днес. Напротив, нашата история е много по-интересна и шарена отколкото клиширания и стериотипен начин по който се представя. От друга страна малко хора сега(за разлика от началото на темата) се интересуват от настоящето на гагаузите. Аз се интересувам, но ако и други се интересуват, може да се пусне нова тема. Е, обосновах се, вие сте на ход...
                          Last edited by Ben Gagauzum; 01-03-2012, 14:35.

                          Comment


                            Наиболее близок к турецкому, туркменскому и азербайджанскому языкам.
                            Гагаузский язык принадлежит к огузской подгруппе тюркских языков, ближайший родственный язык — турецкий.
                            Източник -руската уикипедия. Не пише да е кипчашката група. Така,че печенежко-куманската теория според мене е мъртво родена т.е. каквото е останало от куманите и печенегите е било асимилирано от някой. Та въпросът си остава открит -от къде (то явно откъде -Анадола) но кога тия огузи са дошли /преселени в Добруджа.

                            Comment


                              Хан Тупан написа Виж мнение
                              Наиболее близок к турецкому, туркменскому и азербайджанскому языкам.
                              Гагаузский язык принадлежит к огузской подгруппе тюркских языков, ближайший родственный язык — турецкий.
                              Източник -руската уикипедия. Не пише да е кипчашката група. Така,че печенежко-куманската теория според мене е мъртво родена т.е. каквото е останало от куманите и печенегите е било асимилирано от някой. Та въпросът си остава открит -от къде (то явно откъде -Анадола) но кога тия огузи са дошли /преселени в Добруджа.
                              Убаво, ама за езика има нова отделна тема и ти го знаеш . А за произхода е хубаво да се формулират няколко основни тези на принципа: как, кой, кога, къде, защо, и всеки да се определя за или против е. Иначе хаоса е пълен...повтаряме се, без никаква полза.

                              Comment


                                Именно де, всичко опира до това защо бившите печенеги и кумани говорят огузки,а не кипчашки турски диалект и това,че е отворена тема не променя характера на езика,а той ме интересува само дотолкова.

                                Comment

                                Working...
                                X