Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Турско робство или османско владичество

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Амазона пак не разбра. Ето как върви процеса. Делията довлича във форума вестникарска статия, която изразява публична позиция на човек с някакъв авторитет в съответните научни среди. Написана е по този начин и публикувана на това място, за да може такива като Амазона (сиреч хора, на които не им е работа да познават изнесените в статията факти) да се запознаят с фактите с възможно най-малък напън. След излагането на фактите, следват анализ на автора върху същите тези факти и авторовата им интерпретация. Амазона може да се съгласи, а може и да не се съгласи с така поднесените анализ и интерпретация. Ако рече да се съгласи – край на историята. Ако рече да не се съгласи може да си мълчи и да тегли мислено една майна и на автора и на Делията, че влачи този боклук във форума. Ако обаче рече да си отвори устата обезателно следва да се съсредоточи върху съдържанието, т.е. или върху достоверността на фактологията или пък, ако рече, че тя е приемлива то да коментира тезите на автора, като представи алтернативна гледна точка (т.е. тази интерпретация не е единствената възможна и аз на базата на същите факти гледам по друг начина на нещата). Понеже не си представяме, че Амазона ще допринесе за дискусията с нови или различни факти редно е Амазона да подкрепи алтернативната си теза с интепретативен доказателствен материал или пък да преформулира материала, представен от автора. Какво не бива да прави Амазона – да се занимава с личността на автора, защото тя е ирелевантна към въпроса. Да не се занимава с въпроса защо Делията носи статии от вестници, а да се фокусира върху съдържанието на текста. За целта е препоръчително Амазона да има поне повърхностна представа от обекта на дискусия, която е добита на базата на прочетена или слушана академична или научна продукция. Амазона не бива да се осланя на вътрешното си чувство, защото от нивото на неговата осведоменост, тази му интуиция може да се окаже тежко подвеждаща, най-малкото, защото тя е продукт на същата образователна система, за която говори Пенчев и т.н. Въобще Амазона много греши като си мисли, че някой го напада, а следва да погледне на написаното от Делията като на най-общи препоръки за това как би могъл да формулира аргументирано мнение по въпроса с вестникарската статия. И най-вече Амазона не бива да счита, че всяко мнение, което се разминава диаметрално с неговата представа за някакъв исторически период е провокация частно към него и към българщината изобщо.

    Comment


      KIZIL DELI написа Виж мнение
      Амазона пак не разбра.
      Оо, не. Амазона разбра всичко. Амазона разбра че Стефан Веркович, който е хърватски фолклорист вместо да събира фолклор си го измисля. Измисля си го в ГОЛЕМИ количества. Неговите измислици чрез Пенчо Славейков успяват да стигнат до комунистите, които злобно го използват, да ни убедят че през турско е имало и кофти моменти.
      Така ли е, или да ходя да си.........чета т. 4 на История на България?
      И ако личността на автора на горното нямала значение, защо тогава Кизил се занимава с личността и мотивациите на Амазона през последните две страници? Вместо с Пенчо Славейков, Бойко Пенчев и Тодор Живков които са героите на статията?

      И да, вярно е че познанията ми по история са разхвърляни. Никаква систематизация. Някъде, където иде реч за големи битки или техническа еволюция са дълбоки(според мен), другаде, в османистиката, където е района на твоята експертиза са повърхносни. Но в никакъв случай не са ученически! Това не ти дава право да ми отнемаш правото да правя елементарни причинно-следствени връзки и да виждам счупени корелации. Нито да го използваш като аргумент против мен. Даже напротив. Примерно каквото Стан напише, за мен е закон до доказване на противното.
      This is my signature. There are many like it but this one is mine.

      Comment


        Като доказателство за оригиналността на материалите в сборника на Веркович може да посочим особеностите на правописа в оригиналния ръкопис, при тези оставени за по - късно, който е променен от Пьотр Лавров при изданието в Петроград - и за което е критикуван остро от редица учени. Песните са записвани от места, където е запазен носовия изговор и много други твърде характерни особености. Някои са записани от лоши певци, диктувани си, а и записвачите, които са записвали не са били особено грамотни. Някъде е писано с гръцки букви, което допълнително усложнява нещата.
        Last edited by pehotinec; 27-03-2016, 22:10.
        "Какво ли толкова се е зачела тази свиня? - зачуди се докторът - Кое ли тъй яростно подчертава с молива?"

        Comment


          Верно, каква е изгодата един хърватин да публикува фалшива българска народна песен, нещо не мога да схвана...?! Този тип спорене вече граничи с перверзията.

          Comment


            ""Море даваш, Никола, хубава Яна на турска вяра" е лазарска песен от Просеник, Серско. Записана под христоматиен номер 199 в сборника "Народни песни на македонските българи", съставен от Стефан Веркович, и издаден в Белград през 1860 г. "

            Comment


              В предговора от 1860, когато е публикуваната песента за Яна и Никола, Веркович пише :"Между многото певици, на които попаднах при събиране на песните, най-знатната е Дафина от Серес, жена, надарена с рядка памет и остроумие. Поради големия брой песни, които чух от нея, аз смятам, че е достойна да бъде наречена българска Омирка. Родена е в с. Просеник, което отстои на 3 часа югозападно от Серес и е разположено в Серското поле близо до р. Струма; оттам още на младини се преселила в Серес с мъжа си. Тя ми е разказвала, че още като момиче чувствувала в себе си голямо влечение и любов към песните. Когато чувала за някоя жена или мъж, че знаят много песни, тя непременно ги намирала и не можела да се успокои, докато не й кажат всички свои песни. Колкото за дарбата й да помни, тя казва, че и е достатъчно само веднъж да чуе една песен, и веднага да я запамети. На 16 години е била толкова известна като певица, че са я канели на сватби във всички околни села като ръководителка на сватбените хорове.

              От тази отлична народна певица записах около 270 различни песни, предимно женски, малко мъжки, които тук се наричат трапезарски, и няколко юнашки.

              Когато Дафина ми каза към двеста песни, заяви, че повече не знае, но след няколко дни ми поръча, понеже си спомнила още няколко песни, да ида да ги запиша; след това повторно ми съобщи, че са й дошли на ум още песни, и така от нея записах към 270 песни. Когато я попитах как така й идват песните на ум, тя ми отговори, че ги намира само по техния напев, т.е. щом си спомни някоя мелодия, която е чула на младини, веднага след това си спомня и думите. Аз си мислех, че песните, възникнали по такъв начин в паметта й, няма да бъдат така хубави и значителни като останалите, но останах зачуден, когато видях, че между тях има и такива, които са едни от най-хубавите. Всички песни, напечатани в първата част на тази книга, т.е. от 1 до 235, са нейни, а останалите са записани от няколко певици; обаче песните от Велес са също от една певица." Някога е имало и такива хора.............
              "Какво ли толкова се е зачела тази свиня? - зачуди се докторът - Кое ли тъй яростно подчертава с молива?"

              Comment


                Тежките години на османското иго на Балканите са запомнени в народната памет с една изключително жестока практика на завоевателите. Това е ограбването на най-голямото богатство на поробените. Не златото, имотите или добитъкът, не културата и вярата, а децата и младежите – пътят към бъдещето на всеки един народ.

                „Кръвният данък“, най-страшният сред многото други, захранва османските военни сили и стои в основата на създаването на новата армия, т.нар. „jeni-ceri”.


                „Еничарите“ – темата на „История.bg” в понеделник, 16 май


                Comment


                  Всяка една държава привлича младежи за военните си сили,пречупва ги,промива им мозъците и ги приобщава към водещата идеология/религия на държавата създавайки си някакъв военен елит.
                  Дали ще се биеш в еничарския корпус,дали ще мреш при завоя на Черна за Царя(ми аз може да съм републиканец като убеждения или пацифист,а той пък и един цар-да ти е кеф да умреш за него докато той ахка и охка с шофьорчето),дали с петолъчката на челото в БНА,дали отпосле за "демократите"-ква е разликата!?Никва освен времевия период в който си се родил.
                  Да не говоря че девширмето е имало и една изключително положителна страна-осигурявало е достъп на едно иначе капсулирано заради вярата си общество до образование,постове и възможности за "кариера" сред политическия елит по онова време.
                  Нещо като ГУСВ в по-ново време за циганите-лошо не лошо,ама им дава занаят в ръцете,учи ги на елементарни думи да четат и пишат на официалния език в страната,какви са пропорциите цемент и пясък за да получиш хубав бетон и т.н. и т.н.Даже като се замисли човек-доста повече облаги е давало девширмето от ГУСВ...
                  Въобще-това са нормалните центростремителни сили които крепят всяка една държавна система.
                  Сега като се замислиш е доста по-страшно...Вземат ти детето още на 3години,при това задължително всичките,а не като тогава само отделни.
                  Промиват му мозъка от детска градина и училище с всякакви дивотии,толерантности,консумеризъм и политкоректности.Облъчват го от екрана в императивен тон със абсолютно същите неща.
                  Ако рече да се докопа до някаква свобода-сиреч да се откъсне икономически от държавата-сиреч да прави някакъв бизнес сам за себе си-държавата го смачква с данъци,докато го предаде зорлем в алчната паст на банките.А оттам насетне-вече е роб вовеки.
                  Ако пък работи с шеф на главата-там ключовата дума е лоялност-докато вързваш обувките на горестоящия-всичко ще е шест.Ама така както ги вързваха на другаря Неризанов.
                  Същевременно ти се набива в главата денонощно от средствата за масова дезинформация-ама не сури,ами че ти трябва на всеки 3месеца нов телефон,телевизор и фотоапарат с 1 меганензнамквоси вповече от предишния модел...
                  И повечето и не остискват и пак отиват да се бият в база "Индия"-къде заради кредити,къде заради това че децата гладни,жената и той,къде заради промиване на мозъка с консумеризъм...
                  Въобще-тоя плач на авторите на предаването ми се вижда доста нелеп при положение че в момента девширмето е много по-люто от някогашното...
                  Няма как да изгрее слънце,ако преди това не е имало нощ.Голямата депресия ражда най-големия злодей на всички времена-Хитлер.Но ражда и гении като Айнщайн и Чаплин.Примерно без втория нямаше никога да разберем че Живота е също толкова неизбежен,колкото и Смъртта!И все още вярвам че гениите са повече от сатрапите...

                  Comment


                    При кръвния данък не е задължително взетото дете да стане непременно войник. По-умните и будните са ставали администратори в обширната Османска империя, немалко от които са оставали в самия Константинопол. Имало си е и "гранична полиция", съставена от еничари - за това пише особено подробно граф Пьотр Толстой - първи руски постоянен посланник в двора в Константинопол - 1701-1709г. е изписал хиляди страници доклади. По това време например Черно море е вътрешно море за Османската империя, но си има специални отряди, които следят за пожари, наводнения, патрулират с кирлангичи /малки корабчета/ по крайбрежието. Включително е описано и как се постъпва при откриване на пияни, хора с неморално поведение и т.н.
                    Също има и още едно доста повърхностно твърдение, което от край време ме е забавлявало. Чрез кръвния данък турците взимали цвета на българската младеж и затова толкова късно сме узрели и е започнало българското Възраждане.
                    Добре, този данък нали се практикува сред всички подчинени християнски народи? Гърци, сърби, власи, хървати, т.н. Как се случва така, че гърците например имат доста добра дипломация - дори когато са част от Османската империя, техни представители стават наместници във Влашко и Молдова, когато тамошните князе се бунтуват, а не българи? Явно отговорът трябва да се търси и в образователната система, и в имиджа който гърците имат пред османската управници и пред света.....
                    П.В.

                    Comment


                      Въпросът за еничарите е по-сложен. Трябва да се разглежда комплексно, с оглед и на другите християнски народи на Балканите, от които също е попълван корпусът (както е казано по-горе).

                      Хубавото е, че Османската империя е била бюрократична държава и ни е оставила огромно число всякакви документи. И извинете, но еничари са вземани не само като деца, но и като напълно съзнателни хора на по 18-20 год. (да не забравяме, че човек на 16 по онова време се е считал за достатъчно зрял, девойките и по-рано...).
                      Има запазени и документи, и кореспонденция, че някои от еничарите не само са знаели за родните си семейства, но са поддържали връзка с тях и са ги подпомагали по различен начин.
                      В един момент (когато войните стават не чак толкова чести) е било престижно да имаш някого в еничарския корпус - все пак човек на държавна служба, който може да стане и големец. Нещо като да имаш сега роднина мутра, приближена до някой от "добре облечените бизнесмени". И става доста сложно човек да стане част от еничарския корпус.. В един маман започва да минава и по наследство.

                      Comment


                        Аха, да ти вземат детето насила и същото като да го пратиш по желание в детска градина или да те мобилизират в армията...

                        Когато предимствата да бъдеш еничарин надделяват негативите да биеш пътя из иранските планини или да те газят хусарите, то самите еничари вземат мерки да си бетонират позициите - например като записват децата си в корпуса (някъде 17 век започва да се налага масово като практика).

                        Проблемът от чисто морално естество за всеки тогавашен човек е смяната на религията. От днешна гледна точка е трудно да се проумее какво означава това. Маргинали винаги е имало, но нормален човек не би предпочел такава съдба, освен ако е лишен съвсем от алтернатива, насилен или пропаднал. Още повече, че т.н. позитиви не са даденост и липсва момента на сигурността - прост аджемиоглан може да стане велик везир, но си остава султански роб и може да му резнат зелката във всеки един момент. Това важи за всеки паша, чиновник или прост писар. Резултатът е масови кражби, своеволия и корупция, т.к. всеки гледа да си напълни джоба, докато е още на поста. И разбира се, всичко това рефлектира върху производителното население.
                        Quae fuerant vitia, mores sunt.

                        Comment


                          Юлиан Август написа Виж мнение
                          Проблемът от чисто морално естество за всеки тогавашен човек е смяната на религията. От днешна гледна точка е трудно да се проумее какво означава това. Маргинали винаги е имало, но нормален човек не би предпочел такава съдба, освен ако е лишен съвсем от алтернатива, насилен или пропаднал.
                          Или ако му броят едни хубави "пари за дрехи"

                          Юлиан Август написа Виж мнение
                          Още повече, че т.н. позитиви не са даденост и липсва момента на сигурността - прост аджемиоглан може да стане велик везир, но си остава султански роб и може да му резнат зелката във всеки един момент. Това важи за всеки паша, чиновник или прост писар.
                          Нещо не си съвсем наясно как действа схемата. На всеки могат да му резнат зелката - на спахии, на кадии, на кой ли не. Еничаря обаче е роб на султана - САМО СУЛТАНА може да му резне зелката.

                          Comment


                            Кухулин написа Виж мнение
                            Или ако му броят едни хубави "пари за дрехи"
                            Парите за дрехи варират много - от стойността на една средна къща до жълти стотинки, варират според пол, възраст, народност и т.н... А и трябва да ходиш до столицата, за да си ги вземеш. Ролята им е да подпомогнат новия мюсюлманин, а не да "купуват" правоверни с тях. Скъсването с абсолютно цялата ценностна система, с която разполага един тогавашен човек и преминаването в отбора на "агарянина", "нечестивеца", едва ли е еквивалентно на парите за дрехи, освен ако този човек не е съвсем изпаднал (както някои платежни нареждания намекват). Има и такива, разбира се, но не масово.

                            Нещо не си съвсем наясно как действа схемата. На всеки могат да му резнат зелката - на спахии, на кадии, на кой ли не. Еничаря обаче е роб на султана - САМО СУЛТАНА може да му резне зелката.]
                            Наясно съм, но това не дава никаква сигурност на еничарина за бъдещите му планове В ОИ думата "сигурност" изобщо е непозната - посяга се дори на вакъфите. Отделно не съществува и феодализъм в нормалния смисъл на думата, в този аспект даже потомственият спахия не е много по-напред, поне де юре. Така че ако някой си мисли, че ще приеме чуждата религия и гарантирано ще заживее царски, то ОИ не е държавата.
                            Quae fuerant vitia, mores sunt.

                            Comment


                              Юлиан Август написа Виж мнение
                              Наясно съм, но това не дава никаква сигурност на еничарина за бъдещите му планове
                              Дава максималното ниво на сигурност. Няма по-сигурни хора в империята от еничарите. Имат пълен имунитет. Затова се и разпищолват.

                              Comment


                                Кухулин написа Виж мнение
                                Дава максималното ниво на сигурност. Няма по-сигурни хора в империята от еничарите. Имат пълен имунитет. Затова се и разпищолват.
                                Е, от тази гледна точка, да. "Сигурни" са и духовните лица. Интересно е там как са вървяли нещата. Но и двата случая се предполага, че не са алтернатива, ако искаш да живееш като нормален човек - т.е. да се установиш, да се ожениш (законно), да завъртиш търговия или земеделие, да оставиш нещо на децата си. Затова и по-голямата част от новите мохамедани продължават да си живеят по старо му, другото за тях е скок в неизвестното. Но ако искаш да се "разпищолваш", то еничерския корпус е добро място, да, но си оставаш социално осакатен. Урук-хай един вид
                                Само че горното е валидно само ако съзнателно си направил избора, а не ако си насилствено събран с девширмето.
                                Quae fuerant vitia, mores sunt.

                                Comment

                                Working...
                                X