Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Специалните части ''Камикадзе''
Collapse
X
-
Моряка написаТа къде точно е смисъла на всичкия тоя хал да погубиш 7-8000 човека отгоре (масово избити от изтребителите и зенитната артилерия) и най-голямото нещо дето си потопил да е преоборудван въглищар?
С оглед на горното и ако погледнеш на нещата от по-ниска перспектива (гледната точка на човек някъде в средата на йерархията, който не знае и няма как самостоятелно да стигне до описаното в първия абзац (а и да може, няма "ръчки" с които да го претвори в реалност), тогава всичко, което има значение е чистата "тактическа" ефективност, т.е. как по-добре да заменим това което имаме, за щети, нанесени на противника. Те.. ако имаш младежи без особен опит, от които няма как да създадеш добри пилоти, заедно с това нямаш и качествени самолети за тях, а по-скоро бракми, които ще е добре ако не се разпаднат сами във въздуха, то тогава нищо чудно този метод на борба да ти се стори разумен разход на наличните ресурси.
Т.е. и да ги обучаваш за "нормални" бойни пилоти на изтребители, вероятността с мизерното си обучение и липсата на боен опит, в стари и зле произведени самолети те да се справят с американски изтребители или стратегически бомбардировачи е минимална. Те пак са си смъртници, с тази разлика, че ако имат късмет може и да преживеят няколко бойни полета или да се отърват с раняване. Ползата от тях и самолетите им е минимална обаче.
Ако ги обучиш за пилоти на ударни самолети - пак същата работа. Самолетите са стари, бавни, зле произведени, екипажите са с малка подготовка, а трябва да преодоляват изключително силно и ефективно ПВО. Шансът да успеят е минимален, още по-малка е вероятността да улучат нещо с бомбите или торпедата си (лоша подготовка, изключително силно ПВО), вероятността след това да успеят да се върнат в базата си е също толкова малка. Т.е. пак са смъртници, с тази разлика, че вероятно ги чака повече от един боен полет. Но вероятността да постигнат нещо не е голяма.
Та от тази гледна точка да превърнеш самият самолет в бомба може да се окаже по-ефективно, от това да разчиташ на ударен самолет, който носи бомба. Особено ако специално подготвиш пилотите, така че да се стремят да ударят целта на всяка цена.
естествено, пак ПВО-то е същото, пак вероятността да го пробиеш и все още да можеш да управляваш самолета си е много малка, но все пак ако удариш целта, можеш да постигнеш обикновено повече, отколкото с бомбите, които иначе ще носиш.
Т.е. чисто тактически така постигаш повече, отколкото иначе. Но то така или иначе няма особено значение, защото войната отдавна е загубена стратегически и не може да се спечели. Но нищо чудно така тези няколко хиляди пилота и самолета да са постигнали повече, отколкото би било възможно при традиционното им използване. Не е много - няма и как да е, т.е. става въпрос за сравнение.
От гледна точка на моряците в корабите определено идеята за камикадзета трябва да е била по-неприятна, отколкото за традиционна атака. Естествено, всичко това допринася за допълнителната липса на разбиране на "другата страна", но така или иначе военната пропаганда и от двете страни прави разбирането невъзможно. Но това е отделна тема.
Comment
-
От гледна точка на моряците в корабите определено идеята за камикадзета трябва да е била по-неприятна, отколкото за традиционна атака.
И като прибавим и голямото синьо одеало изплетено от ей този чичко(Джон Тач),
и се оказва, че отметките под кабините на Хелкатите и Корсарите имат много помпозен паметник. Разбира се голямото синьо одеалце не е било съвършенна система и проблема е идвал в момента в който изтребителите изтърват някой да влезе в зоната на корабното ПВО, където вече трябва да бъде оставен на зенитната артилерия, а срещу камикадзетата два от основните и елементи(40 мм. Бофорс и 20 мм. ерликон) имат лекичък кусур - не могат да разрушат самолета с 1-2 попадения. Даже според Фридман 20 мм. има по-скоро психологически ефект(пилота знае, че срещу него се стреля), който надали трогва самоубийци, а 76 мм. автоматично оръдие се появява твърде късно. Но пък реален ефект има само ако се удариш в самолетоносач.
Eто този опит примерно
води до пожар загасен за минути и надиране на боята на линкора, а големия МО си продължава боя
Злъчния американски коментар за този случай
е, че когато камикандзе ударело американски самолетоносач, това означавало 6 месеца ремонт в Пърл Харбър, а като ударело британски(на снимката е HMS Formidable) означавало, метачите да се хващат за метлите(летателните операции са възстановени след няколко часа).
Това
преживява 16 атаки на камикадзе, пет от които при Окинава. Сега е музей.
Примери за безмислието на камикадзетата още колкото щеш. Та за това смятам, че по голяма глупост от тая няма и реално е довела само до по-настървено изтребление на японци. Пък и не всички японски самолети са били бракми. Верно липсвали са елементарни екстри като радиостанции и самозапушващи се резервоари на повечето и все пак има такива дето си стават и не са малкоLast edited by Sailor_Malan; 06-07-2012, 15:46.Кървава зора вестява страшен бой и кървав път, готови пак за нова слава Рилци в бой ще полeтят ! Пред стените Булаирски в неравна люта бран ние славно победихме в боя тебе, вража зган!Тежки гаубици тряскат крачи полкът Рилски твърд! Нас гранати хич не стряскат нас не плаши даже смърт.
Comment
-
Т.е. смяташ, че ако са ги използавли по традиционният метод, биха имали повече успех? Как по-точно . ПВО-то и изтребителната авиация, използвани като защита от самоубийствените атаки си ги има и са също толкова ефективни и срещу обикновените атаки (а вероятно и по-ефективни, заради факторът, който посочваш и ти - човек, който знае че ако оцелее, ще се върне в базата си, по-лесно може да се отклони от зенитния огън или да пусне бомбите/торпедата твърде рано). Т.е. и в двата случая губиш хора и машини, въпросът е какъв е нетния ефект като щети върху противника. Не мисля, че при самоубийствените атаки е по-малък, отколкото при традиционните - даже вероятно е по-голям. Т.е. чисто военна ефективност са имали.
А че са оръжие на отчаянието никой не го отрича - промяна във войната, разбира се, не могат да донесат. По онова време вече нищо не може да промени хода на събитията. Именно от тази гледна точка е пълна идиотщина. Но пък на хората им е присъщо да се самозаблуждават.
ПП Най-разумно би било, разбира се, да се прекрати войната, но това решение не се взема на това ниво.
Comment
-
Не мисля, че при самоубийствените атаки е по-малък, отколкото при традиционните - даже вероятно е по-голям. Т.е. чисто военна ефективност са имали.Кървава зора вестява страшен бой и кървав път, готови пак за нова слава Рилци в бой ще полeтят ! Пред стените Булаирски в неравна люта бран ние славно победихме в боя тебе, вража зган!Тежки гаубици тряскат крачи полкът Рилски твърд! Нас гранати хич не стряскат нас не плаши даже смърт.
Comment
-
gollum написа Виж мнениеА че са оръжие на отчаянието никой не го отрича - промяна във войната, разбира се, не могат да донесат. По онова време вече нищо не може да промени хода на събитията. Именно от тази гледна точка е пълна идиотщина. Но пък на хората им е присъщо да се самозаблуждават.
Comment
-
Пита се сега какъв ли щеше да е ефекта, ако примерно си имаше изтребители дето да водят бой с въздушния патрул, ударни самолети да се занимават с подавяне на ПВО с цел отваряне на дупки в баража и за накрая комбинирани групи от пикиращи бомбардировачи и торпедоносци
Т.е. това, за което ти пишеш - ефективният традиционен подход, - е вече мечта за тях, няма с какво и как да го организират. А и то иска доста по-добре подготвени екипажи, способност за съсредоточаване и много добра организация. Хъм, ако погледнеш дори морската им авиация през втората половина на войната при традиционни действия - сещаш ли се за случай, когато са успели да свършат тази работа и да имат добри резултати? За палубната няма и да споменавам.
Затова и пиша, че това е тактика на отчаянието. Т.е. това е опит при всичко срещу теб (друг е въпросът защо нещата стигат дотам, но не за това е разговора) да се опиташ някак си да използваш това, с което разполагаш. Традиционните методи не вършат работа - за тях не разполагаш с ресурси и време. Докато обучението на камикадзе не изисква кой знае колко време, ресурси или гориво, нито дори такава организация и умения, каквито искат традиционните подходи (камикадзетата атакуват на по-малки и далеч не толкова добре "сработени" групи).
Кухулин написаСпоред теб японския щаб хранел ли е надежди, че камикадзе ще променят хода на събитията?
Comment
-
Определено част от тях вярват в това - вероятно твърде залутани в дебрите на собствената им пропаганда, отчасти може би и самозалъгвайки се - предполагам, че психологията може да се произнесе по въпроса.Кървава зора вестява страшен бой и кървав път, готови пак за нова слава Рилци в бой ще полeтят ! Пред стените Булаирски в неравна люта бран ние славно победихме в боя тебе, вража зган!Тежки гаубици тряскат крачи полкът Рилски твърд! Нас гранати хич не стряскат нас не плаши даже смърт.
Comment
-
На мен подобна теза не ми изглежда много издържана. Разни хора може да са таели надежди, че какви ли не вундервафета ще обърнат войната, но не вярвам това да е била щабната стратегия нито на изток, нито на запад. Не знам, изобщо не съм запознат с документите от периода, но някак не ми се вярва всички щабове да са изпаднали в масово умопомрачение
Просто хората се отбраняват до последно, кой с каквито средства има. Ти им се смееш колко били неефективни, но какво друго по-ефективно могат да приложат на този етап?
Comment
-
Зачетох се по темата и ще се постарая да внеса моите 5 драхми, въпреки че не съм твърде запознат с авиацията (още по-малко японската). Солидарен съм с Малан.
1. Това, което визира Сейлър, е USS Laffey (DD-724) - "корабът, който отказа да потъне". Ударен от 16 самолета, един от които май е приятелски "Корсар", увлякъл се в преследването на камикадзе, и нарешетен с безброй куршуми, есминецът остава на вода. Което между другото показва, че противовъздушната защита далеч не е била непробиваема и дори "бракмите" доволно са се врязвали във вражеските кораби.
2. Разликата при американските и британските самолетоносачи доколкото разбрах е била в дървената/бронирана палуба. "Формидабъл" закърпва 3.5м кратер от камикадзе в палубата си за няколко часа.
3. Имало е опит да се използват тези пилоти срещу американските Б-29 със специално формирана ескадрила - обаче пак в ролята на камикадзе. Оказало се, разбира се, че да се блъснеш във вражески бомбардировач е по-трудно от това да се блъснеш във вражески кораб, и проектът замира. Продължавам да се чудя защо не са пробвали да ги направят прехващачи.
4. Самолетите на пилотите камикадзе далеч не са били само бракми, ползвали са всичко каквото има. Ползвали са и Зеро и Накаджима (St. Lo е потопен от удар на единствен A6M Зеро), и Kawasaki Ki-48. D3A Aichi към 1945 г. наистина е антика, но другият често използван за такива полети е D4Y Yokosuka, който е бърз пикиращ бомбардировач (заради което и са го използвали в тази роля). Отделно специално разработените за целта глайдери/ракетни самолети като Yokosuka MXY7 Ohka - със скорост 804 км/ч са били просто прекалено бързи за вражеските зенитчици и ако стигнат до целта, са доставяли страхотен товар (1200 кг). Всъщност, твърде напомнят на пилотирана от човек ракета Фау-1.
Disarming the bomb:
5. Имайки всичко това предвид, все още мисля, че е имало по-рационален начин да се използва този човешки и машинен ресурс."No beast so fierce but knows some touch of pity."
"But I know none, and therefore am no beast."
(Richard III - William Shakespeare)
Comment
-
Dinain написа5. Имайки всичко това предвид, все още мисля, че е имало по-рационален начин да се използва този човешки и машинен ресурс.
Dinain написаКоето между другото показва, че противовъздушната защита далеч не е била непробиваема и дори "бракмите" доволно са се врязвали във вражеските кораби.
Главният проблем е относително прост: за да можеш да разчиташ на успех, трябва да можеш уверено да пробиеш ПВО-то и да "караш" поне една ескадрила на кораб, който желаеш да атакуваш. По възможност и повече, като се има предвид успеваемостта на пикиращите бомбардировачи (за торпедоносците няма и да споменавам, там нещата са безнадеждни). Умряла работа при тогавашното сащианско ПВО.
Съвсем друга работа е камикадзе, който не се опитва да хвърли бомба или торпедо и след това да се измъкне, т.е. може да използва различен кур си маневри и единственият начин да бъде отклонен, ако добре е "прихванал" целта е самолетът да бъде разрушен или направен напълно неуправляем (това не винаги е достатъчно).
Т.е. самолет-камиказде - особено специализиран такъв, е по-ефективен от стандартен бомбардировач и има по-висока вероятност след като преодолее изтребителите да порази целта си. Заедно с това, за да обучиш пилот да ползва тази тактика ти е нужно много по-малко време и по-"некачествен4 материал. Всичко това означава, че можеш значително да съкратиш програмата за обучение и да използваш много по-малко гориво на всеки подготвен пилот-камикадзе. Последното е решаващ фактор: те гориво нямат на практика за нищо, самолети има и нови, но проблемът е не само в технологията, но и в качеството (в книгата си пилотът-камикадзе споменава, че пет на всеки тридесет сглобени самолета падат или се разпадат във въздуха заради качеството).
Т.е. главният им проблем е липсата на гориво и пълната загуба на темп в подготовката на качествени пилоти. А за да наваксаш последното ти трябва много време, за да можеш да събереш качествени и големи групи от обучени пилоти, защото само с масирано приложение можеш да постигнеш нещо. А няма време и възможност за това (Германия страда от същия проблем, между другото).
Сега, ясно е, че това е колкото ресурсен проблем, толкова и проблем на системата им за подготовка и кадровата им политика (особено се вижда това в общото мнение, че "хората са най-евтиния и лесен за замяна ресурс на Империята" - типично за всяка източна сатрапия, както би отбелязал Албирео ). Но каквото е - такова. Със загубата на професионалистите от началото на войната те се оказват не само технологично и количествено задминати от САЩ, но и качествено - средните сащиански пилоти не само са по-добре обучени, летят в по-добра обстановка, почиват си по-добре и разчитат на несравнимо по-добри медицински грижи, но и управляват много по-добри машини, заредени с много по-качествено гориво.
Затова и казвам, че това е отчаян ход - общо взето, единственото нещо, което можеш да се надяваш да постигнеш с тези ресурси. Същото би било (и се случва към края) в пехотата - след като не можеш да обучиш и въоръжиш добре пехотинците си, така че да действат акто един механизъм, да ги превърнеш в камикадзета-бомбаджии, с надеждата поне всеки да отнесе със себе си по този начин някои и друг враг отново - за това не ти трябва сложно, дълго и качествено обучение и сработване).
Що се отнася до самолетите: Япония има не само жесток проблем с горивото, но и със суровините. Затова и към края самолетите се правят от всякакви заместители и предимно в почти домашни условия (всякакви малки работилнички, често от персонал без особени умения). Резултатът е логичен - излизат некачествени машини с много дефекти и много ниски характеристики. Как в тези условия ад създадеш качествена флотилия от прехващачи, дори и да предположим, че имаш гориво и пилоти за тях (нямаш нито едното, нито другото). А сащинаските самолети не само са много, но и към края на войната навлизат много тежки и добре защитени машини като Б-29.
Това, което японците все пак правят е да съберат част от все още живите пилоти-професионалисти и малкото си самолети добри самолети и с тях да пробват нещо. Но с недостатъчно самолети нищо решително не може да се постигне: само отделни успехи.
Камикадзе-тактиката им дава някакво обещание за някакви успехи с мизерни средства и ресурси (други нямат). И, между другото, малко ги залъгват първоначалните успехи на тактиката: след това успеваемостта постоянно пада (логично е, но кой да мисли за такива неща).
Кухулин, вероятно става въпрос за самозаблуда. От една страна, на "щабно ниво" разчитат горе-долу на следното: "когато американците навлязат в метрополията, ще ги ударим с толкова много камикадзета, кайтени и прочее самоубийци, че ще им нанесем страшни загуби. На земята ще платят още по-скъпа цена в жива сила. А те са чувствителни към тези неща и ще се откажат.". Т.е. идеята е едва ли не (доста неясна, разбира се) да ги накарат да се съгласят на преговори. Някои от по-увлечените от военните направо живеят в собствена реалност и си мечтаят, че веднъж като ударят американците, ще ги изхвърлят обратно в морето, ще ги разбият, ще контраатакуват и ще победят. Луда работа.
Мисля си, че всичко се получава от съчетание от особеното им разбиране за дълг (да се умре за императора), което означава, че във всяка ситуация, трябва да намерят изход, който да не включва капитулация (това е несъвместимо с разбиранията им*). Тъй-като няма такъв изход, тогава трябва да намерят военно решение и се хващат за каквото все още им изглежда възможно.
---------------------------[*] Тук ще отворя една скоба, защото често се говори за "самураи". На практика, цялата тази идеология е изцяло наново създадена през пъвото и най-вече второто десетилетие на ХХ век. От "Мейджи" дотогава скамурайското съсловие е напълно унищожено като идеология, начина на живот и социална категория. Абсолютно нищо не остава, освен потомци на някогашните родове (някои от по-високопоставените имат повече късмет). Въпросът е, че на практика напълно загърбват цялата си идеология и начин на живот.
Всичко това се развива до такава степен, че през Руско-Японската война японските войници се оказват почти неспособни да водят ръкопашен бой и нееднократно са обръщани бягство в такива условия от руските войници (ръкопашен бой, атака на щик и подобни веселби).
Това кара милитаристите да "преоткрият" (на практика, да изобретят наново и то в някои случаи въз основа на издадени на запад текстове за някогашните самураи, които са почит напълно забравени у дома) цялата самурайска етика и прочее и да я "реинсталират" в обществото и най-вече в армията (преди това съзнателно и много последователно са ги изкоренили от армията и обществото). Връщат всякакви неща сред младежта като обучение в стрелба с лък, бой с меч и прочее работи и създават една доста милитаристична и шантава версия на цялата работа.
Това е идеологията, която с усеща толкова силно през ВСВ и преди това. Но тя няма много общо с някогашната и е създадена общо взето наново - вече като част от национализма, който като млад и нов е на нивото, на което са европейските национализми пред ПСВ.
Това за да е ясно, че между едните и другите "самураи" няма много общо и става въпрос не аз "древна и варварска" идеология, а за достатъчно ново явление.
Comment
-
gollum написа Виж мнениеКухулин, вероятно става въпрос за самозаблуда. От една страна, на "щабно ниво" разчитат горе-долу на следното: "когато американците навлязат в метрополията, ще ги ударим с толкова много камикадзета, кайтени и прочее самоубийци, че ще им нанесем страшни загуби. На земята ще платят още по-скъпа цена в жива сила. А те са чувствителни към тези неща и ще се откажат.".
Comment
-
Gollum написаТ.е. самолет-камиказде - особено специализиран такъв, е по-ефективен от стандартен бомбардировач
Нямам време за статистиката сега, но ефективността на камикадзе е мизерна. Американците доста са се изнервяли от тандема бомбардировач Бети+камикадзе Ока, но следвоенните анализи показват, че това оръжие така и не е постигнало нищо. И струва ми се пропускаш факта, че стандартен бомбардировач най-малкото може да се върне в базата и да атакува повторно, докато камикадзе общо взето са с еднопосочен билет, независимо дали поразят целта или не.
Алтернативен начин да се използват е едно - в ролята на прехващачи, две - в ролята на ударна авиация срещу американските наземни сили.
Това че американските бомбардировачи са много и добре защитени не е релевантно - и американските кораби са много и добре защитени, и наземните сили са много и добре защитени. Където и да атакува, японската авиация на този етап ще се сблъска с огромна съпротива и малки шансове за успех. Въпросът е къде биха били най-големи.
Моята хипотеза е, че целият замисъл на камикадзе не плод на мисълта "отчаяни сме, какво да правим с останалите си самолети, и без това са малко и неефективни", ами "отчаяни сме, вече не ни остана какво да хвърляме срещу тия американски самолетоносачи, само самолети-таран не сме пробвали досега". Тоест, продиктувано е от някаква фиксация върху американския флот, отчаяно желание да му се нанесе някаква щета, в момент в който всички конвенционални средства за това са вече изчерпани."No beast so fierce but knows some touch of pity."
"But I know none, and therefore am no beast."
(Richard III - William Shakespeare)
Comment
-
Sailor_Malan написа Виж мнение... как точно се отразява подобно действие на работеща на пълна пара икономика бълваща кораби, самолети и хора ...Никто не обнимет необъятного! - Козьма Прутков
A який чоловiк горилку не п'є - то вiн або хворий, або падлюка. - Невідомий українець
Comment
-
Dinain написа Виж мнениетандема бомбардировач Бети+камикадзе Ока, но следвоенните анализи показват, че това оръжие така и не е постигнало нищо. .
Ока е бил ефективен без съмнение поради високата си скорост, излизаща извън пределите на съществуващите балистични таблици, което е правело поразяването му много трудно. Решението е било да се прехванат Г4 (Бети) преди да са влезли в обсега на действие на Ока.Last edited by Nick; 07-07-2012, 05:23.Никто не обнимет необъятного! - Козьма Прутков
A який чоловiк горилку не п'є - то вiн або хворий, або падлюка. - Невідомий українець
Comment
Comment