Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Влиянието на Османската култура върху Българската стенопис

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    #46
    А културата е разтегливо понятие, то включва множество аспекти. ( дрехите, музикалните инструменти, храната и битовите предмети са част от нея). Заглавието на темата е изключително добре поставено "османска култура",която също не е еднородна смес. (тоест не нужно след всеки пост да ме убеждавате, това не е османско, няма го само при тях, да разбира се, че е така. Но все пак е вид "промяна" в българската иконопис, нали така (дали тя се дължи на правоверните, дали на по-задълбочените познания на хората от Възраждането за минало, история, естетика. Аз мога само да гадая.). Но отново ще повторя "промяната" е факт ...
    п.п "Тенденциозна" не, не и пак не.

    Comment


      #47
      Трудно ми е да давам категорични оценки, на кого от изказалите се по случая в Пернишко да повярвам ... може би е въпрос на вътрешна нагласа.

      Comment


        #48
        Арслан написа Виж мнение
        Трудно ми е да давам категорични оценки, на кого от изказалите се по случая в Пернишко да повярвам ... може би е въпрос на вътрешна нагласа.
        Не, не е въпрос на вяра, а на научно дирене.
        И пак повтарям, промяна в иконописта няма, тя е много консервативна и следва строго определени предписания (канони). Хипотезата ти има точно толкова оснавание, колкото и тази, че Осман Пазвантоглу бил криптохристиянин, щото видиш ли плана на казармата му във Видин бил с кръстовидна форма.
        Liberte, egalite, fraternite
        Viva la revolution
        Zalmoxis написа
        Имайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
        http://hristoen4ev.blogspot.com/
        dibo написа
        Преценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
        - това се случва, когато се докладват богопомазани като Тора.

        Comment


          #49
          Stan написа Виж мнение
          Тук терминът "влияние" не е най-точният. По-точно той е съвсем неточен, защото няма как да има влияние върху нещо от друго нещо при положение, че второто нещо го въобще го няма. В случая имаме християнски православни изображения на светци и за да говорим за "османско влияние", най-малкото трябва да имаме османски изображения на светци. Такива обаче нямаме. Можем да говорим за ренесансови влияния, за барокови, влияния, но за влияние на османската живопис и по-точно религиозни изображения на светци, ангели и тем подобни, няма как да стане. В случая по-точно трябва да се говори за предмети свързани с османците и още по-точно предмети дрехи, сгради и т.н. от османския период изобразени върху стенопистта/иконописта от това време. Да се говори че наличието такива предмети е влияние, все едно да се каже, че наличието примерно на каракачанско куче (предполагам при добро желание и такова ще се намери) е свидетелство за каракачанско влияние.
          Много грешно е да се мисли,че османците не са рисували изображения с религиозна насоченост,да действително това е забранено в Исляма,но трябва да кажем,че не се е спазвало много много както си личи от първата част на този линк,където само лицето на Мохамед е скрито.

          дали тези миниатюри са имали влияние върху българската иконопис аз не мога да кажа,но ми е много интересно откъде са се взели чалмите и разбира се е абсолютно нелогично да се допусне,че те са били от друг период,а не от османския.

          Comment


            #50
            А всъщност за какво се спори в темата? Дали е имало мюсюлманско влияние в българската стенопис?

            Не не е имало. По простата причина, че ислямът забранява изображенията и фигурални ислямски стенописи няма. /Незначителните изключения не са османски/.

            Иначе съвсем нормално е при изобразяването на битови подробности, художникът да се обръща към света който го заобикаля, а той си е османски. Може да се видят някъде и ибрици /щото ако в житието пише "носи вода", не се уточнява в какъв съд и защо я носи/, и чалми /примерно защото на доста непрофесионалния художник от Расник, са му казали, че Козма и Дамян са хекими, а хекимите, които той е виждал са с чалми.

            Но Арслан, нещата, които ти даваш тук са нерелевантни. Първо някаква легенда за спасяване на мюсюлманско момче, която на никой тук не е известна, на гугъл не е известна и ти не даде източник за да проверим, после гръцки, а не български стенописи от historum.com, на които има полумесец и звезда, без въобще да ясно това по принцип ислямски символ ли е било за епохата и накрая някакъв доста смотан стенопис от затънтено пернишко село, направен десетина година преди Освобождението.

            Да беше написала написала за османско влияние върху облеклото, музиката, кухнята, пословиците и поговорките, върху езика - там щеше да има какво да се пише, но върху стенписите - не.


            thorn

            Средновековните църкви в България

            Comment


              #51
              Османските стенописи, доколкото имам някакви наблюдение, са флорални елементи, розетки и тем подобни, а точно такива по църковните стенописи и икони няма, айде да кажем почти няма, щото винаги може да има изключения. Всъщност, колко да е абсурдно, такова влияние трябва да се търси върху църковната архитектура и по-точно някои детайли, като появяващите се тук-там островърхи арки на прозорците.

              В случая с османското влияние върху стенописите е точко като в ония лаф - от една клетка женски маймуни, баш мъжкия маймун да набараш.

              Comment


                #52
                Иначе съвсем нормално е при изобразяването на битови подробности, художникът да се обръща към света който го заобикаля, а той си е османски. Може да се видят някъде и ибрици /щото ако в житието пише "носи вода", не се уточнява в какъв съд и защо я носи/, и чалми /примерно защото на доста непрофесионалния художник от Расник, са му казали, че Козма и Дамян са хекими, а хекимите, които той е виждал са с чалми.

                ( Да, именно)

                Да беше написала написала за османско влияние върху облеклото, музиката, кухнята, пословиците и поговорките, върху езика - там щеше да има какво да се пише, но върху стенописите - не.

                ( да, съм написала ... ? )

                Comment


                  #53
                  Арслан написа Виж мнение
                  Иначе съвсем нормално е при изобразяването на битови подробности, художникът да се обръща към света който го заобикаля, а той си е османски. Може да се видят някъде и ибрици /щото ако в житието пише "носи вода", не се уточнява в какъв съд и защо я носи/, и чалми /примерно защото на доста непрофесионалния художник от Расник, са му казали, че Козма и Дамян са хекими, а хекимите, които той е виждал са с чалми.
                  какво значи това? цитираш Thorn ли?

                  Comment


                    #54
                    ох, да, но нещо не се справих с "цитирането" ( тоест техническа грешка)

                    п.п Благодаря за своевременната забележка !

                    Comment


                      #55
                      Арслан -понеже стана интересен въпрос, бих искал все пак да науча нещо по-конкретно за изображението на ¹ 16 - от къде, какво е и пр.,... ако е възможно, разбира се.
                      "Какво ли толкова се е зачела тази свиня? - зачуди се докторът - Кое ли тъй яростно подчертава с молива?"

                      Comment

                      Working...
                      X