Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Съвременните пирати

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    #61
    Нов, неуспешен опит за отвличане на кораб под американски флаг

    albireo написа
    ...в този форум... основно е пълно с теоретици, прогнили интелигенти и просто кръчмаро-кибици...

    Comment


      #62
      Imperial написа Виж мнение
      По-холивудска случка напоследък не се е случвала. След 3-4г трябва да пуснат филма по кината.
      Като едното нищо ще направят поредната боза за помпане на самочувствие по време на криза! Иначе, просто е въпрос на време да се приеме нужната резолюция на ООН и после гледай екшън по Евронюз!

      Comment


        #63
        Французите не правят толкова медийни изяви, колкото американците но определено са по-ефективни в борбата с пиратите:

        МОСКВА, 15 апр - РИА Новости. Фрегат Nivose ВМС Франции в среду захватил судно-базу сомалийских пиратов в 900 километрах восточнее кенийского порта Момбаса, на борту судна находились 11 флибустьеров, сообщает агентство Франс Пресс со ссылкой на министерство обороны Франции.

        Кроме того, по данным Минобороны, французские военные моряки, действующие в рамках операции ЕС "Аталанта", предотвратили нападение пиратов на либерийское судно.

        Поскольку захваченные в среду пираты непосредственно не связаны с причинением ущерба гражданам Франции, командование ВМС скорее всего передаст их властям Кении, правоохранительная система которой имеет полномочия судить и осуждать лиц, замешанных в морском пиратстве.
        Ранее в ходе операции по освобождению от сомалийских пиратов яхты Tanit французский спецназ взял в плен трех морских разбойников, которые сейчас находятся во Франции и дают показания следствию.
        В апреле прошлого года у побережья Сомали пираты захватили трехмачтовую яхту класса люкс Le Ponant под флагом Франции, на борту которой находились более 30 человек. В ходе спецоперации по освобождению заложников все шестеро пиратов были арестованы и отправлены во Францию.

        Comment


          #64
          asd

          Няколко мнения изплуват на повърхонстта в тази тема.
          1. Трябва да се осигури външна охрана, за предпочитане наемници тип тези в Ирак и Афганистан, която да ескортира корабите в опасните участъци.
          2. Трябва да се хвърлят повече усилия от международната общност за борбата с пиратите.
          3. Трябва търговските кораби да избягват сомалийския бряг.
          В момента около Сомалия се въртят кораби на НАТО-вската Operation Allied Protector, Военния флот на Европейския Съюз EUNAVFOR и съответно Operation Atalants, CTF(Combined Task Force)151 организирано от САЩ и в момента ръководено от не-дотам-велика-Британия, руснаци, китайци и индийци от Шангхайското Споразумение за сътрудничество (Shanghai Cooperation Organization). Канадците също наскоро са пратили CH-124 Sea King (хеликоптер) да помага с патрулирането.
          Най-важния фактор при такива сражения е скоростта. Макар да има атаки, които продължават по час и нагоре, повечето пиратски атаки свършват за 10-15минути. Повечето кораби нарамени с анти-пиратската задача са фрегати, корвети и разрушители(есминци), които по принцип са направени за борба с подводници. Така че повечето имат по един-два хеликоптера, които могат бързо да се притекат на помощ. В арсенала на общите усилия са и морски патрулни и разузнавателни самолети(Maritime Patrol and Reconnaissance Aircraft - MPRA), разположени на сушата. Пример - P-3C от американския и германския флот, P-3A от испанския флот, френския бизнес-джет Falcon 50. От Аеронавале(Военноморската авиация на Франция) са пратили Breguet Atlantique II MPRA. Япония пък о поредната държава, която прати няколко P-3-ки в Джибути, където също има и хеликоптри от много държави. Когато беше и проблема с американския Алабама САЩ използваха и корабния Scan Eagle(безпилотен разузнавач) за следене. Колкото повече натиск бива оказван от международните сили толкова по-опасни стават пиратите. Също така по същите причине пиратите често сменят тактиката си. До скоро повечето атаки са правени рано сутрин или късно следобед, когато малкия ъгъл, под който падат лъчите на Слънцето правят виждането на пиратските лодки от търговските кораби по-трудно. Прах и пясък издухвани от бреговете създават нещо като мъгла, която допълнително намалява видимостта. Но днес вече пиратите правят атаки и нощем. Пускат фалшиви сигнали за тревога за да примамят жертвата, крият се зад лодки, използвани от трафиканти на хора и изоплзват бежанци в лодки за човешки щитове. Повече пиратски лодки биват боядисвани в различни нюанси на бяло и синьо за камуфлаж. Повечето лодки са тесни, дълги и с нисък профил, което им помага по-лесно и бързо да се "скрият" между вълните. А пък факта, че са направени от дърво или фибростъкло ги прави по-трудни за засичане. За повечето атаки се използват минимум 2(понякога 6,7) лодки, които разсичат водата със скорост над 26 възела(48кмч), което кажи-речи максимума на най-бързия търговски кораб и то когато се е засилил по права линия. Някои кораби, които биват предупредени за атаките успяват да се измъкнат чрез висока скорост и агресивно маневриране, но не всички. Понякога просто има твърде много пирати. На 25 Септеври, 2008, глутница от повече от 50 пирата атакива MV Faina, украински товарен кораб, превозващ тежки оръжия, дори и 33 танка Т-72. Тактиката на пиратите е отначало да сплашат капитана на кораба с автоматичен огън(най-вече АК-47, което в Сомалия е достъпно толкова, колкото цигарите са достъпни в нашите магазини). После се продължава с гранатомети, най-вече руски, конкретно РПГ7. Но гранатите са с т.нар. shaped-charge warhead, топящи броня, чрез струя разтопен метал - специално за кораби. Един интерен случай е този с кораба южнокорейския Hyundai Fortune на 21 Март, 2006 ( виж http://www.fwditon.com/fwd/view/158 и http://en.wikipedia.org/wiki/MV_Hyundai_Fortune ).
          Пиратите знаят, че повечето кораби са невъоръжени. Малко държави дават на екипажите са носят оръжия, а повечето третират такива кораби като пиратски. А и международното право доколкото знам слага сериозни ограничения. Но пък има случай, в който китайски кораб отблъсква пирати с коктейли Молотов. Испанския самолет P-3A Orion пък отблъсква една атака, като изстрелват множество сигнални ракети по пиратите, нещо което и други кораби са правили. Смелостта на пилотите на самолети и хеликоптри не трябва да ги кара да забравят, че все пак РПГ се използват като ПВО ( изнестния случай, когато UH-60 Black Hawk бива свален с РПГ при битката за Могадишу пред 1993).
          На много места по света има пирати, но най-много медийно и политическо внимание се отделя на сомалйските пирати. Самата държава Сомалия практически не съществува. Разделена е на три области - Пунтланд, Сомалиленд и остатъка, който носи името на оригинала - Сомалия. Сомалия, Сомалия включва Могадишу, теоретично столицата на цяла Сомалия. Но тази територия е в постоянна борба между признатото от ООН преходно федерално правителство и радикалните ислямисти от Ал-Шабааб, Съюз на ислямските съдилища(не знам точния превод на български, на английски го пишат Islamic Court Union http://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_Courts_Union). Целия регион е една голяма катастрофа в политическо, икономическо и хуманитарно отношение. 3 милиона души разчитат за физическото си оцеляване на пратки и помощи от UN World Food Program, а около 90% от тези доставки идват чрез кораби, които сега са застрашени от пиратите. А ООН както научихме в Афганистан, не обича много да праща помощ на такива места, освен ако няма гаранции. А ако помощите намалеят логично е пиратството да се увеличи. Суецкия канал е важен източник на пари за Египет, а заради пиратството днес спада в приходите от такси заплашва стабилността на държавата. Египет е застрашен от сомалийските пирати, които са 1000км.
          Годишно през региона минават 33,000 кораба, по 100 на ден, пренасящи 8% от световната морска търговия и 12% от петрола. А пък през залива на Оман, който е все по-силно заплашван, минават 40% от всички морски доставки на петрол в света. Пиратството е дигнало цената на морския транспорт - по 25-30 долара повече на контейнер. Освен това заради маневри и заобиколки са изхабени тонове, тонове гориво. Много от корабите, особено тези от малки и незначителни държави, са увреждани от атаки или поради немърливост, докато са в плен. Застравателните компании вече вдигат цени или изобще не предлагат застраховки на такива кораби. Спекулира се, че от Allianz Global Corporate Specialty искат да формулират пиратството като изключение, извън стандартните морски рискове, и да го третират като военнен акт. Няма и нужда да споменаваме милионите, които биват давани като откуп, засега се предполага, че са дадени над 100 милиона долара в откупи.
          Да патрулираш и пазиш водите обаче се оказва не толкова лесна задача. Зоната, която трябва да се патрулира и пази е около 2 милиона квадратни километра, почти колкото Средиземно Море. По всяко едно време 20-25 кораба, няколко разузнавателни самолето и 30-40 хеликоптри със сравнително малък обсег, трябва да пазят бреговата ивица на Сомалия(3000км), както и всичко на стотици километри навътре от нея от стотици лодки с пирати, които могат да нападнат от всякъде по всяко време. Да тръгнеш след пиратите по суша след атака е в противоречие с сувернитета на държавата и международното право.
          По принцип ако похитения и "спасителя" са от една и съща държава има юрисдикция да направи арест на похитителите, но когато пиратите минат в сомалийски териториално води(19км от брега) са в суверенна територия и никой не ги преследва. За да се справи с това временното федерално правителство на Сомалия(което реално управлява само южната провинция "Сомалия" от бившата държава Сомалия) е разрешило на американски, индийски и френски части да влизат вътре в територията на Пунтлад и Сомалиленд, за да преследват бандитите. Краткосрочното разрешително обаче не идеално решение, защо самите Пунтланд и Сомалиленд не признават централната власт в Могадишу, което слага още 100 юридически проблема на масата. Но успешен пример за такава операция е когато френската яхта Le Ponant бива взета за заложник на 4 Април, 2008. Тогава бива проведена Операция Тхалатин (Operation Thalathine http://en.wikipedia.org/wiki/MY_Le_P...ion_Thalathine ) и френски командоси от GIGN и Commandos marine отиват надълбоко по суша и въздух до града Джарибан, област Мудхуг, Пунтланд, Сомалия. На помощ имат и сериозен арсенал - хеликоптера AS565MA Panther от фрегатата Jean Bart, няколко хеликоптера Пума, както и хеликоптри Gazelle от хеликоптероносача Jeanne D'arc. Операцията е успешна, 6 пирата са заловени и в момента са в Франция, чакащи присъда. Често обаче пиратите взимат заложници и ги продават на радикалната ислямска групировка Ал Шабааб, нещо което са се опитали неуспешно да направят и с капитана на американския Маерск Алабама.
          Юридически проблем възниква и при въпроса - кой може да арестува и осъди пиратите? Екипажите рядко са само от една националност, корабите може да са собственост на фирма в една държава, регистрирани в друга, пренасящи товар на трета. Пример - литовски моряк на борда на притежаван от Германска фирма, но регистриран в Панама кораб бива пленен. Поради тази причина Холандси кораб хваща 11 пирата рано тази година, но ги обезоръжава и ги пуска в Пунтланд. Това не е единичен случай - по взети биометричните данни на заловени показват, че много от пиратите са залавяни по няколко пъти.
          Опити са правени да се разреши проблема откъм машрута - да се коридор с две платна по 8 км за двете посоки и буферна зона от от 3.21 км, но се оказва непосилна задача, за все още малкия военнен флот на Англия, Франция, САЩ и др., но все пак има ефект и се реагира по-бързо по-този начин.
          През Май 2007 е решено, че проблема ще бъде нутрализиран ако минимума от 138.9 км, на който корабите се движат от сомалийските брегове бъде увеличен на 370.4км. Атакуват кораби и на такава далечина. Тогава всъщнсот почват да използват древната йеменска тактика с големите кораби майки, от които излизат малките бързи лодки. На 15 ноември, 2008 саудитския супертанкер Sirius Star бива пленен на 833.4км от крайбрежието на Кения ( http://en.wikipedia.org/wiki/MV_Sirius_Star ). Препоръчителното разстояние от брега на Африка е увеличено след това на 1111.6км(600 морски мили), но на 6 Април, 2009, търговския кораб Shanghai Venture бива нападнат на 1403км(757 морски мили) от Африка! Няма безопасно разстояние, пиратите вече върлуват в Залива на Оман и Червено Море.
          Крайното решение би било в една стабилна икономически и политическо Сомалия. Федералното Правителство в Могадишу е започнало строежа на военноморски флот, но с незадоволителен засега резултат. Има надежда обаче сомалийски военнен флот и сухопътни части да се справят с проблема, но пък 18 години те не могат да се справят с бедността, глад, ислямските фундаменталисти, дилърите, трафикантите на хора, сепаратизма и липсата на каквато и да е централна власт. Правителството в Могадишу моли Етиопия, Джибути, Кения и Йемен отново за военна намеса(н-та подред). Кения и Йемен си имат собствени проблеми и съществува страх, че подобна намеса би ги изправила пред гражданска война, особено с оглед последните 2-3 седмици на границата на Саудитска Арабия и Йемен. Вариант е също да се признаят трите напълно независими провинции на Сомалия от международната общност и да им се помогне при изграждане на армия и флот. Наемници на всеки търговски кораб засега е далеч от реалното. Просто трябват твърде много хора за да пазят всеки един от 33,000 кораба, които минават ежегодно. Но пък комбинация с коридора и буферната зона, и ескорт, който върви напред назад с всеки кораб е по-реален. Макар сега да няма техническата възможност това да бъде направено - все пак трябват хиляди, хиляди души персонал, които искат високи заплати, което пък дига цените на превоза.
          Last edited by beri_cd; 15-11-2009, 22:34.
          http://rayofhalifaxproductions.com/26662

          Comment


            #66
            asd

            Русия желае да увеличи подкрепата си към международната анти-пиратска мисия в Сомалия. Това заяви на среща между Русия и НАТО говорителя на Москва да пред организацията Дмитрий Рогозин през ноември, 2009. Русия участва активно в борбата срещу бандитие от октомври, 2008 година, а последното попълнение е разрушителя Адмирал Чабаненко, ракетната фрегата Безстрашния и един сервизен танкер. Г-н Рогозин заяви също, че Русия е готова да увеличи авиационния капацитет на международната мисия, бед да уточнява конкретни параметри. Отдрята от тихоокенския руски флот патрулирал от 30 Юли до 15 октомври се завъна на 23 ноември във Владивосток, след завършването на анти-пиратската си мисия в залива. Отряда влючва разрушител с два хеликоптера, спасителен кораб, сервизен танкер и пехотен отряд. Използван е за ескорт на търговски кораби, разузнавателни мисии и откриване и разрушаване на пиратски лодки. През цялото време на активна служба(2 месеца и половина) руския морски отряд ескортира 100 търговски кораба от 26 държави. За сравнение - годишно край бреговете на Сомалия минават между 25,000 и 30,000 търговски кораба. Руския отряд е бил средно за около една пета от годината, за която потокът е бил между 5,000 и 6,000 хиляди кораба. Или иначе казано - във времето си на активна служба руския флот е ескортирал между 1.6% и 2.0% от преминаващите търговски кораби.
            Завършилия трети по ред отряд на руската флота е предшестван от разрушителите Адмирал Виноградов и Адмирал Панталеев.

            The Admiral Chabanenko destroyer from Russia's Northern Fleet has begun escorting commercial ships in the Gulf of Aden, a Navy spokesman said on Friday.

            Russia is ready to extend its anti-piracy mission off the coast of Somalia, Russia's envoy to NATO has said.









            Eто и повече информация за вътрешното положение на Сомалия




            http://rayofhalifaxproductions.com/26662

            Comment


              #67
              Сомалийски пирати завзеха химическия танкер "Сейнт Джеймс парк", плаващ под британски флаг, в чийто 26-членен екипаж има граждани на България, Русия и Турция, предаде БТА, позовавайки се на ИТАР-ТАСС.

              НАЙРОБИ, 29 декабря. /Корр.ИТАР-ТАСС Виталий Чугин/. На борту захваченного сегодня сомалийскими пиратами судна из Британии "Джеймс Парк" /St James Park/ есть граждане России. Об этом сообщил сегодня корр.ИТАР- ТАСС глава Программы по поддержке моряков в Восточной Африке Эндрю Мвангура.

              "Экипаж танкера-химовоза смешанный и состоит из 26 человек, - отметил он. - Это граждане России, Украины, Грузии, Болгарии, Румынии, Филиппин, Польши, Индии и Турции".

              Судно, направлявшееся из Испании в Таиланд, было захвачено сегодня утром. Оно перевозит 13 тыс тонн химикатов, используемых в пластиковой промышленности и не опасных при соответствующих условиях транспортировки.
              Пиратите са го превзели в Аденския залив и го отклонили към Сомалия.
              Петимата български моряци са наети от варненската фирма "Зодиак", съобщи президентът на фирмата капитан Продан Раданов пред БНР. Той каза, че семействата на отвлечените са уведомени, но в момента няма установен контакт с моряците. Това обикновено ставало до 48-ия час след отвличането.
              Капитанът на танкера е руснак, а старши помощникът е българин. Четирима от петимата ни сънародници са от Варна, за петия още не ясно от кой град е.

              Comment


                #68
                На първи януари около 21 ч българско време, сомалийските пирати заловиха car carrier (автомобиловоз) "Asian Glory" (Name: Asian Glory, Type: Car Carrier, Lenght: 184.07 m, Beam: 30.60 m, Depth: 31.86 m, Draft: 8.82 m, Deadweight: 13,363 m.t., GT: 44,818 g.t., Capacity: 4,363 units, Year of built: 1994, Speed: 18.0 kn, Main Engine: MAN 8UEC560, флаг Англия, оператор Zodiac Maritime Agencies Ltd-Лондон), който тръгнал на 26 декември от Сингапур за Джеда/Саудитска Арабия. Кораба е бил заловен в Индийския океан на 620 мили от Сомалийското крайбрежие. Екипаж 25 човека – 8 българи, 10 украинци, 5 индийци, 2 румънци. Кораба е с висок надводен борд (23 метра колкото 7 етажна сграда) и най-вероятно пиратите са се добрали до палубата като са се качили по кърмовата рампа.

                Comment


                  #69
                  Малко въпроси:
                  Как тези пирати се катерят по 20м стена, докато достигнат палубата? Какво е кърмова рампа?
                  Наистина ли ще пратят "Дръзки" да патрулира водите на Сомалия? Въобще можем ли да си го позволим?
                  War, war never changes..

                  Comment


                    #70
                    Ми доколкото разбрах, само ако от ЕС ни задължат.Иначе би излязло прекалено скъпо 2-3 милиона лева,без да броим разходите при евентуални допълнителни мисии.

                    Comment


                      #71
                      За StrEagle

                      Съвременните car carrier-и имат кърмова и бордова рампи, посредством които се товарят/разтоварват леки и тежки автомобили, строителни и тежки специализирани машини. Мисля, че от снимките ще е по-ясно за какво става въпрос:





                      Как са се качили пиратите на борда? За сега е ясно само, че са използвали
                      заловен по-рано пакистански риболовен кораб, като база. През последните две години, много от големите фирми превозващи автомобили препоръчват по ниска "икономична скорост" по време на преход. На Full Speed се минава само през Аденския залив, а Asian Glory e заловен на ден и нещо път от мястото за формиране на конвой. Не е изключено да са проникнали през задния Mooring Station.

                      Comment


                        #72
                        В една от бг телевизиите, някакъв специалист по сигурността изказа мнение, че в бизнеса с пиратските похищения са замесени големи европейски и американски компании, а най-вероятно и капитаните на отвлечените кораби. Лъвският пай от откупа се взема точно от тях, а самите узвършители получавали около 1000 долара за цялата работа. Не знам дали има нещо вярно в това, но като се замисля има логика.

                        Comment


                          #73
                          Мисля, че можеш да изключиш капитаните от списъка със заподозрените.
                          От 1997 г. си изкарвам прехраната на море и мога да те уверя, че един
                          капитан почти винаги може да си "изкара" допълнително възнаграждение без да рискува живота си.

                          Comment


                            #74
                            tod_or, искаш да кажеш, че една компания плаща за похищение на кораб, превозващ стока на конкурента ли? Иначе няма логика компанията да плаща сама на себе си подкуп
                            "No beast so fierce but knows some touch of pity."
                            "But I know none, and therefore am no beast."

                            (Richard III - William Shakespeare)

                            Comment


                              #75
                              Francis Drake написа Виж мнение
                              От 1997 г. си изкарвам прехраната на море и мога да те уверя, че един
                              капитан почти винаги може да си "изкара" допълнително възнаграждение без да рискува живота си.
                              Би ли разказал?

                              Comment

                              Working...
                              X