Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Съвременните пирати

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    #31
    Интересни мнения - има едно правило: 'Дай ми гледна точка и аз ще се изкажа... ' Ще ви споделя малко личен опит по темата - през 2007 г. минах през района като капитан на един норвежки кораб под удобен флаг, ама източногерманска постройка и скапан колкото си искаш. Пътувах от Финландия за Оман. Още в Червено море започнаха предупреждения по Навтекса и Инмарсат C, тогава предупреждаваха всички кораби да не минаваме по-близко от 80 мили от Сомалийския бряг, но ние уж нямахме работа там, а трябваше да завием към Аден. Предупрежденията бяха всякакви - тогава предупреждаваха, че пиратите преди няколко дни са се правили на корейски рибари, били са с рибарски кораб и са искали вода от някои по-бавни кораби... Който се хванал хванал. Това бързо се разчу и на другия ден трябваше да сменят тактиката... Че ние тъкмо завихме към Йемен, покрай арабския полуостров и машината се счупи съвсем - не че иначе беше добре. Жегата не понесе и на чаркалаците - от 5 цилиндъра, главите на 3 течаха. Та трябваше да спрем за поне 2 дни ремонт, тъкмо където не трябва - е, не на 80 мили, но някъде на 150 от Сомалия. Направо както се казва 'Ела вълчо - изяш ме'!. По принцип мерките в такива райони са малко или много смешни - разставяне на пожарни шлангове по палубата, с оглед отблъскване на пиратите с водна струя, после корабът трябва да се освети и да се назначат оходни двойки. Хубаво де, ама спрял кораб ако го осветиш - само ще улесниш апашите. Аз не го осветих - напротив. Първата нощ нищо не стана. после дойде един американски военен кораб, поразпита ни какви сме-що сме и ни каза да се махаме, защото било опасно. И като разбра че няма начин - ни пази 2 дни! Може да са всякакви, въобще не съм американофил, напротив, ама тогава май помогнаха. После в Оман, порт Султан Кабос, съвсем близо до Мускат, заварихме цяла ескадра от Индийски, Португалски и всякакви натовски и ненатовски кораби. Това тяхно присъствие обаче нямаше нищо общо с пиратите, а по-скоро ползваха Оман за снабдяване при мисиите си в Персийския залив - знам ли. Сега, обаче, отвличат кораби не на 80, а на 800 мили, което е супер наглост и военното присъствие наистина е наложително - мое мнение. Към 1996 г. българският кораб Лиляна Димитрова беше също нападнат от пирати покрай Сомалия, по-късно работих с един електромеханик, който е бил там и научих подробности. Тогава имаше и един ранен 2ри механик, но корабът избяга с ход - гемията на пиратите не е била кой знае какво. Сега имат супермодерни катери или поне така пише в бюлетините, които получаваме по този въпрос.

    Comment


      #32
      Съвременните пирати

      Здравейте, новините за нападения на пирати над търговски кораби, стават все по-чести, затова си позволявам да пусна подобна тема. Пиратството никога не е изчезвало, а в определени райони на света се е превърнало в "традиционен бизнес" (особено на места където централната власт е слаба).
      Статистиката на която попаднах показва че през последните години на пиратски атаки са били подложени стотици търговски и пътнически кораби. При това голям е и броят на моряци станали жертва на атаки.
      Като най-опасни райони се открояват Китайско море, Малакския проток, Индийския океан, Карибско море както и водите край Източна и Западна Африка.
      Само край бреговете на Сомалия през 2008 г. са документирани над 120 нападения на кораби и 40 отвличания.
      Съвременните пирати отдавна са зарязали ветроходите развяващи "Веселият Роджър". Сега те са снабдени с малки бързоходни катери с екипаж между четири и 10 души, радарни системи и автоматично оръжие.
      По методите на действие, съвременните пирати се делят на два типа - "индонезийски" и "сомалийски". Първият тип, разпространен преди всичко в водите на Югоизточна Азия, са специализирани в лов на ценни товари. Пленените екипажи в този случай се разглеждат, като досаден проблем и нерядко се унищожават. Вторият тип пирати извършващи нападения, основно в африкански води, разглеждат моряците като заложници с цел получаване на откуп.

      Съвременните пирати пирати нанасят значители щети на корабоплаването и също имат своите легендарни "герои".
      Една от тях е знаменитата мадам Вонг, действала в района на Юго-Източна Азия през 50-70те години на миналия век. Под нейно ръководство е била армия от около 8000 души и флот от няколко стотици катера. Годишният доход на пиратската кралица е достигал 50-100 милиона долара.

      В наши дни водите на Югоизточна Азия остават опасни за корабоплаване, но усилията на държавите от региона за ликвидиране на пиратството дават резултати. Така през първото тримесечие на 2008 г. в Малакския пролив са регистрирани само четири нападения на кораби, в сравнение с девет нападения през първото тримесечие на 2007 г. и деветнадесет през 2006 г.
      Противоположна тенденция се наблюдава във водите край Африка. Само край брега на Нигерия в първите три месеца на 2008 г. са регистрирани 49 пиратски атаки, в сравнение с 41 нападения през същия период на 2007 г.


      Сомалийските пирати, или братството на откупа От Светослав Стефанов

      Когато слънцето бавно се издига от водите на Индийския океан над пиратските бази по източния сомалийския бряг, местните старейшини сърбат силно кафе и нетърпеливо притискат мобилните телефони към ушите си, за да чуят последните новини. Има ли нови похитени кораби? Стигнало ли се е до битки?

      Това е ежедневието на една общност, която през последните години постепенно се формира и утвърди по бреговете на безвластна Сомалия, а през есента с гръм се появи по първите страници на световните медии, след като нейна плячка стана саудитският супертанкер "Сириус стар" с 2 млн. т суров петрол за 100 млн. долара на борда.

      Пирати има навсякъде в международни води, където властта е слаба, а водните пътища изобилстват с богата "плячка". Сомалийските обаче са

      особен феномен

      Те нямат общо с традиционните пирати от Карибите, нито със съвременните им аналози от Югоизточна Азия, които похищават кораби заради товара им. Сомалийците отвличат плавателни съдове с единствената цел да ги върнат на собствениците им срещу солиден откуп, който е около 10% от стойността на кораба и товара му.

      Възникнало на базата на стихийно рибарско движение в сомалийската провинция Пунтланд в началото на 90-те години срещу нелегалния риболов и изхвърлянето на токсични отпадъци в морето, сомалийското пиратство бързо се ориентира в ситуацията и се възползва от факта, че край бреговете на страната минават едни от най-натоварените морски пътища.

      За разцъфтяването му помага

      безвластието в Сомалия, която вече второ десетилетие е в състояние на гражданска война.

      Така напълно заспалите до началото на 90-те години рибарски селища по източния бряг на страната се превръщат в цъфтящи пиратски бази, към които се стичат както жадни за бърза печалба авантюристи от вътрешността на страната, така и "инвеститори" с усет към "натрупването на капитали". По данни на експерти по мореплаването допреди три години активните пирати по сомалийските брегове са били едва стотина души, докато в момента са над 1200.

      Свързаните с този поминък, превърнал се в истинска индустрия, обаче са десетки хиляди. "Има много "пирати", които никога не са носили оръжие и не са излизали в океана, но за сметка на това притежават кораби, с които изкарват маса пари", заяви наскоро в телефонно интервю за Ройтерс Башир Абдуле, пират, базиран в "столицата" на своеобразната пиратска република Ейл.

      Всъщност пиратството е

      единствената индустрия, която бележи растеж

      в Сомалия и дава препитание на десетки хиляди. "Знам, че то не е добро, но ако го нямаше, от какво щях да живея", риторично пита Кадижа Дуале, майка на четири деца, която върти търговия с чай в Ейл. За "благосъстоянието" на района говори и фактът, че популярният лек наркотик за дъвчене кат в Ейл струва 65 долара килограма, докато във вътрешността на страната трудно се продава и за 20. Старейшината на местна общност Абдукадир Юсуф Мюзе признава, че селището, възникнало още през 1927 г., се е развило през последните години благодарение на богатите пирати.

      За званието претендират и други селища в региона - Гарове, Босасо, Харардере. В тях могат да се видят мъже с тъмни очила и автоматични оръжия, които карат тежки джипове и очевидно живеят далеч над местния стандарт. "Когато получим откупа и го разпределим, първо си купуваме хубава къща и кола, после оръжие, а каквото остане, пръскаме за удоволствие", разказва участвалият в няколко акции Абшир Салад от Гарове. По-прозорливите инвестират и в модерни лодки, сателитни навигационни и комуникационни системи.

      През 2008 г. в лапите на "братството на откупа" паднаха повече от 40 кораба. Според неофициални данни само през тази година сомалийските пирати са забогатели с около 150 млн. долара. Дали международната общност ще може да ги спре, или поне да опита да го направи по-решително - ще видим през

      Comment


        #33


        Според днешния брой на в."Стандарт", грешка на капитан Дарин Матеев е
        довела до отвличането на Malaspina Castle (дедуейт 21173 т, постр 1981, флаг Панама, собственик Navalmar- Уимбълдън):

        Всеки кораб, който иска да премине през Аденския залив, трябва да се регистрира в специален сайт. Той е на Морския център за сигурност (Африкански рог), който е под управлението на NAVFOR, обясниха източниците ни. По думите им Malaspina Castle, чийто капитан е българин и на борда има още 15 наши сънародници, се е регистрирал много късно в сайта http://www.mschoa.eu/. Освен това не е посочил времето, по което иска да премине, и е тръгнал на своя глава. Също така е бил твърде далеч от сформираната транзитна група кораби, които са се готвели да преминат, конвоирани по море и въздух от сили на NAVFOR, добавиха източниците. "Затова Malaspina Castle е останал беззащитен", обясниха от кабинета на Солана.
        Оттам посочиха още, че 99% от корабите, които се регистрират коректно и според всички правила в сайта, преминават безопасно. "Но ако не го направят, рискуват да попаднат в плен. Защото районът, в който се организират атаките, е огромен, колкото е цялото Средиземно море, и нямаме физическата възможност да следим и охраняваме всеки кораб, ако не знаем за неговото присъствие и курса му",
        http://paper.standartnews.com/bg/art...article=273658

        Comment


          #34
          Все пак не се отрича регистрацията на кораба, пък била тя и ненавременна. От друга страна само няколко часа по-късно, за първи път в историята на Сомалийското пиратство беше "ударен" и американски кораб!!! Капитанът също е пленен, като анонса на CNN бе, че за първи път от 200+ години американски капитан на кораб е похитен по подобен начин! Едно е сигурно, при новите "братушки" нищо не е спонтанно или на "своя глава", т.е. пиратите май са станали по-нагли от всякога. Като цяло нямам обяснение как става номера, 300 и кусур метра кораб е похитен от десеттина пирати със забележете 5 метрова лодка! Демек "Спри или...какво?????"

          ПП Дано се намери кой да плати за нашите моряци та да се завърнат живи и здрави, щото ако се осланяме на нашата дипломация.....отидоха зян земляците!

          Comment


            #35
            Американците сравнително бързо успяха да си върнат контрола върху отвлечения "Maersk Alabama" (валова 14120, постр. 1998, флаг САЩ, оператор Maersk Line-САЩ. Екипаж 21 човека, американски граждани.Вместимост 1092 TEU.Кораба работи по Източно Африканската линия: Джибути-Момбаса-Салала-Джибути.При необхидимост е бил наеман от Пентагона за превоз на военни товари и затова екипажа е съставен само от американски граждани.Според информация от оператора сега на борда е нямало военни товари.)

            от vesti.bg
            Военни помагат на отвлечения американски кораб
            09.04.2009 06:31
            Екипажът на "Мерск Алабама" си върна контрола върху кораба, но капитанът му остава в плен на пиратите
            Американският боен кораб "Бейнбридж" достигна мястото край бреговете на Сомалия, на което са намира датският танкер "Мерск Алабама" с 20-членен американски екипаж, който вчера за кратко беше похитен от сомалийските пирати, предадоха световните агенции.

            Похищението стана на около 500 км югоизточно от сомалийския град Ейл. До вечерта екипажът успя да си върне контрола върху танкера, превозващ храна, предназначена за Световната програма по прехраната.

            Танкерът беше поел към кенийското пристанище Момбаса, когато беше атакуван от сомалийските пирати.

            След като екипажът си върна контрола на кораба, пиратите напуснаха танкера със спасителна лодка, но взеха със себе си и капитана Ричард Филипс.
            Цяла нощ спасителната лодка беше в близост до танкера. Екипажът на кораба преговаряше за освобождаването на Филипс, като предложи на пиратите храна, но преговорите не дадоха резултат, уточнява Асошиейтед прес.

            Пред АП доведената сестра на Филипс - Джина Коджо, разказа, че според получената от останалите членове на танкера информация, Филипс сам е предложил да бъде взет за заложник от пиратите, а в замяна на това те да пуснат на свобода останалите хора от екипажа.

            Малко след като стана ясно, че екипажът е поел контрола върху кораба, но че животът на капитана е в опасност, към мястото, на което се намираше "Мерск Алабама", пое американският боен кораб.

            Не е ясно как ще се развие ситуацията около "Мерск Алабама". Вариантите са преговори с пиратите, подкрепени със заплаха за използване на сила.

            Но всяко военно действие би застрашило живота на екипажа на танкера и най-вече на капитана му, който е в ръцете на пиратите, отбелязва Асошиейтед прес. Агенцията прогнозира развитие на ситуацията след изгрев слънце.

            По повод на кризата с танкера американският държавен секретар Хилари Клинтън каза, че международната общност трябва да изкорени пиратството край сомалийските брегове.

            Американските военноморски сили са начело на флотилия от военни кораби от 20 страни, които се борят с пиратството в района на Аденския залив, припомня Франс прес.

            Това не пречи обаче на сомалийските пирати да стават все по-дръзки, отбелязва Асошиейтед прес.
            Юнаците от www.vesti.bg , незнайно защо са превели container ship Maersk Alabama, като танкер. За което се извинявам!

            Last edited by Francis Drake; 10-04-2009, 02:14. Причина: грешен превод в приложения цитат

            Comment


              #36
              Да ги въоръжават бе, да ги въоръжават трамповете. Две 12,7 мм картечници не струват нищо и с дежурни на тях ще откажат всякакви мутри да се навъртат.

              Comment


                #37
                Не съм сигурен как се съчетава с международното право идеята да се въоръжават цивилни кораби.

                Comment


                  #38
                  Има много по-просто решение: корабна въоръжена охрана в опасните райони. Примерно 4-5 юнаци от Блекуотър - качват се на борда в Кайро и слизат в Аден. Примерно.
                  Никакви 12.7 мм картечници и т.н.
                  "No beast so fierce but knows some touch of pity."
                  "But I know none, and therefore am no beast."

                  (Richard III - William Shakespeare)

                  Comment


                    #39
                    А това ще елиминира и проблема с въоръжаването на самия кораб от правна гледна точка. Обаче някой ще трябва да поеме цялото заплащане на съответната охрана (е, могат да се ангажират военни, разбира се). Разбира се, нещата могат да ескалират, ако и пиратите започнат да се въоръжават по-добре.

                    Comment


                      #40
                      Въпросът е малко по-сложен. Важно е, че досега сомалийските пирати не показват никакво желание да вредят на заложниците.

                      Хванали са цаката на играта - липсата на жертви е решаващо, за да си получат исканото. За засегнатите фирми размера на откупа изглежда не е голям проблем.

                      Дали това положение ще се запази, ако пиратите започнат да дават жертви?

                      Мисля си дали за корабособствениците и търговци не е по-изгодно да се "абонират" за безпрепятствено преминаване срещу малка сума, вместо да чакат корабите им да бъдат отвлечени

                      Comment


                        #41
                        за първата част от поста съм съгласен, когато нещата още не са "загрубели" (не се пролива кръв или поне почти - като се сетя за случая с индийския боен кораб) все още нещата минават без жертви. Но за това:
                        Мисля си дали за корабособствениците и търговци не е по-изгодно да се "абонират" за безпрепятствено преминаване срещу малка сума, вместо да чакат корабите им да бъдат отвлечени
                        не съм сигурен. Колкото по-успешен е пиратския бизнес, толкова повече ще се разраства, особено щом срещу незначителна инвестиция и неголям риск дава подобни приходи. Ако за отделни фирми това може и да не е проблем, с увеличаването на пиратството ще стане такъв. А това ще повлече едни или други мерки, които могат да увеличат рисковете и залозите и да ожесточат нещата.

                        Comment


                          #42
                          Случайно прелитащият говори за старата като света практика на "пътните такси": някаква банда или племе завардва планински проход, тесен провлак или нещо от сорта и събира пари от преминаващите търговци.

                          Предимствата на въоръжената охрана пред въоръжаването на самия кораб са очевидни: аутсорсинг. Вторият вариант е все едно една банка да си назначава пазачи за сградата или ценните пратки, вместо да ползва услугите на охранителна фирма. Правните, застрахователни и организационни усложнения са огромни.

                          Ако се плащат дори $1000 на ден за наемник-професионалист, при един 5-членен отряд (с леко оръжие, радио-връзка с щаба, уреди за нощно виждане, защо не и мини-радар), нает да охранява кораб за 5 дни примерно, разходът ще е $25,000, което е смешна сума на фона на товар струващ, да речем - $10 милиона. Колкото по-голям е корабът/по-скъп е товарът, толкова повече хора ще трябват, но съответно и залогът ще е по-висок.

                          "No beast so fierce but knows some touch of pity."
                          "But I know none, and therefore am no beast."

                          (Richard III - William Shakespeare)

                          Comment


                            #43
                            Пиратите даваха и до сега жертви:

                            стражевия кораб "Неустрашимый" и английската фрегата "HMS Cumberland" отблъснаха опитите на пиратите да заловят сухотоварния кораб на датската компания <Clipper> - "CEC Commander". Командването на английските ВМС също така съобщи, че морските пехотинци на "HMS Cumberland" са атакували кораб от типа доу, оказал се пиратска база. По време на пленяването на доуто, двама сомалийски пирати били убити в започналата престрелка. На борда на доуто имало още един тежкоранен пират, предполага се йеменец, по-късно той починал независимо от оказаната му помощ.Вероятно е бил ранен по време на престрелката.


                            Lenta.ru: Новости: http://lenta.ru/news/2008/11/19/tabar/
                            19.11.2008, среда, 11:54:27
                            Обновлено 19.11.2008 в 10:47:53

                            Индийский корабль потопил пиратское судно у берегов Сомали
                            ВМС Индии потопили в Аденском заливе судно с сомалийскими пиратами, сообщает The Times of India.
                            Вечером 18 ноября индийский сторожевой корабль "Табар", патрулирующий воды у берегов Сомали, начал преследование пиратского судна, которое шло в сопровождении скоростных моторных лодок. Пираты попытались протаранить "Табар", после чего индийские военные открыли по ним огонь.
                            Пиратское судно было потоплено. Пострадавших на индийском корабле нет.
                            Это уже вторая удачная операция ВМС Индии в Аденском заливе. 11 ноября "Табар" спас индийское торговое судно, которое попытались захватить пираты.
                            Как сообщалось, в конце октября Индия направила к берегам Сомали свои военные корабли. Соответствующее решение было принято в связи с тем, что среди экипажей судов из различных стран, захваченных пиратами, много моряков из Индии.
                            На 13 януари пиратите атакували контейнеровоза "Nedlloyd Barentsz" (дедуейт 67785 т., вместимост 5468 TEU, постр.2000г, флаг Холандия, оператор Maersk) и в течение на повече от час го преследвали, опитвайки се да се доближат плътно и да се прехвърлят на борда. По кораба са стреляли с автомати и гранатомети. Опитите да се качат на борда са били успешно отблъснати благодарение на маневрирането и голямата скорост на огромния океански линеен контейнеровоз. Пиратите прекратили атаката едва тогава, когато на помощ на "Nedlloyd Barentsz" прилетял вертолет от БПК "Адмирал Виноградов". Контейнеровоза продължил по пътя си, а БПК "Адмирал Виноградов" започнал на свой ред да преследва пиратите – плътно до териториалните води на Йемен. По информация на руски информационни служби,трима пирати са убити,а останалите в лодката пленени.На холандския контейнеровоз е имало смесен екипаж – граждани на Украйна, Индонезия и Холандия.
                            Наемането на охрана на кораба не решава проблема, имаше вече отвлечен кораб с охранители на борда:

                            ...Сомалийските пирати заловиха танкер-химивоза "Biscaglia" (водоизместване 27350 тона, постр 1986, флаг Либерия, оператор ISHIMA-Сингапур) в петък 28 ноември. Самата новина за залавянето не е нещо ново, но в случая новото и стряскащото е, че на танкера е имало въоръжена охрана. Тримата охранители, двама от които англичани, скочили зад бордa?!?! Какво означава това? Че и при наличие на охрана пиратите вече не се спират и отиват на риск да влязат в престрелка. Защо охраната е скочила зад борд, а това от само себе си не е проста работа, особенно когато кораба е на ход, за сега остава неразбираемо. Но най-вероятно са се паникьосали до такава степен, че са решили, че друг способ за оцеляване няма. При това от кораба са подали всички сигнали за бедствие и молба за помощ. Недалеко от танкера били военните кораби на Германия и Франция, които общо взето не се постарали много, а само изпратили на помощ вертолет, но в течение на 15 минути от началото на атаката пиратите успели да неутрализират въоръжената охрана и се качили на борда.

                            Comment


                              #44
                              Наемането на повече охрана явно ще реши проблема Ако си охрана от типа на СОТ, въоръжен с пистолетче, а насреща идва лодка с дузина сомалийци с калашници - и аз бих скочил зад борда
                              "No beast so fierce but knows some touch of pity."
                              "But I know none, and therefore am no beast."

                              (Richard III - William Shakespeare)

                              Comment


                                #45
                                Екипираната с пистолети или дори леки полуавтоматични оръжия охрана от 2-3ма(или дори 5-6 човека) няма шанс срещу няколко лодки от пирати. С пистолет не можеш да ги спреш, а с МП5 или УЗИ само батко Рамбо може да опука 30 пирати. Ако ще се залага на подобен начин то и екипажът на кораба трябва да помага на охранителите. По-тежкото въоръжение е майката - няколко тежки картечници поставени на точните места ще дадат много по-добър резултат...и бесенето на пирати/пращането им на дъската след тяхното залавяне от морските пехотинци.


                                А какво ще стане ако някой флот просто започне на потопява лодките наред, без да пита? Сомалия няма реално правителство което да изпрати чуждите ВМС(още повече на Русия, САЩ или Индия) на съд.

                                Comment

                                Working...
                                X