Не знам дали Джони Деп ще се навие да участва в моя нов филмов проект, аз повече държа на Кийт Ричардс, но това е информацията от тази сутрин:
Саудитски супертанкер беше атакуван и пленен днес от пирати в Арабско море, съобщи говорител на Пети американски флот с база в Дубай, цитиран от АФП. "Корабът е под контрола на пиратите", посочи говорителят. Според него става въпрос за супертанкера "Сириус стар", собственост на саудитския петролен гигант Арамко и плаващ под либерийски флаг. Екипажът му е от 25 души от Великобритания, Хърватия, Полша, Саудитска Арабия и Филипините. Корабът е бил атакуван на 450 мили югоизточно от кенийското пристанище Момбаса, посочва Пети американски флот. Определението супертанкер се отнася до кораби за превоз на суров петрол с водоизместване над 320 000 тона. В морската класификация тези плавателни съдове се обозначават като ULCC (Ultra-large crude carrier).
И това на фона на информацията от преди няколко дни:
Индийски боен кораб успешно защити търговски кораб от нападение на пирати в Аденския залив и ескортира кораба до сигурно място, се казва в изявление на индийското командване, цитирано от АФП. Бойният кораб, патрулиращ край бреговете на Сомалия, получил сигнала за тревога от 38 000-тонния товарен съд "Яг Арнав" и изпратил "въоръжен хеликоптер с морски командоси да се намеси и предотврати" отвличането, се казва в съобщението на военните. В него не се посочва вида на товара на "Яг Арнав", нито числеността на екипажа му, а също и националността на пиратите. Миналия месец Ню Делхи обяви, че изпраща военен кораб край сомалийския бряг след отвличането на друг товарен съд от пирати.
А това е от британската преса, не е от нашенския Телеграф:
Когато сомалийските пирати решиха да нападнат датски кораб край бреговете на Аденския залив, това прозвуча като ехо от една отминала епоха - и предупреждение за нова такава, пише „Дейли Телеграф“. Трима пирати бяха убити при последвалата престрелка, когато британската фрегата "Къмбърланд" се притече на помощ. Според „Телеграф“, подходящо е именно британски кораби да поведат борбата срещу древния бич за морската търговия, понеже Великобритания има историческа връзка с пиратството, както като извършител, така и като преследвач на пирати. Разбира се, пиратство съществува далеч преди появата на Кралския флот и вероятно е старо колкото самата морска търговия. През 75 г.пр.н.е., Юлий Цезар е заловен от група пирати, действащи в Средиземно море. Бъдещият император остава обиден от ниския откуп, който искат за него и сам го повишава от 20 на 50 таланта. Същевременно Цезар ги предупреждава, че ще се върне за тях и удържа на думата си. Пиратите получават големия откуп, а седмици след това Цезар ги залавя със събран набързо флот и изпълнява обещанието си да ги разпъне на кръст. Като проява на милост, поради доброто отношение по време на пленничеството, гърлата им били предварително прерязани. С откриването на Америка и ценните метали, които се изпращат от континента, пиратството придобива формата, с която е най-известно днес. Един от най-успешните пирати, Франсис Дрейк, действа през 16 в. в Южна Америка и до ден днешен майките в региона още плашат децата си с "пиратът Дрейк". Пиратството се премахва окончателно с помощта на редовната флота и през 1726г. пиратството в Атлантика е премахнато напълно. През 1830г. е премахната и заплахата от берберските пирати. Модерните пирати се придвижват на бързоходни кораби или лодки, носят автоматично оръжие и действат в Аденския залив или южнокитайско море. Както и в миналото, за успешното им действие е необходимо наличието на провалени държави и територии без закони. Пристанища като Харадхийр в Сомалия, откъдето пиратите действат практически безнаказано, са традиция, която стига до Тортуга и Порт Роаял в "класическата пиратска ера". Източноафриканските нации могат да направят малко, за да се справят с тях, поради слабостта на собствените си флотилии. Също както през 18 век, флотилиите на големите нации ще трябва да поемат инициативата за прочистването на океана. Операцията на "Къмбърланд" може да е просто знак за това, което предстои да се случи.
Саудитски супертанкер беше атакуван и пленен днес от пирати в Арабско море, съобщи говорител на Пети американски флот с база в Дубай, цитиран от АФП. "Корабът е под контрола на пиратите", посочи говорителят. Според него става въпрос за супертанкера "Сириус стар", собственост на саудитския петролен гигант Арамко и плаващ под либерийски флаг. Екипажът му е от 25 души от Великобритания, Хърватия, Полша, Саудитска Арабия и Филипините. Корабът е бил атакуван на 450 мили югоизточно от кенийското пристанище Момбаса, посочва Пети американски флот. Определението супертанкер се отнася до кораби за превоз на суров петрол с водоизместване над 320 000 тона. В морската класификация тези плавателни съдове се обозначават като ULCC (Ultra-large crude carrier).
И това на фона на информацията от преди няколко дни:
Индийски боен кораб успешно защити търговски кораб от нападение на пирати в Аденския залив и ескортира кораба до сигурно място, се казва в изявление на индийското командване, цитирано от АФП. Бойният кораб, патрулиращ край бреговете на Сомалия, получил сигнала за тревога от 38 000-тонния товарен съд "Яг Арнав" и изпратил "въоръжен хеликоптер с морски командоси да се намеси и предотврати" отвличането, се казва в съобщението на военните. В него не се посочва вида на товара на "Яг Арнав", нито числеността на екипажа му, а също и националността на пиратите. Миналия месец Ню Делхи обяви, че изпраща военен кораб край сомалийския бряг след отвличането на друг товарен съд от пирати.
А това е от британската преса, не е от нашенския Телеграф:
Когато сомалийските пирати решиха да нападнат датски кораб край бреговете на Аденския залив, това прозвуча като ехо от една отминала епоха - и предупреждение за нова такава, пише „Дейли Телеграф“. Трима пирати бяха убити при последвалата престрелка, когато британската фрегата "Къмбърланд" се притече на помощ. Според „Телеграф“, подходящо е именно британски кораби да поведат борбата срещу древния бич за морската търговия, понеже Великобритания има историческа връзка с пиратството, както като извършител, така и като преследвач на пирати. Разбира се, пиратство съществува далеч преди появата на Кралския флот и вероятно е старо колкото самата морска търговия. През 75 г.пр.н.е., Юлий Цезар е заловен от група пирати, действащи в Средиземно море. Бъдещият император остава обиден от ниския откуп, който искат за него и сам го повишава от 20 на 50 таланта. Същевременно Цезар ги предупреждава, че ще се върне за тях и удържа на думата си. Пиратите получават големия откуп, а седмици след това Цезар ги залавя със събран набързо флот и изпълнява обещанието си да ги разпъне на кръст. Като проява на милост, поради доброто отношение по време на пленничеството, гърлата им били предварително прерязани. С откриването на Америка и ценните метали, които се изпращат от континента, пиратството придобива формата, с която е най-известно днес. Един от най-успешните пирати, Франсис Дрейк, действа през 16 в. в Южна Америка и до ден днешен майките в региона още плашат децата си с "пиратът Дрейк". Пиратството се премахва окончателно с помощта на редовната флота и през 1726г. пиратството в Атлантика е премахнато напълно. През 1830г. е премахната и заплахата от берберските пирати. Модерните пирати се придвижват на бързоходни кораби или лодки, носят автоматично оръжие и действат в Аденския залив или южнокитайско море. Както и в миналото, за успешното им действие е необходимо наличието на провалени държави и територии без закони. Пристанища като Харадхийр в Сомалия, откъдето пиратите действат практически безнаказано, са традиция, която стига до Тортуга и Порт Роаял в "класическата пиратска ера". Източноафриканските нации могат да направят малко, за да се справят с тях, поради слабостта на собствените си флотилии. Също както през 18 век, флотилиите на големите нации ще трябва да поемат инициативата за прочистването на океана. Операцията на "Къмбърланд" може да е просто знак за това, което предстои да се случи.
Comment