Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Съвременните пирати

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Съвременните пирати

    Не знам дали Джони Деп ще се навие да участва в моя нов филмов проект, аз повече държа на Кийт Ричардс, но това е информацията от тази сутрин:

    Саудитски супертанкер беше атакуван и пленен днес от пирати в Арабско море, съобщи говорител на Пети американски флот с база в Дубай, цитиран от АФП. "Корабът е под контрола на пиратите", посочи говорителят. Според него става въпрос за супертанкера "Сириус стар", собственост на саудитския петролен гигант Арамко и плаващ под либерийски флаг. Екипажът му е от 25 души от Великобритания, Хърватия, Полша, Саудитска Арабия и Филипините. Корабът е бил атакуван на 450 мили югоизточно от кенийското пристанище Момбаса, посочва Пети американски флот. Определението супертанкер се отнася до кораби за превоз на суров петрол с водоизместване над 320 000 тона. В морската класификация тези плавателни съдове се обозначават като ULCC (Ultra-large crude carrier).

    И това на фона на информацията от преди няколко дни:

    Индийски боен кораб успешно защити търговски кораб от нападение на пирати в Аденския залив и ескортира кораба до сигурно място, се казва в изявление на индийското командване, цитирано от АФП. Бойният кораб, патрулиращ край бреговете на Сомалия, получил сигнала за тревога от 38 000-тонния товарен съд "Яг Арнав" и изпратил "въоръжен хеликоптер с морски командоси да се намеси и предотврати" отвличането, се казва в съобщението на военните. В него не се посочва вида на товара на "Яг Арнав", нито числеността на екипажа му, а също и националността на пиратите. Миналия месец Ню Делхи обяви, че изпраща военен кораб край сомалийския бряг след отвличането на друг товарен съд от пирати.

    А това е от британската преса, не е от нашенския Телеграф:

    Когато сомалийските пирати решиха да нападнат датски кораб край бреговете на Аденския залив, това прозвуча като ехо от една отминала епоха - и предупреждение за нова такава, пише „Дейли Телеграф“. Трима пирати бяха убити при последвалата престрелка, когато британската фрегата "Къмбърланд" се притече на помощ. Според „Телеграф“, подходящо е именно британски кораби да поведат борбата срещу древния бич за морската търговия, понеже Великобритания има историческа връзка с пиратството, както като извършител, така и като преследвач на пирати. Разбира се, пиратство съществува далеч преди появата на Кралския флот и вероятно е старо колкото самата морска търговия. През 75 г.пр.н.е., Юлий Цезар е заловен от група пирати, действащи в Средиземно море. Бъдещият император остава обиден от ниския откуп, който искат за него и сам го повишава от 20 на 50 таланта. Същевременно Цезар ги предупреждава, че ще се върне за тях и удържа на думата си. Пиратите получават големия откуп, а седмици след това Цезар ги залавя със събран набързо флот и изпълнява обещанието си да ги разпъне на кръст. Като проява на милост, поради доброто отношение по време на пленничеството, гърлата им били предварително прерязани. С откриването на Америка и ценните метали, които се изпращат от континента, пиратството придобива формата, с която е най-известно днес. Един от най-успешните пирати, Франсис Дрейк, действа през 16 в. в Южна Америка и до ден днешен майките в региона още плашат децата си с "пиратът Дрейк". Пиратството се премахва окончателно с помощта на редовната флота и през 1726г. пиратството в Атлантика е премахнато напълно. През 1830г. е премахната и заплахата от берберските пирати. Модерните пирати се придвижват на бързоходни кораби или лодки, носят автоматично оръжие и действат в Аденския залив или южнокитайско море. Както и в миналото, за успешното им действие е необходимо наличието на провалени държави и територии без закони. Пристанища като Харадхийр в Сомалия, откъдето пиратите действат практически безнаказано, са традиция, която стига до Тортуга и Порт Роаял в "класическата пиратска ера". Източноафриканските нации могат да направят малко, за да се справят с тях, поради слабостта на собствените си флотилии. Също както през 18 век, флотилиите на големите нации ще трябва да поемат инициативата за прочистването на океана. Операцията на "Къмбърланд" може да е просто знак за това, което предстои да се случи.

    #2
    Саудитският петролен танкер, отвлечен от пирати с товар, струващ 100 милиона долара, е достигнал бреговете на Северна Сомалия, предаде Ройтерс. Агенцията се позовава на представител на регионална моряшка асоциация. Според координатора на Асоциацията на моряците от Източна Африка Андрю Муагура танкерът е бил видян близо до пристанището Ейл, често използвано от сомалийски пирати. Още вчера се появи информация, че похитителите изглежда се насочват натам. Отвличането на танкера "Сириус стар" е най-дръзкият и сериозен удар на сомалийските пирати. Той бе нанесен въпреки патрулиращите в района кораби на различни държави, които бяха пратени там, за да гарантират безопасността на морския път през Аденския залив.

    Comment


      #3
      Саудитският супер-танкер "Сириус Стар", натоварен с пълния си капацитет от 2 милиона барела суров петрол, който беше отвлечен от пирати във водите на Индийски океан, се насочва към сомалийския бряг и вероятно ще бъде отведен в пристанището Ейл, на северния бряг на Сомалия. Това съобщи за АФП говорител на американския военен флот, базиран в Бахрейн. Според говорител на корабния оператор - компанията Vela International Marine, 25-членният екипаж на танкера, в който има двама британци, е в добро здраве. Стойността на петрола на отвлечения танкер се изчислява на 100 милиона долара. Танкерът е собственост на саудитския петролен гигант Aramco. Кларанс Родригес предава от Риад:
      « Отклоняването на този супертанкер е наистина добър удар за сомалийските пирати, които за 83-път тази година атакуват чужд кораб.Само че този път, пиратите не са ударили по кой да е кораб. Сириус Стар е саудитски супертанкер с 318 хиляди тона водоизместване и може да носи почти 2 млн. барела бруто, а собственик му е Арамко. Тази саудитска компания е най-могъщата петролна компания в света. Да попаднеш на този кораб в бурните води на Индийския океан е да атакуваш символ, държава, Саудитска Арабия, първата в света страна, производителка на петрол.»

      Comment


        #4
        Светът забрави в днешно време, че в някои случаи само директната сила решава нещата. Като потопят без церемонии 5-6 от пиратските кораби, нещата ще се нормализират.

        Comment


          #5
          KG125 написа Виж мнение
          Светът забрави в днешно време, че в някои случаи само директната сила решава нещата. Като потопят без церемонии 5-6 от пиратските кораби, нещата ще се нормализират.
          Ммда, както казва гадния пух от "Традиция" - откакто мъжете захвърлиха мечовете, света изпедерастя
          Или казано строго научно: правопропорционалната тиха дипломация с гадове, води до обратнопропорционални безчинства и ядове!
          Колко бързо изчезва всичко — и самите тела във вселената и споменът за тях във вечността. Каква е природата на всичко сетивно и особено на онова, което ни примамва с удоволствие, плаши с мъка или заслепява тщеславието на хората с празната си външност. Колко евтино, презряно, нечисто и изложено на гибел е то в оценката на умствената способност.

          МАРК АВРЕЛИЙ, "Към себе си", II, 12

          Comment


            #6
            Аха, а след това как директната груба сила и потопянето на пиратски сапунерки ще оправи 2 милиона барела петрол пръснати по повърхноста на океана?

            Не мисля, че само хуманни подбуди спират властите да предприемат в момента действия срещу пиратите.
            Демокрация не е да правиш каквото си искаш, а да не правиш това, което не искаш.

            请您死在地狱般的阵痛
            [qing nin si zai di yu ban de zhen tong]
            きさまはしんでくださいませんか
            [kisamawa shinde kudasaimasenka]

            Comment


              #7
              Май май въпрос на световна политика и интереси - то така и с движението за еманципация на делтата на Нигер, дето и българин отвлякоха. Ако някой, някога, изобщо е искал да се намеси решително в съответния казус, не само че нямаше да има петролен разлив, ами и прашинка нямаше да падне от корабите. Обаче - нъцки. Това са африкански проблеми от тип - "Абе, оправяйте се. Ако искате решение - вижте ми офертата"
              Колко бързо изчезва всичко — и самите тела във вселената и споменът за тях във вечността. Каква е природата на всичко сетивно и особено на онова, което ни примамва с удоволствие, плаши с мъка или заслепява тщеславието на хората с празната си външност. Колко евтино, презряно, нечисто и изложено на гибел е то в оценката на умствената способност.

              МАРК АВРЕЛИЙ, "Към себе си", II, 12

              Comment


                #8
                Сомалийские пираты пытались совершить нападение на фрегат индийских ВМС Tabar в Аденском заливе, однако фрегат отбил атаку, открыв огонь по нападавшим и затопив пиратское судно. Между тем, стало известно о захвате пиратами еще одного судна - греческого сухогруза, на борту которого 23-25 человек.


                Ето, че индийците не страдат от излишен либерализъм. Директно на дъното.

                Comment


                  #9
                  Между другото е интересен факт къде се базират индийските сили в района. Индия миналата година подписа военен договор с Оман.

                  Comment


                    #10
                    Вече се водят преговори за откупа
                    Last edited by Sulla; 19-11-2008, 13:24.

                    Comment


                      #11
                      предполагам, че решение на проблема ще бъде бомбардировка с хранителни продукти, намиране на свястна работа и арест за правителствените чиновници, които вероятно стоят зад пиратите.

                      Comment


                        #12
                        Е, предполагам, че част от решението на проблема все пак ще е въвеждането на достатъчно военно-морски сили и общата им координация. Така да се каже, като допълнителен аргумент против този метод за заработване на насъщния.

                        Comment


                          #13
                          Похитителите на саудитския петролен супертанкер “Сириус стар” поискаха откуп в размер на 25 млн долара и поставиха срок от 10 дни за предаване на сумата, за да освободят кораба и екипажа му. Изглежда, че собствениците на танкера, филиал на компанията Aramco, са приели да преговорят за плащането на откуп. Кларанс Родригес от Риад:

                          "След отвличането на кораба “Сириус стар”, саудитският собственик отхвърляше възможността да преговаря за плащането на откуп. Ето, че в интервю за пресата в Рим шефът на саудитската дипломация принц Сауд ал Фесал заявява обратното. “Знам, че собствениците на супертанкера преговарят, но ние не обичаме да преговаряме с терористи”, заяви той. Трябва обаче да се има предвид, че саудитските власти и компанията собственик на кораба са два различни субекта. В същото време обаче най-голямата саудитска петролна компания е феодално свързана с държавата. Ясно е, че Саудитска Арабия подхожда предпазливо, тъй като освен цената на превозваната стока, която възлиза на 250 млн долара, на борда на кораба има 25 души, чийто живот е заложен".

                          Спешна среща посветена на борбата с пиратите край бреговете на Сомалия ще се проведе днес в Кайро с участието на представители на Сауидтска Арабия, Судан и Йордания, Йемен и Египет. Очакванията от тази среща обаче не са големи, както обобщава Туфик Бенайшуш:

                          "Не се очаква нещо особено... Днес в Кайро се събират страните с излаз на Червено море, за да обсъдят сигурността в региона. Срещата се провежда по настояване преди всички на Йемен, който се опасява, че в териториалните му води може да се струпа армада от чужди бойни кораби, което би застрашило националния му суверенитет. Йемен и Египет ще пледират за решение, което изхожда единствено от страните с излаз на Червено море, но дори и тук Йемен вижда “интернационализирането” на тези води. Остава на всеки кораб да има въоръжени агенти или наемници, които да отговарят за сигурността, но това изглежда доста трудно за осъществяване и повдига много въпроси".

                          Comment


                            #14
                            Борбата с пиратството трябва да бъде борба с причините, а не с последствията, или поне отстраняването на причините да бъде приоритет. Струпването на есминци и крайцери ще ограничи пиратството, но е само временна и неефективна мярка. Отстраняването на елементите с власт и акъл, които организират пиратството е една от стъпките, другата - алтернативно изхранване на заетите в този "отрасъл".
                            Last edited by Dinain; 22-11-2008, 13:07.

                            Comment


                              #15
                              Съгласен съм с кало по принцип, като ще си позволя волността да илюстрирам мнението си със сравнение (горе-долу същия грях като този на КГ125 с филмовия пример), да ме прощават лекарите за волната неточност: разликата е като тази да се лекува чрез отстраняване на причинителя на дадена болест или чрез лекуване на симптомите й. Обаче тук се появяват няколко проблеми.
                              Първият е в това, че вероятно пиратите не пиратстват за да не умрат от глад - хората в това положение така или иначе нямат средствата и възможностите да пиратстват (корабче, оръжие, пари с други думи). Т.е. лекуването на симптома "бедност" едва ли ще доведе до намаляване на пиратството, макар че без съмнение ще е от полза. Пиратите пиратстват, а хората, които ги снабдяват с пари и информация - организират цялата работа, не защото иначе ще умрат от глад, а защото така реализират големи печалби при относително малък риск. Което едва ли много се отличава от ситуацията с пиратството през, примерно ХV²² век: и тогава по-лесно и безопасно е било да изкарваш прехраната си по други начини, а не чрез пиратство или каперство. Т.е. притегателната сила е малко по-различна.
                              Може да се даде и пример с престъпността в дадена държава: плод на бедността и липсата на възможности е само част и то най-низката като ниво престъпност. По-сериозната, която иска много повече организация и пари, се организира съвсем не от хора в такова положение, макар че без съмнение използва особеностите на средата, в която влизат бедността и липсата на алтернативи.
                              Та в този смисъл ми се струва, че е необходим комплексен подход: хем да се създава алтернатива за най-бедните, те.. пространство за съществуване; заедно с това да се работи по-организирането на самата държава, което включва борба срещу чиновници и големци, за които пиратството е основен източник на доходи (те са организаторите или във всеки случай, финансират тази работа и обират печалбата). И заедно с това: добрата стара непосредствена борба с пиратите, посредством (образно казано) увисване на реята.
                              Т.е. да има други възможности да изкарваш насъщния си, да стане опасно за чиновници и големци да се набъркват в пиратство, да бъде много опасно за непосредствените изпълнители.
                              Ако се върна към сравнението с болестта: явно има случаи, когато освен борба с причинителя се налага да се обърне внимание и на симптомите, ако те застрашават живота.

                              Comment

                              Working...
                              X