Много думи, ама нещо не разбрах къде е акцента...
Терминът "държавност" в горното писание е използван по един доста популярен и доволно неконкретизиран начин. Какво значи "държавност" бих попитал аз? И дали тя е функция/характеристика на един човек или на дадено общество? В смисълът, в който от рода на Душковите използва думата, тя е ту едното, ту другото, като при това тези две тотално различни значения биват припокрити без никакво притеснение. Естествено такова свободно омешване на понятията не може да не доведе до доста неясни и свободни писания.
Но да се върнем към контектния повод: Рим е "държавен", Александър не е. Та само изказването на това твърдение показва очеизваждащо неговата невалидност - как можем да сравняваме държава с човек? Можем да кажем Рим е по-стабилен като държава от Александровата империя, обаче тогава "държавността" е функция на обществото и социалния строй, не конкретно на една личност (макар личностите с водещи роли да могат до някаква малка степен да влиаят в едната или другата посока). Също така можем да кажем Александър не е такъв държавник като римлянина Х и това ще означава, че сравняваме качествата им на организатори и администратори, "държавници" един вид, обаче за това сравнение продължителността на резултата от техния труд не играе никаква роля (освен непряко като признак за ефективност, но тогава задължително ще трябва да се вкарат и един куп други фактори, начело със социалните).
Така че изказването "Александър нищо не е направил, вижте Рим колко време съществува!" е напълно несъстоятелно и абсурдно.
Терминът "държавност" в горното писание е използван по един доста популярен и доволно неконкретизиран начин. Какво значи "държавност" бих попитал аз? И дали тя е функция/характеристика на един човек или на дадено общество? В смисълът, в който от рода на Душковите използва думата, тя е ту едното, ту другото, като при това тези две тотално различни значения биват припокрити без никакво притеснение. Естествено такова свободно омешване на понятията не може да не доведе до доста неясни и свободни писания.
Но да се върнем към контектния повод: Рим е "държавен", Александър не е. Та само изказването на това твърдение показва очеизваждащо неговата невалидност - как можем да сравняваме държава с човек? Можем да кажем Рим е по-стабилен като държава от Александровата империя, обаче тогава "държавността" е функция на обществото и социалния строй, не конкретно на една личност (макар личностите с водещи роли да могат до някаква малка степен да влиаят в едната или другата посока). Също така можем да кажем Александър не е такъв държавник като римлянина Х и това ще означава, че сравняваме качествата им на организатори и администратори, "държавници" един вид, обаче за това сравнение продължителността на резултата от техния труд не играе никаква роля (освен непряко като признак за ефективност, но тогава задължително ще трябва да се вкарат и един куп други фактори, начело със социалните).
Така че изказването "Александър нищо не е направил, вижте Рим колко време съществува!" е напълно несъстоятелно и абсурдно.
Comment