Да, но защо ли си мисля, че морските сражения съвсем не се решават само според характеристиките на корабите и оръдията. А останалите фактори доста по-зле се поддават на изчисления с цифри, сиреч на аналитичен подход .
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Коритото Хипер,( преименувана поради хода на дискусията)
Collapse
X
-
---
Вече ми омръзна да обяснявам на сухопътни другари че морското и сухопътното сражение, тактика и стратегия нямат абсолютно нищо общо. Тук техниката има мнооого по-голяма тежест и другите фактори могат да се намесят само в рамките допускани от техническите възможности, Ето пример:Худ гръмва не защото немските моряци са много кадърни и смели и дружно са се напнали и са хвърлили снаряда в пограба, гръмва защото има слаби палуби и има определена статистическа възможност там да попадне снаряд.. Ойген примерно колкото и да се напъва и не може да повтори това (поне не в реална ситуация),
Просто на море техноката е много важна.
И отделният кораб и неговите техниочески решения имат неописуемо по-голяма важност от тези вложени в един танк. Това се обуслава като поради размерът на корабите, тяхната цена (един Бисмарк примерно струва колкото повече от 3000 Pz4 примерно), так и от това че машината е една и се обслужва от близо 2000 човека, докато при 200 те танка (толкова биха имали 4-те танкови баталюна дето ще имат същия щат) има много повече място за тактика на ниво единица. Докото при корабите това се решава на ниво адмиралтейство и съответно характеристиките се влияят много повече от политиката на страната. Поради същата приочина аз исках да се използува корабен конструктор.
Comment
-
Тук трябва да се допълни и по-високата кваливикация на хората, които го обслужват тази апаратура - радари, далекомери и т.н отколкото в един танк, не просто броня и оръдия, високата цена - дори САЩ през ВСВ прозвежда 10 линкора и 2 линейни крайцера - по тяхната класификация големи крайцери, защото струват безбожно много.
За сравнение:
Цената на Бисмарк е 196млн марки, Тирпиц - 186млн;
Айова - 100млн долара, Мисури - 125млн долара
Норт Каролина 75млн долара,
Саут Дакота 77млн долара;
КГ 5 - 10 млн фунта стерлниги
Ришельо - 2.5 милиарда франкаП.В.
Comment
-
- несъмнено така би било по-добре - те са континентална сила и като такава, всеки военноморски опит ще бъде в най-добрия случай в услуга на някоя друга морска сила.
Природата на морската война не е толкова различна по същността си от природата на войната на сушата. Просто е по-изчистена от някои фактори, но разликата не е принципна. И когато сравняваш технологично-техническите решения залегнали в даден кораб просто трябва да го сравняваш със съответните, залегнали не само в един танк, но във въоръжението и екипировката на цяло съединение. И тогава съответствието е много по-пълно. Особено ако към тази амалгама добавиш и доктриналната организация. Тогава лесно получаваш търсеното съответствие на значимост на технологичните фактори .
А човешкият фактор продължава да има достатъчно значение (никъде няма значение над допусканото от техниката и технологията и значението му става толкова по-голямо, колкото по-сходни са технологичните и техническсите решения), особено на оперативно и стратегическо ниво, тъй като се заключава във взиманите на всяко ниво решения, които предопределят както използването на техниката, така и нейното наличие (или пътищата в развитието й).
Comment
-
Идеята е такава, че при ветроходните кораби човешкият фактор, личните качества са играели много по-голямо значение - например от натренираността на екипажа зависи колко изстрела ще даде в минута, дали ще заеме изгодна позиция по вятъра, а е в ерата на стоманата всичко се върши от машините и всичко е горе долу изравено.Само решението да се влезе в бой и отчасти доборото обучение на екипажа са лични фактори, но не съвсем, защото може да има повреди по механичната част, - турбини, затвори на оръдияП.В.
Comment
-
Това е несъмнено и никой не го оспорва. Още повече, че със сходна сила важи за всички военни области с развитие на технологията, далеч не само за флота.
Но пък човешкият фактор продължава да е от огромно значение, защо неща като "дали, как и кога да се влезе в бой" са от решаващо значение за изхода на цялата операция (а имат и не чак толкова маловажно значение за изхода на конкретния бой). Но мисълта ми беше, че освен тези фактори (човешкият фактор далеч не се ограничава само с това, моралният фактор продължава да има значение, особено когато корабът започне да търпи поражения, някой кораби са били спасявани, защото екипажът им е продължавал да се бори, други загубвани, защото екипажът прибързано ги е напускал), значение продължават да имат и множеството случайни фактори, които няма как да се поддадат на точно изчисление, а така същои случайността в преценката на значението на всички фактори (а това именно е присъщо на хаотични системи).
Т.е., ако си правите извода, че основно значение имат техническите параметри ща трябва да се съмнявате в реалистичността на реалните сражения .
Както и да е, това очевидно не е толкова по темата, а е по-скоро странична забежка.
Comment
-
човешкият фактор може да се прояви предимно в ролята на грешка. Просто възможностите на един кораб са ограничени от горе от техничерските решения вложени в него . Поради тази причина екипажът може или да ги използува или да допусне грешки , но дори да се съдере от геройство той (екипажът) не може да надхвърли възможностите на техниката. Друго нещо: предвид че океанът е раве и еднакъв за всички има много по-малко възможности за тактическо маневриране което отново извежда на преден план желязото.
Comment
-
Така е, същото важи и по отношение на авиацията (най-технологичната сфера общо взето, пък и въздушното пространство има сходна "гладкост" ), но човешкият фактор не се отразява само на фактора "грешка" - а най-вече по отношение на решенията, които не се взимат от техниката и не се претворяват само от нея. Достатъчно е да се прегледат дискусиите, посветени именно на техниката, които сте водили и двамата в този форум, за да се забележи навсякъде промъкването на случайността в битката. А ако разглеждаме на по-високо ниво нещата (не чисто изходът от битката между n броя кораби, но и мястото и в цялата война) човешкият фактор добива решаващо значение.
Инак разибра се, че няма как човек да направи снаряда по-мощен или пробивен (същото важи и на сушата), но може да то изстреля или не, да направи това по-точно или по-неточно и т.н.
Comment
-
Тук ще направя една вметка, че има изключения от правилото.Например от 1930 г. японците непрекъснато се обучават в провеждането на нощни сражения и през ВСВ те са най-добрите независимо, че нямат радари или радарите са им отвратителни, благодарение на човешкия фактор.Дисциплинирани, стегнати, добре обучени екипажи с много добри торпеда, но... от 1943г. настъпва прелом разпасаните американци, свикнали да воюват при всички удобство са снабдени вече със по съвършени радари, система "Свой-чужд" и започват да разстрелат японските кораби през нощта от 15-20 000м, докато ефективната бойна дистанция за нощтен бой е 10 000м за японците.Ето техниката побеждава.П.В.
Comment
-
Да небето е също така гладко обаче там както и в сухопътните битки има много повече индивидуални фактори, един пилот изтребител е сам в самолета и всичко заявиси от неговите индивидуални умения, няма кой да коригира грешката му, докато в един кораб са от 800 (икрайцер) до над 2000 (линкор, самолетоносач) където индивидуалните характеристики на мръвката нямат значение, докато показателите на желязото са от много по-голямо значение.
Comment
Comment