Angelmr написа
Виж мнение
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
F/A-18E/F vs F-35C - кой кого?
Collapse
X
-
ниската забележимост има и тактическо значение при определени условия (летиш тихо и ги изненадваш)
Изглежда ми очевидно подобно решение да предполага възможно най-малко време за реакция, т.е. стрелба от "малка" (сравнително - очевидно е, че не трябва да се "набиваш" на "визуално" разстояние) дистанция, защото в от момента, в който изстреляш ракетите, вероятността атаката ти да бъде засечена нараства.
но има и чисто технически предимства. Когато си с ЕОП 0.001 кв м. дори да знаят къде си, не могат да стрелят по теб. А ако стрелят, ракетата ще те захване на има-няма километър вместо 15.
От друга страна, за да имаш информация (в сценария единичен двубой) трябва радарът ти да работи, а това те издава достатъчно много, ако правилно разбирам.
От трета: поне Кало писа за това, съвременните радари са достатъчно мощни дори за самолети с ниска ЕОП, за да дадат позиция и целеуказание, т.е. малко вероятно е "тактическата неуязвимост" да сработи на практика при подобен сценарий. А пък РЕБ прави успешността на далечните ракетни атаки доста ниска, т.е. може малкия боекомплект да се окаже пречка (иначе казано, ако противникът ти има два до три пъти по-голям боекомплект, това да компенсира по-ниската забележимост).
Agelmir, аз не ги разбирам много тия неща, но защо да е само на малка височина? Това е въпрос на тактическа ситуация в началото, взаимна способност за разузнаване (забелязване) и маневрени възможности. Ако е възможно на ниско, ще е възможно и на високо.
Comment
-
gollum написа Виж мнениеВ идеалният случай поне както аз (може би погрешно) "ниската забележимост" трябва да се реализира в изненадващо нападение. А такова (поне за мен) очевидно се извършва най-добре от позиция, при която ти "виждаш", "целеуказваш", т.е. имаш възможност за стрелба, а противникът ти - не. Т.е. така в задната полусфера, където не само че той не може да те засече (или поне е най-трудно), но и не може да те атакува веднага (трябва да маневрира за да те търси, после да маневрира, за да заеме позиция за стрелба).
Изглежда ми очевидно подобно решение да предполага възможно най-малко време за реакция, т.е. стрелба от "малка" (сравнително - очевидно е, че не трябва да се "набиваш" на "визуално" разстояние) дистанция, защото в от момента, в който изстреляш ракетите, вероятността атаката ти да бъде засечена нараства.
- двата самолета летят пасивно;
- F-35 засича F-18 и го съпровожда с EODAS и EOTS, а F-18 остава в пълно неведение;
- F-35 се приближава от подходящ ъгъл и го разстрелва с 4 ракети от упор.
Ако действително оптиката не може да даде целеуказване, както твърди Кало (но не и производителите), преди пусковете се включва радара и за секунда-две решава въпроса. При този вариант шансовете на F-18 са към нулата.
Втори оптимистичен вариант: F-18 лети с включен радар праволинейно, а F-35 лети пасивно. По същество ситуацията е еднаква с първата, но F-35 трябва да заобиколи по-отдалеко и да атакува в слепите сектори.
Проблема при тези два варианта е, че F-35 никога не може да е сигурен в поведението на F-18. Тъй както си лети пасивно и праволинейно, изведнъж може да мине на третия вариант.
А третия вариант е: F-18 лети с включен радар и се "оглежда", тоест достатъчно често проверява слепите сектори. Тук вече сметките стават интересни, но това по-нататък...
gollum написа Виж мнениеза да имаш информация (в сценария единичен двубой) трябва радарът ти да работи, а това те издава достатъчно много, ако правилно разбирам
gollum написа Виж мнениепоне Кало писа за това, съвременните радари са достатъчно мощни дори за самолети с ниска ЕОП, за да дадат позиция и целеуказание
- ЕОП на F-35 в челна проекция е 0.001 кв м; според Коп странично е 0.01 кв м;
- поради някакви фактори се увеличава два пъти и става 0.002 кв м;
- APG-79 (F-18E) съпровожда 1 кв м на 160 км (оптимистично, долна граница 130) без РЕБ;
- ако предположим ефективност на РЕБ 50%, то обсега на APG-79 става 80 км;
Сметката е елементарна - ЕОП е в четвърта степен от дистанцията. Следователно при тези условия APG-79 ще съпровожда F-35 в челна проекция на 34 км без РЕБ (таблиците дават 22 км при идеални условия!!!) и на 17 км с РЕБ. А F-35 обещава да е много добър в РЕБ
Comment
-
Дълбоко се съмнявам, че тоя номер е възможен при топ-радари от сорта на APG-79 и APG-81
То впрочем не напразно до сега никой с АIM-120 не е свалил равностоен противник. Жертвите му са все разни трошляци от сорта на МиГ-21 или в най-добрия случай някой 9-12 въоръжен с Р-60М.
А как се лети "пасивно"?Кървава зора вестява страшен бой и кървав път, готови пак за нова слава Рилци в бой ще полeтят ! Пред стените Булаирски в неравна люта бран ние славно победихме в боя тебе, вража зган!Тежки гаубици тряскат крачи полкът Рилски твърд! Нас гранати хич не стряскат нас не плаши даже смърт.
Comment
-
Sailor_Malan написа Виж мнениелъча ще има да прави едни интересни еквилибристики докато търси рязко сменяща височина и скорост цел
Comment
-
Кухулин написа Виж мнениеКое го изисква?
Comment
-
От там нататък и МиГ29А би могъл да извърши прехват срещу "невидимата" птицаКървава зора вестява страшен бой и кървав път, готови пак за нова слава Рилци в бой ще полeтят ! Пред стените Булаирски в неравна люта бран ние славно победихме в боя тебе, вража зган!Тежки гаубици тряскат крачи полкът Рилски твърд! Нас гранати хич не стряскат нас не плаши даже смърт.
Comment
-
А как се лети "пасивно"?
Angelmr, засега коментираме "чист" въздушен бой, без да е ясно къде се провежда той, макар че най-вероятно някъде над океана. Т.е. няма ПВО за преодоляване като фактор, говори се за ролята на "понижената забележимост" във въздушен бой.
Кухулин, въпросът опира до следните неща:
- наистина ли е толкова незабележим Ф-35;
- колко ефективна е ракетата за ДВБ (способността й да се насочва по рязко маневрираща и защитена с РЕБ цел).
Т.е. ако Ф-35 може да си осигури в "равен" сценарий незабележимост докато унищожи целта си - добре. За тази цел радарът (и каквито други системи за целеуказание има) на противника не трябва да е способен да го "хване" преди ракетите на Ф-35 да ударят целта и самите ракети трябва да са способни да се справят със защитата на целта (РЕБ и маневриране). Може би трябва дискусията да се съсредоточи върху тези два момента.
Comment
-
Не си е включил радараКървава зора вестява страшен бой и кървав път, готови пак за нова слава Рилци в бой ще полeтят ! Пред стените Булаирски в неравна люта бран ние славно победихме в боя тебе, вража зган!Тежки гаубици тряскат крачи полкът Рилски твърд! Нас гранати хич не стряскат нас не плаши даже смърт.
Comment
-
Само малко уточнение. Може да използва AIM-120 но в режим "Maddog" и на визуални дистанции от целта. Което по липса на по-подходяща дума е самоубийство, или в най-добрият случай отчаян ход породен от липсата на Sidwinder при разглежданата В-В конфигурация.
Edit: "Maddog" а не "Wild Dog", добре че се знам че пиша небивалици, като карам по спомени, та после като намерия време си проверявам терминологиятаLast edited by Amazon; 26-11-2012, 22:24.This is my signature. There are many like it but this one is mine.
Comment
-
Кухулин написа Виж мнениеКато се върна от фитнеса, ще пусна честотата на лъча от активна ФАР с 1100 елемента (ако я намеря пак де ).
Risk Management Lessons Learned from the APG –79 Radar Test Planning and Execution
gollum написа Виж мнениеКухулин, въпросът опира до следните неща:
- наистина ли е толкова незабележим Ф-35;
- колко ефективна е ракетата за ДВБ (способността й да се насочва по рязко маневрираща и защитена с РЕБ цел).
1) Видимостта на F-35. Всички източници я определят в областта на -30 dBsm при челната проекция, включително и Carlo Kopp, който е пределно враждебен към този самолет. На порядък е по-висока от F-22 и ПАК-ФА, но за конкретния сценарий е напълно достатъчна.
2) Ефективността на AMRAAM. Говорим за 4 ракети (6 след бъдещия ъпгрейд) в No Escape Zone срещу въпросния F-18E. На тази дистанция енергетиката би трябвало да изключва бягство чрез маневра, но не съм сигурен. Ще се радвам някой да пусне инфо. Остава спасение чрез РЕБ. Вариантите са два:
2.1. F-35 пуска ракетите и се омита, разчитайки на самонасочването;
2.2. F-35 пуска ракетите и ги води до самата цел.
Предварителните сметки показват, че от първия вариант няма голям смисъл.
Нека при втория вариант вероятността за поражение е 50% на ракета. Това означава, че вероятността F-35 да унищожи врага със залп от 4 ракети е 94%. На 94 свалени суперхорнета ще има 6 свалени F-35 при единични дуели.
Ако за втория вариант приемем вероятност 25%, съотношението е 68 суперхорнета за 32 свалени F-35.
Да не говорим какво става при боекомплект от 6 ракети.
Comment
-
Кухулин написа Виж мнение2800 пулса в секунда дава APG-79.
Risk Management Lessons Learned from the APG –79 Radar Test Planning and Execution
Да, и моите предварителни сметки показват, че при грамотна тактика дуела ще зависи от тези два фактора.
1) Видимостта на F-35. Всички източници я определят в областта на -30 dBsm при челната проекция, включително и Carlo Kopp, който е пределно враждебен към този самолет. На порядък е по-висока от F-22 и ПАК-ФА, но за конкретния сценарий е напълно достатъчна.
2) Ефективността на AMRAAM. Говорим за 4 ракети (6 след бъдещия ъпгрейд) в No Escape Zone срещу въпросния F-18E. На тази дистанция енергетиката би трябвало да изключва бягство чрез маневра, но не съм сигурен. Ще се радвам някой да пусне инфо. Остава спасение чрез РЕБ. Вариантите са два:
2.1. F-35 пуска ракетите и се омита, разчитайки на самонасочването;
2.2. F-35 пуска ракетите и ги води до самата цел.
Предварителните сметки показват, че от първия вариант няма голям смисъл.
Нека при втория вариант вероятността за поражение е 50% на ракета. Това означава, че вероятността F-35 да унищожи врага със залп от 4 ракети е 94%. На 94 свалени суперхорнета ще има 6 свалени F-35 при единични дуели.
Ако за втория вариант приемем вероятност 25%, съотношението е 68 суперхорнета за 32 свалени F-35.
Да не говорим какво става при боекомплект от 6 ракети.
Comment
-
Кухулин написаПроблема при тези два варианта е, че F-35 никога не може да е сигурен в поведението на F-18. Тъй както си лети пасивно и праволинейно, изведнъж може да мине на третия вариант.
Говорим за някаква сравнително "чиста" ситуация и палубна авиация. Така както ги виждам нещата, вариантите са няколко:
1) Ф-35 и Ф018, всеки от "своята" страна (т.е. от своя самолетоносач) патрулират някъде по далечния периметър на АУГ. Предполагам, че в подобен случай нормално радарите им не са активни и ползват информация от въздушна радарна платформа (там ДРЛО или нещо подобно). Ако предположим, че става въпрос за война при засичането на противника би трябвало директно да го атакуват.
Ще имаме въпросния относително чист сблъсък. Ако приемем, че Ф-35 е много по-слабо забележим и възможностите на допълнителните разузнавателни средства са сходни, би трябвало Ф-35 да имат информационно предимство, т.е. да имат тактическо предимство и да атакуват първи.
2) Ф-35 са вдигнати по тревога или пък пренасочени от патрулна мисия, защото към АУГ се приближава вражеска ударна формация. В този случай Ф-18 ще са или ескорт или (и) част от ударната група.
В този случай няма да има никакво място за маневри, общо взето нещата зависят не от "забележимостта" ,а от тактическите условия (разположението на групите самолети в пространството), но почти сигурно сблъсъкът ще е "челен" (приоритет е неутрализацията на ударните самолети).
3) Ф-35 си сменят местата с Ф-18, т.е. този път те нанасят удар по ударната група на противника (част са ударни, част са прикриващи)ы а Ф-18 защитават своята група от тях.
4) Нещо като вариант на първия случай: Ф-18 не "виждат" Ф-35 и се опитват да атакуват техния разузнавателен/наблюдателен самолет (или пък изпълняват такава задача), Ф-35 трябва да го прикрият.
Първият случай е не много съществен (разбира се, първият или четвъртият сценарий могат да послужат като начало на някои от другите два сценария), четвъртият е по-важен, вторият и третият са основни, защото значението на задачата е "голямо". Очевидно е, че по-малката забележимост / евентуално доста по-малката вероятност за успешно поразяване от ракета, са от голямо значение. Но преди всичко за оцеляването на самолета-носител, в по-малка степен за успешното изпълнение на мисията му. ЗА последното основно значение има оръжието. А и двата самолета разполагат с едно и също оръжие.
Не знам в какви количества се предполага да са самолетите в рамките на АУГ (но Ф-35 най-малкото е много по-скъп), но дори и количеството да е сходно, за да има същата ефективност в ролята на изтребител-прехващач, оръжието на Ф-35 трябва да е най-малко два пъти по-ефективно от това на Ф-18. Иначе дори самолетите да избегнат чуждите ракети (повечето), носимият боекомплект едва ли ще им стигне, за да изпълнят задачата си. И, логично, в този случай количеството ракети добива доста голямо значение
И това е при презумпцията, че неуспешен залп означава автоматично свален F-35, което само по себе си е обект на отделни сметки.
Comment
-
gollum написа Виж мнениено ми се струва, че този тип разглеждане е, хъм, нереалистично
gollum написа Виж мнениеза да има същата ефективност в ролята на изтребител-прехващач, оръжието на Ф-35 трябва да е най-малко два пъти по-ефективно от това на Ф-18
Comment
-
gollum написа Виж мнениеВъпросът е не толкова дали самолетът е унищожен или не: малко вероятно е битките между самолетоносачи да се водят на изтощение.
Comment
Comment