Октакто започнахте да доказвате на Bigbeer колко велики са едни или други машини с красиви снимки и иронични коментари на казаното от него като че ли темата загуби посоката, която беше поела преди това.
За мен бяха интересни различните начини (гледни точки) на оценка на една бойна машина. Една страна залагаше павече на тахническите характеристики, друга на човешкия фактор и тактически схеми. Лично според мен истината е някъде по средата, като с изравняването или доближаването на техническите характеристики на две машини се увеличава значимостта на човешкия фактор. Последният, съответно, е в състояние да компенсира техническите недостатъци на машината си в сравнение с дуга, разбира се, до определена степен и ниво благодарение на уменията, опита, информацията за ТТ възможности на противниковите машини и т.н. Съответно пилотът е в състояние, пак благодарение на гореизброените си качества, да подсили и подчертае някой от параметрите на машината си и да се възползва максимално от тях, така както и да се възползва максимално от даден, известен му, недостатък на противникова машина.
Естествено, всичко казано до момента има най-голяма тежест в случай на равни други условия при водене на въздушния бой: равно количествено съотношение, еднаква височина на срещата, липса е елемента на изненадата, еднакво или никакво въздействие на ПВО, слънчево греене, машини от един клас и със съизмеримо количество гориво т.е. с еднаква възможност за времева продължителност за водене на въздушен бой и т.н. и т.н.
Т.е. едновременно съчетаване на много условия, вероятността, на които да се случат в практиката е сведена почти до 0.
Итнересното за мен е друго- кометирането на някои по-'нетрдиционни' качества на самолетите, които според мен често се пренебрегват в ТТ им характеристики, но имат понякога огромно практическо значение, често определящо изхода от въздушния бой.
такова качества са т.нар.' живучест' съжалявам, че използвам руската дума, но не мога да се сетя за неин аналог на български, наличие/липса на 'моторно' оръдие (много пилоти в мемоарите си го описват като особено ценно в сравнение с крилните примерно), тегло на секунден залп, боекомплект на оръдия/ картечници, наличие/липса на радиокомуникация, лесни техническо обслужване за поддръжка и възстановяване на повредена машина, възможност за излитане/кацане на машината от разкалянаи или заснежени полоси, липса/ наличие на възможност за подкачане на различни оръжия според целите на задачите, прецизност на мерници и навигационна система, общо оборудване на кокпита идобра видимост от него.
За мен бяха интересни различните начини (гледни точки) на оценка на една бойна машина. Една страна залагаше павече на тахническите характеристики, друга на човешкия фактор и тактически схеми. Лично според мен истината е някъде по средата, като с изравняването или доближаването на техническите характеристики на две машини се увеличава значимостта на човешкия фактор. Последният, съответно, е в състояние да компенсира техническите недостатъци на машината си в сравнение с дуга, разбира се, до определена степен и ниво благодарение на уменията, опита, информацията за ТТ възможности на противниковите машини и т.н. Съответно пилотът е в състояние, пак благодарение на гореизброените си качества, да подсили и подчертае някой от параметрите на машината си и да се възползва максимално от тях, така както и да се възползва максимално от даден, известен му, недостатък на противникова машина.
Естествено, всичко казано до момента има най-голяма тежест в случай на равни други условия при водене на въздушния бой: равно количествено съотношение, еднаква височина на срещата, липса е елемента на изненадата, еднакво или никакво въздействие на ПВО, слънчево греене, машини от един клас и със съизмеримо количество гориво т.е. с еднаква възможност за времева продължителност за водене на въздушен бой и т.н. и т.н.
Т.е. едновременно съчетаване на много условия, вероятността, на които да се случат в практиката е сведена почти до 0.
Итнересното за мен е друго- кометирането на някои по-'нетрдиционни' качества на самолетите, които според мен често се пренебрегват в ТТ им характеристики, но имат понякога огромно практическо значение, често определящо изхода от въздушния бой.
такова качества са т.нар.' живучест' съжалявам, че използвам руската дума, но не мога да се сетя за неин аналог на български, наличие/липса на 'моторно' оръдие (много пилоти в мемоарите си го описват като особено ценно в сравнение с крилните примерно), тегло на секунден залп, боекомплект на оръдия/ картечници, наличие/липса на радиокомуникация, лесни техническо обслужване за поддръжка и възстановяване на повредена машина, възможност за излитане/кацане на машината от разкалянаи или заснежени полоси, липса/ наличие на възможност за подкачане на различни оръжия според целите на задачите, прецизност на мерници и навигационна система, общо оборудване на кокпита идобра видимост от него.
Comment