Спряха безумно и безсмислено харчене на пари. Добра новина е.
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Избра ли армията ни новите си бойни самолети?
Collapse
X
-
Thorn написаСпряха безумно и безсмислено харчене на пари. Добра новина е.
Ще ти цитирам брат ми който е журналист:
Тия задници искат армията да е една черна кутия в която от едната страна да влизат много пари а от другата страна да излиза някава имагинерна национална сигурност...
по тоя начин парите няма да отиват за закупуване на техника а ще се насочват за техни си вътрешни далаверки ... ще продължават да се харчат и те ще са точно същите - предвидените в бюджета, въпроса е че няма да се купува нова техника а ще се дават платени консултации, ще се ходи на огледи и средствата пак ще се оползотворят, но техника няма да имаmay the Force be with you
Comment
-
Доставките на военна техника се отлагат
Проектите за армията се разминаха с държавната гаранция. Започва нов преглед на офсетните договори с избраните доставчици
Паулина МИХАЙЛОВА
Вестник "Капитал"
Изпълнението на първите три сделки за модернизация на българската армия, които вече са договорени с доставчиците, ще бъде отложено за неопределен период от време. Сделките са за покупка на нова техника - автомобили и други колесни превозни средства от германската „Даймлер Крайслер“, хеликоптери от френската „Юрокоптер“ и транспортни самолети от италианската „Алениа аеронаутика“. Тези три проекта досега се смятаха за безпроблемни, поне що се отнася до процедурата по избор на изпълнител и уточняване на параметрите на самите сделки. Недовършената част от тях беше само финансирането - него предишното правителство възнамеряваше да осигури със заем от две чуждестранни банки. След пос*ледното развитие на събитията обаче проектите вече не изглеждат толкова сигурни.
Офсетът - преглед или предоговаряне
Общата стойност на трите проекта е близо 800 млн. евро. Заем на такава стойност беше договорен от предишното правителство с Дойче банк и „БНП Париба“. Новият екип на Министерството на отбраната внесе в кабинета проект на решение за одобряване на заема преди няколко седмици. Тази сряда обаче стана ясно, че Министерството на финансите не е включило трите проекта в списъка на държавно гарантираните кредити за тази година и в четвъртък правителството прие листата без военните обекти. „Изборът кои проекти да бъдат включени в списъка не се прави само от нас, особено що се отнася до военните сделки. Процесът на вземане на решения ангажира и Министерството на икономиката, и Съвета по икономическа политика“, беше обяснението на финансовото министерство. „Ще търсим схеми за финансиране, различни от тези, ангажиращи държавна гаранция“, обясниха от Министерството на отбраната. Дали заемът от двете банки може да се сключи без такава гаранция засега не е ясно. Проблемът с даването на държавни гаранции за големи кредити е, че те повишават външния дълг, чието ниво се следи от Международния валутен фонд.
Пред реализацията на трите проекта за нова техника за армията има и друг сериозен проб*лем. Миналата седмица Министерството на икономиката е поискало да прегледа още веднъж договорите с изпълнителите и по-конкретно офсетните споразумения (компенсаторни договори, задължаващи спечелилия поръчката да инвестира в България сума, равна на определен процент от сделката). Въпросния преглед ще направи или специална работна група, или независима агенция, обясни по-късно министър Веселин Близнаков. Който и от двата варианта да бъде избран, прегледът ще отнеме време най-малко докато се изпълнят всички процедури, за да може членовете на работната група или на независимата агенция да получат достъп до самите договори, които са секретни, обясниха източници от Министерството на отбраната.
Макар и официално да става въпрос само за допълнителен анализ на офсетните договори с трите компании, според източници, пожелали анонимност, е възможно параметрите на споразуменията да бъдат променени. Почти сигурно е например, че в офсетния договор с „Даймлер Крайслер“ ще има допълнения. Проектът, спечелен от германската компания, е за доставка на над 12 900 броя колесни транспортни средства. Рамковото споразумение беше подписано в края на 2003 г., като за всяка година се парафира допълнителен договор. „Нашата сделка вече е в сила и се изпълнява безпроблемно. Досега „Даймлер Крайслер“ е доставил 112 единици транспортна техника. Офсетното ни споразумение предвижда само директен офсет, свързан с предмета на доставката. Това означава обучение на специалистите, опериращи с техниката, дос*тавка на резервни части за нея, на специализирани инструменти, тестово оборудване и т.н. Досега не сме разговаряли за индиректен офсет, тоест инвестиции в икономиката на страната“, каза Борис Узунов, зам.-ръководител на търговското представителство на „Даймлер Крайслер“ в България. Според него компанията е готова да преговаря за индиректен офсет и оценява този тип договори не само като ангажимент, но и като добра възможност за „Даймлер Крайслер“. „По наше мнение индиректният офсет е предимство не само за държавата (в случая България), но и за компанията“, каза Узунов.
Според източници, запознати с намеренията на икономическото министерство, възможно е да има корекции при офсетното споразумение с френската „Юрокоптер“. Тя беше избрана през ноември 2004 г. да достави 18 транспортни вертолета - 12 „Кугар“ за военновъздушните сили (ВВС) и шест „Пантер“ за военноморските сили (ВМС). Тук по-голямата част от офсетната програма е индиректна, тоест става въпрос за реализиране на проекти, които попадат в сферата на Министерството на икономиката.
„Доколкото сме запознати, при нашия договор промени няма да има. Офсетното ни споразумение предвижда предимно индиректен, индустриален офсет, и то в много големи размери. Затова не очакваме разговори за корекция на параметрите на договора“, каза пред „Капитал“ служител на „Алениа аеронаутика“ от Италия, пожелал анонимност. През април тази година компанията спечели поръчката за доставка на осем транспортни самолета „Спартан“ за ВВС.
Силов министър срещу министър със сила
Офсетните споразумения са една от най-важните части на договорите за покупка на нова техника и въоръжение. При положение че няколко компании предлагат сравними по технически параметри машини, именно офертите им за компенсаторни инвестиции в България са ключови при оценката на комплексните предложения. Затова евентуалното подобряване на тези параметри може само да е от полза за икономиката като цяло, стига офсетните ангажименти да се изпълняват.
Факт е обаче и друго - със спирането на първите три големи проекта за военни доставки министрите на икономиката и на финансите Румен Овчаров и Пламен Орешарски дадоха знак, че модернизацията на армията занапред още повече ще попада в сферата на влияние и на техните ведомства. „Позицията на министър Овчаров е, че държи при избора на изпълнители на проектите за модернизация на армията да има равнопоставеност на трите критерия - на военнотехническите, офсетните и финансовите параметри на офертите“, каза директорът на пресслужбата на икономическото министерство Елена Йотова. Явно сложни консултации и процедури ще съпътстват всяка следваща покупка на въоръжение, още повече че министерствата на отбраната, икономиката и финансите попадат в сферите на различни партии. Изборът на изпълнители за модернизацията на армията не се прави само според техническите и финансовите параметри на офертите, а е предмет и на политическо решение.
Тричленен състав на Върховния административен съд отмени решението на бившия министър на отбраната Николай Свинаров, с което той прекрати преговорите с „Елбит системс“ за модернизация на руските вертолети Ми-24 и Ми-17 на ВВС. Само два дни след решението на магистратите от отбранителното министерство обявиха, че ще го атакуват.„Елбит системс“ беше посочена да модернизира 18-те хеликоптера през декември миналата година срещу 57 млн. евро. Конкурентната оферта беше на друга израелска компания - „Израел еъркрафт индъстрис“. Министърът на отбраната прекрати процедурата с аргумента, че „Елбит“ няма споразумение с руското конструкторско бюро МИЛ.Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!
Comment
-
Стартират първите три военни проекта
Паулина МИХАЙЛОВА, Христо ШЕМТОВ
Първите три проекта за модернизация на Българската армия могат да стартират почти без промени спрямо първоначалните договори с избраните изпълнители. Това стана ясно от изказване на министъра на отбраната Веселин Близнаков в края на изминалата седмица. Проектите са за покупка на нови транспортни самолети, нови транспортни хеликоптери и колесна автомобилна техника. Доставчици за тях са съответно италианската „Аления аеронаутика“, „Юрокоптер“ и „Даймлер-Крайслер“. Редуциране на бройките техника най-вероятно ще има само при договора с „Аления“ - вместо първоначално предвидените осем самолета ще бъдат закупени пет. При сделките с „Юрокоптер“ и „Даймлер-Крайслер“ промяна в параметрите няма да има. Общата стойност на трите проекта е около 1.3 млрд. лв. (700 млн. лв. за вертолетите, 279.7 млн. лв. за автомобилната техника и 293.4 млн. лв. за самолетите). Покупките ще бъдат финансирани с държавен заем.
Останалите от 11-те приоритетни обекта за модернизация на армията засега няма да се реализират поради ограниченията, заложени в макрорамката за следващата година, уточни Веселин Близнаков. Най-големите и скъпоструващи сред тях са тези за покупката на нови изтребители за нуждите на Военновъздушните сили и нови корвети за Военноморските сили. За доставчик на корветите още преди месеци специално сформираната по въпроса комисия избра френската „Армарис“. Впоследствие обаче се оказа, че в бюджета за 2006 г. не са предвидени пари за този проект. Въпреки това мениджърите на „Армарис“ специално пристигнаха в България през седмицата, за да обявят, че се надяват да сключат договор с правителството през първото тримесечие на следващата година. Според Ален Бовис, управляващ директор на „Армарис“, компанията е предложила на правителството схема на разсрочено плащане със срок 20 години и гратисен период до произвеждането на първата от четирите корвети. Проектът на „Армарис“ предвижда първият от бойните кораби да бъде построен във Франция, а останалите три да бъдат поверени на български подизпълнители. Най-вероятно е строителството на трите корвети да бъде извършено от Варненската корабостроителница, а производството и монтажът на оборудването да бъде възложено на „Терем“. Според Ален Бовис „Армарис“ е готова и да възложи на Варненската корабостроителница поръчки по националната програма на Франция за конструиране на фрегати FREMM.
Междувременно петчленен състав на Върховния административен съд окончателно отхвърли жалбата на Министерството на отбраната срещу решението на тричленка на съда да върне израелската „Елбит системс“ в процедурата за избор на компания, която да модернизира вертолетите Ми-17 и Ми-24. Така сега министерството практически трябва да подпише договора с „Елбит“, признаха от военното ведомство. Сделката е за ремонт на 18 хеликоптера на стойност 57 млн. евро.
Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!
Comment
-
Заедно с 18 хеликоптера, държавата си купи 105 млн. евро инвестиции.
Управляващите дадоха команда „ходом марш“ на военните сделки.
Паулина МИХАЙЛОВА
в. Капитал
Година и половина след като правителството на Симеон Сакскобургготски одобри 11-те приоритетни проекта за модернизация на Българската армия, кабинетът на Сергей Станишев най-сетне дава ход на най-спешните от тях. А за пръв път - на дългоочакваната компенсаторна схема за навлизане на частни чуждестранни инвестиции в страната (офсет - споразумение, което предвижда продавачът на определена военна техника да инвестира обратно в страната сума, равна на определен процент от стойността на въоръжението). Първата сделка за ново оръжие, която премина всички нива на одобрение от властите в България и може реално да стартира, е тази за покупка на 18 транспортни хеликоптера от френската „Еурокоптер“ (Eurocopter - EADS). Компанията беше избрана за доставчик на вертолетите още през ноември миналата година и договорът с нея беше подписан от Министерството на отбраната веднага. Досега обаче проектът беше задържан. Първо причината за това беше неясното финансиране. После, през октомври тази година, изпълнението на договора беше спряно от министъра на икономиката Румен Овчаров, който настоя да преразгледа именно офсетното споразумение към него. Сега обаче и двата проблема имат решение и сделката влиза в сила - факт, който е от ключово значение за България най-малко по три причини. Първо - защото с пари на данъкоплатците се плащат 358 млн. евро (сериозна за местните мащаби сума), второ - защото с нея страната показва решимостта си да изпълни ангажиментите си към НАТО, и трето (не по важност) - защото това е първият договор за покупка на военна техника, съчетан с офсетно споразумение, предвиждащо инвестиции и в цивилния бизнес. В случая въпросните инвестиции са 105 млн. евро., съобщи във вторник Румен Овчаров, след като окончателно одобри цялата офсетна програма на „Еурокоптер“. Два дни по-късно Министерският съвет добри и финансвата схема за покупката.
Сделката: Привет на оръжията!
Договорът с „Еурокоптер“ предвижда компанията, притежавана от гиганта EADS, да достави 12 вертолета AS 532 AL Cougar за нуждите на Военновъздушните сили (ВВС) и шест вертолета AS 565 MB Panther за Военноморските сили (ВМС). Според вицепрезидента на „Еурокоптер“ Оливие Мишелон първите три машини ще бъдат доставени в България още през есента на следващата година, а крайният срок за изпълнение на поръчката за всичките 18 хеликоптера е 2011 г. Първи по време ще пристигнат вертолетите за ВВС, а последни - тези за ВМС. Причината е, че машините за охрана на морските пространства и удари по противникови кораби имат нужда съответно от кораби, на които да могат да кацат. А проектът за покупка на нови бойни корвети за ВМС, макар и също да е приоритетен за Българската армия, беше отложен за неясното бъдеще поради липса на финансови средства (покупката на четирите корвети е за над 1 млрд. евро). Летателният срок на новите хеликоптери е 30 години.
Цената на машините (общо 358 млн. евро) ще бъде платена със заем. Въпреки нееднократно декларираното нежелание на икономическия екип на новото правителство да даде държавна гаранция за този проект, все пак в последния вариант на бюджета на България за следващата година той беше включен директно в списъка на държавните заеми. Парите ще бъдат отпуснати от „Сосиете женерал“ и ще се връщат от бюджета на Министерството на отбраната. Според решението на правителствто от четвъртък, министерството ще депозира определена сума в банката като гаранция, покриваща задълженията му към изпълнителя на договора „Еурокоптер“.
Офсетът: Все пак, основно - военен
Общата стойност на офсетната програма на „Еурокоптер“ е 360 млн. евро - тоест 100% от цената на самата сделка. От тази сума 255 млн. евро е т.нар. пряк офсет във военната сфера и за поддръжка на доставената техника, а останалите 105 млн. евро - индустриален. Първата, по-голяма сума ще бъде дадена пряко от компанията доставчик за изграждане на хангар на едно от военните летища в България, обучение на летателен и инженерно-технически състав за поддръжка и експлоатация на машините, гаранционно и извънгаранционно обслужване на вертолетите, доставка на резервни части, тестова апаратура и обслужваща техника. По-малката сума от 105 млн. евро ще бъде инвестирана от компании - партньори на „Еурокоптер“, в цивилната българска индустрия: за изграждане на нов завод за алуминиеви продукти, за инвестиция в химическата промишленост и за създаване на директни канали за износ на български стоки. Конкретиката на трите цивилни проекта обаче засега остава в тайна, докато изпълнението не бъде отчетено от изпълнителя и одобрено от икономическото министерство - практика, която далеч не е само българска. Ако обещанията на „Еурокоптер“ бъдат изпълнени, това ще доведе до разкриването на 1000 нови работни места в България, твърдят от ведомството на Румен Овчаров. Неясен засега остава и друг ключов въпрос - как точно ще бъдат подбирани партньорите от българска страна за проектите по офсета - например в коя община ще се изграждат заводите и продукти на кои български предприятия ще бъдат изнасяни.
Какво (не) искат генералите?
Както при предишното правителство, така и при сегашното основният спор вътре във властта при разглеждането на офсетните програми на изпълнителите на военните проекти е накъде да бъде насочена основната част от компенсаторните инвестиции. Конкретно в случая с хеликоптерите конфликтът между министерствата на отбраната и на икономиката изби съвсем на повърхността и напълно официално. „Когато започнах прегледа на офсетната програма, заварих само една обща сума от 360 млн. евро. В резултат на допълнителните разговори и уточнения с „Еурокоптер“ достигнахме до записването на конкретни проекти, които да бъдат финансирани с цитираните средства“, заяви икономическият министър Румен Овчаров във вторник. Само няколко часа по-рано полковник Николай Янков от дирекция „Политика на въоръженията“ в Министерството на отбраната обяви, че, преди да бъде преразгледана от Овчаров, офсетната програма на „Еурокоптер“ е предвиждала 380 млн. евро обратни инвестиции, предимно в разработката на върхови технологии в България. Каквото и да е пишело предварително в програмата на французите, при вече обявените окончателни параметри на офсетното споразумение то натежава в полза на военните и спорът в случая е приключил. „При сделките за българската армия занапред офсетната програма и индустриалната и част ще заемат равностойно място при оценката на офертите заедно с бойно-техническите параметри на предлаганата техника и финансовата схема за реализация на сделката“, заяви Овчаров. Така той даде сигнал, че при останалите проекти ситуацията ще е съвсем различна.
Надеждите: Още поне 630 милиона офсетни евро
Още три проекта чакат благословията на икономическото министерство, за да стартират: за ремонт на 18-те хеликоптера Ми-17 и Ми-24, за доставка на близо 13 000 единици колесна автомобилна техника и за покупка на осем транспортни самолета. „В момента работим по офсетните споразумения и за трите сделки и съвсем скоро те ще бъдат също одобрени“, твърди Овчаров.
Изпълнител на проекта на стойност 279.7 млн. евро за нова транспортна техника за сухопътните сили е германската „Даймлер Крайслер“. Договорът, чието изпълнение вече започна, беше подписан през 2004 г. Наскоро представители на компанията обясниха, че нейната офсетна програма в първоначалния си вариант (одобрен още през август миналата година) предвижда само пряк военен офсет. Затова и очакванията са, че по тази програма ще има известни корекции, като в нея се включат и инвестиции в цивилната сфера.
При проекта на италианската „Аления аеронаутика“ за доставка на нови транспортни самолети (за 293.4 млн. евро) предложената офсетна програма е насочена в основната си част към изпълнение на проекти на Министерството на икономиката, казаха представители на италианската компания пред „Капитал“. Според полковник Николай Янков от Министерството на отбраната офсетът на „Аления“ е на стойност 243% от цената на самолетите, като в него се включва и построяване на хангар и друга инфраструктура за самолетите в авиобаза „Враждебна“.
Неясно засега е как ще изглежда окончателната офсетна програма на израелската „Елбит системс“ - компанията, която преди седмица подписа договор с военното ведомство за ремонт на наличните вертолети Ми-17 и Ми-24 на ВВС. Стойността на договора е 57 млн. евро.
Така общата сума на трите военни сделки, за които има шанс да стартират след тази с „Еурокоптер“, е 630 млн. евро. И въпрос на преговори е каква част от тези пари ще се върнат в България и за какво ще се използват.Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!
Comment
-
Интересно! Не ги знам много-много тези хеликоптери френските, но най-сетне армията ни от ЗаЗ-ки ще се качи на Мерцедеси. То хубаво копуваме нова техника, но поне да я използваме рационално.Абе времето ще покаже.То исторически филми в България не се правят, щото няма продуктово позициониране - Симеон Цветков 2012г.
Comment
-
Всичко е така ама не е и съвсем така... какво и ка ще се прави може да се предскаже по начина по който се стопанисват имотите на военните в центъра на София, а и в доста други градове - позагледайте се как са нахапани отвсякъде от различни заведенийца и бутици Военното издателство и Централния армейски клуб и ще видите какво мислят по въпроса българските военниmay the Force be with you
Comment
-
Не съм чел цялата тема, но според мен ще е добре ако се наблегне на транспортните самолети. До колкото преди доста време научих, било се предвиждало в тази насока да се закупят няколко италиански машини. Дано наистина стане. Нашият авиопарк сега има само един сериозен самолет с такъв характер, а ако не дай боже нещо се случи с него, направо ужас.Truth will save the world
Comment
-
Целта на закупуването на транспортни самолети е не друга,а да могат нашите ВАСАЛНИ на сащ войски да се придвижват там където каже господарят.
Май ситуацията с вертолетите е същата,в ирак господарите ни искаха освен пехотни части и авиация,ама просто нямаше годна за полети такава.Сега вече ще има.Това което ме ядосва е че всички покупки са с цел снаражаване на войските зад граница,а за защита на страната изобщо не се мисли.www.bgnauka.com/forum ТУК Е ИСТИНАТА!!!
"...защото езикът на селянина му е даден, не за да плещи, а за да лиже ботуша на господаря...и ако той не лиже този ботуш, който трябва, този език следва да бъде изтръгнат....
Comment
-
Мдааа точно това им целта на тия самолети нали Фружине? И за нищичко и за абсолютно нищичко друго те не могат и няма да ни послужат и въобще освен да обслужват частите ни зад граница, тия самолети ще са абсолютно безполезни за друго и наш'те ВВС хич и нямат нужда от тях. Нали?
Пък и какъв ужас! и с хеликоптерите е същото? Тц тц тц .......
Абе аре по-сериозно а! И с по-малко политика!
Comment
-
albireo написаМдааа точно това им целта на тия самолети нали Фружине? И за нищичко и за абсолютно нищичко друго те не могат и няма да ни послужат и въобще освен да обслужват частите ни зад граница, тия самолети ще са абсолютно безполезни за друго и наш'те ВВС хич и нямат нужда от тях. Нали?
Пък и какъв ужас! и с хеликоптерите е същото? Тц тц тц .......
Абе аре по-сериозно а! И с по-малко политика!
Ако не дай си боже стане някоя война в близко бъдеще с някой от съседите ни, тези 8 транспортни самолета ще са ни от никаква полза. Като за начало ние нямаме и 20 изтребителя които да ги прикриват. Далеч по-добре според мен би било да се закупят 2-3 транспортни самолета и останалите пари да отидат за покупка на нови изтребители/зенитни комплекси.„Аз, Драгомир, писах.
Аз, Севаст Огнян, бях при цар Шишман кефалия и много зло патих. В това време турците воюваха. Аз се държах за вярата на Шишмана царя.“
Модератор на раздел "Военна Авиация"
Comment
-
Пилот, това е вече смислено мнение за разлика от нечии други предишни. В тази област (авиацията), аз самия не съм никакъв специалист. Даже и аматьор не съм. И когато ме заинтригуват такива въпроси обикновенно отивам да попрочета нещо в криле. Освен политиканставащата плява там мога да намеря достатъчно смислени дискусии и някак си не виждам смисъл тук да се опитваме да ги дублираме и да правим още една дискусия по въпроса. Затова съвсем съвсем накратко - ето както се казва "моите два цента"
- Прав си че въпроса не е в това дали ни трябват, а колко бройки ни трябват. За нашата територия и нашата армия 3-4 са ни таман. Очевидно е обаче, че няма да ги използваме само на наша територия, нито пък че ще возим само българи в тях. Това са си реалностите и няма какво да се врънка по тях. Още повече че тия реалности хич ама хич не са толкова лоши - особено що се отнася до сигурността. Все пак сигурността си има и политически и всякакви други измерения освен чисто военните нали така?
А колкото до изтребителите - споко, всичко по реда си. Най-големите сделки (а за нашите ВВС тази с изтребителите ще е най-голямата) стават най-трудно и отнемат най-много време. Но и тя ще стане, естествено пак с неизбежните покрай такива сделки "колко" "кому" "защо точно тези" и пр. въпросителни, но ще стане.
Comment
-
С риск да издразня хората тук, както се издразнихме и в Авиация в дира и в дискусията в news.bg считам, че това е безсмислено харчене на неописуемо огромни за България пари. За сравнение - цената на БТК+цената на Соди-Девня, плюс GSM лиценза на БТК ще отидат за 18 летящи автобуса, при това стари и ненужни. За съвременната ни ситуация това си е прахосничество и се надявам сделката да се провали!
Comment
Comment