Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Избра ли армията ни новите си бойни самолети?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Избра ли армията ни новите си бойни самолети?

    Отдавна е ясно, че на България са необходими нови бойни самолети.
    МиГ-овете, с които разполагаме, са доста стари (голяма част от тях са с изразходван летателен ресурс), поддръжката им е скъпа, но най-вече - не отговарят на задачите, които постави пред българската военна авиация членството на страна в НАТО.

    Широко известният Стратегически преглед на отбраната определи закупуването на нови - до 20 бр. модерни многоцелеви самолети, които ще трябва да използваме през следващите 25 30 години.

    Сама по себе си това е много скъпа техника и цената (финансовата стойност на проекта може да достигне до 1,5 млрд. долара) предопределя изострената борба между големите фирми производители.

    Очаква се изборът да бъде направен до края на 2007 г., а първите самолети да бъдат получени през 2009 2010 г.

    Надпреварата вече стартира, а тежкият избор ще зависи основно от политиците.
    Той ще се основава на военно-техническа експертиза за предпочитания от българските военни модел и на програмите за съпътстващите офсетни сделки (според изискванията на правителството, те трябва да са на стойност не по-малко от 80% от цената на самолетите и допълнителното оборудване към тях).

    Никак не са маловажни обаче политическите аспекти на такава сделка те могат да наложат да бъде предпочетен не най-добрият (във финансово и техническо отношение) кандидат и дори да доведат до сваляне предварително обявената цена.

    Основните кандидати за поръчката са шведско-британската фирма Gripen с JAS-39, американските Lockheed Martin с F-16 и Boeing c F-18 Супер Хорнет, но се очаква интерес да проявят още френската Dassault с Rаfal и евроконсорциумът EADS с известния - EF 2000.

    Някои от тях, вече обявиха предварителни цени и дори започнаха проучвания за възможните офсетни програми.

    F-16 без допълнителни екстри ще струва 48 млн. долара; F-18 ще бъде около 53 млн. долара и ще включва 3-годишно обслужване на машините, а също и тренажорите и обучението на летците и специалистите по поддръжката; от Gripen намекват, че техните самолети ще бъдат по-евтини от американските около 41 млн. долара.

    Според някои специалисти е възможно при преговорите да се постигнат и по-ниски политически цени.
    Всички компании обещават гъвкави схеми за разплащане и значителни капиталовложения в българската икономика, зависещи от желанията и възможностите на българското правителство.

    F-16 ще остане на въоръжение във ВС на САЩ до 2015 г. (производството му се прекратява през 2008 2009 г.) и това вероятно ще се отрази на цената на поддръжката на самолетите след този период, въпреки че към момента той е най-масовият боен самолет в армиите на Алианса.

    Предлаганият вариант на F-18 е по-нов (произвежда се от 3 години) и ще остане на служба във ВС на САЩ около 30 години - ако България закупи този изтребител, тя ще бъде първата страна след САЩ, която го притежава.

    До скоро преференциите на военните бяха по-скоро в сферата на анонимните предпочитания.
    Но те вече са направили своя избор (макар и с уговорката засега !) F-18.
    Началникът на ГЩ на БА, ген. Колев заяви, че единствено този самолет реално е многоцелеви , докато останалите се доближавали до тази категория; че това е машината, която най-точно и пълно отговаря на техните необходимости и дори сравни изборът между F-16 и F-18 с избор между Трабант и Ролс Ройс при приблизително близки цени.

    По този начин, военните прехвърлиха топката в полето на политиците и оставиха решението на тях.

    Дали ще се вслушат в думите на генералите или този въпрос ще се превърне в основа за ново неразбирателство между военното и цивилно ръководство в Министерство на отбраната - предстои да разберем.

    Но този въпрос е доста по-маловажен в сравнение с едно друго измерение на проблема за закупуването на новите самолети - достатъчно богати ли сме, за да си купуваме стари неща?

    Все пак става въпрос за огромни суми, които години наред ще бъдат плащани от българския данъкоплатец.



    F-18
    Тип - многоцелеви боен самолет
    Екипаж: 1 или 2 (във F вариант)
    Въоръжение: 20 мм оръдие (вградено в корпуса) и 11 точки за външно окачване на въоръжение (общо 26 варианта на въоръжение)
    Двигатели - 2 бр. General Electric F414-GE-400 с 97,9 kN мощност
    Дължина - 18,31 м
    Височина - 4,88 м
    Площ на крилото - 46,45 м2
    Тегло - празен 13 864 кг
    Вътрешни резервоари 8 060 литра
    Външни резервоари (до 5) - 7439 кг
    Максимално външно натоварване - 8050 кг
    Максимално тегло при излитане 29 937 кг
    Максимална скорост - над Mach 1.8
    Ускоряване по-малко от 70 сек от Mach 0.8 до 1.2 на височина 10 700 м
    Скорост при кацане - 263 km/h
    Максимална оперативна височина - над 15240 m
    Боен радиус - до 1230 km
    Бойно време във въздуха до 2 часа и 15 мин
    Оперативна цена по-малко от 6000 долара на час

    Rafale
    Тип многоцелеви изтребител
    Екипаж: 1 (2 във вариант В)
    Въоръжение 14 външни точки за окачване на въоръжение
    Двигатели - 2 x Snecma M88-2 с по 49 kN мощност
    Дължина - 15,27 м
    Височина - 5,34 м
    Площ на крилото - 45,70 м2
    Тегло празен - от 9,4 до 9,9 t Вътрешен резервоар 4 500 кг
    Вътшни резервоари 7 500 кг
    Максимално външно натоварване - 9500 кг
    Максимално тегло при излитане 24 500 кг
    Максимална скорост над Mach 1.8
    Скорост при кацане - 220 км/ч
    Максимална скорост при изкачване над 350 м/сек
    Максимална оперативна височина 16 765 м
    Пробег при излитане до 600 м
    Пробег при кацане - 450 м
    Боен радиус 1 850 км
    Бойно време във въздуха над 3 часа

    Saab JAS 39 Gripen
    Тип - многоцелеви изтребител
    Екипаж - 1 (2)
    Въоръжение 8 точки за окачване на външно въоръжение
    Двигатели - 1 x Volvo Aero Corporation RM12 (F404-GE-400) с мощност 54 kN
    Дължина - 14,1 м (14,75 м при двуместен вариант)
    Височина - 4,5 м
    Тегло - празен - 7400 кг (7700 кг при двуместен вариант)
    Максимално външно натоварване - 4200 кг (може да се повиши до 5300 кг)
    Максимално количество гориво 2 270 кг вътрешно и 3 външни резервоара по 1 100 л
    Максимално тегло при излитане - 13000 кг (може да се повиши до 14000 кг)
    Максимална скорост около Mach 1.8
    Максимална скорост на малки височини - Mach 1.15
    Скорост на изкачване до 10 060 м - 2 мин; до 14000 м - 3 мин
    Ускоряване - 30 s от Мach 0.5 до Mach 1.1
    Пробег при излитане около 400 м при основна конфигурация
    Пробег при кацане около 500 м
    Боен радиус около 800 км
    Далечина на полета с външни резервоари - 3000 км.

    F-16C Fighting Falcon
    Тип - многоцелеви изтребител
    Екипаж- 1 или 2 (във версия D )
    Въоръжение вградено 20 мм многоцевно оръдие и 11 точки за външно окачване на въоръжение
    Двигатели - 1 x General Electric F110-GE-129 or Pratt & Whitney F100-PW-129 с мощност до 131,6 kN при форсиране
    Дължина - 15,03 м
    Височина - 5,09 м
    Площ на крилото - 27,87 м2
    Тегло празен - до 8 809 кг
    Вътрешен резервоар до 3105 кг
    Максимално външно натоварване 7 225 кг
    Обикновено бойно тегло от 10 660 кг до 10 810 кг с около 50% гориво
    Максимално тегло при излитане 19 187 кг
    Максимална скорост - над Mach 2.0 на височина 12 200 м
    Максимална оперативна височина над 15 240 м
    Радиус на действие до 1 605 км
    Максимална далечина на полета до 4215 км

    MIG MAPO MiG-29
    Тип изтребител
    Екипаж: 1
    Въоръжение едно вградено 30 мм оръдие и 6 точки за окачване на външно въоръжение
    Двигатели - 2 x Klimov RD-33 с мощност 2 x 53,3 kN
    Дължина - 17,32 м
    Височина - 4,73 м
    Площ на крилото - 38,0 м2
    Тегло празен 10 900 кг
    Гориво 4 555 л
    Външен резервоар 1 500 л
    Максимално външно натоварване 3 000 кг
    Максимално тегло при излитане 15 240 кг
    Максимална скорост - Mach 2.3 на височина 12 000 м и Mach 1.2 на височина на морското равнище
    скорост при изкачване до 6 000 м около 55 сек
    Оперативна височина около 20000 м.
    Пробег при излитане - 250 - 300 м с форсиране
    Пробег при кацане - окло 600 - 700 м
    Максимална дължина на полета около 2 100 км с външен резервоар

    Eurofighter EF2000 (Typhoon)
    Тип - многоцелеви изтребител за завоюване на въздушно превъзходство
    Екипаж -1 (в тренировъчния вариант -2)
    Въоръжение - вградено 27 мм. оръдие и 13 точки за окачване на външно въоръжение
    Двигатели - 2 x Eurojet EJ200 с мощност 2 x 60 kN
    Дължина - 15,96 м.
    Височина - 5,28 м.
    Площ на крилото - 50 м2
    Тегло празен 10 995 кг
    Капацитет на гориво - 4000 кг
    Външно натоварване - до 8000 кг
    Максимално тегло при излитане - 23000 кг
    Максимална скорост над Mach 2.0
    Максимална скорост на малки височини - 1390 км/ч
    Минимална скорост - 203 км/ч
    Оперативна височина 16 765 м
    Скорост на изкачване до 10 600 м при скорост Mach 1.5 - 2,5 мин
    Пробег при излитане по-малък от 700 м
    Пробег при кацане по-малък от 700 м
    Далечина на полета - до 3 700 км
    Боен радиус до 1390 км
    Време за обслужване 9 човекочаса за летателен час

    http://news.bg/!
    Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!

    #2
    Еххх да видиш в Криле как се ядем по темата... че и до лични нападки стигнахме вече http://krile.net/forum/viewtopic.php...=asc&start=885
    А и виждам че в материала пише пробег при кацане, пробег при излитане... явно някой яко е преписвал, и то неграмотно, защото се казва разбег и пробег...
    may the Force be with you

    Comment


      #3
      Аз съм против. Да се харчат 1.5 милиарда за самолети е престъпление.


      thorn

      Средновековните църкви в България

      Comment


        #4
        Да на повече от 60 форумни страници се ядете по тая тема!
        Толкова се виждат от нерегистриран потребител.
        Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!

        Comment


          #5
          Няколко възражения по статията: 1.не са дадени всички важни характеристики 2.какво им е скъпото на МиГ-29 (сравнено с 1 млрд.)? За износването се говори като за смъртоносна болест, а то трябва само един ремонт за около 60 - тина милиона за 20-те самолета.
          И все пак аз мисля, че с 1 ескадрила мигове нищо няма да се свърши ако случайно се сдърпаме с някого от съседите. Определено имаме нужда от още една ескадрила (все пак новата ще е в бойна готовност чак 2010 и даже по-късно..)
          1 млрд. не е твърде много, особено за самолети които ще се ползват 20 -тина години. Надявам се този път да си поговорят наш'те политици с хамериканците и да се договори по-ниска цена (мечтиии!)
          От трите оферти най-много ми харесва Ф-18 - има по-добър радар, същото въоръжение за бой на средни дистанции, на близо - АИМ-9Х (хубава ракета). Маневреност-може би малко по-добра от останалите. Има два двигателя - по-надеждно, но и скъпо. Цена - по-скъпа от Ф-16, но има подготовка, тренажори, чаркове... иначе с Ф-16 могат да ни ударят под кръста с поддръжката...
          „Аз, Драгомир, писах.
          Аз, Севаст Огнян, бях при цар Шишман кефалия и много зло патих. В това време турците воюваха. Аз се държах за вярата на Шишмана царя.“

          Модератор на раздел "Военна Авиация"

          Comment


            #6
            .
            Last edited by ; 21-03-2006, 07:40.

            Comment


              #7
              Един въпрос от мен.
              Трябва ли ни авиация?
              То исторически филми в България не се правят, щото няма продуктово позициониране - Симеон Цветков 2012г.

              Comment


                #8
                Parabellum написа
                Един въпрос от мен.
                Трябва ли ни авиация?
                Абсолютно. Ще ме прощавате за предстоящите грубости, но при некои тукашни умозаключения просто трудно се въздържам.
                1.5 милиарда долара били престъпение за самолети, ами това е едно несъстоятелно(да не кажа много глупаво) твърдение. През годините държавата е похарчила много повече от 1.5 милиарда долара за създаване на друг един ресурс - подготвени летателни и инженерни кадри и създаването на база за тяхната подготовка - висше военно училище. Без тези 1.5 милиарда долара този ресурс ще си го затрием, а възобновяването му ще струва десетина пъти по 1.5 милиарда долара и десетки години време. Поради тая причина двайсетте бойни самолета са жизнено необходими. Автора на цитираната от Историк статия е диво неграмотен на авиотематика и въобще не следи накъде върви избора, в резултат на което е намаал EF-2000 и RAFALE в сметките, а реално конкуренцията е между Локхийд Мартин(F-16), BOEING Defence Works(F/A-18 E/F) и консорциум начело с Вае(Грипен). Твърденията че за 3 милиона долара(шесйсетина за двайсет самолета) може да се вдигне на крака самолет произведен през 1982 с изтичащи всякакви ресурси, малък радиус, по-скоро изтребител отколкото многоцелеви самолет въобще няма да ги коментирам. Едно осветсване и истинска модернизация(смяна на електрониката с натовска или с тая на 9-15, интегриране на ново въоръжение, увеличаване на радиуса евентуално монтиране на система за дозареждане във въздуха) на тая машина би излязло на цената на нов Су-27 за руските ВВС(около 30 милиона долара на калпак).
                А иначе по повод изявленията на чичко Колев, ами той не е първия дето се опитва да капичне някой от Боинг и да му докара инфаркт(България Еър преди време пратила запитване за ДВА! 787, доставка до 2010 г.), но в твърденията на чичко Колев за истинската многоцелевост на F/A-18 E няма много истина. Това си е типичен самолет за удари от голямо разстояние(основното му пуцало е една ракетка наречена SLAM-ER с радиус 270 км.) с известни възможности да се пази сам
                Can't talk! Got to Shoot!

                Comment


                  #9
                  ISTORIK написа
                  Да на повече от 60 форумни страници се ядете по тая тема!
                  Толкова се виждат от нерегистриран потребител.
                  В Криле няма нищо скрито така че това което виждаш ти го вижда всеки

                  За Пилот: че е хубав Хорнета, хубав е ама е скъпичък за България - моето мнение за самолета го има в темата в Криле, а ако се срещнат машина с Р-73 АА-11 и AIM-9X господ да е на помощ на тоя със сайдуиндъра... виж ако има Р-77 и AMRAAM тогава нещата стават доста по условни... но ще повторя и тук нещо което чух от щатски пилот на Ф-16 в Крумово "Ние избягваме да влизаме в близък бой с миг-29 и се опитваме да ги стреляме отдалече , защото те имат много добра ракета за близък бои" и на въпроса ми дали това е "Арчър" той кимна и каза че би им създала много главоболия . Имайки превид че пилота беше от базирана в ФРГ ескадрила /летяла в Ирак до преди 2 месеца / нищо чудно да е участвал и в учебни боеве с германските Мигове и да говори от личен опит.
                  Та за самолета за ВВС на България, мисля че F/A-18 е излишен лукс... аз бих предпочел Грипена , ама с по-мощен двигател
                  may the Force be with you

                  Comment


                    #10
                    Двадесет нови самолета са излишен лукс. Трябва да се купят хеликоптери, ПВО и комуникации.

                    Сблъсък със съседите не се очаква - всички те са в НАТО. А скоро ще бъдем и в ЕС. Ако се воюва, ще се воюва или в разни окупационно-усмирителни мисии като Ирак или Афганистан, където от нас биха се радвали да осигуряваме пушечно месо, а те си имат самолети или за противопартизански действия - ала терористични банди тип Первомайск, Беслан и албанските бандити в Македония. Така, че необходими са ни самолети, които да са прости, евтини и оптимизирани не за въздушен бой, а за атаки по земни цели. Не изтребители, а щурмовики. А още по-добре - хеликоптери.

                    Цената е безразсъдна на фона на положението в България днес. При малко повече от два млн. работещи това означава, че от всеки от нас ще бъдат взети поне по петстотин долара, за да може някой да се радва на скъпи играчки.


                    thorn

                    Средновековните църкви в България

                    Comment


                      #11
                      абе двадесет самолета нищо не са ако ги имахме още 23-ки те
                      щеше друга песен да пеем ма нали разни американо фобчета ни оправляват държавата та трябваше всичко руско да забравим
                      то се е видяло нови самолет през крив макарон ще видим
                      ако можех да избирам бих се спрял на модернизация на наще
                      МиГ до см или смт вариянт и закопуването на още
                      20-тина втора рака от руските ввс
                      а от каде знаеш че нямаме пари па то всичко се крие под дюшека
                      Last edited by piko1; 30-09-2005, 07:56.

                      Comment


                        #12
                        Ако крия пари под дюшека, защо мислиш, че искам да ги давам на някого за да си има скъпа играчка?


                        thorn

                        Средновековните църкви в България

                        Comment


                          #13
                          piko1 написа
                          абе двадесет самолета нищо не са ако ги имахме още 23-ки те
                          щеше друга песен да пеем ма нали разни американо фобчета ни оправляват държавата та трябваше всичко руско да забравим
                          то се е видяло нови самолет през крив макарон ще видим
                          ако можех да избирам бих се спрял на модернизация на наще
                          МиГ до см или смт вариянт и закопуването на още
                          20-тина втора рака от руските ввс
                          а от каде знаеш че нямаме пари па то всичко се крие под дюшека
                          Па пробвай да се спреш на спелчекер. Ако трябва и прасето(касичка) гътни. Па ако требва вземи и "втора рака"
                          Торн а имаш ли представа колко пари(а и не само пари, щото мотивация с пари не се купува) ще струва след десетина години отново да се създава военновъздушно училище и тепърва да се обучава летателен и технически персонал(в чужбина)? Защото ако направим глупостта да не си вземем нови самолети сега и оставим нашите кротко да си изпокапат, щото в един момент вече всякакви ресурси ще им изтекат, точно разход за преобучаване и премотивиране на кадри ни чака.
                          Вариантите за отказ от нови самолети биха били въпиюща недалновидност и проява на рядка управленска глупост и разхищение от тоя който ги приеме!
                          Last edited by Thunderchief; 30-09-2005, 12:19.
                          Can't talk! Got to Shoot!

                          Comment


                            #14
                            По-принцип съм съгласен с Торн, че към момента големите разходи за въоръжение едва ли могат да се причислят към графа "неща от първа необходимост". Но от друга страна Тъндърчийф е съвсем прав, че вложените досега инвестиции за изграждане и поддръжка на ВВС (а те наистина са огромни и създаването им "на чисто" след време ще иска още повече) не е желателно де се захвърлят - освен ако не смятаме, че "никога повече няма да имаме нужда от ВВС" или нещо от сорта. Но подобно мислене определено не е далновидно.
                            Въпросът е да се намери компормисен вариант - хем трябват достатъчно нови и модерни самолети, които е желателно наистина да са многоцелеви (товав крайна сметка по-скоро спестява средства), хем трябва да се напарви компромис по отношение на стойността и количеството им. И когато бадът закупени те няма да се използват като "играчки", а като средство за поддържане на малоброен обучен и мотивиран летателен състав.

                            Comment


                              #15
                              ми тогава да последваме примера на тукитата и да си вземем ф-35
                              нали е много целеви хаха но и грипена си го бива
                              вижте ми подписчето

                              Comment

                              Working...
                              X