If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Това последното се дължи на редица фактори и нерядко вина има самия преподавател и мотодът му...но това може да е твърде субективна оценка...аз навремето намразих така физиката...
това, което лично мен ме дразни в учителската стачка (или поне медиите го представят като неин основен ацент), е основното искане на учителите - те не искат реформа, която е необходима от десетилетия, а някакви жалки ститинки. Според мен това е показателно, че реформата трябва да започне от учителите и после от системата.
Мисля че е съвсем нормално това, че учителите основно искат именно повече пари. Основната маса хора, предполагам в която и да е професия (или поне в повечето) работят основно заради парите, които получават. А не да речем защото чувстват тази работа като свое призвание (такива също има, но те по определение са малцинство - често пренебрежимо). Съгласен съм с теб, Историк, че основният проблем на училището (а много сходно е и на следващата образователна "стъпка") е системен и не се свежда до заплати, а до начинът на организация на нещата. И мисля съм наясно защо много малко учители се вълнуват точно от този проблем и не биха го поставили като изискване в стачка (освен като нещо допълнително, колкото да не е "стачкуваме само за пари"). Защото най-осезаема е именно материалната страна на нещата.
В известен смисъл става въпрос за един омагьосан кръг - необходима е коренна промяна на самата система, за да вървят нещата в тази посока са необходими високо мотивирани учители, които да подхождат творчески към работата си (и които да имат необходимия авторитет, защото без него не се получава нищо). Ако погледнем реално на нещата, обаче, подобен род високообразовани творчески личности са рядкост въобще и още повече - в учителския занаят (рядкост са и в университетите, но това е друга тема). И дори и когато подобни хора попадат в училище, това е повече случайно или защото (те съвсем пък са малцинство) чувстват тази професия като свое призвание.
Същевременно, тази професия не само че е сравнително зле платена, но и с много нисък социален авторитет. И тук въобще не съм съгласен с примера с общия работник в супермаркет, защото по определение един човек се превръща в учител след съответното няколкогодишно образование, което има определена цена както за него, така и за държавата, докато за общ работник не се иска почти никаква квалификация. Съответно, разликата в заплащането е функция на това, както и на трудността на самата работа (т.е., количеството енергия и умения, окито изисква, за да се върши добре).
Т.е., ако обобщим имаме ниско платена непрестижна професия, която за да бъде вършена както трябва изисква доста редки качества и таланти (които може би могат да се получат чрез подходящо възпитание и обучение, но това не е доказано на практика). Тогава какво учудващо има, че основната маса от извършващи я люде са неадекватни на изискванията й по един или друг начин и я вършат без особено желание? И още по-ясно е, че когато се организират и образно акзано "надигнат глас", то това ще е по най-лесно разрешимия и най-животрептящ за тях проблем - размера на заплащането. Според мен тук няма нищо учудващо.
От друга страна, отсега е ясно, че независимо какво се получи в резултат на тази стачка, то няма да е подобряване на качеството на образованието, защото системни пробелми не се решават по този начин. В най-добрият случай стачката ще доведе до леко подобряване на материалното състояние на учителите.
Прави са.
Държавата от една страна пилее (и краде) доста пари по всевъзможни проекти, от друга държи тая съществена сфера на живота в полугладно състояние. Нали единственото, което ни остана като национален капитал, освен географското положение и природата е относително високото ниво на умни хора. Бедна държава като нашата трябва да набляга на това да произвежда образовани хора, дори и те да заминат за чужбина после, пак има ефект и за тях, и за държавата.
Липсата на адекватното заплащане е силно демотивиращ фактор и разваля системата отвътре, затова да не се чудим защо НЯКОИ учители не са на ниво (във всяка област, където е така, има такива прояви).
Нивото, до което е паднало плащането на учителите е просто недопустимо ниско. От една страна искаме децата ни да са научени, от друга - не щем да плащаме за това /и понеже тука не трябва да остава само на това който родител има пари да си плаща, това трябва да е задължение на държавата, вкл. и откъм заплати на даскалите/.
Навремето, преди 70 години, една моя роднина след 20 годишна учителска работа по селата се прибрала в София, купила си място с къща на днешния бул."Гоце Делчев" и си доживяла спокойно старините ....
За себе си без всякакво съмнение са прави - и аз отбелязах същото. Въпросът е, че системата не може да се промени единствено с промяна на заплащането на този вид труд (напълно съм съгласен, че това е една от най-важните дейности в държавата, защото по същество тя определя какви ще са бъдещите граждани на тази държава). Нещо повече, дори и престижността на професията (поне в очите на обществото) няма да се промени само с вдигане на заплатите - или да го напиша по друг начин - би трябвало тези заплати да се вдигнат твърде много, което едва ли е реализуемо, за да се постигне мизерен ефект в това отношение.
От една страна искаме децата ни да са научени, от друга - не щем да плащаме за това
Това не е особено точно написано. Въпросът съвсем не е "колко ние искаме да плащаме за образованието на децата си", а колко държавата е склонна да отделя за това. Защото всичко, което ние можем да направим е да плащаме всеки данъците си. Но не можем да определяме за какво да се харчат тези пари - това определя държавата и то без да се интересува от индивидуалното ни мнение. Колко сме склонни да плащаме за това всеки лично се определя най-вече от сумите, окито заплащаме допълнително за това - всеки сам.
Липсата на адекватно заплащане е само една от брънките на веригата и съвсем не е единственият фактор, водещ до липсата на адекватност между професията и реалните хора (би било много лесно, ако ставаше въпорс само за пари). Това, окето би трябвало да се промени са първо държавните приоритети в това отоншение, след това (и заедно с това) системата на подготовка на самите учители и заедно с това - самата образователна система. Като въпросната промяна следва да е достатъчно съзнателна и целенасочена, при това провеждана решително.
Да си призная, не виждам как това може да бъде постигнато със стачни действия (независимо от повдиганите искания), още по-малко забялазвам у която и да е политическа сила някакъв траен интерес (да, времене, естествено, има - доколкото текущите политически интереси съвпадат с даденото събитие) към това нещо или пък жеалние да се действа в тази посока.
Абе да, но плащането е под такъв критичен минимум, че се налага да се повиши, което не отменя останалите действия, които трябва да се извършват.
А държавата съществува, за да изпълнява задълженията си към хражданите, вкл. и да им научи децата. За което гражданите я издържат с труда си. И понеже има опасност не всеки да може да плаща частно образование, само за това, а от друга страна това е важно и не може да се остави на самотек, следва държавата да го прави.
А вече въпросът как е въпрос на наличие на политческа отговорност пред гражданите, което уви, у нас го няма никакво.
Така е, но същевременно далеч не само в тази професия. Въпорсът е дали само с преразпределение на средствата е възможно това повишение и най-вече дали то ще отговори на въпроса "а как образованието да стане по качествено?". Според мен - не. Т.е., с подобни мерки може да се подобри до известна степен материалното състояние на учителите и с това ще се изчерпи целия ефект. Освен още нещо - че след като има прецедент нищо няма да попречи на всички останали категории бюджетни работници да поискат същото.
Ами ще поискат. Не може вечно да се стои в мизерно състояние и да се чака ЕС. Затова реформите не трябва да спират, докато не се посигне някакъв резултат. Ей така стават кризи.
Извинявайте за малко офф, обаче точно ей такива лозунги много ме кефят ))). По-безсмислено и нищо не значещо понятие от "реформите" май няма, което обаче не пречи на политици и журналисти да го бутат напред като икона в църковно шествие Че чак и до нашия форум стигнаха тия митични реформи
А по темата съм напълно сългасен с Голъм. Финансовият аспект е само най-горната люспичка на проблема. Повишаването на заплатите с нищо няма да промени сърцевината му.
XV mile the sea brode is
From Turkey to the Ile of Rodez...
детска учителка , вишистка ( IIклас , биват 3ри класа , първи е най-висок)в Детска градина в провинцията взима чисти ( без стаж и др. ) 347лв.
всеки човек е индивидуален според потребностите си
НО учителската професия е една от най-отговорните ( в учителските ръце е поверено развитието, възпитанието обучението на децата извън семеиството и улицата ),
така , че подбора на учители тряба да е много прецизен и възнагрежденията им трябва да са високи
проблема може би идва и от това ,че професията е Държавна
детска учителка , вишистка ( IIклас , биват 3ри класа , първи е най-висок)в Детска градина в провинцията взима чисти ( без стаж и др. ) 347лв.
Нещо ти е объркана информацията. Класовете са 5 и е абсолютно невъзможно да получиш който и да е от тях, дори най-ниския пети, без стаж. Значи за 2-ри ще са необходими бая години и или информацията е тотално сбъркана, дали преднамерено или не е отделен въпрос, или става дума за учителка с доста стаж, която получава и класове за години плюс клас-квалификацията.
Придобиването на професионално-квалификационни степени (ПКС) се извършва съгласно Наредба ¹ 5/29.12.1996 г. (обн. в ДВ, бр. 6/1997 г.; попр. ДВ, бр.8/1997 г.; доп. ДВ, бр.73/1997 г.)
В съответствие с достигнатото равнище на своята компетентност при професионалната си реализация педагогическите кадри (ПК) могат да придобиват следните професионално-квалификационни степени:
1. Пета професионално-квалификационна степен – след успешно положен устен изпит по конспект;
2. Четвърта професионално-квалификационна степен – след успешно положен писмен изпит по конспект;
3. Трета професионално-квалификационна степен – след успешно завършване на едногодишна професионално-педагогическа специализация;
4. Втора професионално-квалификационна степен – след успешна защита на писмена разработка, свързана с анализ на приложена от кандидатите диагностична процедура;
5. Първа професионално-квалификационна степен – след успешна защита на свързана с педагогическата практика на кандидата писмена разработка с изследователски и иновационен характер.
По смисъла на тази Наредба за придобиване на ПКС могат да кандидатстват лица, работещи в детските градини, училищата и обслужващите звена в системата на народната просвета, а именно:
1. Директори, помощник-директори с преподавателска заетост, учители, възпитатели, ръководители на филиал на МУЦТПО, логопеди, педагози, корепетитори, психолози, хореографи, ръководители на учебно-изчислителен кабинет, педагогически съветници;
2. Специалисти в държавните и общинските обслужващи звена, които извършват дейности по обучението и възпитанието на деца и ученици;
3. Специалисти, които изпълняват учебно-методически и организационно-педагогически функции в МОН, в ИО на МОН, в Домовете за професионално-творческо развитие на учителите;
4. Специалисти по образованието в общинските администрации, които имат придобита учителска правоспособност (професионална квалификация "учител") и имат необходимия педагогически стаж на длъжностите по т.1.
---
Условия за кандидатстване:
1. За V ПКС – към момента на кандидатстване ПК трябва да имат най-малко четири последователни години педагогически стаж;
2. За ²V, ²²², ²² и ² ПКС – към момента на кандидатстване ПК трябва да имат най-малко една година педагогически стаж от придобиването на предходната ПКС;
3. За всички ПКС – да нямат наложено дисциплинарно наказание по чл. 188, т.2 и 3 от КТ, освен ако последното не е заличено.
***
Редактирах едно от предните си мнения, бихте ли го препрочели?
Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!
Не се хабете да спорите по тази тема. Поздрави на историк преди да продължа. Аз също съм учител, но нямам намерение да подкрепям стачката. Тя е политическа: Първо, избраното време е крайно неподходящо. Второ, искането за увеличаването на работната заплата е от последните в списъка. Трето, целта й е да се осъществи съкращението на огромен нов брой учители в страната като се слеят маломерните паралелки. В четвъртък имаше проверка от инспектората, при която бяха взети дневниците, за да се провери числото на тези паралелки в нашето училище - това се прави в цялата страна. Съкращенията може да се направят и преди края на първия учебен срок - когато новата бюджетна година вече ще е започнала. Гладуват хора, които и без стачката така или иначе си гладуват... Състоянието на образованието не започва от учителите , а отгоре надолу - и отвън, а не отвътре, по нареждане на Световната банка. С новите реформи нивото ще падне още повече - представете си не сегашните 25, а 35 ученика, на които последна грижа им е да научат нещо. Да, в образованието останаха малко нормални хора, но замислете се защо ненормалните стават все повече, засрамете се и спрете да плюете по учителите!!!
П.П. Работя в София и с 1 лекторски час отгоре вземам 260 лв.
В някои общини в страната не са вземали заплати 3 месец
Comment