Stan написа
Виж мнение
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Произходът на титлата ЖУПАН
Collapse
X
-
Кухулин написа Виж мнениеИмаш ли някаква алтернативна хипотеза или просто си спамиш?
Comment
-
Гост
Кухулин написа Виж мнениеПримерите, които даваш, са добра илюстрация на проблема. Нито една от думите стопанин (< иран. *астапана),...
Comment
-
Гост
pnp5q написа Виж мнениеЩом Багрянородни ИЗРИЧНО дава `бан` във формата `боян`!!!, струва ми се, ще трябва да започнем дискусията отначало и на чисто...South Slavic ban (Serbo-Croatian pronunciation: [bâːn], with a long [a]) is a result of the contraction from the earlier form bojan. The long form is directly attested in 10th-century Constantine Porphyrogenitus' book De Administrando Imperio as βο(ε)άνος, in a chapter dedicated to Croats and the organisation of their state, describing how their ban "has under his rule Krbava, Lika and Gacka".
Всички тези фонетични процеси протичат в прабългарския език, следователно Багрянородни знае и ползва формата на бан от някой друг прабългарски диалект.
Между впрочем, такава е теорията на проф. Фехер, а така също и на румънците:
http://bolgnames.com/Images/Treasure_2.pdf - 262-263
Comment
-
проф. Добрев написа Виж мнениеМоже ли да видим публикацията?
Из славяно-иранских лексических отношений // Этимология. 1965:
Материалы и исслед. по индоевр. и др. яз. — М., 1967. — С. 37
Цитирана е от много автори, например:
Дронова, Языковые контакты и проблема реконструкции концептов, 2003
Orel, Albanian Etymological Dictionary, 1998
Comment
-
Stan написа Виж мнениеАналогията с "жупан" просто някак си сама си идва
Comment
-
Гост
Stan написа Виж мнениеСтопанин - иранска по произход дума, наследена от "дългосъхранилата се сред тюрко-българите ираноезична прослойка":
Аналогията с "жупан" просто някак си сама си идва Естествено това противоречи на тезата за мистичния "тюркоезичния елит", за който така и няма яснота аджеба какво представлява
а фриволностите на Дронова са си за нейна сметка и изобщо не подлежат на коментар.
Тезата за "тюркоезичния елит" е патент на най-новата българска Медиевистика
и затова ще е добре да се потърсят нужните обяснения и описания именно в нея, дано да ви удовлетворяват.
Лично аз не споделям подобна парадоксално-абсурдна етнолингвистична ситуация,
но и сериозните изследователи на прабългарите пишат ето какво:
Итак, сразу вслед за развалом каганата один из представителей рода Дуло - хан Кубрат (Куврат) начал энергично сколачивать в Приазовских степях разрозненные болгарские орды. Так было создано новое объединение, хорошо известное в источниках под именем Великая Болгария. В него, судя по источникам (Феофан, Никифор) и, входили не только тюркоязычные болгарские, но и угроязычные древнемадьярские орды, однако ведущим языком здесь стал язык правящего рода Дуло - тюркский. Это дает некоторые основания полагать, что внутри объединения уже началось формирование этнической общности.
Comment
-
Няма формален признак, по който да се датира заемката. Адаптацията /а/ > /о/ действа в много дълъг период (бог, богоин, боготор). Елизията на първата гласна дава възходяща звучност, което поставя горна граница примерно IX в.
От гледна точка на разпространението явно имаме южнославянска заемка, с което долната граница отива в VI в. Бихме могли да предположим и по-ранно локално заемане в прото-южнославянския диалект (това са любимите врътки на Трубачов, много ги обича), но реално нямаме никакви аргументи в тая посока.
Следователно иранските елементи по долното течение на Дунава в периода VI - IX в. са идеален кандидат, включително и иранските елементи сред прабългарите.
Обърнете внимание обаче какво казва проф. Дронова: "предполагает длительное сохранение ираноязычной прослойки среди тюрок-булгар".
Проблемът е, че тези ирански елементи по Дунава се определят общо взето като алано-сарматски, а реконструкцията *asta-pan може да се впише в подобен контекст само с яко натягане. Абаев въобще не приема етимологичната връзка между аста "дом" и осет. ахстон "гнездо" по фонетично причини. Втората част пък може да се открие единствено в личното име Парспанак и то ако приемем, че 1) се етимологизира като "гръб-дъска", тоест "човек с яка гърбина" и 2) че -панак ~ осет. фаейнаег "дъска" произхожда от иран. пана "пазя" през семантиката на щит... което и в двете си части не звучи много убедително. Янош Хармата дава малко по-добро обяснение - "гръб-пазител", "бодигард". Има и тюркски етимологии.
Та така. Ако разглеждаме хипотезата на Дронова, вероятно става дума за ирански елементи от Централна Азия, които са увлечени от прабългарите доста преди да стигнат до Дунава. Там *asta-pan стои добре. Разбира се, сармато-аланският вариант не е изключен, но е по-слабо вероятен.
Comment
-
Гост
Кухулин написа Виж мнениеОбърнете внимание обаче какво казва проф. Дронова: "предполагает длительное сохранение ираноязычной прослойки среди тюрок-булгар".
Comment
-
проф. Добрев написа Виж мнениеЗа съжаление проф. Дронова не взема предвид безспорния факт, че тюркската фонотактика не познава, а и практически не позволява подобен преглас от две беззвучни съгласни една след друга.
Относно датировката, може би все пак подлежи на прецизиране:
1) елизията по ЗВЗ е необичайно решение на проблема, тъй като наследствения лексикон обикновено се обработва по схемата V- > CV- (*астреб > йастреб, *атра > ватра и др.);
2) от т.1 може да се заключи, че към момента на заемането ЗВЗ вече е действал в анлаут и процесът е протекъл именно като адаптация, където регулярността е ниска, а не като системен фонетичен преход;
3) възходящата звучност в анлаут е последната фаза на ЗВЗ, за което свидетелства действието на ликвидната метатеза в края на VIII и началото на IX в., например Даргомир > Драгомир при Теофан.
По този начин според мен може да се установи сравнително точно моментът на заемката в българския език - началото на IX в. Точно тогава са първите документални свидетелства за интеграцията на славяни и прабългари (Теофан, надписите на Крум), което дава идеален исторически контекст.
Наместихме нещата, сега остава да мине някой славист и да каже дали съм прав
Comment
-
Кухулин написа Виж мнение
3) възходящата звучност в анлаут е последната фаза на ЗВЗ, за което свидетелства действието на ликвидната метатеза в края на VIII и началото на IX в., например Даргомир > Драгомир при Теофан.
По този начин според мен може да се установи сравнително точно моментът на заемката в българския език - началото на IX в. Точно тогава са първите документални свидетелства за интеграцията на славяни и прабългари (Теофан, надписите на Крум), което дава идеален исторически контекст.
Наместихме нещата, сега остава да мине някой славист и да каже дали съм прав
Хипотезата, че Даргамир е по-ранна форма на Драгомир, се натъква един много сериозен препъни камък, а именно племето драговити, които още през 7 в. са си драговити, а не "дарговити". Но както казах по-горе, до втората половина на 9 в. не разполагаме с достатъчно образци на славянския език, които да ни позволят да проследим в детайли неговото рзвитие.
В това отношение има един много интересен парадокс, на който не е обърнато внимание - до средата на 9 в. разполагаме с много повече данни за прабългарския език отколкото за славянския, в това число и от граматически характер.
Широко разпространената теза за "интергация на славяните" по времето на Крум и Омуртаг, ми звучи като модерната в теза за "интеграция на малцинствата" (по-точно Малцинството, щото малцинства в България има доста, ама само едно проблемно). Реалностите са съвсем различини. Дори априори да приемем, че Даргамир е славянин, а той най-вероятно не е, има само още един вероятен славянин - Славна, за който отново само по името се съди че е бил славянин. Сами по себе си, тези два случая са твърде скромни примери, на фона на огромния брой ромеи на българска служба по това време. Разбира се, напълно нормално е след като славяните повече от 100 години са български поданици, да започне процес на инфилтриране в структурите на властта, но този процес не бива да се преекспонира.
Comment
-
Stan написа Виж мнениеРазбира се, напълно нормално е след като славяните повече от 100 години са български поданици, да започне процес на инфилтриране в структурите на властта, но този процес не бива да се преекспонира.
В случая проблемът е от такова естество, че историческия анализ сам по себе си не може да даде добра картина (това се отнася за всички етноориентирани проблеми между другото). Но, едно или две славянски имена могат да служат като потвърждение на езиковите данни - титулатурата при Крум започва чувствително да се славянизира, достигайки завършен вид по времето на Мостич. Виж надписа със "саракта". Ще извиняваш, но в момента нямам време да го търса, може би по-късно.
Що се отнася до записа Даргамир при Теофан, той е напълно закономерна форма на славянското име. Ако трябва да сме прецизни, езиковата ситуация е следната:
слав. *Дорго-мир- > гр. Даргамир- със закономерно редуване /о/ ~ /а/ (Солун ~ Тесалоники)
слав. *Дорго-мир- > слав. Драго-мир- с ликвидна метатеза (*горд > град, но рус. город)
В момента нямам време да видя каква е ситуацията около етнонима драговити, но на прима виста - от общи съображения - не ще да е свързан с думата драг.
Comment
-
Кухулин написа Виж мнениеВ случая проблемът е от такова естество, че историческия анализ сам по себе си не може да даде добра картина (това се отнася за всички етноориентирани проблеми между другото). Но, едно или две славянски имена могат да служат като потвърждение на езиковите данни - титулатурата при Крум започва чувствително да се славянизира, достигайки завършен вид по времето на Мостич. Виж надписа със "саракта".
Кухулин написа Виж мнениеЩо се отнася до записа Даргамир при Теофан, той е напълно закономерна форма на славянското име. Ако трябва да сме прецизни, езиковата ситуация е следната:
слав. *Дорго-мир- > гр. Даргамир- със закономерно редуване /о/ ~ /а/ (Солун ~ Тесалоники)
слав. *Дорго-мир- > слав. Драго-мир- с ликвидна метатеза (*горд > град, но рус. город)
В момента нямам време да видя каква е ситуацията около етнонима драговити, но на прима виста - от общи съображения - не ще да е свързан с думата драг.
В тази връзка защо тази метатеза не е има при "дърво". Защо "дърво" си остава "дърво", а не "дръво". Или пък "дърт" си остава "дърт", а не "дрът", също и "държа" си остава "държа", а не става "дръжа" .
А има и още нещо интересно - в славянския има две синонимни думи "драг" и "мил", може би едната просто не е славянска и е заета от някой друг език.
Comment
Comment