Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Няколко въпроса за един монограм

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    #16
    arhangel, може и да си прав.Като ги разгледах по-внимателно, забелязах че и на двата липсва дясната част от "слънчевата розетка", което едва ли е случайно. Но пък тези изобщо не изглеждат толкова представително, колкото Вукелонския и много приличат на декорация.Това отново ме кара да мисля,да не би пък да са някакъв любим мотив(знак) на строителя?!

    За надписите, на мен ми е интересно,така че качвай.

    Comment


      #17
      KIZIL DELI написа Виж мнение
      ... Наскоро Х. Лоури публикува книга, в която прави обзор на построеното от османците в ранния период по протежението на тракийската част на Via Egnatia. В тази публикация, той много убедително и аргументирано (поне за мен) доказва, че кулата в Питион не е византийска, което е разпространеното в историографията схващане, а е (до)построена от Хаджи Илбеги в хода на османското завладяване на района. За съжаление книгата не ми е под ръка да пусна текста, но на онези които не са запознати препоръчвам текста и снимките в Terra Byzantica. Та мисълта ми е доволно проста - ако Хаджъ Илбеги строи Питион, не виждам какво пречи някой от Михаловите хора да е построил Вукелон - сходни функции, на външен вид също си приличат. Всичко, което казвам обаче е едно огромно предположение, което не се крепи на кой знай какво. Все пак аналогиите са на лице и не е зле да поразсъждаваме и най-вече поспекулираме по темата .
      Може би г-н Лоури да се е объркал ,щото Питион съществува още преди началото на османското завоевание ... Конкретно е свързан с една обсада от страна на Апокавк ,който тръгнал към Димотика да са разправя с Кантакузин ,обаче нещата са закучили и не могъл да го превземе ... преразказвам от един курс лекции на Златарски "България през 14-15 век" ...има го и в ГИБИ X ,стр.368-369 ...
      Last edited by arhangel; 29-05-2010, 13:11.
      http://www.terrabyzantica.blogspot.com/

      Comment


        #18
        MOHAXA написа Виж мнение
        За надписите, на мен ми е интересно,така че качвай.
        Качвам това ,което успях да изровя ... снимките са отпреди години ,снимани са безцелно ,просто щото са ми хванали окото ... на кулата в Серес ,единия надпис ,по-големия ,не съм го снимал ,затова ше ти кача снимката по-голяма ... ако разбириш нещо ,добре ... иначе другия път
        Attached Files
        http://www.terrabyzantica.blogspot.com/

        Comment


          #19
          Отделно намерих в The Oxford dictionary of Byzantium що е то монограм ... дано информацийката е от полза за темата!
          Attached Files
          http://www.terrabyzantica.blogspot.com/

          Comment


            #20
            arhangel написа Виж мнение
            Може би г-н Лоури да се е объркал ,щото Питион съществува още преди началото на османското завоевание ... Конкретно е свързан с една обсада от страна на Апокавк ,който тръгнал към Димотика да са разправя с Кантакузин ,обаче нещата са закучили и не могъл да го превземе ... преразказвам от един курс лекции на Златарски "България през 14-15 век" ...има го и в ГИБИ X ,стр.368-369 ...
            Ми кат съм прост и не помня, пък книгата я няма . Да не му сложих на човека думи в устата, които не е изричал . Ще проверя при първа възможност и кача текста. Може и да ставаше дума за това, че хаджи Илбеги строи добавка към съществуващото, ай няма да се излагам повече.
            Пп Надписите са страхотни!

            Comment


              #21
              arhangel, надписите са страхотни!Ако се поразгледат по-внимателно смятам, че ще помогнат за разчитането на монограма.Поне се вижда как се изписват различните букви.Благодаря много и за статийката!
              Да налея малко вода във воденицата на KIZIL DELI.Османците определено са имали практика да строят крепости във възлови за завоеванията им направления, както и за да обезпечават тила си при обсадите на големи градове, като Солун(Еникьой) и Константинопол(Анадолухисар,Румелихисар).Както и да възобновяват стари.Нешри споменава, че Али паша след превземането на Мадара и Шумен "укрепил кулите им".В пръвата балканска Османска столица - Димотика "бил издигнат донжон, където според Балтандон дьо ле Брокиер в 1432 г. се пазело султанското съкровище, а крепостта е основно ремонтирана и разширена."Тези крепости имат средновековен облик с доминиращи ръбести кули със зъбери и смесена зидария.Едва по-късно се появяват кръглите или многостенни.Тук се появяват въпросните акънджии:"през първата половина на XV в. синовете на турския военноначалник Михал бей издигнали в Плевен малка четириъгълна крепост, в центъра на която имало обширен висок обитаем многоетажен донжон.Стените на крепостта, а несъмнено и самия донжон са били изградени със смесена зидария при употребата на дялани камъни.В горната част на куртините е имало няколко еркера за стрелци и машикули.Донжонът е бил с квадратен план и еркерно наддадено последно ниво, увенчано със зъбери."Нищо не им пречи да са издигнали и подобна кула в околноститена Одрин, нали
              ?!Още нещо интересно;при разкопки в крепостта Холъвник е открит надпис на български :"Обнови се този град Холъвник при цар Илдирим Баазит при субаша..." Значи османски градеж и български/гръцки надпис не са несъвместими. Цитатите са от "Крепостно строителство по българските земи".
              Last edited by MOHAXA; 29-05-2010, 20:21.

              Comment


                #22
                MOHAXA написа Виж мнение
                ... Османците определено са имали практика да строят крепости във възлови за завоеванията им направления, както и за да обезпечават тила си при обсадите на големи градове ...
                аз бих казал не за да обезпечат тила си, а за да държат града в блокада и тормозят околността, като така изтощят населението и защитниците, иначе напълно съм съгласен. Строенето на малки укрепления/кули (тур. - хавале) заради блокадата на даден град е метод прилаган от османците още от най-ранни времена както в Мала Азия, например при Никея/Изник и Пруса/Бурса, така и на Балканите - справка Авала при Белград . Така че не е за учудване, но Маточина не мисля, че е изпълнявала подобна функция, нито Адрианопол/Едирне е бил под дълга блокада. По моята скромна лаишка логика Вукелон е играл по-скоро защитна за Едирне роля.


                MOHAXA написа Виж мнение
                "през първата половина на XV в. синовете на турския военноначалник Михал бей издигнали в Плевен малка четириъгълна крепост, в центъра на която имало обширен висок обитаем многоетажен донжон.Стените на крепостта, а несъмнено и самия донжон са били изградени със смесена зидария при употребата на дялани камъни.В горната част на куртините е имало няколко еркера за стрелци и машикули.Донжонът е бил с квадратен план и еркерно наддадено последно ниво, увенчано със зъбери."
                Въх, авторите казват ли от къде черпят тази информация, щото поне доколкото ми е известно там разкопки не са правени (кво остава за еркерното ниво ), а външните стени хич не са с квадратен план. Иначе това в Плевен е бая по-късна работа, края на 15 век, но че акънджийските удж бейве са строили и преправяли крепости няма никакво съмнение.

                Comment


                  #23
                  Разбира се в Плевен става въпрос за XVв., но пък връзката ми се стори интересна.Все пак всичко което съм изброил са някакви косвени доказателства, че османската теза е възможна.Акцента по-скоро е ,че първоначално те са строили съвсем по византийски образец и е възможно объркване.
                  Източника, който е посочен е Френски пътеписи за балканите XV-XVIIIв. с.57 има и гравюра на която кулата си е цяла(включително и еркера ) и тя е от 1878г.!!!
                  Last edited by MOHAXA; 29-05-2010, 23:55.

                  Comment


                    #24
                    arhangel, изображенията от Перитеорион, които пусна наистина са монограми.Това е фамилния монограм на Палеолозите, изобразени са буквите П, А, Л, Г .Доста често е използван върху монети, керамика и какво ли не.

                    Comment


                      #25
                      По въпроса за Питион, Лоури счита, че по-малката кула е построена от Хаджъ Илбеги, крив ми излезе споменът . Който се интересува, това е текстът

                      Comment


                        #26
                        Всяко тълкуване на графично изображение трябва да започне с убедително тълкуване на самото изображение. Без тази основа всички теории за него са просто спекулации.

                        Първото нещо, което ми хрумна, е изображението на четиримата евангелисти, характерно за християнските кръстове: Матей като човек, Марк като лъв, Лука като бик, Йоан като орел. В някои християнски църкви има и изображение на зодиакалните знаци, съответстващи на тези символи: Водолей, Лъв, Телец, Скорпион (орелът е един от символите на скорпиона). Тези знаци образуват кръст, разделят ги централни ъгли от 90 градуса по еклиптиката. За тези символи се говори и в Oткровение на Йоана. Изключително разпространено е изображението на четиримата евангелисти на четирите върха на кръста, често в средата бива поставяна фигурата на Исус Христос. Например тук: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Me...osenza_002.jpg
                        Това е символика, която се повтаря в много християнски църкви и постройки независимо от деноминацията.

                        Тоест объркващо е не значението на изображението, а формата на буквите. Дори и две от тях да могат да минат за М, третата за латинско Л, четвъртата прилича на гръцката буква Н. Засега не ми хрумва обяснение на тази форма на буквите. Не е много логично инициалите на евангелистите да се изписват на латински предвид географския регион. От снимката също така не може да се види ясно кое е част от "надписа" и кое не е. Трябва да се погледне на място и оттам може да дойде някакво допълнително обяснение. Може да става дума и за изобразяване на посоките на света, каквито съм виждала, но това обикновено не се прави на вертикална повърхност, а и буквите пак не съответстват на имената на посоките.

                        Не съм специалист по средновековна епиграфика и християнска иконография, но идеята за изписването на нечии инициали под формата на кръст ми се струва нелогична. Най-малкото за такава теза трябва да се назоват достатъчно аналогични примери.

                        По отношение на поредността: Имената на евангелистите, независимо дали става дума за надписи или изображения под формата на икони или статуи и т.н., се изреждат по официално приетия ред на написване на евангелията: Матей, Марк, Лука, Йоан. Намират се много примери за такива изображения в интернет, за който се интересува.

                        П.П. Някой с по-задълбочени познания по латинска и гръцка палеография може да изкара нещо повече от тази тема.
                        П.П.П. Всъщност това може да е и кирилица. Разликата между и-то и н-то на старата кирилица е само в наклона на напречната черта, който е останал при и-то и до днес, а е отпаднал при н-то (все пак доста рано, още в Самуиловия надпис се вижда това). Наклон в надписа няма, т.е. буквата прилича на "н", но това евентуално може да бъде и "и". Липсват ми познания по кирилска палеография, за да преценя доколко би имало смисъл това твърдение. Факт е, че в старите азбуки (имам известни наблюдения върху ранната гръцка епиграфика) формите на буквите имат различни варианти, които се използват паралелно до установяване на определени стандарти, а често има и регионални особености. Но проблемът с наклона може да е бил и чисто технически тук.

                        В този случай обаче проблем би било Л-то за Лука. Всъщност вижда се нещо като обърнато на 90 градуса обр. на часовниковата стрелка Л, но пък останалите букви са "прави". Може евентуално да се е гонел някакъв "естетически" ефект.
                        Last edited by Баба Яга; 07-06-2010, 01:37.
                        „Der Vorteil der Klugheit besteht darin, dass man sich dumm stellen kann. Das Gegenteil ist schon schwieriger.“

                        Kurt Tucholsky

                        Comment


                          #27
                          Тук още нещо по темата тетраморф: http://de.wikipedia.org/wiki/Evangelistensymbole

                          Интересно е ето това изображение: http://upload.wikimedia.org/wikipedi...andschrift.jpg
                          „Der Vorteil der Klugheit besteht darin, dass man sich dumm stellen kann. Das Gegenteil ist schon schwieriger.“

                          Kurt Tucholsky

                          Comment


                            #28
                            Баба Яга , кръстовидните монограми са нещо доста често използвано във Византия.На тях са изписвани цели имена заедно с титлите дори.За целта са използвани както върховете и центъра на кръста, така и свободните полета ограничени от него.Ето само няколко примера: http://www.forumancientcoins.com/num...p?key=Monogram Разбира се те проникват и в България, като например прословутите Кубратови пръстени.
                            Хрумна ми обаче нещо от примера с Палеологовия монограм на стените на Перитеорион.Не е ли възможно това също да е фамилен занк?!Кулата се намира в тогавашната тема Македония, а пирвите четри букви според мен ги има на монограма.Може би нещо в тази посока..

                            Comment


                              #29
                              Aха! Интересно. Да, вероятно е в такъв случай да си прав.

                              П.П. И все пак може би в такъв случай става дума за християни, т.е. османската хипотеза ми се струва странна.
                              „Der Vorteil der Klugheit besteht darin, dass man sich dumm stellen kann. Das Gegenteil ist schon schwieriger.“

                              Kurt Tucholsky

                              Comment


                                #30
                                Кръстовидните монограми преоладават след Юстиниан. Първоначално често е добавяна титлата, но в късния период обикновено вместо титла има династията, която е станала по-важна.

                                Разликата в монограма на Палеолозите на стената е в хоризонталните линии, които запълват П и други пространства. Възможно е това да е технологично неизбежно - не може да има камък, а само хоросан няма да е достатъчно здрав.

                                Comment

                                Working...
                                X