Stan написа
Виж мнение
2. Отговорите на всичките тези, а и на много други още въпроси, са дадени в монографията на проф. Москов. Доколкото никой друг досега не си е направил труда да напише два пъти по-голяма монография, в която и да го ревизира, и да предложи по-добри решения, то това си остава официално-меродавното мнение на Българската Наука, узаконено и утвърдено най-малкото с рецензиите на двама историци - професор и доцент, и един езиковед - професор, академик.
3. Вие очевидно не сте езиковед, което означава най-напред, че подобно на Счетоводителя не правите разлика между съществително и прилагателно име. Следователно, много е неприлично, даже и неморално да поставяте въпроса за превода на имената на животни и на бройните числителни имена, да не говорим за това да давате и оценка на въпросната монография като цяло. Право на подобна оценка ще получите, едва след като в собствена научна публикация ревизирате и отхвърлите решенията на проф. Москов. И доколкото българският историк по принцип е лингвистически невеж, то това последното няма да се случи даже и до края на Света!
4. Не ми цитирате нито една публикация по Именника на български историк! Защо? Чужденците вече ни измъкват из-под носа и прабългарите, и Кубрат, и Перешчепина, и Именника! А какво против това правите вие, великите български историци?
Иван Добрев, Българите за руския народ, държава и култура. София, 2011
Според акад. Геннадий Литаврин [2001] това е официалната хроника на българската държава [13]. Много по-разгърната обаче е характеристиката на Именника в друго едно изследване на същия автор:
“Именник” являлся официальной летописью; она прославляла правящую тюркскую династию, служила целям усиления ее власти и укрепления протоболгарского этнического самосознания. Этот официальнный документ должен был одновременно упрочивать господство Аспаруха, возводя его род к Атиле, также над славянской знатью” [Литаврин 1999, 255-256].
Ем. Георгиев [1962] счита Именника за “несъмнено най-бележитият паметник на прабългарската писменост, стигнал до нас в старобългарски-славянски превод” [20-26], но има също така и други, още по-детайлизирани виждания:
Този Именник ни поразява най-вече с това, че годините, когато наследниците встъпват във владение, са дадени на прабългарски, като е приложена система за датиране, която откриваме в два-три по-ранни български писмени паметника, а също така е била използвана и от Тудор Доксов, автор от времето на цар Симеон.
Сред хората, които все още нямат писмен език, традицията по право е исторически достоверна. Ето защо смятам, че - като се изключи легендарната епоха - документът се превръща в повече или по-малко автентично свидетелство за поредността на владетелите [Рънсиман 2009, 3].
Именно тук никак не е излишно да се припомни за пореден път, че очевидно-безспорно пъстра смесица от псевдонаучни предубеждения и абсолютно лингвистико-историографско невежество са основната причина за следващите редове. С обектно-неадекватни и драстично разминаващи се методи и средства техният автор се е втурнал да преоткрива колелото, и то без да си направи труда да се запознае дори и бегло с последното проучване по въпроса, това на проф. Москов, което още дълги години напред ще си остане не само най-пълното и подробно-задълбоченото, но и теоретико-методологически най-премисленото и обоснованото:
Наверное, излишне напоминать, что информация “Именника”, скорее всего, заметно искажена вследствие многовекового существования в устной форме, переписыванию и переводу с тюркского на славянский. Ее сравнение с историческими данными византийских источников носит несколько условный характер, но результат все же интересен. Традиционная идентификация “Испериха” с “Аспарухом”, а “Курта” с “Ковратом” практически ни у кого не вызывала сомнений. Но сроки правления “Курта” и “Испериха” - 60 и 61 год - выглядят слишком нереальными и обретают смысл, только если признать их годами жизни правителей (Артамонов М.И., 2002а, с.183, 184).
Суммируя, следуя отметить, что наиболее вероятная форма имени отца Аспаруха и Батбаяна отражена в “Именнике” - это тюркское “Курт” - “Волк”. Существуют две одинаково возможные даты его жизни: “ранняя” (600/608-660/668 гг) и “поздняя” (612/614-672/674 гг). Курт имел двух
“исторических” сыновей: старшего Батбаяна (родился в 630-640 гг) и младшего Аспаруха (641-702 гг). Источники ничего говорят о его титуле, но благодаря “Именнику” можно заключить, что Курт был основателем или предком ханской династии булгар рода Дуло [Комар 2010в, 163-164].
Разработвайки собствено-оригинален метод на изследване и възстановявайки на тази основа загубените във Времето съставки на Именника, в резултат на което върна на Българската История няколко незнайни за нея прабългарски ханове, най-многостранно-пълното и задълбочено-подробното, най-компетентно-квалифицираното и достоверно-убедителното изследване на Именника не само у нас, но и по Света направи проф. Моско Москов [1988], именно поради което неговата оценка е както най-съдържателно-пълната, така и най-обективно-меродавната:
Именникът на българските ханове е достоверен извор за историята на България от VII до VIII в. В него няма нито една грешка с оглед на съставките на съобщенията за отделните владетели – име, години на управление, род, година на възкачване...
Ето защо Именникът трябва да бъде оценен като изключително важен и основен за българската история (VII-VIII в.) домашен извор спрямо другите извори за същото време. Той има водещо значение за хронологизирането на българските владетели от този период и е основа за тълкуването на данните от чуждите извори. Всичко това го прави писмен паметник с неоценимо национално значение за българската история и историография [363-364].
Comment