Още някаква информация за Добруджа няма ли да се намери? По-близо да разглеждания период.
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Имало ли е демографски и етнографски колапс на българското население през 15 и 16 век
Collapse
X
-
SRH написа Виж мнениеименно четейки пътеписи намирам на много места (особено в погранични със сърбите места) наблюдения за принадлежност към българите. Ако населението бе толкова аморфно, то за него щеше да е все едно дали ще се нарекат сърби, българи или власи. Според твоето виждане излиза, че това са просто представители на етнос, които са поданици на падишаха. Но нали именно традицията е оставила спомен, нали заради това съществува континуитет? И това продължителство трае векове наред, макар и омешано с османски подправки. То се усилва и от различната религия, различния език, различните данъци и така можем по-лесно да разберем въстанията и бунтовете в първите векове на ОВ.
Така и усилващо се с времето, казуистики около деленията заради диалекта в началото на ОВ, през 17-19 век започват да стават правило.Last edited by Guy de Mont Ferrand; 02-09-2010, 09:25.
Comment
-
d-r V. написа Виж мнение... От различни източници си личи добре, че сърбите добре си знаят, че са сърби, а българите - българи и именно в това много добре личи приемствеността по отношение на идентичността, пренесена от времената преди завоеванието, когато тези народи имат държавност, а този фактор безусловно си влияе за консолидацията на етноса...
jordani_vt: Още някаква информация за Добруджа няма ли да се намери? По-близо да разглеждания период.
Comment
-
KIZIL DELI написа Виж мнениеДали това обаче е механичен рефлекс от времената преди завоеванието, когато "тези народи имат държавност"? А какво ли означава народите да имат държавност? Мисля, че и българската и сръбската средновековни държави никак не са хомогенни в етническо отношение и са по-скоро типични средновековни държави, които са управлявани от династии и елит, които могат да бъдат излъчени измежду най-многобройния етнос във владяната към даден момент територия, но може и да не са!
По отношение на многобройността на етносите пък се сещам за куманската връзка във ВБД. Куманите, ако и да са били славни степни войни и синоним за ловкост и храброст, не са били най-многобройните в България, ама пък са били в елита.
KIZIL DELI написа Виж мнениеАко наличието на държавност беше определяща за етническото самоопределение на орача и копача Х, то биха се получили сложни комбинации с поколения лица живели например в Кюстендилско. Интересно ми е дали си представяш, че един обикновен селянин от 14 в., етнически българин, се е чувствал в чужда държава след като да речем Стефан Душан е превзел територията, на която се намира селото му? А след Душановата смърт? А като дошъл Мурад? Тук оставям на страна аристокрация и духовенство, за които разбира се концепцията работи (то затова и точно те надават вой по повод османското завоевание), но ми се струва, че горе си говорите за обикновени данъкоплатци, с които са контактували западните пътешественици в селца и градчета. Та точно за тази група от хора ми е трудно да повярвам, че в предвъзрожденските времена са се асоциирали с държавно формирование на етнически принцип.
Comment
-
d-r V. написа Виж мнение2. Асимилацията през тези векове, която е факт не е пряко дело на османската държава, а просто логично последствие от условията за живот (безусловен социален фактор). Това вече излиза извън предмета на дискусията, но Османската империя през разглеждания период няма целенасочане политика - най-малкото заради това, че в съответствие с т. 1. в средновековието държавите са многонационални и никой и представа няма че трябва да се провеждат целенасочени държавно организирани асимилационни действия, за да си подсигури владеенето на области, които бездруго са негови и от които си получава данъци - при това християните, както е известно, плащат по-големи (което също не трябва да се абсолютизира).
Аз лично смятам че до началото на 15 век османците годни за военна служба (и за административна съответно - в най-добрия случай, ако премем че всеки акънджия, или пастир, е можел да бъде и администратор) са не повече от 50-60 хиляди човека...В днешна, седем и половина милионна България - обучената и съоръжена с технически средства администрация е 100 000 човека..Питам се, какъв следва да е броя на хората администратори за една авторитарна/тоталитарна средновековна държава, владееща територии с население 4-5 милиона човека?
Не е ли вярно, че децата (част от тях, или поне в определени периоди) взети по така нареченото "девширме", се разпределят по посманските семейства първо за обучение и възпитание, след което се насочват към подходяща служба?
Аз лично не съм чел някъде да има развита теза за целенасочена асимилация, но доколкото пиша по форуми, срещам и мнения че такава е имало (наред с другата, протичава по еволюционен начин)..Last edited by nik; 02-09-2010, 17:32.
Comment
-
KIZIL DELI написа Виж мнениеТеорията с държавността, която била крепител на народността никога не ми е изглеждала убедителна и ми звучи по-скоро като възрожденско клише продукт на манастирския живот. Спор няма по въпроса, че има доволно много сведения за това, че през османския период сърбите си знаят, че са срби, а българите българи. Дали това обаче е механичен рефлекс от времената преди завоеванието, когато "тези народи имат държавност"? А какво ли означава народите да имат държавност? Мисля, че и българската и сръбската средновековни държави никак не са хомогенни в етническо отношение и са по-скоро типични средновековни държави, които са управлявани от династии и елит, които могат да бъдат излъчени измежду най-многобройния етнос във владяната към даден момент територия, но може и да не са! Вярвам не е нужно да разяснявам пространно тази точка. Ако наличието на държавност беше определяща за етническото самоопределение на орача и копача Х, то биха се получили сложни комбинации с поколения лица живели например в Кюстендилско. Интересно ми е дали си представяш, че един обикновен селянин от 14 в., етнически българин, се е чувствал в чужда държава след като да речем Стефан Душан е превзел територията, на която се намира селото му? А след Душановата смърт? А като дошъл Мурад? Тук оставям на страна аристокрация и духовенство, за които разбира се концепцията работи (то затова и точно те надават вой по повод османското завоевание), но ми се струва, че горе си говорите за обикновени данъкоплатци, с които са контактували западните пътешественици в селца и градчета. Та точно за тази група от хора ми е трудно да повярвам, че в предвъзрожденските времена са се асоциирали с държавно формирование на етнически принцип. А, и в този смисъл писането за събития и процеси от преди 500 г. в първо лице множествено число също ми се види странно и много неточно .
История на Добруджа, т. 3 на С. Димитров преглеждал ли си? Там има бая нещо и е отправна точка за литература. Също вторият том на Божилов и Гюзелев за средновековния период.
--
Иначе, аз също имам съмнения, че обикновения данъцоплатец, българин по народност (по род) се е асоциирал с някаква държавност - ако имаш в предвид бивша българска такава..Асоциирал се е, вероятно, с български "юнаци", "юнашки християнски владетели" (доколкото народната памет и предания пазят някакви меморати за тях), и други такива.Last edited by nik; 02-09-2010, 17:40.
Comment
-
nik написа Виж мнениеАз лично не съм чел някъде да има развита теза за целенасочена асимилация, но доколкото пиша по форуми, срещам и мнения че такава е имало (наред с другата, протичава по еволюционен начин)..
Аз лично смятам че до началото на 15 век османците годни за военна служба (и за административна съответно - в най-добрия случай, ако премем че всеки акънджия, или пастир, е можел да бъде и администратор) са не повече от 50-60 хиляди човека...
Comment
-
От коментарите на последния ми постинг виждам, че съм бил разбран неправилно, но явно грешката си е моя; снощи бях уморен - първи работен ден след отпуска, разни спешни работи в музея (сега сме в кампания за 6 септември), часове със студенти и за капак два детски рожденни дни, на които ми се наду главата - прибрах се изцеден като лимон, исках да си легна още в 21.30, ама пуста форумска треска!
Цитирам си (много невъзпитано) цялото изречение от спорния въпрос за държавността:"От различни източници си личи добре, че сърбите добре си знаят, че са сърби, а българите - българи и именно в това много добре личи приемствеността по отношение на идентичността, пренесена от времената преди завоеванието, когато тези народи имат държавност, а този фактор безусловно си влияе за консолидацията на етноса.
Нима държавността не влияе положително на тази консолидация? Надали някой ще възрази. Освен това, веднъж завършени процесите на народностното формиране при народи с дълготрайна държавна или поне културна традиция, те са трудно обратими, така че примерът с кюстендилските селяни от Х²V век не ми се струва удачен. Твърде късничко е било, пък и обикновеният народ по онова време май май е бил претръпнал от смяна на политическите господари и не го е било еня особено от тяхната народност - особено, когато са християни, но и за такива, които са мюсюлмани може да се каже нещо подобно на много места.
Подчертаното пояснително подчинено изречение, мисля че избистря контекста и цитирането само на подчиненото изречение за време "когато тези народи имат държавност" въвежда в заблуждение. Мнение за характера на държавните образувания през средновековието съм изразил в постинг 463 и то е в съзвучие точно с това, за което Къзъл Дели ме критикува в неговия постинг 468. Пък за ²то лице мн. ч. - да не пишем учебник нещо!? Това е форум и вярно, че е добре да се изказваме подготвени и да сме уважителни един към друг, но мисля че академичният стил не е задължителен - На Делията явно му идва отвътре да го ползва, но мен ме напъва на моменти; пречи ми на леещата се мисъл. А и нали ни четат всякакви хора - малко "идти в народ", така да се каже.
Comment
-
Ами, ами Делията за никакъв академизъм не напира във форум в интернет, където са събрани хора с най-разнородни интереси и гледни точки. Мисълта ми беше, че като се каже "ние" за нещо от преди 500, че и 1000 г. аз се обърквам, щото не ми е ясно в ден днешен кого визираме под "ние българите", какво остава за толкова отдалечено време . Пък и "нието" най-вече зависи от гледната точка на автора.
Хубаво, хубаво нямам възражения по твоите или SRH-овите аргументи за консолидиращия ефект на държавността по принцип. Работата е там, че се чудя дали един етнически грък от Станимака да речем през 14-15 в., който вероятно се е самоопределял като грък (въпреки пируетите на съвременните историци да го побългарят ) го е правил по причина, че е имал паметта за това, че неговите сънародници?! са имали държава. Да не говорим, че разни групи и групички като юруци, татари, цигани, власи и и т.н. може и хич да са нямали държава, но са си били достатъчно консолидирани общности, че някой и до ден днешен. Малко опростачих нещата и не знам дали се разбира какво точно искам да кажа, но тая държавност малко ми засяда като твърд залък, мога да я преглътна, но не ми е баш по вкуса .
Comment
-
Има някакъв момент на самоосъзнаване, разположен между етническата и националната идентичност. Твърде е вероятно българите да са се възприемали на по-различно ниво от власите и циганите. По тази причина все повече изследователи вкарват в обръщение понятието "средновековна нация". Проф. Матанов например много държи на него.
Comment
-
Този въпрос наистина е много интересен и заслужава да го поразнищим, макар че не знам дали тук е най-подходящото място. От една страна, факторът държавност със сигурност е важен, от друга, обаче явно може и без него. Все пак си мисля, че тези народи, които са имали държави, построени основно върху собствените им територии и чиито имена са свързани с техния етноним имат по-голям шанс да съхранят и доразвият идентичността си. Като разсъждава по тези въпроси човек няма как да не попадне в схематичност и да се абстрахира от съвременните разбирания, което усложнява разбирането на проблемите. Явно всеки народ е "особен" случай и трябва да се гледа в конкретно исторически план с много внимателни съпоставки на идентични явления и процеси при други народи. По отношение на гърците - даже и на тези от Станимака - мисля, че не трябва да се забравя високото народностно самочувствие и културно минало, които този народ има, благодарение на тях (друг е въпросът доколко точно тези гърци имат общо с античността и Византия) те се смятат за по-високопоставени от другите народи или поне от балканските. Това определение "средновековна нация" много ми хареса и ще се постарая да науча повече за него. Щом проф. Матанов го ползва, заслужава да се провери.
Comment
-
d-r V. написа Виж мнениеПо отношение на гърците - даже и на тези от Станимака - мисля, че не трябва да се забравя високото народностно самочувствие и културно минало, които този народ има, благодарение на тях (друг е въпросът доколко точно тези гърци имат общо с античността и Византия) те се смятат за по-високопоставени от другите народи или поне от балканските.
Това определение "средновековна нация" много ми хареса и ще се постарая да науча повече за него. Щом проф. Матанов го ползва, заслужава да се провери
Comment
-
Е, на запад също има някакъв дебат по въпроса. Матанов, въпреки безспорните си качества и ерудиция, едва ли сам е измислил топлата вода.
Rees Davies, Nations and National Identities in the Medieval World: An Apologia
Comment
-
Кухулин написа Виж мнениеЕ, на запад също има някакъв дебат по въпроса. Матанов, въпреки безспорните си качества и ерудиция, едва ли сам е измислил топлата вода.
Comment
-
ОТ:
KIZIL DELI написа Виж мнениеГеорги Атанасов. Добруджанското деспотство (Към политическата, църковната, стопанската и културната история на Добруджа през Х²V в.)
Иван Александър поддържа амбициите на Андроник IV Палеолог (1376 -1379), негов зет, за трона в Константинопол.
И спорни тези - болA strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
Comment