Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Имало ли е демографски и етнографски колапс на българското население през 15 и 16 век

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Доколкото аз схващам темата си е чисто демографска, и така както беше зададена, трябваше да отговори на следния простичък въпрос - разполагаме ли с необходимите доказателства, за да подкрепим тезата за „демографския колапс” на българската народност в периода след османското завоевание? Катастрофичната теза, чертаеща страховити загуби за българската народност е извикана на живот от творението на Хр. Гандев, за което вече стана дума. Мисля, че няколко пъти го казах вече, но да се повторя пак – въпросната книга е резултат от пряка поръчка на репресивните служби на НРБ и е обслужвала конкретни политически нужди (забележете кога излиза книгата). Произведена е от автор, който не само, че е неспособен да ползва основния си източник в оригинал, но като цяло е некомпетентен в материята (тук да вметна, че по мое мнение Гандев има много прилична работа върху Възраждането, от годините преди да се осъзнае като марксист, т.е. не казвам, че е глупак - напротив по-лошо е), в резултат на което тезата е атакувана и разбита като несъстоятелна в две сериозни публикации на историци, чиято принадлежност към службите също е несъмнена. С две думи и тях даже им е дошла в повечко и с думи прости илюстрират, че тезата е изфабрикувана и абсолютно несъстоятелна, т.е. наличният изворов материал не позволява, а и не предполага заключения от този род, което в общи линии се припокрива и с моето виждане по въпроса.

    Та, ако тази тема ще я бъде изобщо, предлагам да се фокусираме около дискутирането на конкретни демографски проблеми. Все си мисля, че ако някой се интересува от конкретни социално-икономически проблеми, какъвто е въпросът с робството или функциите и задълженията на джелепите и т.н. в османската империя е далеч по-добре да отвори отделна тема, където ще може да се говори по същество. В никой случай не бих искал да кажа, че демографските процеси не са повлияни от куп тъкмо социално-икономически проблеми, но за да можем да анализираме дадено явление или процес бивало да разполагаме с малко по-широка информационна основа от предлаганите пропагандни клишета. Съвсем отделно намирам, че говоренето за ефекта от османското завоевание върху българската народност като едно цяло е занимание със съмнителен смисъл. Локалните специфики на различните части на дн. България (да не говорим, че някои щедро я опъват отвъд тези граници) са дотам определящи, че слагането в един общ кюп на Добруджа, Делиормана, Видинско, Софийско, Пиринска Македония, Родопите и Тракия и търсенето на абсолютно сходство в демографското им развитие е смешно и абсурдно. Състоянието на различните региони в предосманския период и степента на съпротива на завоеванието в голяма степен предопределят и тяхното последвало развитие, нещо което струва ми се донякъде е илюстрирано и в текста на Цветана Георгиева (специално за Тошев! – можеш да намериш текста на Георгиева в пост ¹ 243, т.е. точно един преди да решиш, че е време да направиш обобщение на темата), като се акцентира и върху съществената роля на различната екологична среда в различните региони и т.н. и т.н.

    В крайна сметка, не вярвам някой да се опитва да каже, че завладяването на територията на средновековната българска държава от тази на османските турци не довежда до преки демографски загуби, това е факт при всяко едно завоевание от епохата, а и днес. Имаме ли обаче основание да считаме, че загубите са катастрофални и водят ли до демографски колапс на българската народност? Аз досега не видях убедителни аргументи за подобна теза (тук оставяме настрана пропагандата и факта, че всеки българин тия работи ги знае, ей така по рождение) и не мисля, че някога ще се появят. Първо защото по отношение на данните за броя на населението в средновековна България цари пълна неяснота (и не виждам на каква база ще се разсее някога) и второ защото османските извори, които мога да бъдат използвани за демография датират от около век след разглежданите събития, време в което могат да се случат много неща - военнен поход тип 1444 г. или небивал расцвет по няква причина. Съвсем отделен е въпросът, че те са проучени в такава незначителна степен, че не представляват представителна извадка, която да послужи за по-задълбочен анализ, а също така и че имат известни ограничения при използването им за историческа демография, които ако не се вземат предвид могат да доведат изследователите до подвеждащи резултати.
    Мисля че „моделът на gollum” ясно показа колко крив и порочен би могъл да бъде ретроспективният подход – „ако те не биха ни през 14 в. то през 19 в. ние щяхме да”, е път само и единствено към измишльотини и спекулации. Със същия успех за демографски цели може да се използва и народното творчество, на което се отдели огромна безплодна енергия, просто щото мотивът за „трите синджира роби” кара много хора в България да се мятат на сън. Съжалявам ама за целите на тази тема народното творчество и тем подобни, които се превъртяха са абсолютно безполезни!

    Имам просто предложение адресирано към онези които биха имали интерес да държим темата жива (аз лично имам). Единственото, което би могло да се направи (или поне на мен само това ми идва на ум) е да се работи според методата на българската историография – на парче, щото щем не щем сме зависими от нейния продукт. С думи прости, ако има достатъчно интерес можем да организираме мини-дискусии на регионален принцип, всеки му според интереса и снабдявайки се с набор от данни да разсъждаваме върху демографските процеси на дадено селище или регион. Всичко това изисква разбира се известно усилие от страна на участниците в набавянето на нужните материали. Аз започнах да качвам онова, което намирам под ръка без оглед на конкретен регион, с идеята да се събира някаква поне база с данни, ако има мераклии за дискусия, нека попълват нещата с други публикации.
    Last edited by KIZIL DELI; 25-01-2010, 21:00.

    Comment


      tonev написа Виж мнение
      по горе Хана е пуснала един текст, в който пише обратното. аз по горе го закачих делията ма той нещо се газира...
      Не се е газирал делията (той като такъв по идея му лопа дъската) не те разбирам кво искаш? Значи ли това, че си прочел някъде в текста на М. Зилфи, че раята може да се заробва безнаказано?

      Ги, то за нарочен закон баш за тая работа не мога да се сетя (не казвам няма, аз не знам) и си мисля, че тва си е шериатска разпоредба, според която раята (била тя муслим или зимми) е във владение на живота и имота си и никой не може да ти отнеме безнаказано кое да е от двете, гарант за което е владетелят. Не, че не е ставало, ама е противозаконно, също като днес.
      Last edited by KIZIL DELI; 25-01-2010, 20:53.

      Comment


        tonev написа Виж мнение
        по горе Хана е пуснала един текст, в който пише обратното. аз по горе го закачих делията ма той нещо се газира...
        Тонев, как ще пише обратното? Ако имаш предвид пасажа за девширмето в статията, то той се отнася за това, че и то не е било съвсем законно, влизайки в противоречие за зачитането на правата на християните като "зимми" т.е. "хора на книгата".
        Last edited by Guy de Mont Ferrand; 26-01-2010, 00:43.
        A strong toun Rodez hit is,
        The Castell is strong and fair I wis...


        блог за средновековна балканска история

        Comment


          Slaves could be of virtually any origin,
          race, or ethnicity provided that they were not Ottoman
          subjects.

          Превод:
          Робите може да са от всякакъв произход, раса или етнос, стига да е изпълнено условието да не са отомански поданици.

          Исключение е кръвният данък, който е един вид "некоституционен", но явно е бил много важен. Също е интересно, че юридически еничарите са роби, но в същото време получават определена заплата, а султанът също е вписан в еничарския корпус.

          Comment


            jordani_vt написа Виж мнение
            Slaves could be of virtually any origin,
            race, or ethnicity provided that they were not Ottoman
            subjects.

            Превод:
            Робите може да са от всякакъв произход, раса или етнос, стига да е изпълнено условието да не са отомански поданици.
            Мда, нали и аз го цитирах този пасаж.
            A strong toun Rodez hit is,
            The Castell is strong and fair I wis...


            блог за средновековна балканска история

            Comment


              След като, надявам се, изяснихме въпроса за, хм, заробването на немюсюлманската българска рая и продажбата й на пазара в Карнобат, Каспичан итн., по въпроса за някакво числено изражение на "дворцовите роби" капъ-кулу ще цитирам една статия на Иналджък. Според него те са 15-20 000 при Мехмед Фатих, 60 000 през 1568 г. и ок. 100 000 през 1609 г. Дука говори за 10 000 в армията на Баязид при Анкара, което може би не е пълния брой на всички капъ-кулу по негово време. В същата статия Иналджък отбелязва, че те са набирани не само от девширмето, а и от военнопленници и роби, купени за султана. Относно начина, по който се набират еничари или т. нар. "аджеми-оглани" от християнското население: През 1458г. францисканецът Ф. Джорджиус съобщава, че на всеки 5 г. султанът събирал младежи до 20 годишна възраст. Век по-късно силезийският рицар Мелхиор фон Зайдлиц, който попада в турски плен през 1559г. пише: «В споменатия град (Пловдив), както и в другите области, живеят много християни, които говорят славянски език. От тях, както и от всички други християни, живеещи в неговата държава, султанът изисква и нарежда обикновено всяка четвърта или пета година да се взема данък от децата им. Така че, който има 4 или 5 деца, му вземат 1 или ако има повече – вземат му 2 или всички момченца. Тези деца изпращат в Анадола или Мала Азия отвъд морето и ги разпределят между местните жители из всички градове и села. Докато пораснат, децата биват използвани за всякаква физическа работа и научават турски език. Наричат ги аджеми-оглани. По-късно, когато децата заякнат, султанът ги изисква и те трябва да ги отчетат в Цариград. Ако междувременно някое или повече деца са умрели или пък са загубени, главата на семейството, при което са били, трябва да съобщи пред съда на града или селото как са загинали. Не стори ли това, трябва да плати детето.” (Немски и австрийски пътеписи за Балканите, ХV-ХV²в., С., 1979г., с.282-283.)
              След известно ровене за съжаление не можах да намеря специален закон за начина на провеждане на девширмето
              A strong toun Rodez hit is,
              The Castell is strong and fair I wis...


              блог за средновековна балканска история

              Comment


                Guy de Mont Ferrand написа Виж мнение
                по въпроса за някакво числено изражение на "дворцовите роби" капъ-кулу ще цитирам една статия на Иналджък. Според него те са 15-20 000 при Мехмед Фатих, 60 000 през 1568 г. и ок. 100 000 през 1609 г.
                Ихаа, аз пък в пост #213 ги докарах 120 000, от което изпитвам съвсем неподправена инфантилна радост +-20% Иналджък

                Comment


                  Кухулин написа Виж мнение
                  Ихаа, аз пък в пост #213 ги докарах 120 000, от което изпитвам съвсем неподправена инфантилна радост +-20% Иналджък
                  Браво
                  A strong toun Rodez hit is,
                  The Castell is strong and fair I wis...


                  блог за средновековна балканска история

                  Comment


                    Всъщност тук във форума имало интересна и богата на информация статия за девширмето - http://forum.boinaslava.net/showthre...F8%E8%F0%EC%E5.
                    A strong toun Rodez hit is,
                    The Castell is strong and fair I wis...


                    блог за средновековна балканска история

                    Comment


                      jordani_vt написа Виж мнение
                      Slaves could be of virtually any origin,
                      race, or ethnicity provided that they were not Ottoman
                      subjects.

                      Превод:
                      Робите може да са от всякакъв произход, раса или етнос, стига да е изпълнено условието да не са отомански поданици.

                      Исключение е кръвният данък, който е един вид "некоституционен", но явно е бил много важен. Също е интересно, че юридически еничарите са роби, но в същото време получават определена заплата, а султанът също е вписан в еничарския корпус.
                      Ottoman subjects. хайде сега да изясним понятието. щото може да бъде дифенирано и малко по различно от съвременното османски поданник.
                      Всяка алтруистична система е вътрешно нестабилна, защото е отворена за злоупотреби от страна на егоистични индивиди, готови да я експлоатират.

                      Comment


                        tonev написа Виж мнение
                        Ottoman subjects. хайде сега да изясним понятието. щото може да бъде дифенирано и малко по различно от съвременното османски поданник.
                        В смисъл, че може да се преведе различно от "османски поданик" или че днешното значение на "османски поданик" е различно от средновековното значение на "османски поданик"?

                        Comment


                          Кухулин написа Виж мнение
                          В смисъл, че може да се преведе различно от "османски поданик" или че днешното значение на "османски поданик" е различно от средновековното значение на "османски поданик"?
                          и двете. аз поне схванах целия откъс като "критика" че не се спазват правата на "хората на книгата" произтичащи от традиционното мюсюлманско право. обаче в османската държава още от предимперския период са залегнали неща които твърде далеч от това право... дори само харемите да вземем... наказвал се хомосексуализма... ми сигурно и това го има записано някъде...
                          Всяка алтруистична система е вътрешно нестабилна, защото е отворена за злоупотреби от страна на егоистични индивиди, готови да я експлоатират.

                          Comment


                            tonev написа Виж мнение
                            аз поне схванах целия откъс като "критика" че не се спазват правата на "хората на книгата" произтичащи от традиционното мюсюлманско право.
                            Идеята е, че не се спазват чрез провеждането на девширмето.
                            A strong toun Rodez hit is,
                            The Castell is strong and fair I wis...


                            блог за средновековна балканска история

                            Comment


                              tonev написа Виж мнение
                              и двете. аз поне схванах целия откъс като "критика" че не се спазват правата на "хората на книгата" произтичащи от традиционното мюсюлманско право. обаче в османската държава още от предимперския период са залегнали неща които твърде далеч от това право... дори само харемите да вземем... наказвал се хомосексуализма... ми сигурно и това го има записано някъде...
                              Цялото ти включване е едно голямо бляяя Пасажът е от ясен по-ясен и при положение, че поставеният въпрос няма никакво значение за темата не мога да разбера защо я спамиш

                              Comment


                                KIZIL DELI написа Виж мнение
                                Цялото ти включване е едно голямо бляяя Пасажът е от ясен по-ясен и при положение, че поставеният въпрос няма никакво значение за темата не мога да разбера защо я спамиш
                                koe точно е ясното? че има няколко категории хора точно според османското законодателство ясно ли е? или не е? точно за кои тип става дума в това "събджектс"? точно това е далече от това което ти твърдиш че едва ли не още още от това време има тотално равенство между поданниците на падишаха. българите са признати за "събджектс" едва през 19в със нарочен акт на падишаха. иначе изобщо не би имало нужда от този акт. това имам предвид. а ти можеш да си пишеш каквото искаш. ако смяташ че включването ми е спам си има бутон за оплаквания и както стана ясно ти умееш да го ползваш.
                                Всяка алтруистична система е вътрешно нестабилна, защото е отворена за злоупотреби от страна на егоистични индивиди, готови да я експлоатират.

                                Comment

                                Working...
                                X