Съобщение

Collapse
No announcement yet.

-Тюрко-Алтайската Теория за Прабългарите -Прабългарските Златни Съкровища

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    -Тюрко-Алтайската Теория за Прабългарите -Прабългарските Златни Съкровища

    Тюрко-Алтайската Теория за Прабългарите е единствената, първата и последната, единствено и само меродавно-легитимната научна теория за произхода и етническата принадлежност; миграцията, придвижването от едно място на друго и разпространението; езика, антропологията, материалната и духовната култура на прабългарите.

    Прабългарите или още болгарите по произход и етническа принадлежност са частично иранизирани тюрки и те са подгрупа в структурата и състава на тюркските племена и народи, като заедно с аварите и хазарите образуват най-многочислената и мощна през Късната Античност и Ранното Средновековие група или дял на тези племена и народи – огуротюркската или от вътрешна гледна точка – българската.

    През този исторически период българските племена са към тридесет на брой и те мигрират, разпростират се и се заселват масово по цялата територия от Байкал до Рейн, включително и Мала Азия и Балканите, а изолирано-спорадично даже и до Сицилия, Ирландия и Скандинавския Полуостров.


    --------------------------------------------------------------------------

    Прабългарските Златни Съкровища са уникално-прочути, непостижими и недостижими в цял Свят.

    Най-престижно-ценното сред тях е Златното Съкровище на Българските Ханове и Царе от Атила до Симеон, известно повече като Златното Съкровище от Наги Сент-Миклош.

    Това съкровище е българско по произход и принадлежност; то е събирано, ползувано, съхранявано и пазено в трапезарията и хазната на българските ханове и царе още от времето на тяхната миграция през Кавказ; било е изложено и съхранявано последно в тронната зала на царския дворец, построен и обитаван най-напред от цар Симеон Велики след пренасянето на българската столица от Плиска в Преслав през 893 г.; изнесено е от тук през 972 г. по време на обсадата и превземането на столицата Велики Преслав от византийската войска, а с това и непосредствено преди падането на Източна България под византийско иго; съхранявано е в Отвъдунавска България от българските князе жупани Гиляд, Бутаул и Ахтум, заровено е през 1008 г. край прабългарското селце с по-късно име Надь Сент-Миклош по време на продължаващото заграбване на отвъддунавските български земи от страна на маджарите и по-специално при техния жесток погром върху българската народност и държавност в областта на княз Ахтум жупан, където е и намерено през 1799 г.


    ================================================== ========

    Настоящият материал се помества сега и тук главно като продължение на започналата в една друга тема - http://forum.boinaslava.net/showthread.php?t=8201&page - дискусия за това доколко част от златните съдове от Златното Съкровище от Наги Сент-Миклош и по-специално каните с определено персийска и предперсийска художествена стилистика и по-специално кана ¹ 7 са подарени лично от имп. Ираклий на хан Кубрат.

    Thorn:Айде бе, Ираклий, фанатичния християнин за когото не е недопустимо да се ожени въпреки църквата за племенницата си, а е недопустимо според вас да прибере в двореца си сребърен съд, щото бил с езически мотиви.
    Извинявайте, ама това и на мракобес като Теодосий не е хрумвало. Той, който наистина е бил фанатичен християнин от най-лошия вид не е счел за невъзможно да прибере в двореца си архиидола на езическа Елада - самата статуя на Зевс Олимпийски!
    Иначе защо решихте, че съдовете са "подарени на княз? Кубрат от Ираклий". А не може ли да са самостоятелно ограбени, купени, наследени, намерени, заменени, подарени на друг, а не на Кубрат или от друг, а не от Ираклий? Не сте ли се замисляли по такива хипотези? Или вие имате машина на времето и сте били там?
    Не знаех, благодаря ви за тази “малка подробност”, но тя обяснява в голяма степен не само усърдието, даже и настървението, с което Ираклий тръгва да спасява, а след това и с много шум и фанфари връща лично и саморъчно Кръста Господен на Божи Гроб, както и толкова голямата му щедрост към българите и специално към хан Кубрат.

    Следният, напълно допустим за форум тезисен литературен сценарий със съответните изводи и заключения в една малко по-различно-друга плоскост и насока, има за цел не само и толкова, като покаже в максимално едър план основните събития и действащи лица на коалиционната византийско-българска война срещу персите, да апробира, но и да потвърди “на терен” вече предложените от нас и частично разисквани тук съображения и твърдения за набавянето на част от златните предмети по време на тази война, а така също и колкото и да проследи и разгърне в явен вид локално-темпоралната верига на тяхната вътрешнологическа последователност и обвързаност, при което да се открият и посочат допълнително още някои, по-нови и частни събития и действащи лица, по силата и в контекста на които да може вече с по-голяма сигурност да се твърди и приеме, че тези златни предмети наистина са набавени по този път.

    Тази война е последната и най-успешната от поредните няколко персийски войни на Ираклий; тя е жизнено важна и дори съдбовна за него; той трябва да я спечели на всяка цена и наистина я спечелва, но на немалка цена, поне що се отнася до подаръците и златото в брой и златни съдове, които трябва да даде на кавказските българи.

    Но Империята по това време все още не разполага нито с достатъчно силна войска, нито пък с достатъчно пари и затова след няколкократна кореспонденция с наскоро покръстения във византийския двор хан Органá, поддържана лично от княз Кубрат и пренасяна за по-сигурно от български специален куриер, на армено-прабългарски - туркан, Ираклий все пак успява да наеме широко известната и дори прочута с успешните си бойни действия конница на кавказските българи, с които Империята общо взето е в дружески отношения, гарантирани доскоро и със заложничеството на княз Кубрат, с когото те двамата са дори и близки приятели.

    В писмата си между другото Ираклий споделя с княз Кубрат, че се е оженил за Ирина, което доста поучуди княза, защото тя му беше племенница, а така също и съкровената си мечта и силно желание да спаси от персите Кръста Господен и да го върне на целия Християнски Свят, който вече повече от 14 г. е в неизвестност, защото е похитен от персите, когато те през 614 г. превземат, разрушават и оплячкосват Йерусалим, при което наред с всичко останало отнасят и “всю богатую утварь из золота, серебра и драгоценных каменьев” [Каланкатуаци 1984, 75-76].

    Като добър християнин хан Органá се прониква изцяло и прегръща и той тази идея и назначава за главнокомандващ българската войска княз Кубрат, немаловажното предимство на когото пред останалите кандидати е и това, че освен персийския той владее много добре и ромейския език.

    Но хан Органá е много добър познавач и на персите като военна сила; той лично е виждал и знае техните крепости и затова се договаря с хана на съседно-родственото племе на савирите да му придаде и подчини временно и срещу съответното възнаграждение два “сапьорно-инженерни батальона” с обсадна техника.

    При преходите и по време на съсредоточаването българската конница задължително е в авангарда; на полесражението тя застава в центъра в два един след друг блока – отпред леката конница, а след нея тежката/бронираната конница в редици, като в първата редица е дружината, т.е. личната гвардия на хан Органá, в средата на която пък застава самият княз Кубрат.

    Битката започва леката конница, която в разпръснат строй и с къси, пронизително-ужасяващи викове и крясъци се устремява срещу предните редове на противника и го обсипва с град от свистящи стрели, без обаче да навлиза в обсега на неговата стрелба, като бойците нападат и се връщат по няколко пъти, чак докато главнокомандващият забележи, че първите редове на противника вече са достатъчно разстроени.

    Тогава с гръм, трясък и продължително-мощен вик ура тръгва напред и напада тежката конница, която от съответните разстояния най-напред стреля с лъковете, после мята късите копия и накрая навлиза в противниковите редове, помита ги и започва да ги сече и тъпче наред.

    На подстъпите на персийската столица българите спират, за да изчакат ромейската войска и по нарочен куриер туркан с охрана княз Кубрат изпраща на Хосров следното многозначително и повече от заплашително писмо:

    Разбив лагерь у реки Аракс, он отправил гонцов к великому царю Хосрову оповестить, что он вступил в союз с императором и прибыл ему на помощь. Вот копии посланий, которыми они обменялись: «Если ты не отвратишь лицо свое от императора ромеев и не вернешь ему все земли и города, которые ты отнял у него силой, и не отпустишь обратно всех пленных из его страны, которых ты в настоящее время держишь у себя вместе с древом Креста, которому все народы христианские поклоняются и которое прославляют, и если не выведешь ты все свои войска из его пределов, то слушай, что говорит царь севера, владыка всей земли, царь твой и царь всех царей: я обращу лицо мое в твою сторону, о ты, наместник Сирии и за одно зло, которое ты причинил ему, я отплачу тебе вдвое. С мечом своим в руках я пройдусь по всем твоим пределам, как ты прошелся с мечом твоим по его пределам. И не прощу тебя, и не замедлю я исполнить все так, как говорю тебе».

    Според летописеца Хосров се е държал като лъв срещу ловци или като мечка, на която са убили мечетата, но въпреки това “с големи заплахи”(!?) отговаря на своя брат царя на туркана със следното повече от любвеобилно-миролюбиво послание в устна форма:
    Тогда, услышав все это [от гонцов], великий царь Хосров двинулся как поток или как лев на охотников, или как медведица, у которой убили медвежат. И хотя он хорошо видел, как они объединились и ополчились на него, но по дальновидности своей не показал ничуть своего страха или робости перед ним, но ответил ему гордо, с великими угрозами: «Пойди, скажи царю своему и брату нашему, что с давних пор род ваш был чтим и почитаем предками моими и мною так же как [род] брата любезного, и мы с сыновьями и дочерьми сроднились друг с другом. И ныне не должно и не пристойно тебе оставлять своих же и повиноваться словам слуги моего, удальца ромейского». [С этим] туркан и вернулся в свою страну. [Каланкатуаци 1984, 81-82].

    Но в действителност куриерът се завръща и застава пред княза целият в синини и рани от удари с юмруци и камшик и докладва, че царят на персите, още докато четял писмото, се разгневил много и започнал да крещи: Вие българите сте непризнателни неблагодарници, диваци, варвари, дойдохте при нас от бодливата си степ и ни принудихте да се женим за грозните ви жени; ние ви направихме хора, научихме ви на търговия и занаяти, дори и монети да сечете, а вашите царе и князе и досега се кичат с персийски имена...

    Не само князът, а и всички българи много добре знаят и помнят как преди много години и за немалко време те живяха в мир и разбирателство с персите по сегашните техни земи, като всичко това наистина си е така и все пак онова за жените изобщо не е вярно, защото тогава персийските царе и князе много държаха да имат снахи българки.

    Тази мода се разпространи и сред всички по-богати фамилии и така броят на снахите българки нарасна толкова много, че самите перси си измислиха и започнаха да употребяват и специална дума за тях – турандохт “дъщерята на туранеца”.

    Но и князът, и всички българи много добре знаят и помнят също така и как персийците дебнат те да тръгнат подир стадата си в степта; нападат и палят българските села; пленяват и навързват на синджир български девойки и млади жени и ги разкарват по села и градове да ги продават като роби и как тогава като че ли няма по-богата къща без заробена българка слугиня, а най-богатите и князете имат дори и по пет-шест, най-младите и хубавите от които са и техни наложници [Фирдоуси].

    Ето защо какво от това, че векове по-късно персийските поети ще възпяват хубостта и красотата на българката, а и до ден днешен, щом като обикновеният персиец каже “болгар”, той разбира нещо красиво и хубаво [От лекция в Университета на иранския посланик].

    Тази доста необичайна главно поради основната си мисия война завършва, като коалиционните сили на българите и ромеите превземат, разрушават и оплячкосват последователно персийската столица Дастакерд и храмовия град Шиза, съгласно и сега общовалидното правило: Победителите никой не ги съди, а победените никой не ги мисли.

    Наред със задълженията си на главнокомандващ княз Кубрат има и една много специална задача, за която тук знае само той, именно поради което осигуряван и подпомаган от най-опитната и вярна, почетната рота от гвардията на неговия чичо, той претърсва лично всички места, където би могло да бъде укрит Кръстът Господен и наистина го намира, притулен в един ъгъл на натъпканата със злато, сребро и скъпоценни камъни съкровищница на персийския цар.

    В деня на раздялата с Ираклий княз Кубрат с ескорта си, състоящ се от отрупаната и потънала в злато почетна рота, дори ножниците на сабите на които са позлатени, и яздеща грамадни, бясно-неудържими жребци, сбруята на които също така е покрита със злато, и отпред на който ескорт върви знамето – разкошна черна конска опашка върху богато инкрустирана със злато дървена дръжка, преминава гордо през шпалира на построената и приветстваща го ромейска войска след поставения и носен в огромна българска талига с впрегнати четири бели жребци, и те целите в злато, както и самият кочияш, Кръст Господен.

    В подножието на височинката, на която е опъната шатрата на Ираклий, князът спира и слиза от коня си, изчаква да снемат и изнесат Кръста горе и да го изправят там, после се изкачва и той, спира пред ромейския император и се поздравяват взаимно.

    Ираклий най-сърдечно благодари на българите за тяхната решаваща помощ в тази война; лично на своя брат хан Органá, на когото изпраща също така най-сърдечни поздравления и благопожелания; после лично на своя толкова скъп приятел Кубрат не само и толкова заради неговото участие и огромен принос за победата над персиеца, но многократно повече за спасяването от негова страна на Кръста Господен, която величава постъпка ще се помни и знае докато Свят светува с най-искрена признателност и благодарност от цялото Христолюбиво Човечество, именно поради което му и поднася този златен пръстен с надпис “На патриция Кубрат” и го препасва с меч с позлатена ножница; те застават един до друг, приветстват ликуващата войска, прекръстват се и целуват Кръста Господен, след което влизат в шатрата.

    Тук ромейският ковчежник вече е отброил и заделил пред българския ковчежник полагащото се на българите възнаграждение във вид на златни и сребърни монети и съдове, както и купчинка скъпоценни камъни и сега само чакат разрешение за изнасяне и товарене.

    В това време Ираклий и княз Кубрат обикалят и разглеждат ромейската купчина от плячката; князът спира погледа си върху малка златна каничка и си мисли, че старата му златна каничка, с която сутрин му поливат да си мие ръцете и лицето, вече е толкова износена, че в никакъв случай няма да издържи до времето, когато съгласно стародавния български обичай и той ще трябва да се представи пред Тангра със съдовете, които е ползвал напоследък, най-внушителният от които е голямата златна кана, която винаги стои до изхода на шатрата му и от която той пие вода.

    Ираклий сякаш схваща за какво той мисли, взема каничката и му я поднася, а той пък я подава на ковчежника, докато през това време вниманието на Ираклий е привлечено от една кана с Ганимед и Зевс и той смутено-припряно дава знак на ковчежника си и нея да я даде на българите, а князът, който много добре знае причините и мотивите за този жест на Ираклий, се прави, че не е забелязал нищо.

    От така нахвърляните набързо и дотук тезиси, не може специално по отношение спасяването на Кръста Господен да не се направят следните три извода:
    1. Хан Кубрат е първият християнин, който се докосва до Кръста Господен
    по време на Неговото спасяване и след това пак той лично и саморъчно го поднася на имп. Ираклий,
    който пък от своя страна по-късно пак лично и саморъчно го връща на неговото място в Божи Гроб.

    2. Българите са тези, които спасяват Кръста Господен и Го връщат на целия Християнски Свят
    и изобщо на световната Християнска Цивилизация.

    3. Българите са първите кръстоносци на Християнския Свят.


    И както става винаги в историографските съчинения, някои от особено важните моменти и на този тезисен сценарий имат своето потвърждение в долупоместената статия, но други пък нямат, което според мене е въпрос не само и толкова на по-широка или по-тясна изворова база, в която например кой знае защо като че ли не присъства Каланкатуаци, но и на научна рамка и основа, вътре и върху която се описват съответните събития, независимо от което и все пак тази статия във всички случаи и непременно дава много добра представа за епохата като цяло, за самата персийска война и Ираклий, но преди всичко и най-вече и за големия смут и объркване в Християнския Свят поради похищаването на Кръста Господен.

    От този смут и объркване Християнския Свят го избавят българите и лично хан Кубрат, но кой и в наше време поне у нас ти го знае и мисли за това?

    И все пак и независимо и от това настоящият тезисен сценарий и съответните му изводи и заключения имат още и това никак немалко според мене предимство, че се разполагат допълнително, а може би и най-напред и преди всичко във и върху взаимно интегративно-синтезираната цялостно-единна тюркско-прабългарска историко-лингвистична научна рамка и основа, именно без и вън от която биха останали неясно-немотивирани редица по-общи или по-частни моменти в тях.


    Эпоха династии Ираклия (610-717)
    В лице Ираклия и его ближайших преемников Византия имела на своем престоле династию, может быть, армянского происхождения. По крайней мере, армянский историк VII века Себеос, драгоценный источник для времени Ираклия, пишет, что фамилия Ираклия находилась в родстве с известным армянским родом Аршакидов. Этому может несколько противоречить свидетельство источников о белокурых, золотистых волосах Ираклия.

    Ираклий правил с 610 по 641 год. От первой жены Евдокии Ираклий имел сына Константина, который, процарствовав несколько месяцев после смерти отца, умер в том же 641 году. В истории он известен как Константин III (один из трех сыновей Константина Великого считался Константином II). После Константина III правил в течение нескольких месяцев сын Ираклия от его второй жены Мартины, по имени Ираклон или Ираклеон (настоящее его имя было, по всей вероятности, Ираклий). Ираклон был осенью 641 года свергнут, после чего императором был провозглашен сын Константина III, Констант II, царствовавший с 641 по 668 год. Вероятно, в данном случае греческая форма его имени Конста (лат. Констант) есть уменьшительное имя от Константина; последнее имя было официальным, по крайней мере, на византийских монетах; в западных официальных документах того времени и даже в некоторых византийских источниках он называется Константином. Народ же, по-видимому, называл его Константом. После него правил энергичный сын Константин IV с обычным прозванием Погонат, т. е. Бородатый (668-685). Но, по всей вероятности, как теперь оказывается, это неверно, и прозвание "Погонат" надо относить к его отцу.

    Со смертью Константина IV в 685 году кончается лучшая эпоха Ираклейской династии. Последний представитель этой династии, Юстиниан II, с прозвищем Ринотмет, т. е. "с отрезанным носом", сын Константина IV, правил два раза, - с 685 по 695 год и с 705 по 711 год. Время Юстиниана II, отмеченное многочисленными жестокостями, еще достаточно не изучено. Надо думать, что жестокая расправа императора с представителями знати должна быть объясняема не одним его произволом, но тем глухим недовольством ее представителей, которые не хотели примириться с сильной волей и самовластьем Юстиниана и стремились свергнуть его с престола. Даже в источниках довольно ясно выступает тенденциозно враждебная Юстиниану традиция. В 685 г. он был свергнут и по урезании носа и языка сослан в крымский Херсонес; оттуда ему удалось бежать к хазарскому кагану, на сестре которого он женился; позднее при помощи болгар он успел вернуть себе трон.

    По возвращении в столицу Юстиниан жестоко стал мстить всем лицам, причастным к его свержению. Наконец, установленная им тирания вызвала в 711 г. революцию, во время которой были убиты сам Юстиниан и его семья. В 711 году Ираклейская династия окончилась. В период между двумя царствованиями Юстиниана II правили два случайных императора - военный вождь Леонтий (695-698), родом из Исаврии, и Апсимар, получивший при возведении на престол имя Тиверия (Тиверий III, с 698 по 705 год). Некоторые ученые склонны приписывать Апсимару-Тиверию гото-греческое происхождение. После жестокого свержения Юстиниана II в 711 году, на протяжении шести лет, с 711 по 717 год, на византийском престоле сидели три случайных императора: армянин Вардан, или Филиппик (711-713), Артемий, переименованный при коронации в Анастасия (Анастасий II, 713-715) и, наконец, Феодосии III (715-717). Время анархии, царившей в Византии с 695 года, окончилось в 717 году возведением на престол знаменитого Льва III, с которого начинается уже новая эпоха в истории Византии.

    4.1. Внешнеполитические проблемы.
    Персидские войны и кампании против авар и славян
    В лице Ираклия империя получила талантливого и энергичного государя, который, особенно после тирании Фоки, казался населению образцовым правителем. По словам современного Ираклию поэта Георгия Писиды, описавшего в хороших стихах его персидские походы и аварское нашествие, новый император провозгласил, что "власть должна блистать не столько в страхе, сколько в любви".

    "Ираклий был создателем средневековой Византии, - говорил Острогорский, - государственной концепцией которой была римская идея; язык и культура которой были греческими, а вера - христианской". Достижения Ираклия тем более заслуживают внимания, что к моменту его пришествия к власти положение империи было крайне опасным. Персы угрожали с востока, авары со славянами - с севера. Внутренние дела после только что пережитого несчастного правления Фоки находились в состоянии анархии. У нового императора не было в распоряжении ни достаточного количества войск, ни денег. Поэтому начало правления Ираклия было исполнено тяжелых испытаний для империи.

    Персы в 611 году предприняли завоевание Сирии и овладели главным городом византийских восточных провинций, Антиохией. Дамаск вскоре также перешел в руки персов. Завоевав Сирию, персы двинулись в Палестину и приступили в апреле 614 года к осаде Иерусалима, продолжавшейся двадцать дней. Наконец, стенобитные орудия персов разрушили городскую стену, после чего, по выражению одного источника, "злые враги вступили в город с большой яростью, точно рассвирепевшие звери и обозлившиеся драконы". Город был разграблен; христианские святыни разрушены. Храм Гроба Господня, построенный Константином Великим и Еленой, был сожжен и ограблен. Христиане подверглись беспощадному избиению. Иерусалимские евреи были на стороне персов и при взятии ими города принимали деятельное участие в избиении христиан, которых, по некоторым сведениям, погибло до 60 000. Много драгоценностей было увезено в Персию. Одна из самых дорогих святынь христианского мира, Святое Животворящее Древо, или Крест Господень, была также увезена в Ктесифон. Среди многочисленных пленных, отправленных в Персию, находился иерусалимский патриарх Захария.

    Опустошительное завоевание персами Палестины и разгром Иерусалима являются поворотным пунктом в истории этого края. По словам академика Н. П. Кондакова, "это было бедствие, неслыханное после взятия Иерусалима при Тите и на этот раз непоправимое: для этого города уже не было потом эры, подобной временам Константина, и великолепные сооружения в его стенах, подобно так называемой Омаровой мечети, уже не составят эпохи в истории; отныне город и его здания приходят в упадок, со ступеньки на ступеньку, и самые крестовые походы, изобилующие всякого рода результатами и, пожалуй, всякой добычей для самой Европы, отзовутся только смутой, путаницей и разложением в жизни самого Иерусалима. Персидское нашествие разом снесло наносную, искусственную греко-римскую культуру Палестины, разорило земледелие, обезлюдило города, уничтожило или на время, или навсегда монастыри и лавры, прекратило торговлю.
    Этим нашествием освободились от прежних уз и страха грабительские племена арабов, и они приготовились к сплочению в будущем и повсеместному наступлению. Отныне период культурного развития страны кончен; для нее настает та смутная эпоха, которой всего естественнее было бы дать название Средних веков, если бы только она не продолжалась вплоть до настоящего времени".

    Легкость завоевания персами Сирии и Палестины объясняется монофизитским составом большей части населения этих областей. Монофизиты, как известно, испытывали сильные притеснения со стороны византийского правительства преемников Юстиниана и поэтому предпочли владычество персидских огнепоклонников, в стране которых несториане, например, пользовались относительной веротерпимостью.

    Персидское нашествие не ограничилось Сирией и Палестиной. Часть персидского войска, пройдя через всю Малую Азию и завоевав Халкидон, на берегу Мраморного моря у Босфора, расположилась лагерем у Хрисополя (совр. Скутари), напротив Константинополя. Другая же персидская армия завоевала Египет. Александрия пала, вероятно, в 618 или 619 году. Как в Сирии и Палестине, монофизитское население Египта не оказало должной поддержки византийскому правительству и с легким сердцем перешло под власть персов. Потеря Египта была тяжелым ударом для Византийской империи, так как Египет был житницей Константинополя. Прекращение снабжения египетским зерном имело тяжелые последствия для экономического положения столицы.

    Одновременно с жестокими потерями на юге и востоке в войне с персами Византия подверглась серьезной опасности на севере, а именно на Балканском полуострове, где аваро-славянские полчища во главе с аварским каганом, грабя и разрушая, дошли до самого Константинополя и ворвались в город. На этот раз дело ограничилось набегом, позволившим аварскому кагану возвратиться на север с многочисленными пленными и богатой добычей. Эти захватчики упоминаются в писаниях современника Ираклия, Исидора, епископа Севильского, который заметил в своей хронике: "Шел шестнадцатый (пятый) год правления Ираклия, в начале которого славяне захватили у римлян Грецию и персы захватили Сирию, Египет и множество провинций". Примерно в это же время (624) Византия потеряла свои последние владения в Испании, где вестготское завоевание было завершено королем Свинтилой. Балеарские острова остались в руках Ираклия.

    После некоторых колебаний император решил начать войну с Персией. Ввиду истощения казны император воспользовался церковными сокровищами столицы и провинций и повелел отчеканить большое количество золотой и серебряной монеты. Опасность со стороны аварского кагана на севере была, как надеялся Ираклий, устранена уплатой ему большой суммы денег и вручением знатных заложников. После этого, весной 622 года, император переправился в Малую Азию, где в течение нескольких месяцев производил набор войска и обучал его военному делу. Персидский поход, имевший, между прочим, целью возвратить Животворящее Древо и Иерусалим, получал вид крестового похода.

    Современные историки полагают, что Ираклий на протяжении с 622 по 628 год совершил три персидских похода, увенчавшихся поразительным успехом византийского оружия. Современный событиям поэт Георгий Писида составил Эпиникий (Песнь победы) по этому случаю, названный "Ираклиада", а в другой поэме "Гексамерон" ("Шестоднев"), о сотворении мира, он намекал на шестилетнюю войну, в которой Ираклии победил персов. Они напомнили Ф. И. Успенскому блистательные походы Александра Македонского. Ираклий привлек на свою сторону кавказские народы и вступил в союз с хазарами. Вообще северные прикавказские области Персии служили одной из главных арен военных действий.

    Во время отсутствия императора, пребывавшего со своими войсками в далеких походах, столица подверглась серьезной опасности. Аварский каган, нарушив заключенные с императором условия, двинулся в 626 году с громадными толпами аваров и славян к Константинополю, вступив одновременно в соглашение с персами, отряд которых дошел до Халкидона. Аваро-славянские полчища осадили Константинополь, который переживал опасные моменты. Однако константинопольскому гарнизону удалось отбить атаку и обратить нападавших в бегство. Узнав о неудаче аварского кагана, персы удалились из-под Халкидона в Сирию. Поражение аваров под Константинополем в 626 году явилось одной из главных причин ослабления дикого аварского государства.

    Между тем Ираклий в конце 627 года нанес решительное поражение персам близ развалин древней Ниневии (около современного города Мосула на р. Тигр) и вступил в центральные персидские области. Богатая добыча досталась в руки императора. Он послал в Константинополь обширный, триумфальный манифест, описывающий его успехи в войне против персов и объявляя о конце войны и его блистательной победе. "В 629 году слава Ираклия была полной, солнце его гения рассеяло тьму, которая нависла над империей, и теперь перед глазами всех славная эра мира и величия, казалось, начиналась. Вечный и ужасный враг - персы - были навсегда повержены, на Дунае могущество аваров быстро уменьшалось. Кто, таким образом мог противостоять византийским армиям? Кто мог угрожать империи?

    В это самое время персидский царь Хосров был свергнут и убит, а его победитель, вступивший на престол Кавад Широе, начал с Ираклием мирные переговоры. На основании условий мира персы возвратили Византии завоеванные области, Сирию, Палестину и Египет, и увезенное ими Животворящее Древо. Ираклий с великим торжеством вернулся в столицу; а несколько времени спустя направился в Иерусалим, где к глубокому утешению христианского мира Животворящий Крест, возвращенный из Персии, был водворен на прежнее место к великой радости всех христиан. Современный событиям армянский историк Себеос дал описание события: "В день вступления в Иерусалим немало происходило там ликования. Раздавался голос плача и печали, лились слезы умиленного сердца у царя и знати, всех войск и жителей города. И никто не мог петь Господних песен от плачевного умиления всей толпы. Царь водрузил Крест на своем месте и всю церковную утварь расположил по своим местам и раздал всем церквам и жителям города подарки и деньги на ладонь."

    Интересно отметить, что победа Ираклия над персами упомянута в Коране: "Побеждены Румы в ближайшей земле, но они после победы над ними победят через несколько лет".
    Last edited by ; 02-02-2009, 14:46.

    #2
    Тюрко-Алтайската Теория за Прабългарите е единствената, първата и последната, единствено и само меродавно-легитимната научна теория за произхода и етническата принадлежност; миграцията, придвижването от едно място на друго и разпространението; езика, антропологията, материалната и духовната култура на прабългарите.
    Не разбирам какъв е този плах опит за ревизионизъм на една остаряла и вече отхвърлена теория?
    sigpic

    Comment


      #3
      Тюрко-алтайската теория изобщо не е в състояние да обясни:
      1.Ранното появяване на българите в Кавказ (2в.пр.н.е.)
      2.Европеидният брахикранен памиро-фергански расов тип на прабългарите, сходен с този на кушаните, сарматите, индоевропейските култури от Синцзян и Алтай (тохари и саки).
      3. Обичаят изкуствена черепна деформация, характерен за тохари, сарамати, кушани, алани, ефталити и авари, но непознат за хуните и ост.алтайски народи.
      4.Пограбълната практика на прабългарите е изцяло сарматска и има своите паралели с кушанските подбойни погребения и усунските и сарматски грунтови погребения в тясна и правоъгълна или овална яма.
      5. Титулната и именната система на прабългарите - иранска по произход.
      6. Наличието на специфично "донско-кубанско" или алано-прабългарски писмо, коренно различно от тюркското и много по-древно от него.
      7.Тясното съжителство между алани и парбългари, както в Кавказ така и в северното Причерноморие, съжителсто възможно единствено когато се отнася за два близкородствени езиково и по произход народа. В противен случай би се стигнало до асимилация на единия от другия, напр. както куманите асимилират аланите-аси в Балкария.
      8.Изначално тохарски (юечжийски) произход на най-древната българска общност - булодзите!

      Тюркско-алтайската теория, ако изобщо може да бъде наречена теория е едно стъкмителство и недоразумение, породено от слабото познаване на Средна и Централна Азия от българските учени в предходните няколко десетки години, от една страна и от друга е наложена по идеологически подбуди от "братската" съветска наука, която искаша де изкара казанските татари като преки потомци на волжките българи, съобразно вижданията на др.Сталин.

      Днес тюркската теория е особенно любима на разни псевдоучени от тюркски произход, подвизаващи се из бившото съветско тюркоезично пространство!

      Крайно време е тя да попадне в бунището на историята, където и е мястото!

      Comment


        #4
        Обичаят изкуствена черепна деформация, характерен за тохари, сарамати, кушани, алани, ефталити и авари, но непознат за хуните и ост.алтайски народи
        при хуните също имаме черепна деформация.
        sigpic

        Comment


          #5
          Както показа и форумната дискусия, иранската хипотеза не е безспорно приета и тюркско-алтайската не е безспорно приета. С оглед на това бездоказателствените възхвалявания на едната и бездоказателствените хуления на другата ще бъдата изтрити. Което ще направя веднага след като остане време.

          Доколкото темата изкуствено обединява "тюркско алтайска теза" и "златни съкровища", предлагам за първото да не се хабите да пишете тук. Има си съответни теми.
          Last edited by Thorn; 02-02-2009, 16:13.


          thorn

          Средновековните църкви в България

          Comment


            #6
            magotin
            ...и кана ¹2. Последната се явява един изключително зрял продукт, плод на вековна еволюция на изключително развита култура, както по отношение на формата и изработката на съда, така и по отношение на изобразяваните сцени.
            Ще ви бъда изключително благодарен, ако коментирате сюжета с общотюркската богиня Умай от кана ¹ 2 от НСМ не от художественостилистическа, а от етногенетическа гледна точка, а така също и моя превод на съставения на автентичен тюркско-прабългарски език надпис на блюдото на хан Денгиз.

            И понеже в този надпис се споменава и общотюркският бог Тенгри, продължение и паралел на който е прабългарският бог Тангра, то повече от резонно е да се очаква, че вашият коментар ще бъде и от епиграфико-компаративистична, и от етногенетична гледна точка.
            Last edited by ; 02-02-2009, 16:50.

            Comment


              #7
              проф. Добрев написа Виж мнение
              Ще ви бъда изключително благодарен, ако коментирате сюжета с общотюркската богиня Умай от кана ¹ 2 от НСМ не от художественостилистическа, а от етногенетическа гледна точка, а така също и моя превод на съставения на автентичен тюркско-прабългарски език надпис на блюдото на хан Денгиз.

              И понеже в този надпис се споменава и общотюркският бог Тенгри, продължение и паралел на който е прабългарският бог Тангра, то повече от резонно е да се очаква, че вашият коментар ще бъде и от компаративистична, и от етногенетична гледна точка.
              Скъпи професоре, "тюркската богиня" Умай е много добре проучена, известна е от множество графити, накити и други паметници. Сега идва лошата за Вас "новина" - нейните изображения нямат нищо, ама нищо общо с изображенията от НСМ. Утвърдената й иконография в 6-7 век е на дебела лелка с тройна корона на главата... или с нимб...на кон... Това впрочем би трябвало да Ви е известно, поне на руските тюрколози им е отдавна ясно...Затова и никой от тях не си е направил труда да съчинява хипотеза, че на съдовете имаме Умай. Колкото до хипотезата Зевс и Ганимед - подобни вицове без никакви доказателства просто не си струва да се обсъждат.
              Ще Ви бъда много благодарен, ако представите и едно единствено изображение на Умай, което бегло да се доближава до това от НСМ.
              Междувременно, за да корегирам очевидната Ви неосведоменост по този въпрос, Ви съветвам да прочетете откриваемата дори у нас книга на Луконин

              Колкото до орнаментацията и формата на каните, в същата книга ще откриете безспорните им паралели, както ще ги откриете и ако разгледате няколко достъпни страници на ирански музеи.

              Колкото до "автентичния тюркско-прабългарски" език - моля не ме разсмивайте повече, защото вече много пъти Ви обясних, че надписите са вторични и не отразяват етнокултурната принадлежност, породила съкровището. Освен това вече съм писал, че щом тюрколозите помежду си не могат да дадат единно четене на тези надписи, работата е доста повече от съмнителна. Безспорното разчитане на клинописа е дошло, когато независимо едни от други учените са дали еднакви резултати. Тюрколозите преписват едни от други и пак не могат да дадат еднакъв резултат. Да не говорим, че въпросните надписи се разчитат безпроблемно и през източноиранските езици, т.е. става дума за Волго-донското аланско руническо писмо...

              Истинската Умай:



              Вие виждам сте апологет и на отдавна и категорично отхвърлената в науката теза за "тенгрианството" на прабългарите. Това ме кара да мисля, че не сте чел капиталния труд по въпроса - Три етюда за Тенгризма на Жан Пол Ру. Дори и без да сте го чел мога отсега да Ви кажа, че а/в света няма идентифициран нито един храм на Тенгри, за 15 да не говорим б/тенгрианството е класически политеизъм, в който наред с Тенгри се развиват фигурите на още няколко главни божества и в/Кызласов доказа, по категоричен начин - чрез разчитането на серия рунически паметници - че още в 4-5 век класическото тенгрианство е изместено у тюрките от големите религии на епохата.
              Last edited by _magotin_; 02-02-2009, 17:09.

              Comment


                #8
                _magotin_ написа Виж мнение
                Скъпи професоре, "тюркската богиня" Умай е много добре проучена, известна е от множество графити, накити и други паметници. Сега идва лошата за Вас "новина" - нейните изображения нямат нищо, ама нищо общо с изображенията от НСМ.
                Според Н. Овчаров това е Умай:
                Овчаров Н., Съществувала ли е богинята Умай в прабългарския пантеон.
                – Проблеми на прабългарската история и култура. София, 1989.
                Но ако според вас това не е Умай, коя е тогава?

                Comment


                  #9
                  проф. Добрев написа Виж мнение
                  Според Н. Овчаров това е Умай:
                  Овчаров Н., Съществувала ли е богинята Умай в прабългарския пантеон. – Проблеми на прабългарската история и култура. София, 1989.
                  Но ако според вас това не е Умай, коя е тогава?
                  Н.Овчаров не Ви го препоръчвам като авторитет по каквото и да е, особено свързано с източна проблематика...
                  Какво ли е - ами Анахита, Вие сам го казвате. И е доказано по категоричен начин, от Луконин, чрез посочването на конкретните текстове от иранската митология, на които съответства изображението на Орела с Анахита. В по-широк контекст изображението безпроблемно може да се интерпретира и като Митра с Анахита, съчетанието на слънчевото и лунното божество.
                  Ж.Аладжов правилно определи 4-те медальона като соларен цикъл, но не стигна по-далеч или от незнание, или от нежелание. Луконин доказа, че става дума за двете равноденствия и двете слънцестоения. Въпросната сцена отразява есенното равноденствие, асоциирано с един много голям ирански празник.

                  Comment


                    #10
                    _magotin_241143 написа
                    Н.Овчаров не Ви го препоръчвам като авторитет по каквото и да е, особено свързано с източна проблематика...
                    Значи остават вашите лични публикации!?
                    Защо досега не съм попаднал на тях?
                    В такъв случай цитирайте ги тук!

                    Към момента на завършване на книгата ми през май 2005-та това беше единственото индивидуално-специално проучване на предмета и аз съм длъжен да се съобразя с него!

                    А може би вие сега ще ми посочите подобна публикация преди същата дата, която е трябвало да имам предвид в книгата си?!

                    Ако има такъв, този автор ревизира ли Овчаров?
                    Тогава какво трябва да направя аз, щом като не съм нито изкуствовед, нито пък историк?

                    Да си зарежа книгата и да тръгна проучвам този медальон или тях да разтървавам?

                    Цялата тази монография от 510 стр. само от това ли се състои?

                    Дали е Анахита или Умай какво значение има за цялостната идентификация и атрибуция на Съкровището?

                    Тя на основата само на един отделен, изолирано-частен признак ли се прави?


                    Какво ли е - ами Анахита, Вие сам го казвате.
                    И е доказано по категоричен начин, от Луконин, чрез посочването на конкретните текстове от иранската митология, на които съответства изображението на Орела с Анахита.
                    Анахита не е ли навсякъде облечена, а тази е гола!?
                    Това какво трябва да означава?
                    Но Луконин знае ли нашия случай?


                    Ж.Аладжов правилно определи 4-те медальона като соларен цикъл, но не стигна по-далеч или от незнание, или от нежелание.
                    Луконин доказа, че става дума за двете равноденствия и двете слънцестоения. Въпросната сцена отразява есенното равноденствие, асоциирано с един много голям ирански празник.
                    То като се гмурнеш в езотериката, можеш да докажеш какво ли не.
                    На това му се вика хиперсемиотика, но аз, слава Богу, засега и все още съм с Всичкия си!


                    Освен това вече съм писал,...
                    Писал сте в какъв смисъл - в научния печат или по форумите?

                    ...щом тюрколозите помежду си не могат да дадат единно четене на тези надписи, работата е доста повече от съмнителна.
                    А аз какъв съм?
                    Не съм ли лингвист тюрколог?
                    Гледахте ли списъка на публикациите ми?
                    Какво сте чели от чисто лингвистичните ми работи?
                    А на останалите български лингвисти тюрколози?

                    Но кои тюрколози имате предвид тук?
                    Кажете имена, цитирайте публикации!
                    Те превеждали ли са гръкографичния прабългарски надпис от НСМ и надписа на блюдото на хан Денгиз?
                    Кога и къде са публикувани техните преводи?

                    Но какво всъщност означава това "вторични надписи"?
                    Аз като лингвист с моя стаж и квалификация не го разбирам!?
                    Кой от вас ги е разчел, превел и публикувал, за да може да каже дали са първични, вторични или стотични?
                    Може би вие лично, тогава цитирайте публикациите си!

                    Отдавна забелязах, че много лесно лепите етикети и раздавате квалификации!?
                    Смятате ли го това за редно?



                    ,
                    Last edited by ; 02-02-2009, 18:41.

                    Comment


                      #11
                      "при хуните също имаме черепна деформация" - Точно при хуните няма такъв обичай. Има единични такива погребения от Причерноморските степи, определени като "хунски" от съветските археолози, но като се има предвид че с европейските хуни са били увлечени и алани и сармати, това е съвсем обяснимо. Иначе при азиатските хуни подобен обичай липсва! За разлика от съседите им тохари, сармати и пр.индоевропейци! Трофимова уточнява че ИЧД е пренесена в Сибир от представителите на Окуневската к-ра. С тюркизацията на Ср.Азия затихва и ИЧД.
                      При българите в рудиментарен вид е съществувала почти до нашето време. поколението на нашите дядовци и баби са превързвали главичките на младенците, за да не било изпъкнало челото им и да им са приплеснати ушите. Ал Бируни съобщава че хоремзийците практикували ИЧД за да сеотличават от завоевателите тюрки.

                      Comment


                        #12
                        По въпроса за НСМ професор Добрев, като пишете монографии по 500 страници, недейте смесва етнолингвистичната с етнокултурната идентификация. И е добре, като имате претенции да сте тюрколог, да познавате писанията на тюрколозите по света и по-конкретно изданията, свързани с разглежданите от Вас проблеми. Защото имам усещането, че последните значими международни сборници за съкровището или сте ги чел избирателно, или въобще не са ви известни. В тях "източните измерения" на част от предметите са много добре анализирани.
                        Отделно, както цитирах по-горе с линк, са написани няколко великолепни руски монографии върху метала на изтока, където дори неспециалист лесно може да открие аналозите както на самите съдове, така и на изображенията по тях. Тези трудове са от 70-те и 80-те години, така че са достъпни и в нашите библиотеки. Познаването им е задължително, когато човек иска да пише монография за съкровище като НСМ. Нали разбирате, че игнорирането на такива капитални научни разработки обрича всеки учен най-малкото на едно компромисно историографско равнище?
                        Надписите, както е установено и доказано отвъд всяко съмнение, не са поставени от майсторите, изработили предметите, а са поставени по-късно, вероятно в хода на движението на отделните предмети и появата им в аварска среда. Същото се отнася и за дръжките за окачване, които са припоени след изработването на съдовете, вероятно в същата среда, в която са поставени надписите. Тези проблеми са толкова дъвкани и коментирани, че дори повтарянето им ме кара да се съмнявам в степента, която сте се запознал с материята.
                        Опитът Ви да сведете съкровището до няколко вторични надписа, игнорирайки фрапантно значението на сцените, начина на изработка и стилистично-технологичните особености, е методологически неиздържан.

                        Comment


                          #13
                          _magotin_ написа Виж мнение
                          По въпроса за НСМ професор Добрев, като пишете монографии по 500 страници, недейте смесва етнолингвистичната с етнокултурната идентификация. И е добре, като имате претенции да сте тюрколог, да познавате писанията на тюрколозите по света и по-конкретно изданията, свързани с разглежданите от Вас проблеми.
                          И в този ваш постинг не намирам нито един конкретен отговор на моите повече от конкретни въпроси,
                          а само с нищо непредизвикани и необосновани обидно-груби обвинения
                          и нямащи никакво отношение към Съкровището пожелания по принцип.

                          Целият той е не особено лицеприятна грозно-пъстра смесица
                          от абсолютна некомпетентност по Съкровището и много лошо домашно възпитание.

                          Доказателството за тези мои наблюдения и заключения са следващите редове.


                          Колкото до хипотезата Зевс и Ганимед - подобни вицове без никакви доказателства просто не си струва да се обсъждат.
                          Вие сте по вицовете, не аз!

                          И това не е от мене, а от изкуствоведа проф. Никола Мавродинов,
                          когото чуждестранните изследователи цитират и на когото се позовават винаги,
                          когато стане дума за художествената стилистика на Съкровището.

                          Никак няма да се учудя, ако паднете до там и него да не ми го препоръчвате!?

                          Поради чисто морални съображения и задръжки, с каквито вие едва ли можете да се похвалите,
                          аз не мога да имам никакви амбиции и още по-малко пък претенции
                          в тази все пак доста далечна от лингвистиката научна област.

                          Набор и състав, форми, сюжети и мотиви,
                          място и значение на Съкровището

                          Самото Златно съкровище “Надь Сент-Миклош” се състои от 23 съда с различна форма и големина, изработени от много висока проба злато, предимно 21 и 22 карата - 7 големи кани, 1 блюдо или поднос, 4 тасообразни плитки чаши или купички с тока за окачване, 4 чаши, двете от които се наричат и канчета (Н. Мавродинов), 3 зооморфни купи, но по-скоро пак чаши или бокали, 2 патери, т.е. разлато-плитки черпаци, 1 ритон или златен рог за пиене, 1 дълбока купа, всички с общо тегло 9.926 кг, т.е. почти 10 кг (Kunsthistorische Museum).

                          Златото на кани ¹ 1-6 е топло по тон с лек оранжев блясък, пише проф. Н. Мавродинов, очевидно много добър познавач и затова тук нямаме нужда от друго мнение и описание; вазите са много красиви, хубави са преди всичко техните форми – яйцевидни с обърната надолу издута част, имат крак и издължена шия, формата не се среща в Персия, било в сасанидския (243-642), или в абасидския период (750-1055); тази яйцевидна форма произхожда от римската, разпространена е в Сибир, дори и в Китай; среща се в находки от Южна Русия, които аз отдавам на прабългарите; среща се в българските некрополи – в некропола в Нови пазар на 4 км от Плиска, който се датува от V²²² в.; подобни глинени кани се откриха и в магазините до южната порта на Вътрешния град в Преслав;...

                          ...формата на кана ¹ 7 изглежда византийска; във формите и в разпределението и характера на орнамента се наблюдава взаимопроникване, еклектизъм, който е характерен за епохата; има дори ирански елементи, които се наслагват върху елементи от друг произход или се съчетават с такива елементи – кана ¹ 2;...

                          ...тасче ¹ 9 и 10 имат византийски форми и дори кръстове, заобиколени от византийски литургически надписи; подобна форма има и тасче ¹ 21, в дъното на което се намира кръгъл медальон с кръст, заобиколен с прабългарски надпис, но и те имат външни бордюри, които по произход са източни; в аварските и българските находки се среща формата на двете канчета ¹ 11 и 12;...

                          ...от персийски произход са трите купи с животинска форма ¹ 13, 14 и 18, орнаментът по първите две от които е византийски по произход, а нарезите по носа на животинската глава на третата купа и палметата, която образува ноздрите, е налице и по главата на едно скулптирано лъвче от Преслав; по-скоро източна, отколкото византийска е и формата на тасче ¹ 20, но и то има вътрешен бордюр, който е чужд на Изтока и който има античен средиземноморски произход; формата на купи ¹ 22 и 23 се среща по това време навсякъде – и в Европа, и в Азия;...

                          ...златарите са били не само големи майстори, но и истински артисти – отделните части на каните са ясно разграничени една от друга; яснотата и чистотата на формите са основният закон, по който са композирани техните елементи; яйцевидните тела на търбусите са обърнати с широката си част на долу, явно майсторите са искали да създадат впечатление за пълна устойчивост, а тези, които си служат с тях, да имат чувството на спокойствие и увереност; орнаментът във вид на бордюри от палмети, пръстени от розети, непреплетени и преплетени кръгове, спирали, има композиционно предназначение и служи не само да украсява, но и да разчленява (Н. Мавродинов).

                          По стените и дъната на съдовете са изгравирани най-разнообразни оригинални и много красиви фигури или изображения на хора и животни, обединени в конкретни сцени или сюжети и около които са преплетени растителни и геометрични орнаменти или мотиви, които като цяло са класически гръцки, византийски, скитски или сасанидскоперсийски с по-дълбоки корени и основа в ахеменидското изкуство от V² в. пр.н.е. и асирийското изкуство от V²²² в. пр.н.е., като например мъж в броня, със завити в края крилца, а може би уши, които излизат от врата му, и с корона, очевидно цар, язди антропоид и обърнат рязко назад, се прицелва с лък срещу връхлитащ леопард или пантера, докато самият антропоид е фантастико-митично същество с тяло на крилат лъв или грифон и с глава на възрастен мъж с вглъбено-замислено продълговато лице с мустаци и заострена отдолу брада, също с корона.

                          В четири отделни изображения на една и съща кана, мъж с клонка в издигнатите нагоре ръце язди последователно антропоид с тяло на крилат лъв, по протежението на горната част на което ясно личи украсеният с пискюли лек палдъм, подопашник, с вдигната в началото, раздвоена в края опашка и падаща надолу с чупка по средата и витка непосредствено преди раздвоението и с човешка глава с палмета вместо корона и лице с брада и мустаци, общо взето като на предишния антропоид; крачещ кентавър с вдигнати нагоре ръце, в лявата от които държи нещо бяло във форма и с големина на яйце; брадат мъж, който издига високо над главата си с двете си ръце цветна гирлянда, язди антропоид, главата на който с палметата я има и на пандантив, намерен в Преслав, а така също и на един ремъчен край от Фьонлак, Унгария, още и в Централна Азия и е изобразявана и в аварското изкуство, и който антропоид е подобен на предния, но с малко по-иначе разположени и по-разтворени криле, също с лек палдъм и с превързана към средата, раздвоена в края опашка, както и с “известни различия” в главата и тялото (Л. Дончева-Петкова), за които ние обаче бихме казали, че определено не е изработено от същата ръка, помощникът чисто и просто не е успял да ги направи като майстора си, особено главата, където упорито-безуспешно е търсил пълното подобие, но е постигнал само приликата; пак крачещ, но по-скоро вдигнал предните си крака и застанал само на задните си крака кентавър.

                          На друго място грифон с орлова глава, орлова човка, изваден остър език и красиво извита, с палметовиден край опашка, е повалил сърна и е забил острите си орлови нокти в нейното тяло; изправен гол млад мъж, понесен в скута на летящ орел, с клонка в дясната ръка и чаша в лявата, която поднася към клюна на орела – Зевс, приел образа на орел, отвлича Ганимед, за да му служи като виночерпец, въпреки че Раковски е на по-друго мнение и го мрази от дъното на душата си, но не само затова;...

                          ...вдигнал десния си крак, крачещ грифон с орлова глава с остър, силно закривен надолу клюн и кръгло око; два барса придържат с по един вдигнат крак от двете страни цветен мотив от три елемента, дали не е родови герб или е монограм на майстора(?), а зад всеки един от тях по един по-малък грифон, които крачат с вдигната предна лапа, след края на която се издига полупалмета;...

                          ...чаши, някои ги наричат и купи за пиене, с обърната към вътрешността им глава на бик или зубър (?) и с поставка във вид на крака на лъв; жена, най-вероятно общоиранската богиня, покровителката на Сасанидите Анахита (М. Гаджиев), която язди леопард; гола женска фигура със слаби увиснали гърди и провиснал корем в ноктите на орел – тюркската по принцип и прабългарската в частност богиня Умай като хипостаза на иранската богиня Анахита (Н. Овчаров);...

                          ...хипокампи, морски коне с предна част на тялото като на крилат кон, но с орлови или човешки крака, и със задна част на тялото като на риба (Н. Мавродинов), но по-скоро като че ли на какавида, завършващи с пищни опашки с много разклонения, има и такива, които са с глава на орел или на козел и др.

                          Растителният орнамент на кана ¹ 2 във вид на фриз от копиевидни листа може да се вземе за чисто сасанидски; византийският орнамент преобладава и са явни връзките му с античния елинистически и римски орнамент, той е разпределен великолепно и това са медальони, обикновени или завързани спирали, бордюри, фризове от цветя, листа, розети или издатини, които са създадени от “много културни майстори и големи декоратори”; фризовете се повтарят в Кръглата църква в Преслав и в преславската керамика;...

                          ...специфичната палмета я няма в съвременната византийска орнаментика, но тя определено издава арабомохамеданско влияние, който се оформя едва в средата и във втората половина на ²Х в.; животинският орнамент е от лъвове, пантери, орли, сърни, фантастични животни като грифони и хипокампи; характерното тук е, че всички те са с изпъкнали гърди и това го няма нито по сасанидските, нито по византийските, нито пък по мохамеданските изображения, именно поради което това трябва да се приеме за особеност на нашия животински стил (Н. Мавродинов).

                          С това аз смятам въпроса за изчерпан и приключен!

                          Ще ви помоля да не ме безпокоите повече,
                          защото тук имам много по-важна работа, отколкото да се занимавам с такива като вас.
                          Last edited by ; 03-02-2009, 11:17.

                          Comment


                            #14
                            Останете си на ниво "Мавродинов" тогава, професор Добрев. И не се изненадвайте, че никой не Ви обръща внимание. На хора, които не четат научните публикации, не познават материала и не могат да водят диалог, няма как да им се обръща внимание.
                            Прабългарските Златни Съкровища са уникално-прочути, непостижими и недостижими в цял Свят.

                            Най-престижно-ценното сред тях е Златното Съкровище на Българските Ханове и Царе от Атила до Симеон, известно повече като Златното Съкровище от Наги Сент-Миклош.
                            Изглежда Вие наистина вярвате, че тези лозунги трябва да се възприемат като наука.
                            Last edited by _magotin_; 03-02-2009, 22:15.

                            Comment


                              #15
                              Ето някои сходни примера:
                              Аварско съкр от ada.gif (18.7 КБ)
                              Купа от Kunbabony_Krug1.gif (210.1 КБ)
                              Купа от Дагестан.-1gif.gif (321.3 КБ)
                              Купа от Дагестан.gif (224.2 КБ)
                              Рог от Kunbabony_Trinkhorn.gif (231.6 КБ)
                              Както виждате сасанидския стил се използва доста широко в Ср.Азия и Кавказ. Това че българското съкровище от Наги Сцент Миклош е изработано в сасанидски стил, не означава непременно че не е българско, а е аварско.
                              Така и никой от вас не ми отговори - защо във въпросното съкровище имаме надпис с гръцки букви на усл.казано прабългарски език. Подобни надписи са факт за Дунавска България, но абсолютно отсъстват при аварите, абсолютно!!! Те нямат писменост, не използват и руни!
                              Също на един от подносите ясно е направен рунически надпис, но не е в последствие изрязан, а гравиран при самата изработка. Ясно се чете "Ут аланга куане", в осетински Ут купи тези съдове (кани)! За справка при Турчанинов! Сравнете името Ут (в осет. Ут - дух, душа) и името Айтони, Отум, не ви ли прави впечатление че унгарската транскрипция предава някакво българско име Уто, Айто! Анадънму! Професорът е прав че съкровището е българско, но дълбоко греши относно естеството на надписите - ТЕ НЕ СА ТЮРКСКИ!
                              А изображенията върху съдовете са блестящ сибирски "зверин стил" - блестящ и савършенно чужд на сасанидските традиции!
                              Сравнете рога от Кунбабони с тези от съкровището от Малая Перещепина - идентични са! И това съкровище ли е аварско?
                              Ние българите като почнем да самоотричаме своето стигаме до странен нихилизъм! Рашо Рашев бил написал... и какво от това и Рашо Рашев има слаби моменти, да не говорим че доста му трябваше да прогледне че прабългарите не са тюрки, въпреки че продължаваше да пише за някакъв мним тюрксик елит, не знам защо си с алански и сарматски имена! Да не му ровим кокалите на човека, ама не е бог!

                              Comment

                              Working...
                              X