Спасимире, сър Грей ме поизпревари с отговора, та в общи линии малко или повече ще повторя някои неща от него. Между другото, погледнете темата за логистика и численост на средновековните армии, там тези неща се обсъждат.
Какво означава "бърза за някъде"? И "използва каквото може"? Когато един владетел се опитва да спаси държавата си, то водещо за него не е "да бърза", а "да успее да спаси", последното означава "да има достатъчно сила там, където ще се проведе решаващия сблъсък". В този случай ключово не е бързането (той може и сам да препусне и ще се придвижи най-бързо), а това да има достатъчно сили, предвид несъмнената неяснота на обстановката - да вземе със себе си максимум от силите, които има. Ние нямаме никаква идея колко голяма и с какъв състав би била армията му, но се съмнявам изцяло да е съставена от конница.
Той хубаво "посочва", но има ли някакви сериозни аргументи за това? Балканите по обстановка по нищо не приличат на степите и е съмнително все още основният поминък на прабългарите да е скотовъдството, което поставя допълнителни съмнения върху наличието на "огромни конни маси", да не оставяме на страна и това, че не малка част от населението несъмнено е от не-прабългари, които най-вероятно биха могли да предоставят именно пехота, а не конница. Трябва ли да предположим, че техните възможности не са използвани? Особено при интензивните конфликти, които често са включвали несъмнено обсада или щурм на крепости и полеви сражения далеч не винаги в идеални за конницата условия. Има, според мен, достатъчно аргументи за да се съмняваме, че царската армия е била съставена само от конни воини. Много по-вероятно е основната маса вече да е била пеша, като несъмнено конницата си е оставала основната ударна сила. Но не и единствената част от армията.
Вече посочих "за какъв дявол" . По-точно "за да не иде при дяволите" .
Ъъъ? Логично? А не мислиш ли, че покрай това ще има някои проблеми? Първо, тази пехота откъде-накъде ще умее да язди? Второ, откъде ще се вземат тези коне? И най-вече как тази пехота ще може да поддържа същото темпо като конницата? Това не решава проблема само поставя нов.
В компютърна игра - сигурно. В реалността? Съмнявам се. Защо се съмнявам, можеш да погледнеш в посочената от мен тема и да се запознаеш с това как точно може да се организира един марш, защо числеността на войските е решаващ фактор, който причинява забавяне и с други подобни въпроси. И да напомня - конете не са роботи или пък автомобили.
Проблемът е, че тези "40 километра на ден" означават тройно повече за примерно 60 000 конна армия. Ако има стройна система от пътища и организирана администрация, която да се грижи за магазини с провизии по целия маршрут, както и съответната служба, която да регулира марша то вероятно това е възможно. Но не и в продължение на 20 дни подред - от конете няма да е останало нищо, а армията ще е неспособна на каквото и да е.
Не виждам как би могло да бъде възможно подобно нещо. Че може би могло да има някаква система за смяна на конете на вестоносци - това все пак е възможно, макар и малко вероятно. Но същият трик да се направи с 50 - 60 000 армия? Абсурд. Или следва да предположим, че на всеки 100 километра по пътищата, за чието съществуване само предполагаме и можем евентуално да се надяваме, че са в някакво прилично състояние, има организирани стоянки за 50 - 60 000 резервни коня, в случай, че царската армия минава от там и има нужда от пълна подмяна на конете?
В какво ще се изразява това "съдействие"?
А имаме ли някакви основания да предполагаме, че е имало някакъв речен флот?
Когато човек бърза за някъде, той използва това, с което може да се придвижи най-бързо.
Darkas, съвсем на място посочва, че основната бойна сила по онова време в българската войска (както и в сарматската преди това) е била конницата.
За какъв дявол тогава, ако въпросът е на живот и смърт, основната бойна сила, трябва да изчаква и да се движи с по-бавните пешаци?!
Много по-логично е, ако е имало пехота да бъдат взети мерки и тя да бъде снабдена с коне, за да се придвижва по-бързо.
Аз твърдя, че една конна войска, за 20 дни съвсем спокойно може да измине разстояние от 800 километра. Без проблем!
Какъв е проблемът – падат се по около 40 километра на ден.
при условие, че има възможност за смяна на конете (а такава възможност поради ред причини със сигурност е имало)
при условие, че е получавала съдействие от местното население при преминаването на трудно проходими места.
Тук дори не разглеждам възможността да бъде използвана река Дунав (по течението на реката) за транспортиране на български войски (конница и пехота)!!! А тази възможност почти сигурно е била използвана.
Comment