В никой от досегашните преводи не съм срещнал датата 20 юни.Навсякъде съм срещал 20 юли.Очевидно трябва да се погледне първоизточника.
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Превзел ли е Никифор Плиска през 811 г.?
Collapse
X
-
от vostlit.info e
Според анонимния ватикански разказ на Scriptor incertus Никифоровата кратуна е отрязана призори на 26 юли, събота, НА ПЕТНАДЕСЕТИЯ ДЕН ОТ НАХЛУВАНЕТО
Чета подбрани извор за българската история на Тан нак ра, като е препечатано от ГИБИ т.IV стр. 11-15 ; 20-24. В моята книга е на стр. 25-26.
По неизвестна ми причина съответния пасаж от Теофан го няма в изданието ми - скача от Срдика направо на Месемврия
Comment
-
Из Анонимен ватикански разказ
В деветата година от царуването ща император Никифор този същият Никифор навлязъл в България, като желаел, както си мислел, да я унищожи. Той взел със себе си своя син Ставракий, зетя си Михаил, назован и Рангаве, всички патриции, началници, сановници, всички отряди и синовете на началниците от петнадесет години нагоре, от които съставил дружина на сина си и ги назовал иканати. Като навлязъл в клисурите [на България], българите научили за множеството войска, която водел, и, разбира се, като не могли да му се противопоставят, напуснали всичко, което имали, и избягали по планините. А [Никифор] навлязъл и се настанил в резиденцията на първенеца на България по име Крум. Той намерил някаква войска от отбрани въоръжени българи, около дванадесет хиляди, оставени за отбрана на мястото, завързал сражение с тях и всички ги избил. Посрещнали го също така и други петдесет хиляди, с които влязъл в сражение и ги погубил всички. И тъй прочее нещастникът се възгордял в ума и сърцето си, сякаш вече постигнал това чрез справедливостта си, и казал на онези, които били с него: “Ето, рекъл, що прави справедливостта.”
И тъй, като влязъл в резиденцията на Крум. той преровил неговите съкровища и намерил твърде богата плячка. Той започнал да разпределя на войската си по списък мед, одежди, и други различни неща. Като разтворил и неговите изби с вино, той раздавал на всички свои люде да пият до насита. Като ходел по улиците на резиденцията, той се разхождал по чардаците на къщите, радвал се и казвал: “Ето, бог ми даде всичко това и аз искам да построя тук град на мое име, за да стана именит във всички бъдни поколения.” Като прекарал няколко дни, той напуснал резиденцията на безбожния Крум и оставяйки я, опожарил всички жилища заедно с оградата от поставени едно до друго дървета. Прочее, като все още не мислел скоро да излезе [оттук], той преминал през средата на България, желаейки да стигне до Сердика, като смятал, че е завладял цяла България.
Така той прекарал 15 дни, занемарил напълно работите си, побъркал се, станал като безумен и не бил повече на себе си, а съвсем се забъркал. Обладан от опиянението на надменността, не излизал от шатрата си, не давал никому обяснение или разпоредба, а когато някои го упреквали и изпратили сина му да му говори, за да излязат оттам, той никак не ги послушал, но дори и унизил сина си, като искал да го бие. И тъй войската, като намерила удобен случай, разграбвала безпощадно, опожарявала непожънатите още ниви, прерязвала жилите на воловете и одирала ремъци от слабините им, а животните мучели със силен глас и издъхвали, изколвала овцете и свинете и вършела непозволеното. Най-сетне някои, като виждали безредността и объркаността на Никифор и това, че никой не дръзвал да му говори, постепенно започнали да бягат и чрез някаква хитрина да се измъкват. А пък българите били направили от големи дървета страшна и мъчнопроходима преграда, подобна на стена. Прочее, като намерили случай и като наблюдавали от планините, че [ромеите] обикалят и се лутат, българите наели срещу заплата авари и околните славянски племена, въоръжили по мъжки жените и на петнадесетия ден от нахлуването им, призори в събота, на двадесет и трети юли, ги нападнали, докато почти още спели. [Ромеите], като се вдигнали и бързо се въоръжили, започнали сражения. Тъй като войсковите части били разположени далеч една от друга, те не узнали веднага за станалото; българите връхлетели само върху императорския отряд и почнали да го избиват. Като се противопоставяли малко време и не могли да постигнат нищо, те били жестоко избивани. Другите, когато видели това, ударили в бягство. А на това място течала много тинеста и мъчно пребродима река. Тъй като не намерили веднага брод, за да преминат [ромеите], преследвани от неприятелите, изпопадали в реката. Понеже те навлезли в реката заедно с конете си и не можели да излязат, затънали в тинята и били газени от онези, които пристигали отзад. Като падали един връз друг, реката така се напълнила от люде и коне, щото неприятелите преминавали отгоре невредими и преследвали останалите, които, естествено, мислели, че ще се спасят. И тъй там паднали всички патриции и другите началници. Онези пък, които се надявали да избягнат гибелта в реката, стигнали до преградата, която българите били съградили и която била много яка и твърде мъчно проходима. Тъй като те не можели да я прекосяват с конете си, оставяли конете, покатервали се с ръце и крака и увисвали на другата страна. На външната страна обаче имало изкопан дълбок ров и когато те се прехвърляли от височината, крайниците им се разкъсвали. Едни от тях умирали веднага, други пък повървявали малко и като не можели да ходят, падали на земята и загивали, измъчвани от глад и жажда. На други места пък някои запалили преградата. Когато връзките изгорели и преградата паднала върху изкопа, бягащите непредпазливо се спускали и попадали заедно с конете си в изкопания ров заедно с огъня. Това нещастие било по-лошо, отколкото опасността от реката… Всички загинали там: едни – погубени от меча, други – удавени в реката, трети – паднали от преградата, а някои изгорели в огъня на изкопа. Спасили се само малцина, но и те, след като пристигнали по домовете си, почти всички измрели. В същия ден прочее бил погубен и император Никифор в първото сражение, без никой да може да съобщи по какъв начин е погинал. Ранен бил и синът му Ставракий, като бил получил смъртоносна рана в прешлените на гръбнака, от която и починал, след като царувал над ромеите само два месеца.
Според Теофан: Никифор навлиза в България на 20 юли, три дни след първите сражения (вероятно на 23) той започва да безчинства, яде, пие, а след това води преговори с българите и им отказва мир. Четвъртък и петък (т.е. на 24 и 25) българите започват да строят прегради в проходите, а Никифор почва да се лута и тревожи какво да прави. В нощта срещу събота той бива нападнат от българите. На 26 юли Никифор е обезглавен.
Доста сгъстена е Теофановата програма. Според мен при него има категорично несъответствие в датите.
П.П. Може ли някой да провери какви дни от седмицата са били обсъжданите дати?
Проверих сама, Теофан се е объркал. 23.07.811 е събота, а не 26.
Comment
-
Безспорно Ватиканския разказ звучи по достоверно но друга страна Теофан изповедник е съвременник на събитието и като жител на Константинопол би трябвало да има пълна предствата затова как е протекъл похода.Да не говорим че вероятно е познавал лично участници в него.Нещо което не може да се каже за съставителя на Ватиканския разказ.
Comment
-
resavsky написаЗа никаква втора армия няма дори намек в изворите въобще флотът загадъчно отсъства когато се говори за кампанията от 811 г.Митак хипотезата ти има слабо място - защо внезапно Никифор тръгва да отсъпва и то не удобния и сравнително познат Ришки проход а по далеч по неудобния Върбишкш проход.Единствената причина за която мога да се сетя е,че Никифор е бил принуден да отстъпи по този маршрут.Но пък такова нещо не се казва в изворите.И един въпрос - къде пише,че битката се е състояла в планински проход?
Юлиан Август написаЕ да, точно поради липсата на достатъчно данни не бих се и ангажирал за конкретна цифра. Тъй като разглежданата от нас армия нито е била римска от 1 век, нито кръстоносна, нито подобна на тези от ПСВ. Да се приемат средни стойности е опасно, защото забелязвам как дискусията се е отклонила прекалено много на база именно тях.
Освен това армията на Никифор не се е раличавала много от армиите на Велизарий и Нарзес. И друго хрониста може да пише каквото си иска и даже да си измисля, но разстоянията са същите както сега така и някога (няколко километра в повече или по-малко не са решаващ фактор), да не говорим за проходите. Те и сега си стоят там където с били и в 9-ти век и ландшафта е почти същият.
Юлиан Август написаОбсъждаме в крайна сметка е или не превзета Плиска през 811 г. Някой потребители гледам се мятат веднага на въпросните км. за да градят теза на тяхна база.
Юлиан Август написаНц, не е нормално гранична стража и гарнизон да броят такава цифра. Или цифрата е преувеличена неколкократно или трябва да се доверим на разказа и това действително да са били "отбрани войни", т.е. просто да приемем че Крум е сглупил, бил е подведен или не е преценил правилно силата на врага, та е изпратил достатъчни на брой и качество според него хора на заколение.
Втората армия подлежи на същия разбор- неколкократно преувеличение или действителна цифра, при второто- такъв брой може да бъде само опълчението, събрани хора от кол и въже, набързо въоръжени и без свястно обучение- естествено разбити без особени проблеми- ако е имало огромни загуби сред ромеите, щеше да е споменато. Т.е. Крум се е усетил, но късно и претърпявайки ново поражение, моли за мир. Е, мир няма, столицата е превзета, хазната разграбена /чудно защо Крум ще си носи държавното съкровище в обикновен военен стан /, голям брой цивилни избити /що щат те във военния стан ?/- какво остава на Никифор, освен да се прибере ? Свършил си е работата в контекста на тогавашното мислене.
Thorn написаот vostlit.info e
Според анонимния ватикански разказ на Scriptor incertus Никифоровата кратуна е отрязана призори на 26 юли, събота, НА ПЕТНАДЕСЕТИЯ ДЕН ОТ НАХЛУВАНЕТО
Чета подбрани извор за българската история на Тан нак ра, като е препечатано от ГИБИ т.IV стр. 11-15 ; 20-24. В моята книга е на стр. 25-26.
По неизвестна ми причина съответния пасаж от Теофан го няма в изданието ми - скача от Срдика направо на Месемврия
По отношение на анонимния ватикански разказ имам едно питане - ква Сердика кви пет лева. Нерде Ямбол нерде Стамбул. Как от Плиска, Преслав или нейде другаде там ще тръгне за Сердика. Освен.............. Ресавски д е прав, ноооооо тогава битката би трябвало да е станала между Гурково 116км. от Маркели и Казанлък 153 км. Всички условия ги имаме планини от две страни, проходи и крепост ще намерим, но защо Никифор Геник би тръгнал през подбалканския път вместо през Пловдив надали ще отговорим.
Comment
-
mitaca написа
И при мен е така, скъсах се да го търся тоз Теофан .
По отношение на анонимния ватикански разказ имам едно питане - ква Сердика кви пет лева. Нерде Ямбол нерде Стамбул. Как от Плиска, Преслав или нейде другаде там ще тръгне за Сердика. Освен.............. Ресавски д е прав, ноооооо тогава битката би трябвало да е станала между Гурково 116км. от Маркели и Казанлък 153 км. Всички условия ги имаме планини от две страни, проходи и крепост ще намерим, но защо Никифор Геник би тръгнал през подбалканския път вместо през Пловдив надали ще отговорим."...7. Пациентите във форумите трябва да се съобразяват с условието, че тук не е място за интелектуални изяви от типа на философски монолози, това е лечебно заведение." - Правила за форуми
Comment
-
resavsky написаБезспорно Ватиканския разказ звучи по достоверно но друга страна Теофан изповедник е съвременник на събитието и като жител на Константинопол би трябвало да има пълна предствата затова как е протекъл похода.Да не говорим че вероятно е познавал лично участници в него.Нещо което не може да се каже за съставителя на Ватиканския разказ.
На кого да вярваме? Теофан е съвременник на събитията, но пише хронологията няколко години по-късно от тези събития. Този съвременник със сигурност греши или в датите, или в дните на седмицата. Кое от двете да приемем за вярно. За Ватиканския разказ няма твърди сведения от кога е, но стига до 820 година, т.е. 10-ина години след събитията.
Искам да кажа, че приемам датировката в източниците по-скоро за вероятна, отколкото за абсолютно сигурна. Тя все пак се разминава само с дни, а е нормално когато описваш нещо, случило се преди няколко години, а дори и преди месеци, да не си съвсем точен в дните. Но съм категорично против да се правят каквито и да е съдържателни зиводи от тази вероятностна датировка. Темата започва от въпроса дали Никифор е превзел Плиска през 811 или не и основният аргумент, че не я е превзел, е именно тази вероятна хронология на събитията по датите на Теофан. Смятам, че не е основателно да се прави този извод въз основа на несигурни дати, още повече че те се разминават с датите в друг източник, макар и по-късен.
Comment
-
Теофан може и да е допуснал грешка какъв ден е бил 26 юли но като се има предвид какво е неговото CV продължавам да смятам че той е най достоверният източник за похода от 811 година.Да темата действително е за това дали Никифор е превзел именно Плиска / тоест останките от огромния град в близост до с.Абоба Шуменско/.Какви факти имаме в подкрепа на това предположение?Никакви.
1.Не знаем дали наистина градът до с.Абоба е носил името Плиска
2.Не знаем дали към 811 г. този град е имал статут на столица /или на една от столиците/
3.Най - сетне не знаем какво точно е превзел Никифор - "така наречените аули"
би могло да значат прекалено много неща.В единствения автентичен български надпис където е спомената тази дума / а това определено е дума от древнобългарския език/ определено няма значение на столица или дори дворец.Какво имаме серия от предположения - че градът край с.Абоба е носил името Плиска,че е бил столица към 811 г.и че "така наречените аули" означанат столица или поне дворци.Твърде много неподплатени предположения.
П.П. Фактът че в градът до Абоба се откриват следи от голям пожар едва ли може да бъде убедително доказателство.Всеки голям средновековен град поне един път в историята си е бил опустошаван от стихиен пожар .
Comment
-
resavsky написаТеофан може и да е допуснал грешка какъв ден е бил 26 юли но като се има предвид какво е неговото CV продължавам да смятам че той е най достоверният източник за похода от 811 година.Да темата действително е за това дали Никифор е превзел именно Плиска / тоест останките от огромния град в близост до с.Абоба Шуменско/.Какви факти имаме в подкрепа на това предположение?Никакви.
resavsky написа1.Не знаем дали наистина градът до с.Абоба е носил името Плиска
resavsky написа2.Не знаем дали към 811 г. този град е имал статут на столица /или на една от столиците/
resavsky написа3.Най - сетне не знаем какво точно е превзел Никифор - "така наречените аули"
resavsky написаби могло да значат прекалено много неща.В единствения автентичен български надпис където е спомената тази дума / а това определено е дума от древнобългарския език/ определено няма значение на столица или дори дворец.Какво имаме серия от предположения - че градът край с.Абоба е носил името Плиска,че е бил столица към 811 г.и че "така наречените аули" означанат столица или поне дворци.Твърде много неподплатени предположения.
resavsky написаП.П. Фактът че в градът до Абоба се откриват следи от голям пожар едва ли може да бъде убедително доказателство.Всеки голям средновековен град поне един път в историята си е бил опустошаван от стихиен пожар .
Comment
-
resavsky написаТеофан може и да е допуснал грешка какъв ден е бил 26 юли но като се има предвид какво е неговото CV продължавам да смятам че той е най достоверният източник за похода от 811 година.Да темата действително е за това дали Никифор е превзел именно Плиска / тоест останките от огромния град в близост до с.Абоба Шуменско/.Какви факти имаме в подкрепа на това предположение?Никакви.
1.Не знаем дали наистина градът до с.Абоба е носил името Плиска
2.Не знаем дали към 811 г. този град е имал статут на столица /или на една от столиците/
3.Най - сетне не знаем какво точно е превзел Никифор - "така наречените аули"
би могло да значат прекалено много неща.В единствения автентичен български надпис където е спомената тази дума / а това определено е дума от древнобългарския език/ определено няма значение на столица или дори дворец.Какво имаме серия от предположения - че градът край с.Абоба е носил името Плиска,че е бил столица към 811 г.и че "така наречените аули" означанат столица или поне дворци.Твърде много неподплатени предположения.
Сега остава да открием кой неизвестен на съвременната археология и история голям и богат средновековен български град, в който се е намирал двореца на Крум и е бил негова резиденция, е превзел Никифор.
Comment
-
Хана написаЕми вярваме на Теофан: битката е станала на 26, в събота. Обаче 26 не е събота. Значи или не е на 26, или не е в събота. Имаме друг източник, който твърди, че е в събота - тази информация се засича. По-вероятно е да е в събота, на 23. Това обаче е абсолютно не пасва на другите дати у Теофан: на 20 влезли, на 23 Никифор вече е убит. Или пък е в другата събота, на 30? Тогава се получава разминаване с Анонимния ватикански, както и ако не е в събота, а на 26.
На кого да вярваме? Теофан е съвременник на събитията, но пише хронологията няколко години по-късно от тези събития. Този съвременник със сигурност греши или в датите, или в дните на седмицата. Кое от двете да приемем за вярно. За Ватиканския разказ няма твърди сведения от кога е, но стига до 820 година, т.е. 10-ина години след събитията.
Искам да кажа, че приемам датировката в източниците по-скоро за вероятна, отколкото за абсолютно сигурна. Тя все пак се разминава само с дни, а е нормално когато описваш нещо, случило се преди няколко години, а дори и преди месеци, да не си съвсем точен в дните. Но съм категорично против да се правят каквито и да е съдържателни зиводи от тази вероятностна датировка. Темата започва от въпроса дали Никифор е превзел Плиска през 811 или не и основният аргумент, че не я е превзел, е именно тази вероятна хронология на събитията по датите на Теофан. Смятам, че не е основателно да се прави този извод въз основа на несигурни дати, още повече че те се разминават с датите в друг източник, макар и по-късен.
п.п. 1582г - Папа Григорий XIII въвежда грегорианския календар. Уикипедията привежда следния пример за объркванията между историческите дати от Юлиянския и Григорианския :
"...Тези разлики в календарите създават трудности на историците, защото примерно даден английски документ, датиран от 10 януари 1603 г., е по-късен от френски документ от 15 януари същата година. Например Уилям Шекспир и Мигел де Сервантес са починали на същата дата (23 април 1616), но не в същия ден!...""...7. Пациентите във форумите трябва да се съобразяват с условието, че тук не е място за интелектуални изяви от типа на философски монолози, това е лечебно заведение." - Правила за форуми
Comment
-
И не идват ли от там разминаванията на Теофан с анонимната ватиканска хроника?
Comment
-
НВС написаХана, по какъв календар пресмяташ че е било(не е било) събота на 26-и? Вземаш ли пред вид календара, по който е писал Теофан? И не идват ли от там разминаванията на Теофан с анонимната ватиканска хроника?
За прочитането на датата у Теофан разчитам на преводачите му.
Comment
Comment