If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Както виждаме те не са много далеч от нас по манталитет и култура дори и днес.
За Египет наистина е присъствие,ама не и за България.
Днес в интерес на истината като че наистина си приличаме много, но това е не защото сме били такива винаги, а поради силните връзки на България с Русия след Освобождението и най-пагубното влияние, което са ни нанесли след 1944г. Реално погледнато на материално равнище сме нещо като мини-копие на Русия, а причаната на духвно да не сме напълно е просто фактът, че сме си с различен, айде да го наречем по-южняшки манталитет. Так поне аз мисля.
Днес в интерес на истината като че наистина си приличаме много, но това е не защото сме били такива винаги, а поради силните връзки на България с Русия след Освобождението и най-пагубното влияние, което са ни нанесли след 1944г. Реално погледнато на материално равнище сме нещо като мини-копие на Русия, а причаната на духово да не сме напълно е просто фактът, че сме си с различен, айде да го наречем по-южняшки манталитет. Так поне аз мисля.
Съжалявам, че дадох такава насока на дискусията, наистина разсъждания от типа "какво би било, ако бяхме били..." са безпочвени - никой не може да каже какво би било. Мисълта ми беше, че при все че на падането на България под Османска власт не може да се даде положителна оценка, нито пък девширмето може да се разглежда като пращане в елитно военно училище, цивилизационното ни развитие не е било фатално, катастрофално, апокалиптично и т.н. преобърнато от живота ни в рамките на Османската империя, то до голяма степен е следвало преди това заложена логика на развитие. Можем да спорим дали тази логика е повече православна, или повече византийска, или повече средиземноморска, или повече ориенталска, но това е друга тема.
А за България и Русия абсолютно не съм съгласна, не било могло да се каже, че с руснаците си приличаме. Материалното равнище е нещо твърде несъществено за прилика между два народа.
Аз казах, че си приличаме откъм материалната страна, което не е толкоз несъществено по въпроса- мисля си. Благодарение на тази обща основа ние имаме като че ли вече айде да се коригирам сходни черти. Мнението на Фружин е донякъде субективно, но съм имал контакти и с чужденци, които мислят по този начин за нас и руснаците. А колко българи има няма да коментирам....така или иначе посредством контактите и най-вече култа към Великия "съветски" народ и и вождовете му мисля са попрехвърлили туй-онуй у нас, което не е никак хубаво и последствията са си налице, просто защото преди това свързване, а след него ние не сме въпреки всичко руснаци и най-важното не мислим като руснаци, мямаме същото виждане за света и так нататък....затова по дяволите е и толкоз трагичен резултатът. Днес ние си приличаме с руснаците дотолкова, доколкото така да се каже се копирали нещо от тях и сме го пейстнали у нас, където то не е много съвместимо, а в някои случаи изобщо. В това се състои "приликата" ни с наште братята славоне.
Сигурно се шегуваш нали :aaa: :aaa: :aaa:
Ренесанс внесен от Испания и Византия ???!!! (Дали това е основната причина да се случи Ренесанс в Италия? Хайде дори не основна, да се поправя: дали това е съществено определящ фактор в динамиката на генезиса на Италианския Ренесанс?)
Няма същностни разлики между католически и православен манталитет???!!!!
Защо намесваш Реформацията като разглеждаш католицизма? (всъщност даваш ли си реална сметка, че го правиш или просто следваш отдавна установени коловози на мисленето си?)
Абе Чарли, хайде моля те, недей така, че много се смях
Руската следа е малко хлъзгава. Колкото си приличаме, толкова се и отличаваме.
За Ренесанса никак не си права майтап. :x
Има 3 ярки причини, които довеждат до неговото развитие:
1.Разпространението на богомилските учения на Запад
2.Падането на Константинопол и изселването на много учени хора в Италия
3.Внос на култура от арабския свят през Сицилия и Испания
Евентуално можеш да добавиш о кръстоносните походи, но те са по-скоро индиректна причина с разпокъсани ефекти.
Обясни ми по какво се различават балканджии от италианци или испанци?
Contra la estupidez, hasta los dioses luchan en vano.
Злобата крепи човека, а мързела го грози!
(собствен патент)
@Чарли
Относно Ренесанса
Като изключим тези, а и някои изхвърляния, които правиш на други места (приравняването на идването на власт на нацистите със започването на ВСВ е едно от нещата, за които се сещам напр.), общо взето правиш впечатление на човек съзнаващ тежестта и авторитета на научното изследване и научния подход. Така че не възнамерявам да дискутирам по-задълбочено нещо, което така или иначе е достатъчно сериозно разгледано в много авторитетни научни кръгове. Без да подценявам ни най-малко ролята на културния обмен през тогавашния период, все пак те съветвам да потърсиш текстове, които разглеждат генезиса на Ренесанса в неговите основни същностни характеристики. Конкретно на български ти препоръчвам “Социална реалност и въображение” на Георги Фотев. Там би могъл да прочетеш нещичко за секуларизацията, за новата социалност на града като civitas, а не като urbs. За ценностите в средновековното общество, за смислите в средновековния труд, за обществената форма на личната зависимост през средновековието, за нейния разпад и въобще за противоречията в средновековния социален мироглед, в социалния свят на Средновековието, които водят до разпада му и до генезиса на Ренесанса. Ей такива ми ти работи.
Не възнамерявам да коментирам повече и абсурдната нелепост, която разглежда религията, чисто функционално – само като инструмент необходим са застройката на някакъв исторически процес. С други думи няма значение дали е католицизъм или православие, дай там няк’ва религия да има, че да правим Ренесанс, европейско развитие, модерност и т.н. Брях! Де да беше толкова просто...
Само няколко щрихи – византийската доктрина за цезаропапизма, превръщнаето на църквата в държавна, автоматично я изключва като независим фактор в духовния живот на народа, като място за свободно, неограничено сношение с Бога - не се подсмихвай при този аргумент. Това че религията за нас няма такова значение, не означава че така е било и за средновековния човек нали?
С други думи това е сношение, независещо от светски предпоставки. И в точно тази независимост от светската власт, се крият основите на реформизма в западната църква. Става възможно клюнийското движение, което европеизира християнството (като опозоция на християнството като източна религия, каквото е то по генезис). Стават възможни Бернар от Клерво, Пиер Абелар (“Най-важното е че ние изграждаме вярата си върху заключенията на разума”), Уилям Окан, Анселм Кентърбърийски, Св. Тома от Аквино. Замислял ли си се как така духовното наследство на Августин, покълва само на запад? А той е африканец, твори по време, когато и дума не може да става, за източна и западна църква – Западна Европа е тогава доста варваризирана, още не е започнало ирландското повторно повкръстване. Въобще на запад има реформистка традиция в църквата – от Клюни, през Томас Бекет, Ян Хус, та чак до Лутер. Замислял ли си се защо Православието няма своя Реформация? И тази реформисткоа традиция пътем не оказва ли някакво влияние на разни работи като Magna Harta, как мислиш?
И понеже спомена православие и католицизъм във връзка с България, от времето когато България е християнска, Византия вече е с изтощени културни възможности. На целия този философски embarrassment of Riches, който ти изброих, какво може да противопостави православието като философско течение през Средните векове?
Май само исихазма – единение с Бога, постигнато чрез бягство от живота.Btw наричат исихазма явление типично за крайната фаза на една култура. Ти не си ли съгласен? Щото аз съм. Византия е отглас от Античността, от един умиращ свят, чиято култура постепенно се сковава и пресъхва, докато акцентите в историческото развитие на Европа бавно се преместват от Югоизтока към Запада. Византия щеше да изгние на собствения си корен по собствената си вътрешна логика на развитие, турците само ускоряват този процес. Като се има предвид, че равнението по Византия е културният и цивилизационен код на средновековна България, правете си изводите какво би се получило с нас, ако нямаше турско нашествие.
И още питаш каква е разликата между католическо и православно мислене? Забелязвам още че продължаваш да говориш за католицизъм, имайки предвид католическите държави, които не са преживели реформацията. Защо само Италия и Испания? По силата на каква логика?
От къде на къде приравни България с тези държави, а не с Унгария или Хърватско напр. Сега да не ми кажеш, че няма разлика в мисленето м/у България и Хърватско и Унгария, и ако ще ми ги обясняваш с влиянието на Австрийската и Османската империи, замисли се, че ние сме част от втората именно заради принадлежността ни към една застинала и стерилна религия, заразлика от западното християнство И Унгария-Хърватско (държавите дълго време са в уния) са били под турска власт, така че това не може да е фактор в случая. Ако ги нямаше турците още ли мислиш, че нямаше да има разлики? Ти знаеш ли каква реформация преживява Унгария? Макар и неуспешна, мислиш ли че това не влияе в/у манталитета? Така нещо Вебер "Протестанската етика..." да си поразгръщал?
Както казах по-горе не смятам да коментирам повече.
Да обясняваш Дучо, Симоне Мартини, Джото или Данте само с богомилите и сарацинско влияние е дебилизъм. (конкретно гореизброените си нямат нищичко, ама нищичко общо с тези два фактора, а пък до падането на Византия има още бая време.) Препоръчвам ти освен сериозните книги относно генезиса на Ренесанса, да се вгледаш малко по-внимателно и в Ренесансовото изкуство - особено в ранния Ренесанс. От което май нищо не отбираш. Май ти си от тия национални комплексари, на които като им кажат Ренесанс, отвръщат само - "Боянската църква!" и нищо друго. Клишета на база национални комплекси никак не ми се четат. Конкретно в случая си мисля, че само обругават значението и наследството на Боянската църква.
А сега само да кажа, че подписът ми е оправен. И нядявам с да ви е и по-забавен. И без това Константин Велики изглеждаше твърде сериозно. Знам, че форума е сериозен и го подкрепям това, но мисля, че все пак не трябва да губи чувството си за хумор. Нядявам се сега да няма проблеми с некви пароли и т.н. глупости.ОФФФФФ
Абе човек ти направо си са вманиячил. Пуснах два-три коментара между другото, виж кво си изписал в замяна... Нямам време да го чета подробно, но оставам с впечатлението, че не ми схващаш основната мисъл. Аз ти нахвърлих няколко основни външни фактори, за които западната литература не обича и избягва да пише. Мога ако искам да се хвана да защитавам само такова виждане, но не си падам по едностранните аргументи,а и не съм седнал да давам сериозно и изчерпателно мнение. Въпроса е как изведнъж Европа решава да се възроди? Сама или с чужда помощ? Друг интересн въпрос е дали Византия се е все пак Запад или не. А още по обхващащия е има ли някаква определена граница между Запада и останалия свят и какво точно е 'Запада'? Самия термин е пълен с противоречия от културно, религиозно, географско, икономическо и политическо същество. Самото твърдение за континюитет е един голям мит. Всички тия неща са свързани с Ренесанса и аз в даден момент, в зависмост от кефа решавам да заема крайна контра-позиция. Гаранция, че е бъкано с литература, която развенчава мита за евроцентризма свързан с генезиса на Ренесанса. И прав си, падам си по изхвърлянията особено ако съм на такъв кеф. Живота трябва да е по-весел.
Май ти си от тия национални комплексари, на които като им кажат Ренесанс, отвръщат само - "Боянската църква!" и нищо друго. Клишета на база национални комплекси никак не ми се четат. Конкретно в случая си мисля, че само обругават значението и наследството на Боянската църква.
ееееййййй чекай малко, бре! Съгласен съм, че Чарли е представил генезиса на Ренесанса много общо, но все пак.....малко уважение да си имаме, нъл`тъй. Що требва да се обиждаме така. Човекът просто така мисли. А всъщност влиянието, което оказват ересите в Западна Европа всъщност далеч не е нещо за подценяване. само се замислете- има доста по-малко като количество и качество такива при нас наизток. А и терминът богомилство всъщност едва ли е много точен, понеже това си е чиста проба неоманихейство. Е, верно е, че в изворите са назовавани богомили, заради Богомил....но това, ако се замисли човек не е християнска ерес, секта, а по-скоро нещо като различна религия.
Замислял ли си се защо Православието няма своя Реформация?
Причините затова са твърде комплексни. Не бих сев пуснал да ги коментирам сега, щото все нещичко ще пропусна и ше се намери някой
да ми разясни къв съм дебил, нали!
Византия е отглас от Античността, от един умиращ свят, чиято култура постепенно се сковава и пресъхва, докато акцентите в историческото развитие на Европа бавно се преместват от Югоизтока към Запада. Византия щеше да изгние на собствения си корен по собствената си вътрешна логика на развитие, турците само ускоряват този процес. Като се има предвид, че равнението по Византия е културният и цивилизационен код на средновековна България, правете си изводите какво би се получило с нас, ако нямаше турско нашествие
Но това аз лично не знам кво да кажа. Кога целият свят ще се научи, че Византия не е просто някакъв жалък остатък от умрялата Античната цивилизация. Все пак говорим за една съвсем друга култура. Ама тя видете ли Византия е взела от Рим и Гърция и от Елинистическата цивилизация и само заради това тя е просто някаква едва ли не огризка в консерва(Античността), която е останала, след като съдържанието на консервата е било изконсумирано и е било въпрос на време някой уличен пес)в случая Османската империя) да разрови боклука да дообере останалото или това въпросното останало съдържание да се изпари. Най-малкото е неисторично и доста високомерно да даваш оценка на цяла една цивилизация и всичките около 40 и повече поколения, че те са абсолютен разлагащ се боклук. Или да казваш, че Византия била полезна на съвременната цивилизация само с това, че примерно благодарение на византийски преписи до нас е достигнала Илиада. Все едно да кажеш, че от втори век нататък Рим е просто едно копие на Елинистическата култура и затва просто дайте да го изхвърлиме...нема кво да се занимаваме. Съгласете се, че този подход е доста опростен.
Живота трябва да е по-весел.
Подкрепям напълно :tup: :tup: :tup:
Last edited by byzantiner; 01-12-2005, 20:24.
Причина: Автоматично сливане на двойно мнение
Сега да обясня,защо си приличаме с русите.
1 И те са православни както нас,отгоре на всичко са го взели отчасти от нас.
2 тяхната култура си е взета от нас, най великите наши умове от късното средновековие работят при тях.
3 те като нас имат идеята за самовластие(автокрация)
4 русия към 15 век е единствената държава от византийската цивилизация която не е завладяна от турците
Айде да ви провокирам,кажете ми към 15 век коя държава незавладяна от турците е по близка до българия от русия,може би Франция,или Германия,или Афганистан.
"...защото езикът на селянина му е даден, не за да плещи, а за да лиже ботуша на господаря...и ако той не лиже този ботуш, който трябва, този език следва да бъде изтръгнат....
Сега да обясня,защо си приличаме с русите.
1 И те са православни както нас,отгоре на всичко са го взели отчасти от нас.
Православни са още 10-ина нации, всички те имат прилики помежду си и заради православието, а и защото са в един регион, част от тях говорят близки езици, имали са сходни исторически съдби и т.н.
2 тяхната култура си е взета от нас, най великите наши умове от късното средновековие работят при тях.
От късното Средновековие досега е изтекло много време. Достатъчно е да прочетеш няколко руски автори от последните 2 века, да погледнеш няколко руски картини, дори да изглеждаш няколко руски филма, за да видиш колко голяма е разликата със съответната българска култура.
3 те като нас имат идеята за самовластие(автокрация)
Кога в Бългрия е имало самовластие, наподобяващо дори отдалечено руската императорска институция?
4 русия към 15 век е единствената държава от византийската цивилизация която не е завладяна от турците
Да, а България и тогава, и доста след това е завладяна от турците - това би трябвало да е причина за различия, а не за прилики. Помисли си само, във времето, което обсъждаме в тази тема, в България е имало турци, ав Русия - крепостни и Априлското въстание е на практика по едно време с освобождаването на руските крепостни селяни.
Най-голямата прилика между руснаците и българите според мен е езикът. От там насетне, след деленето на славяните, историята на двата народа е толкова различна, че разликите са повече от приликите (каквито също има, признавам). И руското православие е доста различно по дух от българското, за справка изключително богатата руска теология и православна философия, каквато в България на практика отсъства. И руската народопсихология е доста различна, за справка Иван Хаджийски и Николай Бердяев, за по-забавно може и "Особенности русской национальной охоты". Имепрското съзнание е наложило траен и много сериозен отпечатък върху руската нация и държава, впрочем империите обикновено така влияят на поданиците си.
Хана,разбира се че се отличаваме много,ама още повече се отличаваме от другите европейски народи незавладени ог турците/германци,испанци и т.н./.
Ако трябва да се търсят паралели с незавладян от турците народ,то русите са най близо от всички останали.Сега за автокрацията,Русия е най близо понеже касто знаеш в Полша краля се избира от сейма,в Германия изобщо няма централна власт,в Англия и жени могат да стават владетелки,да не продължавам.
Естествено с времето разликите се задълбочават,не твърдя обратното.
Колкото до филмите,гледал съм и трите особености ,на лова,риболова и секса.
Голям смях,големи филми.Най ми хареса епизода където на лова Семьонов пише глоба на лист закрепен с чаша и бутилка водка,а също и когато на риболова пристигат на заставата на Кузмич ,,Казах му 16 но имах предвид бутилки не кашона,, ,,Аз умея да почивам културно,не съм враг на здравето си,, .
"...защото езикът на селянина му е даден, не за да плещи, а за да лиже ботуша на господаря...и ако той не лиже този ботуш, който трябва, този език следва да бъде изтръгнат....
Леш- 16 кашона водка! Страшно беше! Цяла подводница тръгна да ги спасява от Финландия тея прословути 16 кашона.
Фружин, правилно ги казваш тия работи, ама нещо приликите ни май не се дължат баш на това според мен. По-горе писах своето мнение по въпроса.
Хана, тва за езика според мене е спорно! особено в лексикално отношение, щото през последното столетие нашия език търпи страшно много влияния от руския. Откровено казано руския синтактично прилича повече на някогашния старобългарски, който аз уча в момента, и неговата падежна система. Нашият съвременен български език е силно "демократизирал" се- нямаме падежи и т.н., освен некви остатъци при относителните местоимения. Лексикално като че ли много по-близък ни е сръбския, но дори и синтактично отново има разлики- пак падежна система. А със сърбите определено си приличаме твърде, според мен..затова се и мразим немалко, щото никога нема да се разберем кой от кога е взел- те от нас или ние от тях. Според мен, без влагам национализъм или подобни глупости, те са взели от нас...затова може би в случай те мразят нас повече, отколкото ние тях...един вид имат някакъв комплекс.
А със сърбите определено си приличаме твърде, според мен..затова се и мразим немалко, щото никога нема да се разберем кой от кога е взел- те от нас или ние от тях. Според мен, без влагам национализъм или подобни глупости, те са взели от нас...затова може би в случай те мразят нас повече, отколкото ние тях...един вид имат някакъв комплекс.
Виждал съм стари сръбски надписи - чист, ама чист български. Симеон пък направо им премахва държавата. Белград поне половината от съществуването си преду да го превземат турците е български град, тук-таме и унгарски. Смятам като цяло са били под силно българско влияние.
Иначе за руския е доста интересно. Има разни наши учени дето са правили научну изследвания на ранната руско-киевска литературна традиция и българското влияние върху нея. Мисля имаше и лингвистични сравнения.
byzantiner написа
Кога целият свят ще се научи, че Византия не е просто някакъв жалък остатък от умрялата Античната цивилизация.
Аз съм на мнението, че преди Ренесанса, в Европа има два огромни културни центъра - Византия и Ал-Андалус (Арабска Испания). Всичко останало черпи неимоверно много от тях. Докато не се разпаднат и двата. И какво съвпадение, горе-долу по едно и също време.
Last edited by Batko Charly; 02-12-2005, 21:26.
Причина: Автоматично сливане на двойно мнение
Contra la estupidez, hasta los dioses luchan en vano.
Злобата крепи човека, а мързела го грози!
(собствен патент)
Comment