Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Самуил

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Хана написа Виж мнение
    Още малко извори. За по-лесно съм подчертала по-важното с червено. Това е част от преписката на папа Инокентий ²²² с Калоян.
    (извинявам се за дългия цитат).
    С две думи: Инокентий ²²² пише, че в регистрите на католическата църква са намерени записи, в които се признават за български царе Петър и Самуил и съответно Калоян има право да бъде наречен техен наследник.
    П.П. Като сме почнали с прегледа на изворите, ето още малко, един вид подъл арменски удар в гърба.

    Степаннос Таронеци (Асогхик), "Всеобща история" (1004 г.)
    Превод на моя скромна милост по оригиналния текст.


    ЧАСТ ²²²
    ГЛАВА ХХ²².
    “За мъчителната смърт, от която умрял митрополитът на Себастия и за царете на булгхарите, които го убили”


    И като получил това писмо, митрополитът се изпълнил със срам. Но злината му не намаляла. В същата година (986 г.) цар Васил го изпратил в страната на булгхарите да сключи мир. А те поискали сестрата на цар Васил да се ожени за техния [цар] и царят изпратил жена, една от слугините му, приличаща на сестра му, придружавана от митрополита. [Обаче] като отишли в страната на булгхарите, разпознали [коя е] онази жена и като осъдили митрополита като развратник и измамник, царете на булгхарите натрупали около него слама и вършини и го изгорили [жив]. Те били двама братя, наречени комсадзаки, по-големият се наричал Самуел, по род арменец от гавара (провинция) Дерджан, който заедно с отбраните полкове цар Васил бил довел в Македония, за да воюват срещу булгхарите. [Но] като случили сгоден час, [братята] се разбунтували срещу гръцкия цар, отишли при царя на булгхарите, който бил скопец и чрез храбростта си се издигнали в очите му.
    И след всичко това царят на гърците Васил пленил във война царя на булгхарите, скопения евнух. А комсадзаките, които станали господари на страната на булгхарите, се надигнали срещу царя на гърците с яростни битки, за което ще разкажем като му дойде времето”.

    Comment


      г-н Никой написа Виж мнение
      П.П. Като сме почнали с прегледа на изворите, ето още малко, един вид подъл арменски удар в гърба.
      Защо пък "подъл"? Между другото историята с измамата със слугинята-царица е известна от много време, както и тази с арменския произход на комитопулите. Обаче точно тази версия е супер съмнителна и изглежда пълна с объркана информация.
      A strong toun Rodez hit is,
      The Castell is strong and fair I wis...


      блог за средновековна балканска история

      Comment


        Thorn написа Виж мнение
        Вашият любим Ахтум от началото на 11 век може и да е фактически независим от Ищван, но няма никакви данни и да е бил подчинен на Самуил.
        Прабългарският княз Ахтум не е подчинен, а поданик на Самуил.

        В критичен момент той търси закрила и подкрепа от него,
        като тъкмо от неговите ръце приема и Светото Кръщение!

        Иван Добрев, Златното съкровище на българските ханове от Атила до Симеон. София, 2005
        Ето защо и именно поради всичко това, и според нас, нито “банатския господарь Айтонъ, най-мощниятъ от маджарските племенни началници”, който по времето на крал Стефан (997-1038) “се стремял къмъ пълна автономия” (Г. Фехеръ; К. Иречек); нито вождът на маджарско племе Охтум, както твърдят сегашни унгарски историци (вж. П. Коледаров), нито пък “румънският воевода на Банат и С. Кришани”, както обикновено пишат румънските историци [вж. Балкански 1996а, 13], още по-малко пък “унгарският княз Айтон от рода на трансилванския княз Дюла” (П. Миятев), а единствено и само, изцяло пълноправният и легитимен представител на българската официална власт в Областта, прабългаринът по произход и с прабългарско име, жупан Ахтум е управител, но и пълновластен господар на земите между Марош и Дунава в края на Х-началото на Х² в., както е не само според унгарската легенда за Св. Гелертъ (1046), но така също и според всички компетентно-добросъвестни историци и езиковеди, които са се занимали по-отблизо-непредубедено с въпроса.

        Именно жупан Ахтум се покръства във Видин към края на Х в. (П. Юхас) и основава на р. Марош, в столицата си Морисена – urbs Morisena, adică oraşul de pe Mureş (RmİEnc), с други имена Марошвар и Чанад, манастира св. Йоан Кръстител, където привлича и “гръцки”, в действителност не само според нас, християнски, български монаси, но не по-малко важното и съществено – той управлява Закарпатските, Марамурешките и Седмиградските находища на сол и не само снабдява със сол с предимство българското население на юг от Дунав, но и внася от тях солидни суми в държавното съкровище; разполага с богатства, каквито имат само кралете и дори повече от маджарския крал (П. Коледаров); “той ималъ по-вече войска и от краль Стефанъ, комуто не искалъ да се покорява, а взималъ мито от сольта, която кральтъ прекарвалъ презъ р. Марошъ” (Г. Фехеръ); продължавал да изнася сол за Панония и отхвърлил предложението на маджарския крал да приеме католицизма, което предложение безспорно ще да е направено малко след 1000 г., когато крал Стефан приема християнството и кралска корона от Рим.

        Сега вече са налице всички необходими и достатъчни основания предпоставка, а и обяснението на това крал Стефан да не може да търпи жупан Ахтум и наляво и надясно да разправя, че рано или късно, с помощта на Господ, ще победи своя враг Ахтум, както се съобщава в Житието на св. епископ Герхард [ЛтИзв-5.1, 9], които основания и обяснение, разбира се, в никакъв случай не се свеждат до това, че “постоянно се бунтувал срещу споменатия крал”, както твърди Анонимус [ЛтИзв-5.1, 25] и към които безспорно трябва да прибавим и факта, че цар Самуил (978-1014), в намерението си да укрепи и заздрави северозападните български граници, включително и чрез разпространяване на християнството и покръстване на българите в отвъддунавските земи, не само сключва “приятелски съюзъ” с маджарите, като жени сина си Гаврил-Радомир за дъщерята на маджарския княз Гейза (972-997), която обаче по-късно, както малко по-долу, в една по-друга връзка ще бъде и обяснено защо, бива прогонена от българския царски двор, но и засилва връзките си с местните областни управители, като най-вероятно лично кръщава във Видин и въвежда в Христовата вяра, могъщия и твърд пред непрестанните разбойнически набези на маджарите, българин жупан Ахтум, който от своя страна, като израз и знак на особеното си отношение и благодарност към тази вяра и своя кръстник, построява на най-северната граница на царството му, и манастир, който просъществува до първата половина на Х²²² в. (П. Юхас).

        Предостоен дар от достоен поданик за достоен Цар!

        Comment


          Професоре, не е ли малко нелогично северозападните български земи да бъдат безусловно поверени и да се управляват от езичник?!? При положение, че от почти век и половина българската аристокрация е изцяло християнска. Поне на мен ми прави впечатление, че Ахтум се покръства на границата между X-XI в. Долу-горе по същото време се покръстват и мадярите. Не е ли той по-скоро мадяр, който не иска да признае властта на крал Стефан, отколкото български комит?

          Comment


            Май към маджарче си бие
            A strong toun Rodez hit is,
            The Castell is strong and fair I wis...


            блог за средновековна балканска история

            Comment


              Какъв католицизъм, по това време църквата още не е разделена.


              thorn

              Средновековните църкви в България

              Comment


                Торн, то в тази дискусия с пълно право може да се пита и какви "македонци": онези от тема "Македония" около Адрианопол /откъдето е и Македонската династия в Константинопол/ или тези от областта на днешна Македония, дето си мислят, че имат нещо общо с онази античната Македония?
                Поздравления към всички за интересната тема и за дискусията. Изчетох я с удоволствие и интерес, добре се е получило- от всичко по малко и най-вече много смислени факти, документи и съждения.
                За мен лично целият спор е безсмислен, защото македониския прочит на историята е основан на витиевати теории с обрати достойни за турски или латино сериал. Българският прочит воже да е вехт и недостатъчно подплатен с фактите, които искаме, но те все пак са в него и не са малко, та е трудно да се нарекът всичките фалшификати.
                В този смисъл за мен Македония от Средните векове е географско понятие, а не държава или народ и като такова то по-скоро прилича на Екватора. Или не, не е точно сравнението, защото Екватора не се движи, а Македония непрекъсното се колебае в географската си разположеност.
                Тези съвременни македонци, които твърдят обратното са просто невежи, а тези които имат наглостта да спорят са болни. В този смисъл винаги съм твърдял, че македонските болни са най-здравите болни в света.
                Истинската тирания е само тази, която господства несъзнателно над душите, защото е единствената, която не може да се победи. Тиберий, Чингис хан, Наполеон без съмнение са били страховити тирани, но от гроба Мойсей, Буда, Иисус, Мохамед, Лутер са упражнили върху душите деспотизъм с доста по-различна дълбочина.

                Гюстав Льо Бон

                Comment


                  Guy de Mont Ferrand написа Виж мнение
                  Май към маджарче си бие
                  Нали?

                  Да прощава професорът, ама бая труд ще трябва да положи за да изплете ново и добре издържано становище по този въпрос. При условие, че мадярите са все още езичници или току-що новоизлюпени християни; а ние да твърдим, че Ахтум е българин на изключително висок държавен пост, на това отгоре и езичник?!? Български аристократ-езичник на границата между X-XI в.?!?

                  Добрев - или ние нищо не разбираме от история, или ти се будалкаш с нас

                  Comment


                    Абе нали е потомък на Глад.


                    thorn

                    Средновековните църкви в България

                    Comment


                      Торн, те Борис и Роман също са потомци и част от фамилията Лакапини, но това съвсем не ги прави ромеи.

                      Comment


                        проф. Добрев написа Виж мнение
                        Именно жупан Ахтум се покръства във Видин към края на Х в. (П. Юхас)
                        Юхас посочва ли откъде черпи това сведение?

                        Comment


                          Статията за Ахтум в нашето Вики: http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9E%...82%D1%83%D0%BC

                          Охту̀м (Ахту̀м, Айто̀н) е владетел на Банат и части от Трансилвания от началото на XI век, противник на първия унгарски крал Стефан I. Охтум е внук на Глад. След смъртта на Геза се намесва в унгарските междуособици като противник на крал Стефан I.
                          Около 1002 г. владенията на Охтум се простират между реките Муреш, Тиса и долното течение на Дунава, включително и Бъдин (днешният Видин)[1]. Негова столица е крепостта Морисена при днешния град Ченад в най-западния край на Румъния[2].
                          Сведения с полулегендарен характер за Охтум се черпят от два значително по-оскъдни източника – история на унгарците с анонимен автор от началото на XIII и житие на епископ Герхард от края на XIV век. От тях се знае, че той е потомък на друг местен владетел – Глад, че е построил е православен манастир на името на Йоан Кръстител в Морисена, разполагал е със силна войска и често е воювали с унгарците[1].[3]
                          За етническата принадлежност на Охтум и същността на неговото княжество са изказани разнопосочни предположения. Съгласно една от тях той е един от тримата (заедно с Купан и Дюла) унгарски вождове, които оспорват първенството на крал Стефан над унгарците[4]. Румънски и молдовски учени твърдят, че Охтумовото княжество е едно от ранните влашки държавни образувания[5]. Трета хипотеза е, че Охтум е българин, но историците, които я поддържат, не са единодушни относно това дали земите му влизат в Първото българско царство или той е самостоятелен владетел[1].[6]
                          През 1003 година Охтум оставя Самуиловия син Гаврил Радомир да ръководи отбраната на Бдин против византийците, докато самият той воюва на север с маджарите, където и загива. Съществува мнение, че първата съпруга на Самуиловия син и престолонаследник Гаврил Радомир е дъщеря на банатския владетел[4]. Съществува и обратното становище – че Охтум е съюзник не на Самуил, а на византийския император Василий II, на когото помага да завладее Бдин през 1002 г.[6]
                          Краят на Охтум идва след конфликт със Стефан I. Владетелят на Морисена е убит при превземането на столицата му от войските на унгарския крал. Това събитие се датира към 1002-1005 или 1028-1030 година.
                          [6]


                          Тук в сръбското Вики за Глад http://sr.wikipedia.org/wiki/%D0%93%...&oldid=2537720 и Ахтум: http://sr.wikipedia.org/wiki/%D0%90%...82%D1%83%D0%BC

                          Comment


                            Guy de Mont Ferrand написа Виж мнение
                            Защо пък "подъл"? Между другото историята с измамата със слугинята-царица е известна от много време, както и тази с арменския произход на комитопулите. Обаче точно тази версия е супер съмнителна и изглежда пълна с объркана информация.
                            Изобщо не може да се твърди, че Комитопулите имат арменски произход, защото ако тяхната майка е арменка, то баща им комит Никола е син на Гаврил, по-големия брат на Симеон.

                            Освен това въобще няма нищо съмнително или объркано, защото и тук нещата още от времето на проф. Златарски са от ясни по-ясни.

                            Номерът на Василий не минава пред Самуил, но за сметка на това пък, а и за наше, българско добро, минава пред руския княз Владимир:
                            Иван Добрев, Българите за руския народ, държава и култура. София, 2011

                            http://bolgnames.com - Russians_2
                            Така че и от тази страна всичко е наред, поради което за гърците няма нищо нередно или лошо в това българската княгиня Анна да се представи и даде за жена на варварина езичник като чиста гъркиня и то сестра на императора, с което като цяло не се налага освен това те да нарушават и собствените си закони. Така с цената на една фалшификация подмяна и измама гърците спасяват положението, но пък още от тогава, че дори и досега продължават да лъжат русите, че са им дали за жена на Владимир княгиня истинска гъркиня.

                            И за да дадем възможност на Читателя да добие още по-пълна представа не само за отговорността и даже риска на подобно начинание, но и за степента на ромейската низост и вероломство, нека да кажем, че това всъщност е вторият, само че този път напълно успешен опит на Българоубиеца за подобна измама и фалшификация. Предният път е през 985-986 г., когато Василий ΙΙ решава да разцепи антиромейския фронт на братята Самуил и Арон. За тази цел той влиза в тайни преговори с Арон и се опитва да го привлече на своя страна и да го откъсне от Самуил:
                            Между другите условия за това сближение било и това Василий II да даде сестра си за жена вероятно на някого от синовете на Арон. Целта на последния, когато правил това предложение, е очевидна: той е искал 1) да запази своето полузависимо положение чрез роднинските си връзки с императорския дом и 2) с византийска помощ да се разправи с брат си Самуил и да заграби властта в ръцете си. Както изглежда, Василий II се съгласил на това условие, но в същото време искал да подведе Арон, като му изпрати не сестра си, а жената на един свой приближен служител и по тоя начин да се освободи от всякакви роднински връзки и задължения.

                            Решавайки се на такава смела измама, резултатът от която не е могъл със сигурност да предвиди, Василий II изпратил не някого от близките си хора, а севастийския митрополит, който за своето чисто православие вероятно бил принуден да напусне Армения и да търси покровителството на императора, изпратил го да отведе при българите невестата и да сключи с Арон мир, т. е. да свърши чрез брака акта за признаване върховната власт на императора от Арон.

                            Обаче измамата била своевременно разкрита и самият митрополит заплатил за нея с живота си - “император Василий изпратил севастийския митрополит в земята на българите, за да сключи мир [с тях]. И когато те, българите поискали сестрата на император Василий за женитба, императорът им дал жената на един свой служител под името на своята сестра и я изпратил с митрополита. Обаче когато тоя дошъл в земята на българите, те се научили коя е оная жена и осъдили митрополита като прелюбодеец и измамник. И като го обиколили със слама и друг леснозапалителен материал, изгорили го българските царе.” (В. Златарски).

                            Впрочем нека да дадем възможност на Читателя също така да сравни съдържанието на горните редове на проф. Васил Златарски с предлаганото и разпространявано от съвременни български историци и дано да успее да си направи съответното заключение за нивото на сегашната българска медиевистика, втренчена безизразно-глупаво в изворите и формулираща една от друга по-неоснователни тези, изводи и заключения въз основа на повече от несъществени признаци и белези. И понеже те няма какво да кажат по въпроса, то личният им жаргон изобилства от изрази като “спорно е”, “няма доказателства”, “изворите мълчат”, “нямаме пълнокръвна информация” и др. от този сорт:
                            Неспособността си да се противопостави на българите по военен път Василий II компенсира чрез интриги. Като тяхна жертва пада Арон, който по думите на Скилица и Йоан Зонара "...бил погубен с целия си род от брат си Самуил, било защото сам той (Арон) искал да обсеби властта, било защото държал страната на ромеите - разказва се и едното, и другото ..." Това става в местността Разметаница, недалеч от дн. Дупница на 14 юни (най-вероятно 987 г.). Единственият пощаден е Иван Владислав, спасен от братовчед си Гаврил Радомир. Кървавата драма, отворила пътя на братоубийствените вражди в царския род, отново свидетелства за подчертано консервативния дух сред българите в западните земи на царството - тя напомня безпощадната разправа на княз Борис-Михаил с петдесет и двата боилски рода при антихристиянския метеж през 865 г. С други думи, в масовата екзекуция на "Ароновци" личат старите [пра]български норми, чието влияние явно е силно векове наред.
                            Коронацията на Самуил става най-вероятно в Преспа при тогавашния български патриарх Филип. Спорно е дали Самуил е търсил признание и корона от Рим, както може да се съди от кореспонденцията на цар Калоян (1197-1207) с папа Инокентий III. За подобни контакти няма сигурни доказателства [Павлов 2010а, 6-7, вж. и срв. Димитров 1988, 80-85].

                            Много често разказът на този превелик български историк се принизява и до нивото на обикновена махленска клюка, без каквото и да е познаване и вникване дори и в най-елементарната фактология, да не говорим за това, че в личните му нарцистични представи преди самия него ние българите нямаме други големи историци и всичко в действителност започва именно и едва от него, в което Читателят може и сам да се убеди, като сега сравни пък неговия и нашия текст за сродяването на Самуил с маджарите:...

                            Впрочем, същото това за Арон много вярно, точно и сбито го казват и военните ни историци:
                            ВОЙНИ ДО КРАЯ НА Х ВЕК

                            Войни до края на Х в. След сражението при Траянови врата и България, и Византия са заети с уреждане на своите вътрешни работи и стабилизиране на властта. Василий II трябва да се справи с вътрешните размирици и външните нападения на руси и араби. Самуил е изправен пред тежка дилема – отечеството или брат му Арон. Със завидна строгост и безкомпромисност той решава въпроса в полза на народа. За тайни връзки с Византия и измяна към родината на 14 юни 987 г. наказва брат си и семейството му със смърт. Пощаден е само синът на Арон – Иван Владислав.
                            http://rdsc.md.government.bg/BG/Abou...ria/1_15_X.php
                            Last edited by ; 04-12-2011, 13:03.

                            Comment


                              г-н Никой написа Виж мнение
                              Юхас посочва ли откъде черпи това сведение?
                              Когато пиша книгата си, аз се основавам не само на изворите, но и на специално-индивидуалните проучвания по въпроса, като, разбира се, преценявам на кои мога да имам доверие.

                              Така че най-добре ще бъде да потърсите отговора на въпроса си в неговите публикации:
                              Юхас П.,
                              Старите маджарски хроники за прабългарите. – Исторически преглед, 1980, ¹ 5.
                              ~*~Тюрко-българи и маджари –Влияние на тюрко-българската култура върху маджарите. София, 1985.
                              Last edited by ; 26-11-2011, 00:00.

                              Comment


                                monte christo написа Виж мнение
                                Да прощава професорът, ама бая труд ще трябва да положи за да изплете ново и добре издържано становище по този въпрос. При условие, че мадярите са все още езичници или току-що новоизлюпени християни; а ние да твърдим, че Ахтум е българин на изключително висок държавен пост, на това отгоре и езичник?!? Български аристократ-езичник на границата между X-XI в.?!?
                                Добрев - или ние нищо не разбираме от история, или ти се будалкаш с нас
                                В случая не става въпрос да се прави история, а прабългаристика.

                                Като дял на Тюркологията, Прабългаристиката е комплексно-синкретична научна дисциплина с елементи на история, лингвистика, етнография, археология, епиграфика и др.

                                Аз не само съм тюрколог по образование и занимание, но и единственият изследовател, който превежда надписите на Боила и Денгиз и така извежда отечествената Прабългаристика на много по-предни позиции, отколкото всички останали чуждестранни учени, взети заедно.

                                Ето защо никак няма да е лошо да се поучите малко и от мене, особено пък в лингвистичен аспект, още повече че съм и старши и по възраст, и по научни степени и звания.

                                Моето становище за Ахтум е не само наистина качествено ново, но то вече е изградено и публикувано в монографията ми за съкровището от Наги Сент-Миклош. От тук нататък не виждам какво още може и трябва да се каже за него.

                                В най-общ план за него трябва да се знае и помни само това, че е велик българин, отстоявал до сетния си дъх северозападната граница на Отечеството и съумял да съхрани и все пак и въпреки всичко да предаде след време на истинските му собственици безценното българско златно съкровище от Наги Сент-Миклош.

                                Ахтум не е езичник, а тенгрианец. Тенгрианството е първата и най-стара монотеистична религия. Тя датира още от преди началото на 1-то хил. пр.н.е.

                                Ахтум не е чиновник на държавен пост, а владетел на земи, хора и добитък, които наследява от баща си, а той пък от своя баща и т.н.

                                Най-вероятно дядото на Ахтум, Гиляд е вожд на местното най-голямо и силно прабългарско племе, който е назначен още от Омуртаг за жупан, областен управител. При доминиращата тогава в огромната прабългарска империя децентрализация обаче тази длъжност е повече от номинално-почетна.

                                Покръстването на прабългарите от Борис се осъществява единствено и само в границите на Отсамдунавска България и както в специалното си проучване по въпроса доказва проф. Страшимир Димитров, след него остават непокръстени немалко и доста обширни анклави от прабългари, голяма част от които се изтеглят към планините.

                                Прабългарите в Отвъддунавска България изобщо не са засегнати от Кръщението на Борис и някои от тях започват да приемат Свето Кръщение едва след средата на Х век:
                                Иван Добрев, Златното съкровище на българските ханове от Атила до Симеон. София, 2005


                                В действителност и все пак, конкретно князете и населението в областите по р. Марош, още от времето на хан Крум (803-814) и хан Омуртаг (814-831), ако не и от много преди това, са прабългари, свидетелства и доказателства за което са налице както в старите унгарски хроники, според които в двореца на рода Gyula [дюла], например, в Трансилвания, за съжаление, поради доста странния маниер на ползуване на литературата, неясно по кое по-точно време и на кое място, все още се знае тюркобългарският език (Gy. Németh), а така също и множеството прабългарски географски названия по тези земи, и което население е вече християнско и експлоатира тукашните солници.

                                Впрочем този пропуск на унгарския професор се отстранява от съставената през 1300 г., на основата на редица други по-стари извори, Cronica de gestis Hungarorum, според която великият и могъщ княз Gyula dux Transilvano - “dux magnus et potens”, е третият от седемте главни предводители на унгарското племе, което се дели съответно и на седем основни части, и седалището на когото е в Ерделю, като крал Стефан води война срещу него, убива го и завладява княжеството му през 1002/3 г. [Gombos-1, 607-615; Коледаров 1979, 56].

                                Тази година я потвърждава и изворът, посочен от проф. П. Коледаров [1979], но не само и единствено поради това, ние не считаме за възможно да се съгласим и приемем, че “Не е възможно да се разбере коя е историческата личност” под името Гюла, “което по-скоро може да означава “господар” [56], защото и в този случай, както може да се види по-долу, очевидно-безспорно става дума за мъжко лично име, възникнало и развито на основата на титул, така че “управляващият над прабългарското племе секули в Трансилвания” княз Дюла, наистина е историческата личност, за дъщерята на когото се жени бащата на маджарския крал Стефан - княз Гейза (970-977), за да си осигури един сигурен и силен съюзник в намерението си да постигне равновесие и дори надмощие спрямо останалите “маджарски местни владетели”.

                                И все пак този племенен вожд трябва да е Дюла-младши, защото унгарските изследователи откриват още един княз Дюла, който заедно с друг един племенен вожд – Булчу, около [Юхас 1980, 116] или точно през 950 г. се покръства във Византия и завежда в Трансилвания новоръкоположения епископ на Тюркия (Унгария), където той “освободил мнозина от варварската заблуда и ги покръстил в християнска вяра”.

                                Повече подробности по въпроса намираме в Histoire de la Transylvanie [1992], според която история обаче gyula не е и мъжко лично име, а единствено и само титла, именно поради което през маса неясноти и противоречия около всички представени тук събития и лица, сред които неясноти и противоречия естествено не липсват и такива с лингвистическа природа и за главните от които съвременната унгарска историография по никакъв начин не може да признае и приеме, че по национална принадлежност и произход в действителност са не маджари, а българи, все пак успяваме да схванем, какво, че “привържениците” на Византия Булчу и Дюла са покръстени от император Константин Багрянородни между 952 и 955 г., след което Дюла довежда в Трансилвания гръцкия епископ Йеротей, който започва да покръства местните “варвари”; през 970 г. или по-късно Дюла-старши, който е съвременник на великите князе Файс и Таксони, го наследява Дюла-младши, съвременник на Гейза, а неговата дъщеря Шаролт, по силата на един изгоден предимно за Дюла, политически брак, става жена на Великия княз и така – бъдеща майка на Свети Стефан; Шаролт e родена през втората половина на 950 г. в Трансилвания и разбира се, покръстена по волята на покойния си дядо, при което получава “тюркско име от хазарски или кабарски тип: Sar-aldy = hermine blanche ou Sarylty = blancheure”, преведено по-късно на славянски език като Bele-knegini, което означава Dame blanche; сватбата е през 970 г., престолонаследникът Стефан е роден след 975, но преди 977 г., за кратко време позициите на Дюла отслабват, защото през 976 г. българите отрязват всички преки връзки с Византия, поради което Шаролт се пренася от Трансилвания в Естергом, а Дюла полага усилия да превърне своя двор във Фейхервар в княжески, при което построява редица големи сгради, включително манастир и черкви; по-малкият брат на Шаролт “се сдобива с титлата “трети” дюла на Трансилвания към края на 980 г.”; веднага след възцаряването си крал Стефан изпраща наказателен корпус срещу града на Дюла или “Prokoui (= fils de Prok = restant?, successeur?, descendant? - както го наричат, неизвестно защо, славяните)”, а “основанията за бързото и неочаквано падане на дюла” трябва да се търсят в новото нападение на Василий ²² срещу България през 1002 г., превземането на Видин и създаването южно от Долен Дунав на тема Тракия, защото трябваше да се попречи на това Императорът да окаже помощ на Дюла, който, силно повлиян от своите гръцки отци, се целеше в короната; според немските анали, през 1003 г. крал Стефан, начело на войските си, напада своя вуйчо, пленява го с жена му и двамата му сина, довежда го в двореца си, където го покръства, обаче Дюла избягва при полския крал Болеслав Храбри и там дочаква края на дните си, всичко това се случва преди 1018 г. [124-129].

                                И доколкото столицата на Трансилвания, гр. Ерделю става унгарски едва през 1002/3 г. след нейното превземане и убийството на Дюла-младши от страна на крал Стефан ² (997-1038), когото кралят убил несправедливо и от когото “Заграбил несметно количество съкровища, главно от злато, бижута и скъпоценни камъни” [ЛтИзв-5.1, 90,99,104], то очевидно и по необходимост, за населението по тези земи и през това време, все още изобщо не може да се говори като за “тюрко-българи, славяно-българи, секлери и маджари, които са говорили и на езика на тюрко-българите”, нито пък като за “унгаризиращи се секлери”, а единствено и само като за прабългари, болгари или тюркобългари с болгари или прабългари секели и за славяни склавини, а така също и като за славянизиращи се прабългари и секели [вж. и срв. Юхас 1985, 283].
                                Last edited by ; 11-12-2011, 23:56.

                                Comment

                                Working...
                                X