Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Хан Тервел и арабите

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    _magotin_ написа Виж мнение
    В медальона става въпрос за характерното усвояване, наподобяване на византийските символи на властта, точно както МК отразява възприемането на източната властова символика.
    Медалионът на Омуртаг си е живо копиране на византийски монети. Той изобщо не може да е доказателство за каквото и да е.

    Дали Тервел е бил или не християнин, това практически не е е известно. И защо всички смятат че християнството трябва непременно да е от византийски или римски тип. Ами може и да е изповядвал несторианството. Да се твърди че цялата династия Дуло са християни е наивно, ако беше така все нещо щеше да остане.

    Comment


      Grifona написа Виж мнение
      Медалионът на Омуртаг си е живо копиране на византийски монети. Той изобщо не може да е доказателство за каквото и да е.

      Дали Тервел е бил или не християнин, това практически не е е известно. И защо всички смятат че християнството трябва непременно да е от византийски или римски тип. Ами може и да е изповядвал несторианството. Да се твърди че цялата династия Дуло са християни е наивно, ако беше така все нещо щеше да остане.
      Точно понеже не е известно, не може да се твърди такова нещо. Ако беше някакъв еретик, това непременно би се споменало от ругателите на Юстиниан, той е от мразените императори. Такава [монофизитска или несторианска] хипотеза е даже още по-невероятна от мнимото му [ортодоксално] християнство. И ако за Кубрат има поне косвени податки за някакво временно християнство, за Тервел няма никакви сериозни данни. Точно това ме кара да се възмущавам на експонирането на въпроса.
      Медальонът е много показателен за отношението на българите към определен тип властови символи. Какъв е оригиналът, от който е взаимствано, в случая е без значение - налице е културна инфилтрация, заемка, която добре онагледява как прабългарската култура заема селективно от византийската.

      Ако пък предположим, че Дуло са били християни, а всичко изброено по-горе е било забравено и си е отишло заедно с тях, за сметка на езически династии като Вокил, Угаин и т.н., то нямаше ли това да бъде отразено с подобаващо прискърбие от византийските хронисти ?!
      Несъмнено биха се написали жития на българските владетели християни, погинали в битка с езичеството.

      Comment


        Кога написаха житието на Енравота?


        thorn

        Средновековните църкви в България

        Comment


          Thorn написа Виж мнение
          Кога написаха житието на Енравота?
          Споменат е подобаващо в изворите [без при това да е владетел], наред с Борисовата сестра и други предполагаеми поборници на християнството. Самият факт, че незначителен персонаж като него присъства в хрониките поради християнските си убеждения е доказателство, че християни в българския двор не са оставали извън полезрението на византийците.
          Впрочем май през края на Х² или началото на Х²² век Теофилакт описва епизода с Кинамон, дори и по това време - sic - се е помнело кой в езическа България е бил пристрастен към християнството. Самото кръщение на българите е подробно отразено както в домашната, така и във византийската книжнина. И никъде няма и намек, че българите са практикували християнство преди този момент, за владетелите им да не говорим.

          Comment


            лично на мен приемането на християнство от Тервел, дори и да е привидно, в рамките на церемония в константинопол, без самият той да му отдава кой знае какво значение е мислимо. легендата, за която говори Паисий може и да има някакви корени.


            thorn

            Средновековните църкви в България

            Comment


              Thorn написа Виж мнение
              лично на мен приемането на християнство от Тервел, дори и да е привидно, в рамките на церемония в константинопол, без самият той да му отдава кой знае какво значение е мислимо. легендата, за която говори Паисий може и да има някакви корени.
              Това е една от допустимите няколко хипотези. Но от допустима хипотеза до митологема и доктрина, както се прави напоследък с мнимото християнство на дуловци, има огромна разлика. Щом една ситуация е неясна, за нея следва да се говори като за "възможна", "вероятна", "допустима". Факт е, че до ср.на ²Х век у нас отчетливо доминира езическа култура, с езически култ с храмов облик. Такива са обективните факти. А за християнството на отделни представители на управляващите родове - е само една от възможните хипотези. Хипотезите не бива да подменят фактите.

              Comment


                Съгласен.


                thorn

                Средновековните църкви в България

                Comment


                  _magotin_ написа Виж мнение
                  Хипотезите не бива да подменят фактите.
                  Така е! Проблемът на целия V²²² в. за българската история, е че точно фактите са в огромен недостик, както като извори, така и като археология. Оттам и митологемите са много по-лесни.

                  Comment


                    Grifona написа Виж мнение
                    Така е! Проблемът на целия V²²² в. за българската история, е че точно фактите са в огромен недостик, както като извори, така и като археология. Оттам и митологемите са много по-лесни.
                    За археологията не е съвсем така. Вече имаме сигурен некропол от края на V²² и началото на V²²² век, четири (!) големи кръгли дървени сгради и една правоъгълна сграда, дървен първи строителен етап от капището в Кабиюк, множество тайни ходници от Плиска, ВиК съоръжения пак от V²²² век, въобще изворовата недостатъчност се компенсира донякъде от наблюденията на археологията.

                    Comment


                      Тервел получава титлата "кесар" по волята на Юстиниан II и лично от самия василевс (а не от патриарха!!!) и това вероятно е една от наградите ,обещани на Тервел още при преговорите между него и Юстиниан II в българската столица (или стан)- в такъв случай с условието за "задължителност" на християнското вероизповедание на титуляра е могло да се направи компромис,защото Юстиниан II вероятно е бил готов да си възвърне властта на всяка цена.
                      Печатът на Тервел,обаче,предизвиква доста сериозни въпроси за разрешаване.Ето малко информация:

                      Печатът на Тервел се намира в "Дъмбартън оукс" ,вашингтонския филиал на Харвард.Как попада там обаче?Печатът е открит преди време от някакъв грък,който откупил от турците правото да пресее пръстта от изкопните работи за моста над Босфора и така събрал около 12 000 печата,сред които и въпросният печат на Тервел.Този печат бил предложен за продан през 1972 г. на аукцион във Виена,а Людмила Живкова командировала двама души във Виена да участват на търга,но не им стигнали парите и в крайна сметка печатът бил продаден на Харвард за 250 000 долара

                      Моята хипотеза е ,че матрицата на печата е била изработена в Контантинопол и е била част от кесарските принадлежности (напр. за канцеларията),които Тервел получава (заедно с инсигниите) от Юстиниан II,затова не я приемам като доказателство за християнската принадлежност на Тервел.Далеч по-важен (и неоспорим!!!)е фактът,че Тервел получава кесарска титла в качеството си на владетел на езическа и варварска(от ромейска гледна точка) държава ,като вероятно запазва тази титла до края на управлението си-това изглежда напълно логично,като се има предвид,че Тервел ,разбивайки арабите,се явява и като спасител на ромейската империя.Възможно е въпросната матрица да е била подарена на Тервел като знак на благодарност от страна на ромеите и текстът на печата би трябвало да се приема като християнска благословия от страна на ромеите към техния спасител !
                      Last edited by Докс; 30-03-2009, 03:14.

                      Comment


                        Нямаме ли прецеденти разни езически федерати да получават римски титли през Късната империя?


                        thorn

                        Средновековните църкви в България

                        Comment


                          Готът Аларих, например получава титлата magister militum per Illyrium.
                          Такава титла също носят и аланът Аспар /патриций и магистър милитум на изток/ и свевът Рицимер /също патриций и магистър милитум на запад/.
                          sigpic

                          Comment


                            Да, обаче по това време били ли са езичници?


                            thorn

                            Средновековните църкви в България

                            Comment


                              Били са ариани, което за останалите християни било още по-лошият вариант. Именно поради това упоменатите двама магистри не могли да заемат императорския престол, а управлявали чрез свои марионетки.
                              sigpic

                              Comment


                                Дали щяха да обръщат в Исляма си , ако бяха сгазили Византия и България - арабите? :O

                                Edit: Или са щели да се задоволят с изколването ни? ^_O
                                Last edited by ; 29-03-2009, 02:21. Причина: Слаба активност...

                                Comment

                                Working...
                                X