Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Гагаузите

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Гледано е, но нещата са съвсем други (спрямо Литва-Полша). Потърси връзката: карабулгари, каракумани, каракалпаци (даже и карамани) и/или хазари-юдеизм. Имаме сложни и многопластови, а и продължили столетия взаимовлияния. "Кодекс куманикус" дори не е меродавен, защото имаме много примери и извори за полиетничност със съответните полилингвизъм и религии (доказано и от археология, и антропология, и популационна генетика), кипчазиране на огузи/огури, огузяване на кипчаци, тюркизиране на ИЕ и обратно... "Българите - третата част на куманите" (Анонимен бълг. апокрив), поне два езика на кримските "татари" - огузки и кипчакски и т.н. Печенеги и (г)узи са се "омесили" достатъчно. И с куманите в това число. Етногенеза на гагаузите несъмнено започва на Балканите през 11-12 век и завършва 14-15. Да направим равносметка какво имаме тук: българи и ромеи. "Прабългари" които са полиетнични, българи, които са полиетнични, ромеи, които са полиетнични, идват и кумани, които са полиетнични. С всички тези и самостоятелно имаме гузи и печенеги, които още от ЦА се знае, че са полиетнични и европеиди(тюркизирани). Значи си имаме възможност за анатолийско и без селджуците (наричани често в ГИБИ - перси), за средиземноморско и без огагаузените 14-15 век италиянци, кавказко, аланско, хунско, италийско, антско, сарматско, персийско, тракийско, готско и келтско (много изглежда, но е факт), точно колкото и другите "Балканци". Кое е общото - преобладаващо европеиди. Кое е различното - тюркоезични. В крайна сметка имаме тюркоезични европейци (което не е рядкост ). Рядкото е, че една част е съхранила православието. ДА направим равносметка: към 18 век и до сега имаме самобитен етнос - гагаузи. Това е факт, независимо от нашите желания или прищявки. Доколкото темата не е за произхода и доколкото произхода на съставките също е неясен и спорен, не ми се "разхожда" до Седморечието, Алтай, Китай и Вътрешна Монголия, защото от там още ще се завъртим обратно към Европа... накрая се стига до Ева или до задънена улица, но извода е един: и сега, и преди хиляди години всички сме рода на тая Земя (ако не вярвате питайте поп или генетик ). Но когато се появили политиците... Така, че с караимите, част от "татарите", "урумите", "караманлиите", секеите и "оногурите", тюркмените, част от турците и юруците сме братя, но не (само) заради езика. А с българи, румънци (власи и молдовци) и казаци сме още по-близки, но не (само) заради православието и въпреки езика. А с повечето от "българските турци" сме си точно като сърби/хървати и босняци. Който разбрал, разбрал...

    Comment


      Изпусна само славяните в тоя гювеч И както става с всяка подобна бъркотия, всеки може да си направи манджа по свой вкус - я пантюркска, я панславистка, тракийско автохтонна или пък иранска. Затуй етническото самоопределение е изход, а етносите принадлежат към нации. Тогава лесно става приемането на факта, че гагаузите са част от българската нация, както и караимите към литовската. И ако не е тъй тия етноси ще бъдат чужд елемент, който подлежи на асимилация, което често е против волята на малцинството. Парадигма на етнонационализма - кво да праиш.

      Comment


        SRH написа Виж мнение
        Изпусна само славяните в тоя гювеч И както става с всяка подобна бъркотия, всеки може да си направи манджа по свой вкус - я пантюркска, я панславистка, тракийско автохтонна или пък иранска. Затуй етническото самоопределение е изход, а етносите принадлежат към нации. Тогава лесно става приемането на факта, че гагаузите са част от българската нация, както и караимите към литовската. И ако не е тъй тия етноси ще бъдат чужд елемент, който подлежи на асимилация, което често е против волята на малцинството. Парадигма на етнонационализма - кво да праиш.
        Славяните ги има - погледни по-добре, споменати са най-много, явно ще да са много ))). В България гагаузите естествено са част от българската нация, в Гърция от гръцката, в Бразилия - от бразилската, в Украйна - от украинската и т.н. Има обаче известни особености и куриози (поради лошо или преднамерено "омесване" на нация, гражданство, народ с народност/етнос, последното пък с етнографска група, замяната/подмяната на родолюбие/патриотизъм с нацизъм/расизъм, омаловажаването на евронормата АТО (има я и КБ) до област, окръг и т.н.:
        1.В Молдова нещата са сложни във връзка с de facto ipsum "федерализацията" и липсата на нация, поради играта на "наци(онали)зъм и "титулна нация".
        2.На гагауз в Гърция или Молдова да му се заяви безапелационно, че е българин, му звучи меко казано доста странно, както и на съседите им българи, които няма по какво да ги разпознаят (и не ги) като себе си(българи). Има доста куриозни случки, главно с участието на "надъхани" членове на националистически партии от всички видове и рангове. За съжеление това вместо да ги приобщи към България, има обратен ефект.
        3. Какво правим с читаците (гаджалите http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%93%...B0%D0%BB%D1%8B ). Босняците учат роден/майчин език, а гаджалите? "Родным для гаджалов является балкано-гагаузский язык, который подвергается вс¸ большему отуречиванию." Защо ги "отуречваме"?

        Забравяме, че "Съединението прави силата" означава единство и богатство на многообразието. Великите нации се градят от силни и равнопоставени етноси, иначе става молдовска му работа...((( С "България над всичко" и "Велик е нашия войник" преди сто години учудихме света. Никой не е очаквал, че ще се бият и проливат кръвта си рамо до рамо българи и евреи, гагаузи и арменци... атеисти, православни, католици, мюсюлмани и иудеи. А сега: "разделяй и владей" (((
        С мнимото набеждаване, че многообразието не е богатство, а е разделение, ни затварят очите за истинските проблеми и господари на положението. С национализъм се разделя нацията вътрешно на врагове и се отслабва Отечеството. Често апологетите на това са финансирани отвън и обслужват чужди интереси.
        В последните изречения не визирам конкретна държава. Ако някой познае своята, значи жална му майка Родина.
        Last edited by Ben Gagauzum; 28-10-2013, 01:10.

        Comment


          Ben Gagauzum написа Виж мнение
          Забравяме, че "Съединението прави силата" означава единство и богатство на многообразието.
          ...
          С национализъм се разделя нацията вътрешно на врагове и се отслабва Отечеството. Често апологетите на това са финансирани отвън и обслужват чужди интереси.
          Именно! Затуй с разните му -изми требва внимателно и ако може без излишни движения да се борави. Пък в страна, дето е закъсала икономически, па после и социално и също нравствено, етнонационалистическите искри лесно прескачат и удрят в какви ли не посоки: я ще е за православните ценности, я чисто ксенофобски. Пък и помежду им разни сходства, та накрай и монолитно изглежда мразенето. В същото време покрай мулти-култи приказването се стигна до некои абсурди на слободия... пък тва само налива огън в маслото

          Comment


            А намери ли славяните? )))

            Comment


              Stan написа Виж мнение
              Тук не става въпрос за пренебрежение или неразбиране на методите на другите науки. Става въпрос за нещо много просто, а именно изграждане на тези въз основа на напълно погрешна фактология. Ако въпрсият Мудрак се занимава с историческа лингвистика, той ще неще, ще трябва да следва историческата фактология, защото иначе тезите му са меко казано смехотворни, като коментираната тук.
              Ето и един пример, ти лично ще приемеш ли на сериозно "учен" лингвист, който твърди, че може много точно да датира появата на диалекта на българите в Бесарабия (примерно с. Комрат) +/- 10 години и ти твърди че това е станало през 1396 г., защото тогава е завладяна България от османците е това е прекъснало връзките между българите на юг от Дунав с тези в Бесарабия? Предполагам, че в момента в който видиш такова писание, веднага ще затвориш въпросното "изследване" и просто няма да си губиш времото с четене на глупости.
              Цитиранато "изследавне" на въпросня Мудрак е именно на таково ниво
              Не знам пред кого е лекцията на Мундрак, но е факт, че сред тюрколози и други е много популярна и често цитирана (питайте Гугъл, ако не вярвате). Защо се връщам към нея? Взеха да излизат малко "по-масови" ДНК изследвания на гагаузи" : http://vadimverenich...6/alder_11.html Цитирам по памет: "Интересно изследване на гинетика Вадим Веренич за гагузите.
              Той води блог, подобен на Диенекес и се занимава да проследи родство на разни народности не по хаплогрупи, а по аутозомните тестове на компанията 23андМе и ФемилиТри. Имал резултатите на гагаузи, но от живеещи в Молдова и Украйна. Според него, генетично те са близко до Балканите, а не до разни тюркски народности като чувашите. Все пак не ги е сравнил с българи и с български турци, а само с гърци и черногорци. Подобно изследване на езика на гагаузите заключава, че това е просто диалект на турския, и се е отделил от него 17 век, когато Молдова става полунезависима. За езика той се позовава на труд на някакъв руски езиковед Олег Мудраг, специалист по тюрксите езици:
              Язык во времени. Классификация тюркских языков
              http://polit.ru/arti...9/04/30/mudrak/ "
              Не оспорвам лингвистиката и генетиката, нито точността (на резултатите) или компетентноста на езиковеди, генетици и микробиолози. Но явно често при интерпретирането и анализа на така получените резултати, те забравят за интердисциплинарния подход, било от високомерие (АЗ-ът и моята наука сме си самодостатъчни) и/или да не делят парите с компетентни (и скъпи) колеги (историци, археолози и т.н.), от което се стига до куриозни и/или конфузни ситуации.
              Случая с Мундрак е още един пример, че грешка, цитирана 100 пъти - става постулат . Например написаното от Иречек за гагаузите по чужди разкази и градски легенди (той прави уговорка), но се цитира като очевидец, многото версии за възможната ЕТИМОЛОГИЯ на названието гагауз, посочени от някого (Уикипедия?) като версии за произхода на гагаузите, а не на етнонима...иии поехало
              Last edited by Ben Gagauzum; 28-10-2013, 10:51.

              Comment


                Квилинкова (Касым) Елизавета Николаевна - доктор истории, научный сотрудник Академии наук Республики Молдова, Отдел гагаузоведения.
                Родилась в 1966 г. в г.Чадыр-Лунга Республики Молдова.
                В 1991 г. окончила Московский Государственный Университет
                им.М.В.Ломоносова (исторический факультет).
                В Академии наук работает с 1991 г.
                В 2002 г. защитила докторскую диссертацию по теме: "Календарная обрядность гагаузов в конце XIX - начале XX вв.".
                Участник международных и региональных симпозиумов и конференций.
                Автор более 15 научных работ.


                Comment

                Working...
                X