Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Българските въоръжени сили 2004-2024

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    • Какви задачи предстоят пред авиобаза „Чайка“?
    Поддържаме настоящите си планови задачи, а веднага след влизането в строя на „Пантер“-ите възстановяваме подготовката си за работа с кораби над море. Това е за цялата 2024 г., а през следващата – с влизането в строя на първия многофункционален модулен патрулен кораб, имаме задача да осигурим базирането и действията на един вертолет върху палубата му. През 2026 г. след влизането в строя на втория кораб ще осигурим същото и за втори вертолет. Започваме с кацането на вертолета върху палубата и продължаваме с всички следващи дейности, необходими за интегрирането на вертолета с кораба. Вече разработваме части от документацията и поддържаме постоянни контакти с командира на „Храбри“. Предстои ни и посещение на кораба, въпреки че той все още е строителна площадка.

    We don't see things as they are, we see them as we are
    ---Anais Nin----

    Comment


      България е заявила намерение за закупуване 1 брой „IRIS-T SLM” на обща стойност 182 114 311 евро (356 184 633 лева). Допълнително е предвидена възможност за закупуване на до 5 броя „IRIS-T SLM” и на 1 брой система за далечен обсег „IRIS-T SLX”, като бяха предоставени и цени за тях до 2032 г. Сумата от 356 184 633 лева (182 114 311 евро) без ДДС е разпределена по месеци.
      с Решение № 856 от 2023 г. Министерският съвет е одобри проекта на Меморандум за разбирателство относно закупуване на наземни системи за ПВО в рамките на Инициативата „Щит на европейското небе“ като основа за водене на преговори и подписване от министъра на отбраната.
      От 22-24 юли 2024 г. в Министерството на отбраната са проведени работни срещи с представители на Федералното министерство на отбраната на Федерална република Германия и на немската компания „Diehl Defence” относно придобиване на наземни системи за ПВО „IRIS-T” в рамките на Инициативата „Щит на европейското небе“ (ESSI). Целта на срещите е била постигане на съгласие по текстовете на проект на Програмно споразумение между министерствата на отбраната на двете държави и на проект на допълнение към съществуващия договор за доставка с „Diehl Defence” за придобиване на системи за противовъздушна отбрана „IRIS-T“. Подписването на програмно споразумение между Министерството на отбраната на България и Федералното министерство на отбраната на Федерална република Германия ще предостави възможност на страната ни да се възползва от условията на вече сключения договор за доставка на Федералното министерство на отбраната с производителя „Diehl Defence”.
      Предвижда се първият етап на Проект „Придобиване на зенитно-ракетни комплекси“ да се финансира от разходите за отбрана на Република България, както и от постъпилите през 2024 г. и от очакваните през 2025 г. компенсаторни суми за предоставени дарения на въоръжения и техника. За тази цел през съответните години разходите за отбрана следва да бъдат на нива, позволяващи осигуряването на необходимия финансов ресурс, включващ както посочените средства по договора, така и необходимите разходи за ДДС, мита и транспортни разходи.
      Цялостният проект предвижда придобиване на 2 (два) броя ЗРК с голям обсег на действие и на 8 (осем) броя ЗРК със среден обсег на действие.Реализирането на последващите етапи ще са с времеви параметри в съответствие с разполагаемия финансов ресурс, се посочва в проекта. С настоящия Проект за инвестиционен разход се реализира само първи етап от проект „Придобиване на зенитно-ракетни комплекси“ който включва придобиването на един ЗРК от типа SAM-MR (ЗРК със среден обсег на действие), като още при сключване на договора би било целесъобразно да се заложат опции за последващо придобиване на допълнителни комплекси.
      Реализацията на проекта включва приемане на решение от Народното събрание; подписване на Програмно споразумение между Федералното Министерство на отбраната на Федерална република Германия и Министерство на отбраната на България; подписване на договор между Министерство на отбраната на Република България, представлявано от Федералното Министерство на отбраната на Федерална република Германия и дружество „Diehl Defense GmbH & Co KG.“; обучение на експлоатиращия състав; доставка на ЗРК, ЗУР и допълнително оборудване; гаранционна поддръжка – не по-малко от 24 месеца от датата на приемане след успешно преминали приемни изпитвания; интегрирана логистична поддръжка, включена в договора за придобиване, за период от 24 месеца от датата на приемане след успешно преминали приемни изпитвания.
      Aнализа на текущото състояние показва, че към момента системите за ПВО на ВВС не отговарят на стандартите и изискванията на НАТО за постигане на техническа и оперативна съвместимост. Те имат ограничени способности за осъществяване на ефективно командване и управление, за осъществяването на прикритие и за ефективна зенитна защита на ключови обекти, намиращи се в зоната за отговорност.

      We don't see things as they are, we see them as we are
      ---Anais Nin----

      Comment


        Армията ще получи съвременни зенитно ракетни комплекси

        Българската армия ще получи съвременни зенитно-ракетни комплекси (ЗРК) от типа IRIS-T, реши Народното събрание в четвъртък.
        Депутатите подкрепиха проект за инвестиционен разход, чийто първи етап включва придобиване на един ЗРК IRIS-T SLM със среден обсег на действие на стойност 356 млн. лв. Той ще бъде осъществен в рамките на 39 месеца след сключване на договора. Допълнително е предвидена
        Народното събрание подкрепи проект за инвестиционен разход
        възможност за придобиване на до пет ЗРК IRIS-T SLM със среден обсег на действие и една система с далечен обсег IRIS-T SLХ.
        Придобиването на тези зенитни средства ще допринесе за изграждане и поддържане на допълнителни способности за охрана, отбрана и контрол на въздушното и морското
        пространство, за изпълнение на задачи по защита от удари от въздуха по стратегически обекти и по обекти от критичната инфраструктура на страната, както и възможност за включването им в Интегрираната система за ПВО и ПРО на НАТО.
        В тази връзка в периода 22-24 юли 2024 г. в МО бяха проведени срещи с представители на министерството на отбраната на ФРГ и на германската компания „Diehl Defense“ относно придобиване на наземни системи за ПВО „IRIS-T“ в рамките на Инициативата „Щит на европейското небе“ (ESSI). Така страната ни ще се възползва от условията на вече сключения договор между германското МО и производителя „Diehl Defense“ за доставка на ЗРК от типа „IRIS-T“.

        Народното събрание одобри покупката на IRIS-T SLM за 356 млн. лв.
        През тази седмица проектът за инвестиционен разход „Придобиване на зенитно-ракетни комплекси“ бе одобрен първо от парламентарната комисия по отбрана, а след това - и от депутатите в пленарната зала на Народното събрание. Това дава тласък на дългоочакваното обновяване на противовъздушната отбрана (ПВО) на България и ще постави началото на нов етап в нейното развитие, свързан с превъоръжаване с модерни германски зенитно-ракетни комплекси (ЗРК) IRIS-Т.
        От публикувания от Министерския съвет документ става ясно, че реализирането на проекта има няколко основни цели. Да бъдат усъвършенствани възможностите и преодолян дефицитът от способности за зенитно-ракетно прикритие на българските Военновъздушни сили (ВВС) в съответствие с изискванията на средата за сигурност чрез придобиването на нови многоканални ЗРК. Това ще доведе до технологично обновяване на влизащите в състава им Зенитно-ракетни войски (ЗРВ), ще увеличи техния потенциал за противодействие на съвременните средства за въздушно нападение и ще се постигне пълната им съвместимост и включване в Интегрираната система за ПВО и ПРО (противоракетна отбрана) на НАТО.
        Предвидено е придобиването на новите ЗРК да се осъществи чрез директно договаряне в рамките на многонационалната инициатива „Щит на европейското небе“. Тя бе лансирана от Германия с цел изграждане на наземна интегрирана европейска система за ПВО и ПРО на страните от НАТО след руското нахлуване в Украйна. Присъединилите се към нея вече 22 държави (вкл. България) могат да поръчват съвместно зенитно-ракетна техника на по-изгодни цени
        Страната ни декларира намерение да се присъедини към „Щит на европейското небе“ през 2022 г. С решение от 2023 г. правителството одобрява меморандум за разбирателство относно закупуване на наземни системи за ПВО в рамките на инициативата и упълномощи Министерството на отбраната за неговото подписване и водене на преговори, пише в мотивите на предложението. Става ясно, че България може да се присъедини към голяма поръчка за ЗРК IRIS-T SLM, предназначена за Бундесвера, като ги закупи на аналогични цени.
        След проведените консултации България е заявила намерение да сключи договор за закупуване на един ЗРК със средна далечина на стрелбата IRIS-T SLM на обща стойност 182 114 311 евро (356 184 633 лв.). Предвидена е възможност в него да се заложат опции за допълнително придобиване на до 5 идентични комплекси и на една система с голяма далечина на стрелбата IRIS-T SLX, за които германската компания е предоставила цени до 2032 г., става ясно от документа, публикуван от МС. Сумата по договора трябва да бъде изплатена в рамките на 52 месеца след влизане в сила на контракта. В тази стойност, освен техниката на комплекса, е включено обучението на личния състав, който ще го експлоатира и поддържа и първоначалната интегрирана логистична поддръжка. Постигането на първоначална оперативна готовност на комплекса е разчетено до 39 месеца след сключване на договора
        Със закупуването на първия ЗРК IRIS-T SLM е предвидено да се реализира само първият етап от проекта за придобиване на зенитно-ракетни комплекси. Той ще се финансира от разходите за отбрана на странта, както и от постъпилите през 2024 г. и от очакваните през 2025 г. компенсаторни суми за предоставени дарения на въоръжения и техника. Следващите му фази ще се осъществяват с времеви параметри в съответствие с разполагаемия финансов ресурс. Цялостният проект предполага придобиване на 2 зенитно-ракетни комплекса с голям обсег на действие и на 8 ЗРК със среден обсег на действие.
        Проектът е мащабен и включва всичко необходимо за придобиването, ефективната експлоатация и поддръжката на ЗРК, като подготовка на инфраструктурата на стартовите позиции за развръщане на придобитите ЗРК, обучение и сертификация на инженерно-техническия състав, интегрирана логистична поддръжка и гарантирана, навременна доставка на резервни възли и агрегати за извършване на ремонт на комплексите.

        Историята на IRIS-T започва през 1996 г. когато Германия в партньорство с Гърция, Италия, Канада (по-късно заменена от Испания), Норвегия и Швеция, се заемат с разработка на нова ракета „въздух - въздух", предназначена да замени AIM-9 Sidewinder на европейските бойни самолети Panavia Tornado и Eurofighter Typhoon и с възможност за интеграция на изтребите лите F-16, F/A-18 и JAS-39 Gripen. Проектът предполага създаване на маневрен боеприпас, способен да поразява не само самолети и вертолети, но и такива сложни цели като други ракети „въздух-въздух“ и крилати ракети. Заложено е да има инфрачервена глава за самонасочване.
        Разработката е продължителна, но успешна. През 2005 г. новата ракета започва да постъпва на въоръжение в държавите, които участват в нея. Нещо повече -конструкторите на IRIS-T залагат в нея потенциал за възможното й използване не само от самолети, но и от кораби и наземни установки. В резултат се пристъпва и към създаване на сухопътния комплекс за ПВО, наречен IRIS-T SL (Surface Launcher - наземна пускова установка), за който е създадена модернизирана версия на авиационната ракета. Изпитанията му се провеждат успешно в средата на миналото десетилетие. Така се появява ЗРК с малка далечина на стрелбата (12 км и 8 км по височина).
        През 2007 г. започва разработка на системата със средна далечина на стрелбата iRlS-T SLM. Той е изпитан успешно през 2014 г. и от 2015 г. започва да се произвежда серийно.
        ЗРК lRlS-T SLM e предназначен за прикритие на наземни обекти от целия спектър съвременни средства за въздушно нападение - от самолети и вертолети, дронове, баражиращи боеприпаси крилати и балистични ракети (с малък обсег) на войски и обекти от критичната инфраструктура във всякакви условия на метеорологичната и електромагнитната обстановка.
        В състава му влизат многофункционална радиолокационна станция (РЛС), команден пункт и няколко вертикални пускови установки с по 8 ракети. Радарът му позволява да открива цели на далечина до 250 км в сектор от 360 градуса
        Производителят е предвидил също възможност за търсене и прехващане на мишени в пасивен режим (без радиолокационно излъчване) чрез система за оптикоелектронно наблюдение и прицелване.
        Комплексът е способен да унищожава едновременно множество въздушни обекти на височина до 20 км и разстояние до 40 км. Високата маневреност на ракетата му позволява да води успешна борба дори с ракети въздух-въздух и противокорабни ракети. Нейна отличителна черта е високозащитената от смущения инфрачервена глава са самона-сочване, с която търси и захваща целта в крайния участък от полета. Първоначалното й насочване е радиокомандно, с корекции по сигналите на спътниковите навигационни системи.
        Комплексът може да работи както автономно, така и в състава на ешелонирана система за ПВО, чиито елементи могат да обменят информация помежду си. След откриване на въздушна цел lRlS-T изстрелва по нея ракета с тегло около 90 кг, чийто двигател я ускорява до скорост 3M (3672 км/ч). През по-голямата част от полета й към мишената тя се управлява с команди от земята, а в крайния участък инфрачервената й глава за самонасочване започва самостоятелно търсене.
        ЗРК lRlS-T SLX е последна разработка на Diehl Defence. За първи път е демонстриран през юни т.г. Характеристиките му са сходни с тези на българския С-300, като може да поразява въздушни цели на разстояние до 80 км и на височина до 30 км, вкл. балистични ракети. Потенциалът му за развитие обаче е доста голям.
        Комплексите от това семейство са на въоръжение в 9 европейски държави, а заводите на Diehl Defence имат поръчки за над 20 такива системи. Те са смятани са за едно от най-съвременните, надеждни и ефективни средства за ПВО в света. След началото на руската инвазия в Украйна Германия започва да предава такива ЗРК, за да укрепи украинската ПВО. Така получават своето бойно кръщение, а представянето им в конфликта е високо оценено.​

        Получаваме боеприпаси за машините „Страйкър“
        Предвидена е възможност за производство в България
        Договорено е бронираните машини да се сглобяват в предприятие на „ТЕРЕМ“ в България. Това ще позволи и последващ ремонт и поддръжка на машините у нас​

        Парламентът ратифицира международен договор за придобиване на боеприпаси за бронираните машини „Страйкър“. Договорът с правителството на САЩ е на обща стойност $64 880 655.
        Съгласно решението на Народното събрание цялостната реализация на проекта за инвестиционен разход се предвижда да се извърши посредством изпълнението на три договора: договор за придобиване на бронирани машини „Страй-кър“, договор за придобиване на артилерийско и стрелково въоръжение и впоследствие чрез договор за придобиване на управляеми противотанкови ракети ”Javelin”.
        Договорът предвижда придобиване на боеприпаси от различен тип и калибър. Предвидено е доставката на боеприпасите да се синхронизира с доставката на машините „Страйкър. Така ще се осигури необходимото първоначално количество боеприпаси за оръжейните системи, монтирани на бойните и спомагателните машини „Страйкър”. В договора е фиксирана последваща възможност за трансфер на технологии и организиране на производство на 30 мм. боеприпаси на територията на България.
        Следващия месец започва фактическата работа по трансфера на технологии за производство на боеприпаси за „Страйкър“ у нас, посочи депутатът от ГЕРБ-СДС Христо Гаджев.

        https://armymedia.bg/2024/08/09/брой-32-2024/#flipbook-df_356839/1/
        We don't see things as they are, we see them as we are
        ---Anais Nin----

        Comment


          За проектите, по които работят експерти от ВМС, мога да споделя следното. Проектът за придобиването на два многофункционални модулни патрулни кораба се намира във фаза „Изпълнение“. Към настоящия момент първият кораб е спуснат на вода. Извършва се инсталиране на оборудване и въоръжение. Приемните изпитвания на кораба ще се проведат през първата половина на 2025 г. Корпусът на втория кораб е изграден и се извършват довършителни работи в плаващия док на завод МТГ „Делфин“. От края на октомври т.г. започва обучение на екипажите и специалистите от ремонтите органи на ВМС, което ще се проведе на борда на кораба в България и в производствените бази на изпълнителя в чужбина.
          Проектът „Придобиване на Брегови противокорабен ракетен комплекс” е посочен като трети по важност приоритет за инвестиционен разход в „Програма за инвестиции в отбраната до 2032 г.” В тази връзка специалистите от Щаба на ВМС работят усилено за подготовка на необходимите документи за стартиране на процеса за реализация на проекта.
          До края на тази година е заложено да приключи преоборудването на втория малък военен транспорт в минен заградител, както и монтажните работи по постовете за наблюдение на морските пространства на компютърно оборудване, радиолокационни станции, оптико-електронни сензори, придобити по програмата на САЩ за финансово подпомагане (FMF) по проект „Изграждане на модернизирана брегова система за контрол на корабоплаването и охрана на морската граница „ЕКРАН-М“.
          Продължават дейностите по проекта „Повишаване на способностите на ВМС за подводни интервенции“, който подпомага участието на България като координатор на международния проект „Модулен елемент за бързо развръщане за подводни интервенции” (Deployable Modular Underwater Intervention Capability Package – DIVEPACK), изпълняван по инициативата на ЕС „Постоянно структурирано сътрудничество в областта на отбраната (PESCO). Проектът е пряко свързан с проекти по линия на Европейската агенция по отбрана (EDA), и Европейската програма за индустриално развитие в областта на отбраната.
          Продължава развитието и модернизацията на противоминните сили. Очакваме да се реализират и нашите планове за придобиване на още минни ловци клас „Трипартит“. Наред с това не престава и модернизирането на наличното оборудване.
          ВМС придобиха и са в процес на придобиване на нови автономни и дистанционно управляеми подводни апарати. Вече успешно използваме дистанционно управляеми летателни апарати. Броят на „дроновете“, казано накратко, ще продължи да се увеличава и те се превръщат в една постоянна част от нашата дейност. Флотът отдавна е високотехнологичен вид въоръжена сила и съм сигурен, че новите способности ще запалят интереса на много млади хора да станат част от „модерното“ и „новото“.

          Изпълняват се редица проекти за модернизация и за придобиване на нови способности, казва командирът на ВМС. – Г-н контраадмирал с какви успехи българските моряци посрещат 145-та годишнина от създаването на нашите Военноморски сили (ВМС)? – Въпреки сложната и динамично променяща се среда на сигурност не само в нашия регион, а и в по-глобален план, ВМС […]

          We don't see things as they are, we see them as we are
          ---Anais Nin----

          Comment


            Въоръжаваме новите кораби за електронна война
            Подписан беше анекс към договора с NVL за оборудване на плавателните съдове с радиотехнически средства​

            Изграждането на двата нови многофункционални патрулни кораби за ВМС върви по график. Това стана ясно вчера при подписването на анекс към договора с корабостроителната компания NVL, за оборудване на плавателните съдове със системи за електронна война и радиотехническо въоръжение. Подписи под документа положиха министърът на отбраната Атанас Запрянов и представителят на NVL Дирк Малговски. На церемонията присъстваха германският посланик г-жа Ирене Планк, началникът на отбраната адмирал Емил Еф-тимов, заместник-министърът на отбраната Аделина Николова, заместник-командирът на ВМС флотилен адмирал Ваньо Мусински и директорът по продажбите на NVL Беро Бринкман.
            От името на политическото и военното ръководство на Министерството на отбраната благодаря на компанията за отличната работа по изграждането на корабите към настоящия момент в график съгласно договорените параметри, каза министър Запря-нов. Той изтъкна и отличното сътрудничество между NVL, компанията строител „МТГ-Делфин” и командването на Военноморските сили (ВМС). „Това е залог да успеем и да завършим тази програма навреме. Постигнатото досега ми дава основание да съм уверен, че анексът, който подписваме, ще бъде изпълнен в срок и ще постигнем желаните параметри по способностите на корабите”, посочи министърът на отбраната.
            ​„Високо ценя отличното сътрудничество между Министерството на отбраната, фирмата NVL, корабостроителницата „МТГ-Делфин” и нашето посолство. Очаквам с нетърпение да видим корабите построени, което ще се случи в края на 2025 или в началото на 2026 г.”, заяви посланик Планк.
            Гордея се, че моята фирма е партньор на България и на българските ВМС, каза Мал-говски. „С тези многофункционални модулни патрулни кораби започва нова ера за българските ВМС. Те са много модерно, съвременно, многофункционално средство, което може да защитава българската територия. С този анекс - трети поред, корабите вече ще бъдат напълно оборудвани и със способности за водене на борба с подводници и за радиоелектронна борба”, заяви той.
            Проектът за новите системи, които ще бъдат монтирани на корабите е на стойност над 194 млн. лева и беше одобрен от Народното събрание на 26 юли т. г. Финансовите средства ще бъдат изразходвани по график от 2024 г. до 2028 г. и ще бъдат осигурявани в рамките на предвидения бюджет за отбрана за съответната година, съобщиха от МО. Целта, която беше изтъкната от депутатите при обсъжданията в парламента, е новите системите за електронна война и радиотехническо въоръжение да бъдат интегрирани още по време на строежа на корабите. Така плавателните съдове ще могат да ползват оборудването още от началото на своята експлоатация. Плановете предвиждат първият кораб да бъде доставен на ВМС в края на 2025 г., а вторият, напълно оборудван кораб - в началото на 2027 г.
            Новите системи ще повишат способностите за водене на бойни действия в морските пространства с надводен и въздушен противник, включително за отразяване на атаките на дронове, посочиха от МО. Чрез активни и пасивни средства за радиоелектронно разузнаване ще се придобият и способности за наблюдение на морските пространства и контрол на корабоплаването, включително за откриване на подводници на по-големи дистанции и тяхното следене.
            На последвалата среща министър Запрянов, адмирал Ефтимов и заместник-министър Николова запознаха посланик Планк с приетия от Народното събрание проект за инвестиционен разход „Придобиване на зенитно-ракетни комплекси” за закупуването на една германска ПВО система IRIS-Т по условията на инициативата „Щит на европейското небе”, информираха от МО.


            We don't see things as they are, we see them as we are
            ---Anais Nin----

            Comment


              Значителен брой АТВ-та и бъ-гита предстои да получи 101-ви алпийски полк в Смолян. Това стана ясно по време на отвореното занятие по алпийска подготовка. което се състоя преди дни със съдействието на Областната администрация пред сградата на Родопския драматичен театър в Смолян.
              „Новата техника, включител-но изложените тук квадроцикли (АТВ-та, б. р.), са изцяло свързани със способностите, които следва да развием, и със задачите, които изпълняваме и ще изпълняваме в бъдеще. Предстои получаване на значителен брой квадроцикли, как-то и т. нар. УТВ-та, или да кажем, SSV-та – бъгита, които също ще бъдат на въоръжение в 101-ви алпийски полк в рамките на една до две го-дини. Първия екземпляр очакваме до края на тази година”, разказа за в. „Българска армия” заместник-командирът на 101-ви алпийски полк подполковник Иван Запрянов.
              Той поясни, че докато при АТВ-тата двамата военнослужещи седят един зад друг, като на мотоциклет, в УТВ-тата и SSV-тата те са един до друг като в голф количка, примерно, която се управлява с волан.
              Стараем се във всеки един момент техниката да бъде използвана по предназначение, категоричен е подполковник Запрянов. Тепърва се разработват тактики, техники, процедури за използването на дадената техника, която е нова въобще за Въоръжените сили в България, обясни той.
              По думите му УТВ-тата са с плат-форма като на лек автомобил и са много по-комфортни и по-високопроходими. Имат и покрив. „Това, което очакваме да дойде, по-скоро наподобява бъги – пак е на същия принцип като УТВ. То е по-широко, по-стабилно, с по-нисък профил, тоест – по-трудно за откриване от противника, с много добри характеристики”, заяви заместник-командирът на полка. И продължи: „Като цяло в нашия случай ще бъде с пълноценна кабина. Тоест, ще предлага защита от метеорологич-ните условия. Особено тук, в нашия регион, където температурата зимата често слиза под минус 20 градуса това, че личният състав ще бъде реално непрекъснато изолиран от метеоусловията е много важно. Така ще има комфорт за военнослуже-щите, които ще запазят енергията и силата си, за да я изразходват изцяло за изпълнението на задачата”.
              АТВ-тата и УТВ-тата са возила за бързо преодоляване на неголеми дистанции. „Те са перфектни машини за интензивна мисия, за кратко разстояние – за бърз щурм, както в момента наблюдаваме в хода на войната между Украйна и Русия. Там едно от най-използ-ваните превозни средства към момента се оказват точно квад-роциклите, УТВ-тата и SSV-тата.
              А също и кросмоторите – това е последното нововъведение от порядъка на последния месец и половина за щурмуване на пози-циите на противника. И от двете страни. На първо място при тях е бързината”, сподели подполковник Запрянов.
              По думите му АТВ-тата на полка вече са изпробвани и в зимни ус-ловия, на сняг. „Разполагат с вери-жен комплект. Свалят се колелата и се монтира този комплект, при
              което проходимостта значително нараства. Но дори и в сняг, при положение че водачът е умел, при конкретна дълбочина на снежната покривка могат да се справят и само с гумите”, каза офицерът.
              Машините са със задвижва-не 4x4, като има опция и за 2x4. „Действително сме доволни от тях, въпреки че това е слаба версия – двигателят е само 600 куб. см.
              Очакваме да дойдат 1000-куби-кови далеч по-мощни и със сигур-ност по-проходими и по-издръжливи. Но тези АТВ-та, които имаме, бяха най-евтиното, което умишлено бяхме поръчали, за да можем да натрупаме опит, докато ги използваме. Искаме да видим коя ниша точно ще заемат и по какъв начин трябва ние самите да се нагодим спрямо новите задачи”, заяви офицерът. Той допълни, че всичко това вече е изяснено: „Считаме, че вече сме готови да приемем възможно най-мощния и най-добрия вариант на техниката – квадроцикли в на-шия случай. Това ще бъде сторено от Командването на Сухопътните войски. С подкрепата на генерал-майор Деян Дешков (командирът на Сухопътните войски – б. р.) вече може да се каже, че сме напът да придобием техниката в продълже-ние на следващите няколко месеца – 12 броя, възможно най-модерни машини”.

              We don't see things as they are, we see them as we are
              ---Anais Nin----

              Comment


                Нови санитарни автомобили в Сухопътните ни войски

                ​В Сухопътните ни войски започна приемането на първите 18 броя санитарни автомобили/линейки за нуждите на медицинските пунктове на формированията, съобщават от Командването на Сухопътните войски.

                В Сухопътните ни войски започна приемането на първите 18 броя санитарни автомобили/линейки за нуждите на медицинските пунктове на формированията, съобщават от Командването на Сухопътните войски. 
                We don't see things as they are, we see them as we are
                ---Anais Nin----

                Comment


                  Също така бяха реализирани редица проекти за ремонт на складови съоръжения за съхранение на боеприпаси, както и изграждане и ремонт на резервоари за съхранение на горива, с което постигаме изграждане и развиване на способностите на КЛП за осигуряването и поддръжката, както на въоръжените ни сили, така и на съюзнически сили на територията на страната.
                  Чрез закупуване на специализирана техника, повишихме способностите на Командването за превоз, доставка и разпределение на гориво-смазочни материали (ГСМ), също така придобихме нова лабораторна апаратура за проверка и контрол качеството на горивата, с която ще се извършва по-качествен контрол и мониторинг на ГСМ и специалните течности за нуждите на Министерството на отбраната.
                  Продължават дейностите по проектиране на Комуникационно-информационни възли (КИВ), както и изграждане на Сигнално-охранителни пожароизвестителни инсталации от взривоопасен тип за нуждите на военни формирования от състава на КЛП.
                  ........
                  – През последните години в процеса на модернизация на въоръжените сили все повече нараства значението на реализацията на проекти, които допринасят за повишаване на способностите. Такива проекти на командването са: „Способности за изпълнение на задачи по приемане, разполагане и последващо придвижване на собствени и съюзни сили при участие в съвместни операции” и „Развитие на способности за транспортно осигуряване на Българската армия”.
                  Командването успя да намери правилните подходи и механизми за справяне с едно от важните предизвикателствата, стоящи пред въоръжените сили, а именно развитието и поддържането на способностите на декларираните формирования за преодоляване на дефицита от логистични способности. Това се потвърждава и от проведени оценки на бойните способности на формирования. Те притежават способности и са в състояние да изпълняват пълния спектър от логистични задачи в многонационална и съюзна среда.
                  В този контекст мога да дам пример, че през настоящата година за постигане на необходимите способности за транспорт на горива придобихме „Полуремерке цистерна за гориво“. Независимо от постигнатите резултати в процеса по поддържане и развитие на способностите на декларираните формирования, все още съществува дефицит на логистични способности за преодоляването на които, ние планираме допълнително използване на многонационална логистика посредством, членството ни в различни инициативи на НАТО и ЕС.

                  Чрез закупуване на специализирана техника, повишихме способностите на Командването, казва командирът на Командването за логистична поддръжка –        Господин бригаден генерал, каква беше за военнослужещите от Командването изминалата година от предишния празник досега? Изпълнихте ли всички планирани задачи? –        – Изминалата година беше изпълнена с множество предизвикателства и интензивна работа, както за личния състав от щаба, […]



                  We don't see things as they are, we see them as we are
                  ---Anais Nin----

                  Comment


                    WASHINGTON, September 20, 2024 - The State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to the Government of Bulgaria of Javelin FGM-148F missiles and related equipment for an estimated cost of $114 million. The Defense Security Cooperation Agency delivered the required certification notifying Congress of this possible sale today.

                    The Government of Bulgaria has requested to buy two hundred eighteen (218) Javelin FGM-148F missiles (includes four (4) fly to buy missiles) and one hundred seven (107) Javelin Lightweight Command Launch Units (LWCLU). Also included are Javelin LWCLU Basic Skills Trainers (BST); Javelin Outdoor Trainers (JOT); Battery Coolant Units (BCUs); System Integration and Check Out (SICO); lifecycle support; Javelin Restricted Interactive Electronic Technical Manual (IETM); Javelin operator manuals; tools; Javelin gunner training; Ammunition Technical Officer (ATO) training; Javelin maintenance training; technical assistance; other associated equipment and services; and other related elements of logistics and program support. The estimated total cost is $114 million.

                    We don't see things as they are, we see them as we are
                    ---Anais Nin----

                    Comment


                      Г-н полковник, водещо за ЦПС през последните години са приемането, усвояването, поддържанетои включването в учения на модернизираните танкове Т-72. Какви детайли от тези етапи ще откроите?
                      • Модернизацията на танковете Т-72 и командно-щабни машини (КЩМ) – МТЛБ-У премина на два етапа. През първия етап бяха монтирани и интегрирани системата за управление на огъня, дизелов спомагателен агрегат, система за предупреждение при облъчване и камера за дневно и нощно виждане на механик-водача за танковете, а за КЩМ бяха извършени дейности по демонтиране на възли, агрегати и радиосредства и инсталиране на ново оборудване и окабеляване в съответствие с приетата конфигурация. На втори етап бяха монтирани, програмирани и сертифицирани комуникационното оборудване и системата за управление на бойните действия (BMS). Всеки етап от този процес е важен и всички ние се отнасяме с огромна отговорност към изпълнението им. През май и юни се проведе изпитването и приемането на последната партида модернизирани танкове Т-72 и КЩМ.
                      Кои са категоричните плюсове на модернизираните танкове Т-72 и на КЩМ МТЛБ-У?
                      • Модернизираните танкове Т-72 дават възможност на екипажите за по-голяма точност при стрелба денем и нощем, прецизност, маневреност, ефективност, маскировка и скрито управление, а за КЩМ МТЛБ-У бих казал само, че от аналоговата ера преминават в цифровата и криптираната такава.
                      Модернизирането на техниката е едната страна на въпроса, а другата е свързана с уменията на военнослужещите да работят с нея. Как протичат обученията?
                      • Имаме обучени военнослужещи инструктори, които предават своите знания и умения на другите военнослужещи. Разбира се, основна роля в обучението изпълняват и командирите на роти и взводове, както и офицери и сержанти от щаба на ЦПС и щаба на 61-ви танков батальон (61 тб). Танковите екипажи преминават сериозно обучение за работа с новите системи за управление на огъня на танк Т-72 – на новите симулатори и на танко-огневите тренировки на Учебен център „Батмиш“, а отделенията от щаба на 61 тб – в учебен кабинет за изучаване на BMS. Чрез тази система командирът и щабът на батальона могат да планират и да поставят задачи на формированията в реално време благодарение на опозната картина на бойното пространство с точни координати за местоположението на своите и противниковите сили.
                      https://armymedia.bg/2024/10/04/полк...
                      We don't see things as they are, we see them as we are
                      ---Anais Nin----

                      Comment


                        Проектът „Подкрепа за създаване на национален център за подготовка на авиационни специалисти“ включва предоставяне от страна на Lockheed Martin на техническа помощ и финансиране за създаване на „Национален център за подготовка на авиационни специалисти“. Бенефициент е ВВВУ „Г. Бенковски“. В рамките на проекта е обучен и сертифициран преподавателският състав и е доставен виртуален тренажор за самолет F-16 Block 70. Предвижда се изпълнението на проекта да приключи с доставката на два нови самолета за първоначално летателно обучение Cessna 172 Skyhawk в началото на 2026 г.

                        Първата по рода си система за виртуална реалност, позволяваща в реален мащаб изучаването на самолета F-16 Block 70 и неговите системи, бе доставена във Висшето военновъздушно училище „Г. Бенковски“ – Долна Митрополия. Придобиването й е в изпълнение на проекта за създаване на център за подготовка на летателен и инженерно-технически състав за самолетите F-16 Block 70 […]
                        We don't see things as they are, we see them as we are
                        ---Anais Nin----

                        Comment


                          В Хидрографска служба на Военноморските сили бяха получени два нови автономни дистанционно управляеми подводни апарата UUV„Teledyne Gavia“. Придобивката се осъществява по програма на Министерството на отбраната на САЩ за развитите на отбранителните способности на партньорите и сключен договор с Министерството на отбраната на Република България.
                          Подводните апарати са предназначени за извършване на хидрографски изследвания в крайбрежната зона с голяма работна дълбочина, до 1000 метра. Могат да се използват както за научни цели, така и в интерес на отбраната. Съставени са от отделни модули и са лесни за обслужване. Възможно е управлението им от плавателно средство, като има възможност за надграждането им с допълнителни апаратури и сензори.
                          Получените апарати са оборудвани с мултибим „Teledyne SeaBat T-20“ и ехограф на морското дъно „Teledyne Benthos Sub Bottom Profiler“. Включени са два допълнителни модула сонар за противоминна борба и тренировъчен модул за противоподводна война. Високоточната навигация на хидрографските изследвания се осигурява от наличието на GPS приемник, инерциална навигационна система и доплеров лаг.
                          Република България е първата страна, която получава пълния пакет от модули на UUV„Teledyne Gavia”.

                          В Хидрографска служба на Военноморските сили бяха получени два нови автономни дистанционно управляеми подводни апарата UUV„Teledyne Gavia“. Придобивката се осъществява по програма на Министерството на отбраната на САЩ за развитите на отбранителните способности на партньорите и сключен договор с Министерството на отбраната на Република България. Подводните апарати са предназначени за извършване на хидрографски изследвания в […]

                          We don't see things as they are, we see them as we are
                          ---Anais Nin----

                          Comment


                            Военното министерство подписа с полска компания за ремонт на 6 двигателя за МиГ-29

                            Министерството на отбраната (МО) сключи договор с полската държавна компания Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr2 S.A. за основен/капитално-възстановителен ремонт (КВР) на шест двигателя РД-33, сер. 2, за самолети МиГ-29 за възстановяване на техния междуремонтен ресурс и междуремонтен срок на служба. Договорът е публикуванв регистъра за обществени поръчки.
                            В договора е записано, че максималният срок за извършване на КВР на всеки един двигател ще бъде не по-голям от девет месеца, считано от датата на предаване на съответния двигател за ремонт. Общата цена заизпълнение на предмета на договора е 10 020 000,00 (десет милиона и двадесет хиляди) евро без ДДС. В случайна забавено или неточно изпълнение полската фирма дължи 0,1 % неустойка за всеки просрочен ден отстойността на забавената услуга.
                            МО обяви обществената поръчка за ремонт на шест двигателя за самолети МиГ-29 в началото на април тази година.
                            В средата на август 2023 г. Министерството на отбраната отново подписа договор за ремонт на шест двигателяза МиГ-29 с полската държавна компания Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A. Тогава от МО посочиха, че целта навъзлагането на обществената поръчка е осигуряване на летателната годност на самолетите МиГ-29 до постиганена оперативни способности за носене на бойно дежурство с новата бойна платформа F-16 Block 70. Стойносттана договора, подписан миналата година, е 9 552 000,00 евро без ДДС.

                            Министерството на отбраната (МО) сключи договор с полската държавна компания Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr2 S.A. за основен/капитално-възстановителен ремонт (КВР) на шест двигателя РД-33, сер. 2, за самолети МиГ-29за възстановяване на техния междуремонтен ресурс и междуремонтен срок на служба. Договорът е публикуванв регистъра за обществени поръчки. В договора е записано, че максималният срок за извършване на […]





                            We don't see things as they are, we see them as we are
                            ---Anais Nin----

                            Comment


                              Аделина Николова, зам.-министър на отбраната: Изграждането на инфраструктура за новите самолети Ф-16 Блок 70 е основно предизвикателство

                              ​– Г-жо зам.-министър, тези дни долетя новината, че в САЩ е полетял първият български изтребител от типа Ф-16 Блок 70. Близък е денят, когато новите самолети ще пристигнат в България. Готови ли сме да ги посрещнем, как върви процесът по ремонт и модернизация на 3-та авиобаза, която ще бъде новият дом на модерните изтребители?

                              – На 22 октомври 2024 г. в производствената база на „Локхийд Мартин“ в Грийнвил, Южна Каролина, успешно премина първият тестови полет на първия изтребител Ф-16 Блок 70 за България. Продължава паралелното изпълнение на Етап 1 и Етап 2 на проекта, осигуряващи придобиването на една ескадрила самолети Ф-16 Блок 70 с необходимите въоръжение, средства за наземно обслужване и резервни части. Съгласно последната актуализация на работните планове на ВВС на САЩ и производителя на самолетите Lockheed Martin Aeronautics (LМ Aero) първите 8 самолета Ф-16 Блок 70 се очаква да прелетят по график от САЩ до България през 2025 г. Към настоящия момент действително основното предизвикателство е изграждането на необходимата инфраструктура за приемане на самолетите и осигуряване на тяхната експлоатация. От страна на политическото и военното ръководство на МО са предприети мерки за преодоляване на негативните последици от забавянето на строителството на някои обекти и неговото ускоряване, така че да няма проблеми с приемането на самолетите.

                              За изграждане на критичната летищна инфраструктура, свързана с поддръжката и експлоатацията на самолети Ф-16 Блок 70 и тяхното въоръжение във в. ф. 28000 – Граф Игнатиево, е създадена организация за ускоряване на дейността по възлагане на строителството и за избор на изпълнители за строително-монтажните работи по следните обекти, като очакваме това да се случи до края на 2024 г.:

                              1. Район за оперативна подготовка на самолети Ф-16 с 16 броя укрития с площадки за маневриране, пътеки за рулиране и обслужващи пътища;

                              2. Хангар за обслужване и ремонт на самолет Ф-16;

                              3. Район за обслужване на въоръжение и боеприпаси;

                              4. Хангар за обслужване и ремонт на горивната система на самолет Ф-16.

                              На настоящия етап командването на ВВС разработва план за подготовка за приемане на самолетите и осигуряване на дейностите за последващата им поддръжка, в който са набелязани мерки за използване на временни/алтернативни обекти, заменящи все още недоизградената инфраструктура, с цел намаляване на негативното въздействие върху успешната експлоатация на самолетите.

                              Съгласно текущите графици за доставка на самолетите първите два от тях ще бъдат доставени в края на първото тримесечие на 2025 г., а до края на третото тримесечие ще бъдат доставени всичките 8 самолета по първия договор. Вторите 8 самолета ще бъдат доставени в периода 2027–2028 г. Най-добрата новина е, че полетя първият български Ф-16 и започнаха неговите войскови изпитвания. Вторият ще полети през декември, като и двата ще пристигнат в България в края на март следващата година.

                              – Има ли движение по останалите модернизационни проекти на Българската армия?

                              – В изпълнение на решението на Народното събрание от януари 2023 г. Министерството на отбраната разработи „Програма за инвестиции в отбраната до 2032 г.“, като тя беше приета през април тази година от Народното събрание. В програмата са идентифицирани отбранителните способности за изграждане и развитие до 2032 г. За постигането на тези способности са планирани за реализация инвестиционни проекти до 2032 г. спрямо два варианта на финансова рамка за свободни капиталови разходи – при разходи за отбрана 2% от БВП и 2,5% от БВП. Основната цел на Програмата е в рамките на един системен подход към превъоръжаване да се даде ход на ключовите направления за постигане на модерни, високотехнологични и оперативно съвместими със съюзниците ни въоръжени сили чрез формиране на единна интегрирана рамка на капиталовите разходи и основните дългосрочни направления за модернизация и/или превъоръжаване до 2032 г., както и на ред, предвидимост и прозрачност в разходването на капиталовите средства. В Програмата бяха идентифицирани 13 направления за инвестиции до 2032 г., за реализацията на които Министерството на отбраната работи усилено.

                              – Бихте ли пояснили за кои направления става дума?

                              – Ще отбележа някои от тях, които са на особено внимание на ръководството на МО и по които се извършват редица конкретни дейности за тяхната реализация:

                              Първо – придобиване на зенитно-ракетни комплекси със среден/голям обсег на действие, за което бяха предприети дейности и по линия на международната инициатива „Щит на Европейското небе“ (European Sky Shield Initiative). Подписан бе меморандум за разбирателство за придобиване в условията на сътрудничество (MoU) по European Sky Shield Initiative (ESSI). На 06.09.2024 г. бе подписано споразумение с немското министерство на отбраната за придобиване на една система за противовъздушна отбрана IRIS-T на немската компания Diehl Defence, като сме договорили опции за придобиване на още системи за противовъздушна отбрана;

                              Второто направление е „Придобиване на ракетна система за залпов огън с повишена мобилност (HIMARS)“. Тук мога да отбележа, че сме в процес на проучване на потенциални изпълнители на проекта и очаквам в най-скоро време след задълбочен анализ да намерим вариант за реализация и на този проект;

                              По третото направление „Придобиване на брегови противокорабни ракетни комплекси“ е избран вариант за реализация и очакваме в близко бъдеще Министерството на отбраната да има сключен договор.

                              Искам да ви уверя, че по всички останали направления се работи усилено както от политическото, така и от военното ръководство на МО.

                              – Как върви стоежът на двата многофункционални патрулни кораба във Варна?

                              – Първият кораб вече е спуснат на вода и е в ход монтиране на неговите механизми и системи. Предстои спускането на вода на втория кораб. Стартирани са процедури за доставка на устройства за криптиране на класифицирана информация и друго комуникационно оборудване, включително чрез Агенцията на НАТО. В момента тече процес по осигуряване на различни видове боеприпаси, които са необходими за осигуряване на боеспособността на оръжейните системи, както и за изпълнението в пълен обем на задачите по мисиите на ВМС. Сключен е договор за осигуряването на корабен и брегови комплект запасни части, инструменти и принадлежности (ЗИП) за всеки един от плавателните съдове, обучение на екипажите и на инженерно-техническия състав от ВМС, осъществяване на интегрирана логистична поддръжка за период от три години след изтичане на гаранционния срок и изпълнение на дейности по индустриално сътрудничество.

                              През август България подписа анекс за доставка и на електронни заглушителни системи към проекта за придобиване на многофункционални модулни патрулни кораби. Строежът на двата кораба се изпълнява в договорените срокове, като сме в постоянен контакт с фирмата изпълнител и се следи стриктното спазване на изискванията на договора.

                              – Ще попълним ли арсенала от артилерийски системи с нови гаубици с натовския калибър 155 мм?

                              – Придобиването на такъв вид системи е едно от направленията на Програмата. Към момента Министерството на отбраната е декларирало намерение за включване в съвместна европейска инициатива за придобиване на 155-мм гаубици чрез използване на Инструмента за укрепване на европейската отбранителна промишленост чрез съвместно придобиване EDIRPA. Това е програма на ЕС, насочена към насърчаване на сътрудничеството в обществените поръчки в областта на отбраната между държавите членки за съвместно координиране и придобиване на най-спешните и критичнитe нужди от отбранителни продукти. Предстои вземане на евентуално решение за присъединяване на България към програмата за съвместно придобиване.

                              – Стартира ли изграждането на инфраструктурата във войсковия район Кабиле край Ямбол? Разчитаме ли на помощ от фондовете на НАТО?“

                              – От страна на Министерството на отбраната са предприети стъпки за реализацията на инфраструктурата за разполагане при усилено присъствие на НАТО, което е изключително важно, тъй като ще допринесе за повишаване на способностите на Българската армия. Това е основен и приоритетен ангажимент на страната ни за реализиране на дейностите по отбрана с оглед влошената международна среда за сигурност. Тук искам да подчертая, че това е български казармен район, който ще остане български. Идеята е да се построи инфраструктура, която може да посрещне и да настани Бойната група на НАТО, включително, ако се наложи да бъде разгърната до бригада. Желанието ни е да се погрижим и за устройването на българските военнослужещи, които са в района.

                              В тази връзка още през средата на 2022 г. Министерството на отбраната е стартирало дейности по реализиране на проект „1420/Проектиране и изграждане на инфраструктурни обекти и основен ремонт на съществуващи сгради за разполагане при усилено присъствие на НАТО“ във войскови район 1420 Кабиле.

                              Проектът е един от мащабните за реализация в рамките на МО и изисква ангажирането на значителен кадрови ресурс както по изпълнение на дейностите за проектиране и строителство, така и при координиране на процесите с регионални, национални институции и с международни организации. За изпълнение на проекта е необходимо спазване както на изискванията на националното законодателство, така и на НАТО и други специфични изисквания за осигуряване на необходимите оперативни способности.

                              С оглед на това е взето решение за използване на способностите на Агенцията на НАТО по поддръжката и доставките – NSPA, при изпълнение на проекта на нови сгради и инженерна инфраструктура за разполагане при усилено присъствие на НАТО във войскови район 1420 Кабиле.

                              С цел успешно реализиране на стартиралите дейности, свързани с изграждането на нови сгради и инженерна инфраструктура за разполагане при усилено присъствие на НАТО във войскови район 1420 Кабиле със заповед на министъра на отбраната Атанас Запрянов се сформира екип за координиране на дейностите с NSPA.

                              Към настоящия момент проектът се финансира от националния бюджет, като се цели възвръщане на средства по процедурата за предварително финансиране по Програмата на НАТО за инвестиции в сигурността. От Министерството на отбраната се предприемат стъпки за включване на проекта в програмни планове от способности на НАТО и възвръщане на разходите по реализацията му от общите фондове на Алианса.

                              – Догодина трябва да пристигнат първите бронирани машини „Страйкър“. Готвим ли се част от тях да се асемблират в цех на ТЕРЕМ – Велико Търново?

                              – Договорът „Придобиване на бойни машини Страйкър” предвижда окончателното асемблиране на всички варианти на придобиваните машини „Страйкър“ да се извърши от ТЕРЕМ-холдинг ЕАД. В тази връзка подготовката на дружеството стартира веднага след подписването на договора. Бяха установени контакти с производителя на машините „Страйкър“ General Dynamics Land Sysytems – Canada (GDLS-C) с цел дефиниране на параметрите на бъдещото сътрудничество. Подписани бяха редица документи и споразумения, които дават възможност на ТЕРЕМ-холдинг ЕАД да получава официална техническа документация. Уточнени са всички изисквания за наличие на инфраструктура, универсални инструменти и съоръжения.

                              На 07.10.2024 г. бе подписан рамков договор между GDLS-C и ТЕРЕМ-холдинг ЕАД за асемблиране на бойни бронирани машини „Страйкър“. С цел подготовка на инфраструктурата ТЕРЕМ-холдинг ЕАД сключи договор за проектиране с ПРОНО ЕООД. Проектирането е съобразено с изискванията на GDLS-C, като се очаква то да завърши през ноември 2024 г. Като част от проекта е включено разработване на количествено-стойностна сметка за размера на финансовите средства за реконструкция, модернизация и ново строителството. Същевременно до момента са разчистени всички помещения, предвидени за използване при асемблирането на машините, както и площадките, планирани за изграждане на допълнителни сгради и навеси. Пристигането на оборудването за първите машини „Страйкър“ е планирано за края на второто тримесечие на 2025 г., като съгласно направените разчети дотогава ТЕРЕМ-холдинг ЕАД ще има готовност за успешното изпълнение на дейностите по асемблиране на машините.

                              Кабиле е български войскови район, който ще може да посрещне и да настани Бойната група на НАТО –  Г-жо зам.-министър, тези дни долетя новината, че в САЩ  е полетял първият български изтребител от типа Ф-16 Блок 70. Близък е денят, когато новите самолети ще пристигнат в България. Готови ли сме да ги посрещнем, как върви […]


                              We don't see things as they are, we see them as we are
                              ---Anais Nin----

                              Comment


                                – Друга очаквана новост през 2025 г. е доставката на първите бойни машини „Страйкър”? Докъде е в момента процедурата?
                                – Бих казал – шеговито или не, чe проектирането за „Страйкър” приключи с подписването на договора, а в момента започна изпълнението му. Както сме го планирали, така и върви. Придобиването на страйкърите е първата голяма мащабна стъпка за СВ. Не е единствената. Движим много неща в момента. Но „Страйкър” е най-мащабният ни проект, защото е една концепция, която тотално би трябвало да промени начина на използване, мислене и употреба на войските. Подготовката в това отношение започна още тази година. Много голям екип – групи от Командването на СВ и 61-ва бригада (в която машините ще влязат на въоръжение – б. р.), работи по детайлите на изискванията за инфраструктурата, подготовката на местата за инструкторите, които ще обучават личния състав, приемането и техническото обслужване на машините. Имахме група, която беше в заводите на „Страйкър”. Следващия месец екип ще замине за САЩ за срещи по плановете за обслужване и доставки. Подготвяме и елементи за допълнителна подготовка, която би ни дала като плюсове нови знания и умения. Знаете, че при нас подготовката никога не е достатъчна – колкото повече, толкова повече и по-добре.
                                Всички ги интересува кога материалното средство, наречено машина, ще избръмчи и ще влезе във войските, но важното е кога влязлата машина е усвоена и в готовност за използване ведно с личния състав. Към края на лятото догодина първата машина трябва да е в България и след дейностите, които трябва да бъдат извършени по нея, ще бъде приета и ще влезе в парка при нас може би есента. Поетапното доставяне и въвеждане в строя на машините ще е в рамките на около две и половина-три години. Първо се усвояват боравенето с всяка машина и оборудването. Изгражда се комплекс от инструктори. В договора е записано, че обучението няма да бъде на целия личен състав, а на личен състав от инструктори. И те след това ще обучават нашите хора.
                                После ще започнат самите учения като това, което правим в момента на „Корен” с 61-ви танков батальон, ще го повторят и със страйкърите на нивата отделение, взвод, рота, батальон и накрая – бригада. Тогава ще можем да кажем, че сме постигнали пълни оперативни способности. Организационната структура на бригадата ще бъде изменена, след като видим какво и как е необходимо. Не че ще я „режем” или нещо друго – това е абсурдно. Държа да го отбележа, защото някои, като кажем организационна промяна, първо за това се сещат. Не е за това, а за да се напаснат едно към едно техника, личен състав и длъжности. Очаквам, че процесът по изграждане на пълни оперативни способности няма да приключи през 2027 г. с пристигането на последната машина. Ще приключи може би в периода 2029–2030 г.
                                – Кога приключва модернизацията на танковете Т-72?
                                – Тя приключи за тези бройки, които бяха съставна част от договора за модернизиране на един батальон Т-72. Договорът беше изпълнен и приключи в началото на лятото тази година. Танковете са приети. Ето това е примерът, който дадох и за страйкърите. Затова учението сега, през ноември, е важно – за да видим, като сме модернизирали този танков батальон, как го използваме.
                                Танковете са достатъчно за модернизиране на един танков батальон. Но един танков батальон не е достатъчен. Трябва да бъде модернизиран минимум още един. Минимум.
                                – На учението „Тракийски воин-24” на полигон „Корен” през юни имаше стрелба с „Хаймарс” (HIMARS). Ще придобие ли България такава система?
                                – Даже имаме проект, който, държа да отбележа, е за MLRS (multiple launch rocket system – б. р.) – за реактивна система за залпов огън с висока точност на голямо разстояние. Проектът е изключително напреднал. В момента от Министерството на отбраната (МО) се изпращат искания за информация до фирми – производителки на подобни типове системи, както и писмо с искане за информация до американското правителство за цени и наличности специално за системата „Хаймарс”, на базата на което да можем да направим съответния анализ на способностите и след това, ако бъде финансирано, да пристъпим към придобиване. В последните етапи сме.
                                – Отново на същото учение видяхме и свръзка по сателитната система „Старлинк” (Starlink). Какви комуникационни новости навлизат в СВ?
                                – Тук вървим с доста високи темпове. Едно уточнение – не базираме нашите комуникации на системата „Старлинк”. Използваме я за дублиране на комуникациите, които притежаваме, при тяхното пропадане или компрометиране. За нас тя е резервен план, затова я придобиваме. Тя се оказва изключително полезна дори и в ежедневието – когато спешно трябва да пратим формирования някъде, където не е необходимо голямо развръщане в комуникационно отношение. Включително и на мисия, докато се настанят, докато се изградят местните структури и комуникационните канали и т. н., тя ни дава възможност да държим постоянна връзка в мирна обстановка в първите 5 мин. Защото толкова ни трябва, за да я развърнем – 5 мин. Така че тя е изключително полезна, но е просто резервният ни план.
                                Комуникацията в СВ ляга основно на базата, на която се развива в момента. Имаме много придобити средства. Основата, на която се базира системата като комуникационно оборудване, е това, което вече имаме – голямо количество от различни типове радиостанции „Харис” (Harris). Вече използваме софтуера hC2, който е фактически вариантът на BMS, легнал на базата на „Харис”, и на неговата основа определяме стандарта. Защото въпросът във войските не е каква радиостанция имаш, каква машина имаш и колко имаш, а дали са сходни. Защото, ако не са, имаш проблем с обучението, поддръжката и определянето на способност, която притежаваш. Трябва да имаш стандарт.
                                Към дадения момент 61-ва бригада е изцяло базирана на тези комуникации. Хардуерът и софтуерът за този команден пункт, за който ви казах, за командните пунктове на 61-ва бригада, са точно тези, които вече притежаваме и сега на „Корен” ги тестваме. С тях има свързаност, което е доказано. Доказано е и в модернизацията на танковия батальон в комуникационната му част. През 2025 г. очакваме пристигането на следващ такъв команден пункт, който ще е за 2-ра механизирана бригада. Цялата комуникационна и софтуерна система на „Страйкър” е базирана на същото. Вече имаме планове и за следващата година, както и за по-следващата – за артилерията и т. н. Тухла по тухла всичко си върви. Комуникационният пъзел на опознатата картина започва да се пълни и вече се усеща нейната цялостност.
                                – През годината видяхме и техническо обновление в 101-ви алпийски полк. Воините в Смолян използват вече ATV-та и бъгита. Каква нова техника предстои да бъде въведена в алпийския полк?
                                – 101-ви алпийски полк е нещо много специално в СВ и специално в моето сърце, бих казал. Те са малко по-особени във всякакъв аспект, говоря чисто служебно по отношение на мисиите и задачите, които изпълняват. Те са изключително ценни със способностите, които притежават. 101-ви алпийски полк е формирование от лека пехота със специални умения. Това е мой термин, не е доктринален и влагам определен смисъл в него. За да се изпълни изцяло, хората ги имаме, слава богу, мотивацията в полка е изключително висока. Въпросите с окомплектоването в полка вървят в изключително положителна прогресия. Неговото пълно оборудване няма да е толкова скъпо, сравнено примерно с една бригада. Разликата е космическа, обаче ефективността, която би се постигнала от полка, е изключително голяма.
                                Имаме разчет защо и как във всяка рота на алпийския полк трябва да имат ATV-та. Но тези машини са много малка част, зад тях на следващ ешелон в същата рота ще има UTV-та – разговорно ги наричаме бъгита. Те могат да превозват до 4 човека плюс багажно отделение. Плюс рамка, на която може да се закачат съответно различни видове въоръжение – лафет на картечница, лафет на ПТУРС и т. н. Те са малки, мобилни и бързи във всякакъв труден терен. И за да запълним тази рота с бойни възможности, стартирахме проект, който не е само за тях, но и те са елемент – за бронирани средства 4х4. Тe са версия на MRAP – тежките бронирани 4х4, които са с купола, а не примерно просто брониран автомобил – цивилно изпълнение. Те вече ще им дадат необходимата тежест и огнева мощ при изпълнение на задачи и извън планината, дори ако се наложи – и като пехотно формирование. Затова казвам – лека пехота със специални умения.
                                Стартираме и проект за индивидуалното оборудване на военнослужещите в 101-ви полк, което при тях ще е по-различно. Не може да бъде като на пехотинеца, танкиста, артилериста заради спецификата на дейност, най-вече в планината – катеренията, придвижването, за да бъдат използвани в най-трудните възможни терени, както и при десантирането им с вертолети. В момента се подготвяме за цялата дълга процедура за обществени поръчки.
                                Да обобщя – към момента те имат получени част от ATV-тата. За последната част от ATV-тата имаме обществена поръчка и се надяваме през втората половина на ноември да подпишем договора. Придобихме едно UTV, за да видим дали точно то изпълнява изискванията ни и ако ги изпълнява, да тръгнем в тази посока. И както казах – задвижихме въпроса и за бронираните машини 4х4.
                                – По какви други проекти за нова техника работите?
                                – В момента в СВ имаме изключително висока проектна готовност. Но няма ли финансиране, няма проектиране. Говорейки за нашата проектна готовност, както казах – MLRS-а, сме готови, чакаме да видим какво ще се случи. За гаубиците сме готови и чакаме да видим какво ще се случи. За бронираните машини 4х4 стартираме проекта и се надявам през 2025-а да сме към неговия край и неговата готовност. Тези машини не са само за 101-ви полк. Има и за бригадите, и за полковете. За инженерната техника за сапьорите сме приключили проекта. Изключително напреднал е проектът за ПВО на механизирана бригада. Предполагам, че в първата половина на 2025 г. ще завърши всичко, което трябва да направим. Както казах, приключихме документацията за цялото индивидуално оборудване за военнослужещите от СВ и за военнослужещите от 101-ви полк. Това са над 60 технически спецификации. Включено е всичко, което войникът трябва да има на себе си – като започнем от аптечката, ножа за оцеляване, балистичните очила, фенера за оръжието, спалния чувал, индивидуалната палатка и т. н. Въпросът е на старт на обществените поръчки. Беше неимоверен труд, отне ни цяла година.
                                Стартирани са процедурите в МО по нашата заявка за подмяна на пистолет „Макаров”. В момента трябва да стартира обществената поръчка за няколко хиляди пистолета 9х19. Какъв ще бъде, поръчката ще каже. Стартирана е поръчката по наша заявка за подмяна на снайперовите пушки в СВ, включително на целия комплект с оптиките, метеостанциите и т. н. И нещо изключително важно, което върви в момента – инфраструктурата и полигоните. Работим усилено по тях. Имаме напредък.

                                https://armymedia.bg/2024/11/15/гене...еняме-м/
                                We don't see things as they are, we see them as we are
                                ---Anais Nin----

                                Comment

                                Working...
                                X