Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Битката при Ел Аламейн

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    #46
    Между другото при първия Ел Аламейн Ромел е показал известна творческа безпомощност.Решаващ удар с дясното крило и излизане във фланг и тил на англичаните - това го е парвил поне два пъти вече в Серевна Африка.Така че Монти е бил всичко друго само не е и изненадан.Ромел се е оказал твърде предвидим.

    Comment


      #47
      resavsky написа
      Монти си е съвсем приличен командир - разбира се без претенции за гениалност.
      Бил е приличен командир, но в никакъв случай не е бил гениален, за какъвто понякога беше определян по Discovery Channel, когато все още излъчваха филмчета за ВСВ.

      "oderint, dvm metvant" (Caivs Cæsar Avgvstvs Germanicvs)
      It's so easy to be wise. Just think of something stupid to say - and then don't say it.

      Comment


        #48
        Така е, но за това си има причини (както за всяко нещо) - разликата в качеството и сработеността (а и доктрината) на двете страни. Британските сили почти нямат навици и процедури за сработване между отделните войскови родове, а и имат лоша координация дори вътре в съединенията. При немските съединения е обратното (е, при италианските нещата са по-лоши отколкото при британските - особено по отношение на моторизацията). А това са неща, които подлежат на много бавна и трудна промяна. За мен качествата на командващия проличават най-вече в способността му да се адаптира към този род условия и да използва силните страни на подчинените му сили, като внимава за слабите. Монтгомъри общо взето успява в това, макар, разбира се, да не е единствен сред британските командващи.
        Затова и се налага британските командири да се съобразяват с особеностите на подчинените им сили и да се опитват доколкото е възможно да променят нещата. Монтгомъри преуспява в това.
        Тук трябва да се отбележи, че когато британците се увличат в преследване (а това се случва), често резултати се лоши. Същото в известен смисъл се случва и със силите на Ромел - той прекалява в търсене на този род успех и в резултат на това изтощава и без друго малките си сили, да не говорим за запасите от гориво и резервни части. Преследването на всяка цена няма смисъл - има смисъл единствено ако води до някакво предимство, което може да се реализира. Точно това проваля Ромел при първата битка за Ел Аламейн. Това е случай, когато действията на Ромел не са оправдани. И не е единственият такъв случай - той прекалява с командването от първите редици, което създава допълнителен хаос в командната верига и други проблеми, произтичащи от това, че той взима оперативни решения под влияние на тактическата обстановка. Разбира се, при британците е обратното - те командват твърде далеч от бойните линии (Монтгомъри извършва промяна и по този пункт) и се излагат на присъщите на този род командване недостатъци.



        Ресавски написа
        Между другото при първия Ел Аламейн Ромел е показал известна творческа безпомощност.Решаващ удар с дясното крило и излизане във фланг и тил на англичаните - това го е парвил поне два пъти вече в Серевна Африка.Така че Монти е бил всичко друго само не е и изненадан.Ромел се е оказал твърде предвидим.
        Ресавски, грешиш, точно при онази позиция Ромел няма никаква свобода в тактическо отношение и прави единственото, което може да се направи. Основната му грешка е, че се опитва далеч да надскочи силите и възможностите на подчинените му сили, което определено е сериозен недостатък у един командир.
        След това, Монтгомъри тогава не командва 8-ма армия, нейн временен командващ е Окинлек.
        Ето какво написах по-надолу в изложението си по темата за позицията:
        gollum написа
        Преди да продължим с първата битка, обаче, би било добре накратко да се спрем на описание на самата позиция и защо именно там двете армии провеждат статично над 4 месеца. Позицията представлява ивица земя, широка около 60 км, която в северния си край опира в брега на Средиземно море, а в южния – в обширната депресия Катар, която при това е заобиколена от меки пясъци и солени блата. На практика това е единствената позиция на целия ТВД, която не може да бъде заобиколена по фланговете и се налага да бъде пробивана фронтално. На тази ивица земя има едно основно възвишение (по-скоро малка планина), което контролира целият южен дял.
        В инженерно отношение позицията е съставена от три основни отбранителни редута, като малко преди това британците добавят четвърти между южния и централния. Редутите са прикрити от значителни минни полета.
        Ел-Аламейн се намира съответно на около 2000 км от Триполи, на 1000 км от Бенгази, на 500 км от Тобрук (най-близката италианско-немска база) и съответно само на 90 км от Кайро и на 350 км от крайната цел на Ромел – Суецкия канал.
        Last edited by gollum; 14-03-2008, 14:00. Причина: Автоматично сливане на двойно мнение

        Comment


          #49
          Посипвам си главата с пепел.

          Comment


            #50
            Е, хайде сега, няма нужда - на всекиго се случва . Аз ако всеки път си отскубвах по един косъм то главата, когато парвех подобен род грешки, вече щях да съм на път да оплешивея .

            Comment


              #51
              Единствената грешка на немското командване и в частност на Ромел е провалът на разузнаването в южния сектор на бойните действия северно Катарската низина. Там Томитата поставят макети на танкове и на строяща се военна база за да отвлечат вниманието на немците от действителното планирано място на пробива, което се намира на север при Тел- ел-Мампсра. Така ген. Монтгомъри заблуждава, отвлича и ангажира вниманието на силите на Оста - а именно 21 танкова дивизия и дивизия “Ариете” на юг.

              Ромел съзнава, че всяко изчакване е в полза на британците, затова не стои в изчаквателна позиция, а когато има шанс и възможност атакува...
              Фактът, че Адолф Хитлер поставя стратегически задачи на ген. Ромел на Западния фронт през 1944г. говори, че Фюрерът все още разчита на Ромел и в неговите очи генералът не се е провалил в Африка. Обикновено провалилите се генерали са изтеглят в резерва където и остават. Случаят с ген. Ромел не е такъв. Той запазва престижа си. Просто са му поставени неизпълними задачи...

              Какво да правиш като от Берлин ти идва шифрограма с текст “Победа или смърт”?!
              Comment is free, but facts are sacred.

              Comment


                #52
                Поставянето на неизпълнима задача е много груба командна грешка, котяо рядко се разминава, впрочем.
                Що се отнася до грешките на Ромел - само по себе си преследването до Ел Аламейн е грешка, особено след като е осъзнавал в какво състояние са силите му и доколко ще се влоши снабдяването му, ако остане на позиция при Ел Аламейн (нещо неизбежно, ако продължението на настъплението се провали, а че е щяло да се провали трябва да му е било ясно). Грешка е това, че вместо да се направи опит за подобряване на положението със снабдяването (особено важно е превземането на Малта, от което зависи цялата свързаност на комуникациите), силите се използват за да се продължи настъпление, което без подобряване на ситуацията със снабядването е обречено. Тук Ромел носи своята отговорност.
                Що се отнася до това, че Ромел командва и след провала в Северна Африка, тук трябва да се имат предвид и разни "лични обстоятелства" в отношенията между Ромел и Хитлер и не на последно място значението на Ромел за пропагандната машина (образът, който му създават в Северна Африка би бил разрушен).
                Впрочем, действията му след това във Франция не се особено успешни.

                Comment


                  #53
                  Panzerjager написа
                  Единствената грешка на немското командване и в частност на Ромел е провалът на разузнаването в южния сектор на бойните действия северно Катарската низина. Там Томитата поставят макети на танкове и на строяща се военна база за да отвлечат вниманието на немците от действителното планирано място на пробива, което се намира на север при Тел- ел-Мампсра. Така ген. Монтгомъри заблуждава, отвлича и ангажира вниманието на силите на Оста - а именно 21 танкова дивизия и дивизия “Ариете” на юг.
                  Което значи, че британците не са толкова загубени, нали? А това не е ли този, който въпреки очевидната невъзможност за снабдяване тласка армията много твъд логистичните й възможности, обричайки я на поражение? Не е ли Ромел (и немското командване в лицето на Хитлер)?
                  Което си означава обричане на поражение. Всеки воюва както може. Британците така са добри в периферните и косвени действия - което и правят. Мудни са, но мисля това си го знаят. И в крайна сметка с такива действия печелят. И то с малко жертви. Ромел може и да е много добър командир, но защо е трябвало да тласка армията отвъд всякакви разумни предели, обричайки я на унищожение?
                  Колкото до немското главно командване - то прави толкова много големи грешки през втория период на войната, че трудно може да бъде наречено "добро".
                  Модератор на раздели "Втора световна война" и "Междувоенен период".
                  Проект 22.06.1941 г.
                  "... там можете да попаднете на персонажи като например "честен прокурор" - а това, съгласете се, е същество къде-къде по-фантастично от някакъв си там "тъмен елф"." ©

                  Comment


                    #54
                    Ромел е заблуден както писах по-горе, че предстоят подкрепления – миномети, щурмови оръдия и бронирана техника, а и че ще се подобри снабдяването с гориво през Средиземно море. Всичките му действия следват от тази заблуда. За провала на Луфтвафе в Африка вина носи Кеселринг, ако въобще нещо по-съществено е зависело от него като се вземе предвид маниерът на командване на Хитлер...
                    Настъплението на Пустинната лисица със сигурност е разработено в OKW, така че отговорността не е само негова... Надали той би направил нещо което противоречи на плана и инструкциите които идват от OKW (Хитлер).

                    gollum написа
                    Впрочем, действията му след това във Франция не се особено успешни.
                    Не знам да има “успешен” немски генерал през ВСВ?!
                    Comment is free, but facts are sacred.

                    Comment


                      #55
                      Panzerjager написа
                      Не знам да има “успешен” немски генерал през ВСВ?!
                      Въпрос на знание, явно. Има успешни . Самият Ромел в никакъв случай не е "неуспешен генерал", според мен, въпросът е, че има и съвсем определени недостатъци като пълководец. Въпросът е дали не го изкачват над нивото му на ефективност.

                      Panzerjager написа
                      Ромел е заблуден както писах по-горе, че предстоят подкрепления – миномети, щурмови оръдия и бронирана техника
                      Честно казано, не виждам как един батальон танкове и една минометна бригада биха променили нещо. Още повече, че основният му проблем е горивото и боеприпасите, а още танкове и миномети само ще задълбочат проблема, а няма да го решат.

                      Panzerjager написа
                      а и че ще се подобри снабдяването с гориво през Средиземно море.
                      Въобще не си представям защо се е заблуждавал така, особено след като вече е имал опит. Единственият начин решително да се подобрят нещата е бил да се превземе Малта, но самият Ромел общо взето действа против този вариант и предпочита да използва сам предвидените за тази цел сили и ресурси, което е груба негова грешка. Накрая използва парашутистите като линейна пехота. Друг е въпросът, че вероятно не е трябвало от него дотолкова да зависи това решение - това е грешка на висшето командване. Но не виждам защо Ромел е очаквал подобно нещо, още повече, че е бил наясно, че колкото повече се отдалечи от базите си в Либия, толкова по-лошо ще бъде снабдяването, защото комуникацията от пристанищата се удължава, да не говорим, че попада под ударите на британската авиация. Т.е. на позицията в Ел Аламейн към обичайните проблеми на комуникацията Италия-Либия се добавят и проблемите на транспорта от Либия до Ел Аламейн. Можело е да очаква само влошаване на ситуацията с логистиката, не и подобряване.

                      Panzerjager написа
                      Настъплението на Пустинната лисица със сигурност е разработено в OKW, така че отговорността не е само негова... Надали той би направил нещо което противоречи на плана и инструкциите които идват от OKW (Хитлер).
                      Ако правилно си спомням, инициативата е на Ромел, той предпочита да преследва до край, надявайки се (неоснователно), че на "плещите" на отстъпващите британци ще влезе в Александрия. И точно там е моментът с възможността: да не настъпва, но силите, натрупани в Италия да се използват за опит за превзимане на Малта или пък да ги получи Ромел, за да се опита да вземе Александрия. Той предпочита последното.

                      Comment


                        #56
                        "Операцията не може да се обезпечи от Луфтвафе поради невъзможността на Кеселринг едновремено да превземе Малта и в същото време да поддържа Ромел."

                        Доколкото знам, Ромел е този който първо твърди, че не може да се върви към Кайро без да се превземе Малта, но по-късно си променя мнението и убеждава Кесерлинг да не се занимава с острова... така,че в известен смисъл сам си е виновен за крайния неуспех-без непотопяемия самолетоносач Малта британците много трпудно са щели да отрежат комуникациите на Корпус "Африка"! Логистиката е ахилесова пета на вермахта през цялата война и "африканците" не са изключение... но да се обвинява Ромел,че не е отчитал този факт е пресилено-как да победи ако не настъпва след разбития противник! Не е гений, но е пресметлив, хитър и дързък командир. Да го винят, че няма въображение също не е коректно-при Ел Аламейн по чисто географски причини не може да атакува по десния фланг-терена е непроходим за таковете, а и британското разузнаване дава предимство на Монти(операция "Ултра"). В края на краищата половината от 105 000 личен състав италианците са половината-срещу 200 000 V²²² армия с нейното смръхобецпечаване и Наполеон трудно би се справил!

                        Comment


                          #57
                          Багатуре, съгласен съм с повечето, още повече, че ако си направиш труда да прочетеш последните мнения (или пък първите), ще видиш, че всичко това е общо взето описано вече. А за позицията съвсем наскоро повторих нещата. Та не е хубаво да се прекалява с възклицателните знаци .

                          Багатур написа
                          но да се обвинява Ромел,че не е отчитал този факт е пресилено-как да победи ако не настъпва след разбития противник!
                          Че го е отчитал - така е. Въпросът е, че когато настъпва към Ел Аламейн, преследвайки британската армия, явно не го отчита в нужната степен, което води до печални последици. А споменатото от теб решение (за което и аз писах малко по-рано в темата) директно ни говори какъв е бил погледът на Ромел върху логистичните проблеми - твърде ограничен. Във всеки случай, тактическата му ангажираност в твърде голяма степен го заслепява за общите проблеми на ТВД, което води до погрешно решение, повлякло след себе си поражение. Възможно е поражението да е било неизбежно следствие от общото съотношение на сили и поставяните задачи, но тези погрешни решения със сигурност ускоряват края.
                          Ако Малта би била превзета (отделен въпрос е дали това а възможно, но е за самостоятелна тема), най-малкото щяха да се осигурят комуникациите между Италия и Либия, и заедно с това, да се освободят значителни авиационни сили за наземна подкрепа на силите на "Оста" в Северна Африка.

                          Багатур написа
                          Не е гений, но е пресметлив, хитър и дързък командир.
                          Че притежава много положителни качества, поне за мен, няма съмнение. Въпросът е дали талантите му не са повече тактически, т.е. като командир на съединение, най-много няколко съединения, в сражение, но са недостатъчни като оперативен командир от високо ниво, особено като човек, чийто решения оказват влияние върху цял ТВД. Сякаш за това не му достига широта на погледа, в твърде висока степен фиксиран върху случващото се на бойното поле. Та поради това пренебрежението към логистиката с надеждата, че ще успее да спаси нещата чрез гениални тактически ходове.

                          Comment


                            #58
                            gollum написа
                            Ако правилно си спомням, инициативата е на Ромел, той предпочита да преследва до край, надявайки се (неоснователно), че на "плещите" на отстъпващите британци ще влезе в Александрия.
                            Не е точно така – версиите са две.

                            Според Lidell-Hart. The Rommel Papers фелдмаршалът е решил да предприеме настъпление в Египет като се възползва от отслабените сили на британците в следствие на пораженията им. Кеселринг е против това с аргумента , че не може да обезпечи едновременно операциите в Малта и в Африка. В следствие с това си принципно несъгласие той дори е на път да изтегли подчинените му ВВС в Сицилия. Хитлер обаче е съгласен с Ромел защото мисли, че това е пътя към победата в цялата кампания- да се достигне до Суец, Александрия и Кайро, въпреки протестите от италианския ген. щаб и някои негови генерали. Ромел счита, че ако просто държи позициите около Солон това ще даде предимство на англичаните да го обходят по фланговете и така ще затруднят снабдителните му линии освен ако той не осигури фронта с инвазия на изток.

                            Според другата версия на Fritz Bayerlem THE FATAL DECISIONS Хитлер изобщо не мисли да превзема о. Малта. Според него снабдяването за Ромел може да стане и през о. Крит. Малта трябва само да се неутрализира с мощна бомбардировъчна авиация. Мнението на Ромел е да се отведат войските на запад при Солон и така да се разтеглят английските снабдителни линии в безполезната пустиня което ще увеличи настъпателната сила на Африканския корпус. Но под силното влияние на Хитлер за когото отстъплението на запад е абсолютно неприемливо и на Мусолини е принуден да отстъпи и да предприеме инвазия на изток.

                            На констатацията на Ромел: “Изходът на битката ще зависи от своевременната доставка на гориво” ген. Кавалеро отговаря: „Фелдмаршал, можете да започнете сражението – горивото вече е на път”...
                            Last edited by Panzerjaeger; 14-03-2008, 22:23.
                            Comment is free, but facts are sacred.

                            Comment


                              #59
                              Че е имало планове за превзема на Малта е очевидно - иначе какво правят парашутно-десантните подразделения, които след като се отказват от плана, са предадени на Ромел и той ги използва при Ел Аламейн като линейна пехота? Може да се дискутира доколко Ромел е участвал в това решение (отказ от превземане на Малта), като имам време ще се поразтърся и ще напиша нещо с посочване на източник (защото съм ги чел тези неща отдавна и вече спомените ми са поизбледнели).

                              На констатацията на Ромел: “Изходът на битката ще зависи от своевременната доставка на гориво” ген. Кавалеро отговаря: „Фелдмаршал, можете да започнете сражението – горивото вече е на път”...
                              Хъм, или това е добро оправдание за Ромел, или той не е бил толкова интелигентен, колкото си мисля, че е бил. Като се вземе предвид дотогавашния му опит със снабдяването, ясното съзнание, че докато Малта е в британски ръце и там са базирани оперативна авиация и леки кораби и подводници, снабдителната линия между Италия и либийските пристанища ще е под въпрос, след това, от пристанищата до предните позиции са над 2000 километра, последната част, от които попадат в зоната на действие на британските ВВС. Би трябвало да му е ясно, че снабдяването ще е най-малкото не по-добро от това, което е имал през месеците дотогава. След това, силно се съмнявам, че би постигнал нещо дори и да имаше нужното му количество гориво - като цяло действията му са неуспешни и вероятно е било значително по-добре да отстъпи и да разиграе поредната маневрена игра. Тук се намесва Хитлер, разбира се.

                              Comment


                                #60
                                Определено Ромел, лично, и при силната подкрепа на Командо Супремо, а и Бенито Мусолини се намесва, е за продължаване на операциите на Изток, в Египет, след падането на Тобрук. Това е едно от онези решения, които се отразяват върху хода на цялата война.
                                Позицията за атака срещу Малта застъпва Кесерлинг, но и германския държавен ръководител, вече е на особено мнение за използването на десантчици срещу укрепени позиции. Малта се е смятало, че ще бъде неутрализирана само от въздуха.
                                Британците наистина с мъка я снабдяват, авиацията, действаща оттам е разстроена, корабите от съединение К са изтеглени, остават само подводниците. Британските кораби сепредвижват и към Порт Саид и в Леванта, при опаността за Александрия. Но именно Малта би закрепила позициите на Остта в Средиземноморието. После и Айзенхауер да дойде, ще има бая работа. А така, става една каша в стратегията. Но, това е решението. Ромел има много голям пръст в това. Крит се оказва обаче, че от юг за база не става, макар че фелдмаршала именно през Крит пристига, при кризата през ноември. Но едно е да превозиш генерал, друго, муниция, гориво и храна за 80 хиляди души.

                                Comment

                                Working...
                                X