Установявам, че във форума си нямаме почти нищо (изключая едно кратко описание на CHK) за една от най-важните войни в европейската, а и в световната история. В темата "Кой кога е бил хегемон" дискусията достигна до моменти, които според мен е хубаво да бъдат пренесени в една нова тема за тази война. Или по-скоро войни, защото 30 год. война е поредица от общо европейски конфликти, които формират облика на континента и предпопределят външнополитическата ситуация за 200-250 години напред.
Тази война е и кулминацията, финалната точка на Религиoзните войни, чието начало можем да поставим още с хуситските войни. Тя затваря един период от историята на Европа и окончателно легализира Реформацията вече в политически смисъл. Ако лутераните са признати след Аугсбугския мир, то правото cuius regio eius religio се разпростира и до калвинистите след Вестфалския мир. Правото на съвместно съществуване и ненамеса в чуждите дела означава взаимно признаване на политическите доктрини, които стоят зад и са израз на религиозните доктрини. Утвърденият принцип на суверенитета, de facto поставя края на вселенската идея в Европа и тя остава да вегетира, като историческа отживелица на Изток, където е прегърната (Трети Рим) знаем от кого. Всичко това общо взето може да се изрази в едно изречение с извода, че Вестфалската мирна система затвърждава нововъзникналата реалност на континента, която не допуска утвърждаването на хегемон в Европа. След неуспеха на Хабсбургите (Или ако искате Испания, макар, че тогава Испания, Франция и т.н. са само заместители, на Хабсбурги, Бурбони и т.н.) да наложи своята доминация над Европа, реално в историята не може да се говори за хегемон, чак до викторианска Британия. И това е моето мнение, което исках да напиша в онази тема, но вярвам аргументацията му наистина изисква отделна дискусия.
Логично, когато нямаш универсална власт, вселенска идея, когато имаш съвместно съществуване на взаимно изключващи се идеи и политически институции (Република и Католическа монархия), се раждат и принципите, чрез които хората да мислят цялата тази нова реалност. Суверенитет (Боден), Ненамеса, Право на война и мир, Свободно море (Гроции). Всичките тези неща, тази политическа философия избуява след (и чрез) Реформацията и de facto тези идеи са узаконени чрез вестфалската мирна система. С основание (мисля юристите ще се съгласят) може да се каже, че тя поставя основите на международното право. А оттам и на държавата в модерния смисъл на думата. (Връзката на модерната държава с Реформацията и т.н. е бая добре разчепкана при Вебер).
Отделно от всичко това, в чисто военно отношение конфликтите са крайно интересни. Бялата планина (Където чехите губят възможността си за самостоятелно политическо представителство чак до 1918г.), Норденфелд, Рокроа. Ами пълководците - Валенщайн, Тили, Тюрен, Le Grand Conde, Густав Адолф и неговите реформи, чието наследство по-късно прусаците доразвиват...
Мисля има доста теми за разговор, а може би и размисъл.
Тази война е и кулминацията, финалната точка на Религиoзните войни, чието начало можем да поставим още с хуситските войни. Тя затваря един период от историята на Европа и окончателно легализира Реформацията вече в политически смисъл. Ако лутераните са признати след Аугсбугския мир, то правото cuius regio eius religio се разпростира и до калвинистите след Вестфалския мир. Правото на съвместно съществуване и ненамеса в чуждите дела означава взаимно признаване на политическите доктрини, които стоят зад и са израз на религиозните доктрини. Утвърденият принцип на суверенитета, de facto поставя края на вселенската идея в Европа и тя остава да вегетира, като историческа отживелица на Изток, където е прегърната (Трети Рим) знаем от кого. Всичко това общо взето може да се изрази в едно изречение с извода, че Вестфалската мирна система затвърждава нововъзникналата реалност на континента, която не допуска утвърждаването на хегемон в Европа. След неуспеха на Хабсбургите (Или ако искате Испания, макар, че тогава Испания, Франция и т.н. са само заместители, на Хабсбурги, Бурбони и т.н.) да наложи своята доминация над Европа, реално в историята не може да се говори за хегемон, чак до викторианска Британия. И това е моето мнение, което исках да напиша в онази тема, но вярвам аргументацията му наистина изисква отделна дискусия.
Логично, когато нямаш универсална власт, вселенска идея, когато имаш съвместно съществуване на взаимно изключващи се идеи и политически институции (Република и Католическа монархия), се раждат и принципите, чрез които хората да мислят цялата тази нова реалност. Суверенитет (Боден), Ненамеса, Право на война и мир, Свободно море (Гроции). Всичките тези неща, тази политическа философия избуява след (и чрез) Реформацията и de facto тези идеи са узаконени чрез вестфалската мирна система. С основание (мисля юристите ще се съгласят) може да се каже, че тя поставя основите на международното право. А оттам и на държавата в модерния смисъл на думата. (Връзката на модерната държава с Реформацията и т.н. е бая добре разчепкана при Вебер).
Отделно от всичко това, в чисто военно отношение конфликтите са крайно интересни. Бялата планина (Където чехите губят възможността си за самостоятелно политическо представителство чак до 1918г.), Норденфелд, Рокроа. Ами пълководците - Валенщайн, Тили, Тюрен, Le Grand Conde, Густав Адолф и неговите реформи, чието наследство по-късно прусаците доразвиват...
Мисля има доста теми за разговор, а може би и размисъл.
Comment