Guy de Mont Ferrand написа
Виж мнение
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Акънджиите
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
KIZIL DELI написа Виж мнениеНомерът е това, че няма никакви индикации, независимо от значителната сила, концентрирана в ръцете на акънджийските бейове в този или онзи момент, някой от тях да е предявил открита претенция да заеме трона на османовците. Тъкмо напротив, те действат в рамките на държавната структура, управлявана от османската династия, ако и да управляват териториите си на практика почти автономно. Затова мисля, че тези от подобен тип (Белдичеану), може и да звучат интересно, но намират твърде малко подкрепа, ако им се потърси ясна и конкретна аргументация.
Разбирам защо "тези от подобен тип...намират твърде малко подкрепа", но за по-късен период и, същевременно, за бейове, издигнати в такива и пряко подчинени на османците (Евренос, Турахан), а не за онези, които условно съм нарекъл "принцове"/"князе" (Караманлиите, Исфендияровци и прочие) именно за да им придам някаква отлика от първите. А, мисля, по-късно вече са трудно отличими, макар че пак продължава да се прави някаква разлика, особено от населението на бившите им територии. Сега, вече не знам и трудно мога да кажа, тук отстъпвам без бой, дали в Европа е същото като в Анатолия (но онази пост-селджукска Анатолия именно до Селим I, не по-късната), но май не е.A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
-
Guy de Mont Ferrand написа Виж мнениеХм, добре, но все пак Джунейд? Той не излиза ли извън тази държавна структура? Ами другите бейове (поне) в Анатолия със стари династии и напълно независми територии? А що се отнася до "открита претенция да заеме трона на османовците", не пише ли точно това за шейх Бедреддин неговият внук хафъза Халил?
Comment
-
Да понаситем малко темата с елементарна библиография, така могат да се включат и други участници. Почвам с енциклопедични статии - по старата статия писана от Аурел Дечей в ЕI2 (линк) и по-скорошната на А. Йозджан в TDVIA (линк).
В статията на Дечей веднага прави впечатление сведението на Анджиолело (или както би се транслитерирало на български), че акънджиите са хора, които плата не получават и квото си хванат от това се издържат. Той е от кво-годе надеждните извори и по принцип няма причина да не му вярваме, че нещата стоят точно по описания от него начин. С една малка подробност, за късмет точно за същата кампания имаме запазен акънджийски регистър (който се намира в НБКМ и е същият документ публикуван от Недков и Лоури). Е, регистърът ясно показва, че Анджиолело дрънка пълни глупости и акънджиите получават пари, за да отидат на кампанията срещу Узун Хасан. Та искам да кажа, че трябва да се внимава с тези работи и повече да се чете преди да се дават категорични оценки как действа еди коя си система. Също прави впечатление, че Дечей е докарал произхода на повечето акънджийски фамилии без никакви грижи - Махал бил от Палеолозите, Малкочовците са Малковичи и т.н. Ква да е доказа по въпроса естествено няма - няма и да има
Comment
-
Понеже стана дума за шейх Бедреддин и за вероятен claim за престола, който може би е имал (или поне така се е привиждало на Мехмед ² или пък това загатва внукът на Бедреддин). Това е теза изказана от Е. Чъпа в тази статия CIPA, H. E. Contextualizing Seyh Bedreddin. А това пък е друга прясна статия по темата, която също прави нов прочит на постигнато до момента - SALGIRLI, S. The Rebellion of 1416-Recontextualizing an Ottoman Social Movement. Тази не съм я чел още, изглежда много любопитно. Историята около шейх Бедреддин може и да е леко периферна за тази тема, но все пак е свързана по някакъв начин, а и Ги го споменава и в текста и коментарите, та рекох, че няма да е лошо да пусна един библиографски ъпдейт. Естествено всеки изкушен за повече трябва да започне с "класическите" произведения по въпроса на N. Filipovic и M. Balivet. Разбира се на български имаме и книжката на Парушев, която Ги цитира.
Comment
-
KIZIL DELI написа Виж мнениеСтраниците от Метафчиевата соц-икон. история, за които стана дума по-горе (линк)A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
-
KIZIL DELI написаДемек какво ни казваш, разбираш, че османската пропагандна машина се занимава с пропаганда ли? Какво му е многозначителното на факта, че въпреки, че някой пропагандира еди какво си, всъщност е прагматик и интегрира всичко, което върши работа.
1) Това винаги си е откритие; нали пропагандата твърди, че е истина!
и
2) Ами не е ли многозначително: газия, християнин, шаманист, а на всичкото отгоре - еретик!?A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
-
Guy de Mont Ferrand написа Виж мнениеДобре де, толкова фатална грешка ли съм направил, идентифицирайки акънджиите с мюселема? В своя защита ще кажа, че точно в същия район Нешри говори за акънджии (явно заселени там) нееднократно и те непрекъснато участват в метежи. Мутафчиева и не само твърдят, че до късно пак там има "особени" земевладения, говорят за "свободни селяни", наличие на военнозависимо население, но като някаква висша степен на племенно опълчение и тн. и тн.
Comment
-
Guy de Mont Ferrand написа Виж мнениеЕ:
2) Ами не е ли многозначително: газия, християнин, шаманист, а на всичкото отгоре - еретик!?
Затова нямам вяра на православната пропаганда
Comment
-
KIZIL DELI написа Виж мнениеФатална щеше да е, ако бяхме лекари, какво фатално може да има в грешките на историка Сега ти какво точно казваш? Не виждам нищо нискусионно тук - акънджиите са си акънджии, а мюселлемите са мюселлеми - различни формирования в османската войска, които имат сходства, но също така и разлики. Горе-долу колкото мюселемите са спахии, толкова са и акънджии. За капак има и мобилност от една категория в друга. Същото се отнася и за азепите и яя пехотата. Ти говориш за имагинерна реформа, която води превръщането на едните в други - няма такова нещо, сбъркал си - толкова е просто и никак не е фатално, случва се на всички ни.A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
-
Ти сега какво, въртиш-сучеш, сакън да не кажеш, че си сбъркал ли? Пък и за капак сложи в устата на Мутафчиева думи, които тя не е казвала.
За какви реформи искаш да говорят изворите, няма такива, ти говориш за реформи никой друг . Османските хроники от ХV в. разказват една легендарна история как повече от век по-рано се създават корпусите яя и мюселлем, а също и йеничерите. Колко общо има с истината иди провери, ако можеш . Другите западни извори - стига моля ти се, ако седнем на тази база да правим заключения ще свършим като Дечей и Анджиолело. Кога се споменават най-рано яя пехотинците идея си нямам, защото никога не съм се интересувал, но в началото на ХV в. гаранция, че ги има (по документи). Еее, сега се сетих за една дипломна работата по въпроса, ще видя дали мога да я намеря щом като те влече толкова в тази посока.
Comment
-
KIZIL DELI написа Виж мнениеТи сега какво, въртиш-сучеш, сакън да не кажеш, че си сбъркал ли? Пък и за капак сложи в устата на Мутафчиева думи, които тя не е казвала.
Между другото: колко неща от периода и локацията са на ниво хипотеза? Ти сам спомена немалко...A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
Comment