Първоначално Игнатиев смята, че сърбите не трябва да притежават територии на изток от р. Българска Морава.
Пред Лешанин той заявява, че в повечето земи, които иска княз Милан, съобразно руските и европейски етнографски данни, мнозинството от населението се изявява като български и влиза в състава на Българската Екзархия, така че исторически и етнографски, претенциите на Сърбия могат да бъдат оспорени. Австрийският консул Хан също прави проучване на населението в долината на р.Българска Морава, посочва че от град Лесковец на запад, започва силно да преобладават албанците, а на изток населението е българско.
Игнатиев описвайки споровете си със сърбите, в писмо до Горчаков, заключава че „този деликатен въпрос още дълго време ще служи за ябълка на раздора между нашите едноплеменници”.
Това което Игнатиев осигурява на Сърбия е част от Косово до линията Нови Пазар-Косовска Митровица, но без тези два града, Подуево и Курушмлия, Прокупле, Лесковац, Владичин хан, западно от р.Българска Морава и Ниш, източно от реката.
За компенсация на тези чисто български земи, с изключение на Куршумлия, където преобладава сръбското население, Игнатиев "изнудва” Портата да отстъпи на България 11 каази в Югоизточна Албания – в областите Корча, Опара, Горното течение на р.Шкумбини и река Девол, където от началото на XIX в. мнозинство са албанците и българи почти не се срещат, изключая няколко отделни села.
Като убеден панславист Игнатиев вижда бъдещата роля на Сърбия и България, заедно с Черна Гора, Румъния и Гърция, като членове на отбранителен православен съюз, срещу настъпателните попълзновения на враждебната европейска политика.
Tова e една идеалистична позиция, която не отчита силата на противоречията между балканските народи, техните собствени национални интереси и стремежи, които изобщо нямат намерение да се съобразяват с панславистко-православните заблуди на Русия, а ще търсят контакти с различните Велики сили, които биха спомогнали в различна степен за тяхното реализиране.
Игнатиев едва ли е подозирал че „малкият семеен спор” за който има и лична вина, отстъпвайки на сърбите български земи, ще стане причина за още по-голям сръбски апетит към български земи, довел до Сръбско-българската война в 1885 г., Междусъюзническата война в 1913 г. и двукратното участие на България в Световните войни на антисръбска и респективно антируска страна.
Пред Лешанин той заявява, че в повечето земи, които иска княз Милан, съобразно руските и европейски етнографски данни, мнозинството от населението се изявява като български и влиза в състава на Българската Екзархия, така че исторически и етнографски, претенциите на Сърбия могат да бъдат оспорени. Австрийският консул Хан също прави проучване на населението в долината на р.Българска Морава, посочва че от град Лесковец на запад, започва силно да преобладават албанците, а на изток населението е българско.
Игнатиев описвайки споровете си със сърбите, в писмо до Горчаков, заключава че „този деликатен въпрос още дълго време ще служи за ябълка на раздора между нашите едноплеменници”.
Това което Игнатиев осигурява на Сърбия е част от Косово до линията Нови Пазар-Косовска Митровица, но без тези два града, Подуево и Курушмлия, Прокупле, Лесковац, Владичин хан, западно от р.Българска Морава и Ниш, източно от реката.
За компенсация на тези чисто български земи, с изключение на Куршумлия, където преобладава сръбското население, Игнатиев "изнудва” Портата да отстъпи на България 11 каази в Югоизточна Албания – в областите Корча, Опара, Горното течение на р.Шкумбини и река Девол, където от началото на XIX в. мнозинство са албанците и българи почти не се срещат, изключая няколко отделни села.
Като убеден панславист Игнатиев вижда бъдещата роля на Сърбия и България, заедно с Черна Гора, Румъния и Гърция, като членове на отбранителен православен съюз, срещу настъпателните попълзновения на враждебната европейска политика.
Tова e една идеалистична позиция, която не отчита силата на противоречията между балканските народи, техните собствени национални интереси и стремежи, които изобщо нямат намерение да се съобразяват с панславистко-православните заблуди на Русия, а ще търсят контакти с различните Велики сили, които биха спомогнали в различна степен за тяхното реализиране.
Игнатиев едва ли е подозирал че „малкият семеен спор” за който има и лична вина, отстъпвайки на сърбите български земи, ще стане причина за още по-голям сръбски апетит към български земи, довел до Сръбско-българската война в 1885 г., Междусъюзническата война в 1913 г. и двукратното участие на България в Световните войни на антисръбска и респективно антируска страна.
Comment