Но да твърдим че духовните потребности са заложени в тялото на човека с самото му раждане е неоснователно.
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Личностите или народите са двигатели на историята?
Collapse
X
-
Quae fuerant vitia, mores sunt.
-
Юлиан Август написаСлучаите на т.н. "диви деца", "деца-вълци" и прочее го потвърждават, просто са още един такъв пример, подобен на този с кутията, Княже. Пример има и с момиче, израстнало в изолирана стая, при контакати само с родителите си- до 13-годишна е третирана от тях като пеленаче и като ниво на умствено развитите действително си остава такова. Нещо повече, по-късно така и не успява да се социализира /подобно на дивите деца/.
Под творчествто аз имах предви създаване на неща, които не задоволяват материалните потребности - изкуството например. освен това хората имат и способността да живеят и умират за идеали - нещо, което не може да се изпече и сервира на масата. А за пирамидата на Маслоу - тя си е следствие от еволюциятаНе 7, а 77 пъти по 7...
http://www.mathematicalanthropology.org/
Тук неща са такива, каквито са и няма да се променят. - Голъм
Comment
-
хората много по-често умират от глад, жажда и болести - на фона на това да умреш за идеала си е точно лукс.
Освен това импулс не е нещо което се развива, това е е нещо което те подтиква към развитие. Аз не отричам наличието на духовен/душевен мир у един развит човек, само казвам че ипулсът този духовен мир да се появи е нищо друго, освен заобикалящата го социална среда.
Маймуната е подражател, а ние сме просто апгрейдвани маймуни, на които от време на време само хрумва да не подражаваме съвсем точно, ами да осавим и своя следа.Демокрация не е да правиш каквото си искаш, а да не правиш това, което не искаш.
请您死在地狱般的阵痛
[qing nin si zai di yu ban de zhen tong]
きさまはしんでくださいませんか
[kisamawa shinde kudasaimasenka]
Comment
-
Интересно, какво общо имат последните постове с темата, така както е зададена? Това е въпрос най-вече към титуляра на темата . Както отбелязах, за мен така поставен, въпросът е сходен с този за яйцето и кокошката (впрочем, това е и същата причина, поради която на форума не се водят спорове около това кое е първичното - духовния или материалния свят, Коце, защото няма никакъв обективен критерий за аргументиране на отговора и той си остава изцяло въпрос на вяра).
Предлагам, ако все още има някакво желание да се "бистри" тази тема, да се промени въпроса (поначало анкетата ми се вижда безсмислена - подобни въпроси не се решават с гласуване ), т.е. по-скоро да се пита "кое е двигател на историята?" и винаги ли историята, а и двигателят й, са били едни и същи. Моят отговор съм си позволил да го изведа в отделен текст (за да не утежнявам темата).
Comment
-
княз Крылов написаАз не отричам наличието на духовен/душевен мир у един развит човек, само казвам че ипулсът този духовен мир да се появи е нищо друго, освен заобикалящата го социална среда.
Пряко по темата - едно време, докато учехме диалектико-материалистическа история в училище, ми правеше страхотно впечатление как в учебника всичко се случва чрез маси народ, а в романите на Дюма - чрез по един човек. (Има ли това връзка със `западния` индивидуализъм? :sm186: ) Чудя се също така каква потребност на масите е бил `породен` да удовлетвори Леонардо? :sm186:
Що се отнася до личностите на гребена - мисля, че това е частен случай от всички възможни. Дори - може да има сходни потенциално-велики личности у няколко народа в даден момент, но да се изявят само там, където се надигне `гребен`. А някои ходят да го търсят в чужбина...
Някакси не мисля, че тази тема може да има обобщаващ отговор."Мисля, че видът на изпотени мъже им въздействаше." - дан Глокта
Comment
-
Първобитния художник е бил роден от първобитното си племе в следствие от нуждата на по-висока организация на първообтното му племе. Смята се че скалните рисунки са сведетели за зараждащия се тотемизъм.
Що се отнася до Леонардо, както знаем той през времето си е бил известен най-вече с архитектурните и художествените си проекти, а не с напредничавите си идеи в областа на философията , механиката и биологията - които станаха популярни едва доста по-късно - към 18-19 век. Като стил на рисуване той не създава нов, но благодарение на богатите си познания в областта на другите науки той успява да издигне съществуващия стил на по-високо , може да се каже научно равнище. На какво е рожба Леонардо? На Ренесансова Италия, на разпросраненото в нея светско образование, на любовта и към красивото и раскоша. Ето на това е рожба Леонардо.
Както казах и преди (и не само аз) личностите са важен катализатор в историческите процеси, но те не се раждат от нищото - те по един или друг начин са рожби на определена социална среда.Демокрация не е да правиш каквото си искаш, а да не правиш това, което не искаш.
请您死在地狱般的阵痛
[qing nin si zai di yu ban de zhen tong]
きさまはしんでくださいませんか
[kisamawa shinde kudasaimasenka]
Comment
-
Някакси не мисля, че тази тема може да има обобщаващ отговор.
Иначе и аз имам забележки към постовете на Крылов - "духовният свят" по същество е явление на съзнанието, т.е. всеки ,притежаващ съзнание има и подобни преживявания. Разбира се, самото съзнание може в някаква степен да получи физиологично и материално обяснение, но то не е пълно. Имаме ли съзнание - имаме и вътрешен свят, заедно със съответните му въпроси и преживявания. Също така очевидно е, че отделна личност може да създаде някакъв информационен конструкт, който да придобие огромно въздействие върху случващото се (макар и това въздействие да има за проводник материални обекти и институции (впрочем, те имат и информационна съставляваща)). Т.е. различна личност - различна конструкция; различна личност - различно успешна в налагането си в социо-културен смисъл конструкция, а следователно и различен резултат. Т.е. имаме най-малко два (а всъщност повече) елемента, които си въздействат взаимно и въздействието никога не е абсолютно като причина-следствие, то е сложно и взаимно.
Но основната забележка е - очевидно е, че по-голямата част от времето си хората прекарват, образно казано, в главите си, а следователно и това, което се случва там, както и нещата, които му въздействат, имат своето отражение върху случващото се и извън съзнанието им, а следователно и върху историята. Също толкова очевидно е, че и "масите хора", и "отделните личности" имат значение в исторически план - едните без другите не правят история и обратното.
Но да не повтарям текста си, по-интересно ще е да разгледаме някакъв конкретен пример. Малко по-надолу в темата някой приведе пример със сражение или война. Несъмнено това е историческо събитие, също толкова несъмнено без войниците, екипировката и животните, които участват, то няма да е същото. Но това, което определя резултата почти винаги е решението, което се взима от няколко отделни личности. Ако променим личностите, несъмнено ще се промени и резултата. Но заедно с това, възможностите на личностите да реализират въздействието си са ограничени от първия фактор - количеството хора, екипировка и т.н. и разположението им в пространството. Дори и за такова сравнително просто историческо събитие не можем да заключим кое е "основен двигател" - очевидно всички участва във въздействието по определен начин. Все пак можем да предположим, че масата от хора въздейства именно като маса, докато личностите - като индивиди. Ако променим количеството на масата (нейния основен показател), то се променя и резултата. Но ако само променим съставящите я личности без да променяме количеството - на пръв поглед разликата в резултата ще се промени слабо. Ако променим неколцина - никак. Но ако сменим много, то съвкупността от индивидуалните им качества ще окаже въздействие върху цялото.
Но значението на личността се променя според мястото й в цялото. Смяна на една личност в основата на пирамидата няма значение, същата промяна на върха дава огромна разлика в резултата.
Comment
-
Само че тези личности създават своите тактики и стратегии върху познания натрупани от обществото с поколения войни и сражения, които пък са измислени и водени от други пълководци, които на свой ред са черпали вдъхновение от съществуващи по тяхно време доктрини.
Та както казах идеята ми не е да поставя народа над личността или личността над народа - а именно да покажа това че както връзката народ-личност, така и връзката личност-народ не могат да се пренебрегват и всъщност отговора на въпроса е че Личностите съставащи един Народ и Народа съставен от Личности движат историята. Да се поставя между тях "или" предполага да се разглеждат двете изолирано един от друг - което е просто ненаучно.Демокрация не е да правиш каквото си искаш, а да не правиш това, което не искаш.
请您死在地狱般的阵痛
[qing nin si zai di yu ban de zhen tong]
きさまはしんでくださいませんか
[kisamawa shinde kudasaimasenka]
Comment
-
М`да, това е и моето разбиране по въпроса, Крылов . Позволих си да ти възразя по конкретни въпроси, където сякаш си склонен да отсъдиш към едното в ущърб на другото.
Иначе в конкретния пример със сражението пак не си съвсем прав в това, което пишеш. Всичко зависи от конкретния случай, затова и "общото говорене" не води до нищо. Традицията е общо дело, тук влиянието на "народа" е по-голямо (е, не точно на народа). Иновацията напротив - повече е дело на личността или на група от личности (макар пак де е обусловена от традицията). Мисълта ми е, че във всички тези процеси може да се открие вилянието аккто на чисто материалните фактори, така и на информационните, а последните в някаква част се случва дасе назовават и духовни.
Comment
-
Аз и два поста нагоре казах - че не отричам духовните фактори в развитието на цивилизацията - а отричам техния метафизически произход.
Иначе давах крайни примери в доказване на важността на народа само в противовес на тези на личността. Самият аз съм страшен егоцентрик и индивидуалист. Но в търсенето на истината ако ще се борави с крайности, хубаво да се покажат и двете.Демокрация не е да правиш каквото си искаш, а да не правиш това, което не искаш.
请您死在地狱般的阵痛
[qing nin si zai di yu ban de zhen tong]
きさまはしんでくださいませんか
[kisamawa shinde kudasaimasenka]
Comment
-
Най-добре е крайностите да се оставят настрана и пиша това не защото съм привърженик на "златната среда", а защото те не ни носят никаква съществена информация за това, което обсъждаме, а само за нас самите (при това не много важна информация).
А що се отнася до въпроса за произхода... това е въпрос на вяра, науката няма отношение към него. А най-много можем да демонстрираме вярата си, но не и да спорим по нея. Поне аз не виждам пространство за подобна дискусия.
Comment
-
Е, аз с удоволствие бих водил дискусия по тази тема, но само с хора които не вярват в недоказуемо разумно свръхначало. Останолото може да се изследва чрез логически постановки и модели, и ако не да се стигне до категоричен отговор то поне да се даде по-здрава основа на вяра.Демокрация не е да правиш каквото си искаш, а да не правиш това, което не искаш.
请您死在地狱般的阵痛
[qing nin si zai di yu ban de zhen tong]
きさまはしんでくださいませんか
[kisamawa shinde kudasaimasenka]
Comment
-
Крылов, по такива въпроси до какъвто и извод да стигнеш, той е недоказуем, няма как да го провериш. Това е единично събитие, което не може да се повтори (доколкото въобще е "събитие"), а следователно може да се проверяват само логическите връзки в конструкцията. Но и това не дава нищо - няма гаранция, че Вселената се подчинява на човешката логика. Така че е въпрос на вяра.
Comment
-
Е ако отричаме човешката логика то тогава наука не съществува а съществува само човещка вяра. Тогава бих бил съгласен да допуснем само вярата в универсалността на човешката логика и на тази основа да градим конструкциите си.Демокрация не е да правиш каквото си искаш, а да не правиш това, което не искаш.
请您死在地狱般的阵痛
[qing nin si zai di yu ban de zhen tong]
きさまはしんでくださいませんか
[kisamawa shinde kudasaimasenka]
Comment
Comment