Да си призная, все още (докато изпълвам с подредени (и недотам) буквички прозореца за отговор) се чудя дали има смисъл да отговарям. Странно, но сякаш не можем да се разберем кой какво "иска да каже". Радвам се, че поне сме на едно мнение по това:
което ни спестявам усилията по аргументиране и спорене, т.е. по безсмислена игра на атака и отбрана. Но като оставим това настрана и решим да минем към съществото на обсъждането дали ще се окаже, че има такова? Това ли е:
Ако това е въпросът на темата (не съм сигурен, че е така), то поне мога да отговоря за себе си в качеството си на "Голъм". Защо разглеждам историята така? Повечето, което съм изписал в тази тема е опит да отговоря на този въпрос. Опит явно безплоден. Дали ще успея да обясня някак, така че да бъде разбран? Не знам, явно по-скоро не. Е, да пробваме още веднъж.
Ще започна този нов опит с едно уточнение. Аз не съм професионален историк, нещо повече, не съм и завършил история, та да имам някакъв досег с особеностите и методите на тази професия. Не съм и философ (някакъв престой в съответния факултет едва ли може да се брои, а всъщонст и няма някакво значение). Следователно това, което описвам под етикета "моето виждане за историята" няма никакви претенции освен изложените в него - не твърдя, че историческата наука е това, което описвам. Всичко което описвам е мои разсъждения по това какво представлява миналото, как и по какъв начин то е достъпно за настоящето и каква би могла да е връзката между научния метод и историята като опит за описване (и поради това - разбиране) на миналото.
А сега - поредният вариант (отнасящ се само до изложението, не до смисъла) на тези идеи. Обектът на историята е миналото. Спрямо този обект има две възможни позиции - присъстваща и отсъстваща. Ако за мен миналото е настояще, то аз преживявайки го регистрирам своите преживелици и ако описвам някаква част от тях, извършвам нещо, което бих нарекъл "летописване" - пиша исторически разказ. Вариация на тази позиция към времето са мемоарите - летописване в ретроспектива, "аз си спомням какво съм преживял и го записвам".
Втората позиция е на човек, намиращ се изцяло извън миналото, т.е. той не го е прижевял като настояще и няма преки впечатления от него. В историята като занимание са възможни и двете позиции по подразбиране. Те обаче несъмнено имат различна стойност и възможности. Първата позиция азполага с непосредствени впечатления, но за сметка на това е огарничена по два начина - веднъж от неизбежната ограниченост на личния кръгозор (човек възпирема само тази част от настоящето, която му е достъпна, "отрязана" от кръгозора на личността) и втори път от скъсената перспектива, която изключва обобщения поглед. Човек за собственото си настояще трудно може да има "обобщаващ поглед", защото се намира твърде близо до него.
Втората позиция е също така ограничена - това е естественото огарничение на човекът, който не е преживял определено събитие и научава за него било то от чужд разказ, било то по оставените от събитието материални следи.
Аз бих казал, че първата позиция е "преживяване на историята" или още "създаване на история докато тя се случва". Втората е "реконструиране на историята" или разследване на това "какво се е случило" и търсене на отговор на въпроса "защо се е случило точно това".
Аз, спрямо интересуващото ме минало съм неизбежно във втората позиция. Това важи, доколкото ми е известно, за голяма част от занимаващите се професионално с науката история. Погледнато откъм тази позиция миналото се е случило и приключило - когато пиша, че то "няма битие" разбирам точно това - то не съществува вече, така както във всеки един момент бъдещето се превръща в насотяще, а настоущето в минало. Това, което е било се запазва чрез останалите следи или иначе казано - чрез резултатите от действията, извършени когато все още е било насотяще и преминали като последствия в следващото настояще (и бившо бъдеще). Следователно характерно за тази позиция, в която пребивавам е, че аз разполагам само частично с остатъците от миналото (защото противното би означавало, че време не минава и сегашното настояще е напълно еквивалентно на отминалото).
Позицията ми ме ограничава и тази огарниченост се превръща в едно от следните две неща:
[1] Трябва да огранича интереса си и да разполагам само с това, което е останало и достигнало до мен от хората, които са били в първата позиция спрямо интересуващия ме момент от миналото, т.е. да приема, че се е сулчило само това, котео е било записано и то именно по начина, по който е било записано и съответно по който аз го чета и разбирам. Всичко, което е останало нерегисрирано за мен не се е сулчило никога.
[2] Трябва да приема, че достигналите до мен следи и остатъци от миналото са само улики, които ако бъдат разтъкувани и инетпретирани ще ми позволят да си съставя собствена картина на това, което се е случило.
Ако последвам повелята на [1], то това означава, че трябва да приема, че се е случило само това, което е било описано и съответно да приема, че всяка следа има една единствена възможна интепретация и никога да не се питам дали написаното е обективно, т.е. трябва да приема, че човекът, намиращ се в първа позиция е напълно обективен наблюдател и неизбежно регистрираното от него е истинно, в смисъл че напълно се покрива с това, което реално се е случило. Тук има очевиден проблем, който мога да изведа от собственото си настояще - сам ставам свидетел на това как различни хора помнят различни неща за едно и също събитие, на което са били свидетели, т.е. аз трябва да приема, че малко или много достигналото до мен има някакво непряко отношение към реално случилото се в миналото, а това изисква да се изработи някаква процедура, която да ми позволява да проверявам доколко истинни са свидетелствата. Вторият неизбежен проблем от [1] е безгласността на хората от миналото, защото аз приемам, че глас (и битие) имат само тези, които оставят следи след себе си (най-добре под формата на разказ). Останалите никога не са съществували и тях ги няма в историята, въперки че съм наясно, че реално са съществували.
Ако действам по втората линия [2] то аз пак се изправям пред определени проблеми, защото пак разполагам със същия набор от следи и свидетелства - миналото в еднаква степен се е загубило и не може да бъде пряко разпитвано. Разликата е, че в този случай аз приемам, че миналото някога наистина е било насотяще и това е, което се опитвам да постигна - да възсатновя битието на миналото така, както е било. А това означава, че аз създавам реконструкция на миналото, което е вид обобщен обяснителен разказ.
Надявам се, сега поясних какво имам предвид.
Сега ще продължа от моето разбиране да се движа обратно към темата. Ако приема (а аз го правя), че не съществува обективен наблюдател, то миналото винаги е частично описано и е изчезнало към момента, в който науката история се захваща с него. Това предполага неизбежна частичност на реконструкцията и интерпретативност на фактите, защото макар те да имат битие като част от настоящето на историка, намиращ се във втората времева позиция, те са част от съвременното му насотяще, а трябва да се възстанови значението и симсъла им по времето, когато са били част от интересуващото ни отминало настояще.
Възможни са и други позиции към пробелма за историческата истина.. Може да се смята, че миналото има обективен наблюдател и запазва битието си, защото винаги съществува върховно същество, което наблюдава настоящето в неговата пълнота и го помни винаги без да го изкривява по силата на своята вездесъщност и всесилие. В този случай миналото притежава категорията обективна истинност, защото има такъв субект, който моеж да я потвърди и у когото тя съществува. В този случай се приема, че миналото е едно-едниствено и е познаваемо обективно, т.е. че съществува абсолютна истина за миналото, същестувва и в този момент, ще съществува винаги.
Накаря да се върна към темата и пръвия пост в нея. Иване, ако правилно съм те разбрал, ти твърдиш, че вместо да се занимаваме с история по симсъла на точка [2], а дори и на [1], ние, осъзнавайки споменатите от мен несъвършенства, следва да направим един друг извод, че след като миналото е достъпно в неговото битие само докато е насотяще, то заниманията с история следва да се извършват винаги и само от привилегията на първата позиция. Т.е. историците вместо да отпарвят въпроси към нималото следва да ги задават на своето настояще и да записват отговорите, а най-добре директно да пишат летопис за своето време и преживелици, по този начин определяйки в бъдеще какво ще се знае за тяхното настояще, когато то се превърне в минало. За теб това трябва да е историята?
Иван Кунчев написа
Иван Кунчев написа
Ще започна този нов опит с едно уточнение. Аз не съм професионален историк, нещо повече, не съм и завършил история, та да имам някакъв досег с особеностите и методите на тази професия. Не съм и философ (някакъв престой в съответния факултет едва ли може да се брои, а всъщонст и няма някакво значение). Следователно това, което описвам под етикета "моето виждане за историята" няма никакви претенции освен изложените в него - не твърдя, че историческата наука е това, което описвам. Всичко което описвам е мои разсъждения по това какво представлява миналото, как и по какъв начин то е достъпно за настоящето и каква би могла да е връзката между научния метод и историята като опит за описване (и поради това - разбиране) на миналото.
А сега - поредният вариант (отнасящ се само до изложението, не до смисъла) на тези идеи. Обектът на историята е миналото. Спрямо този обект има две възможни позиции - присъстваща и отсъстваща. Ако за мен миналото е настояще, то аз преживявайки го регистрирам своите преживелици и ако описвам някаква част от тях, извършвам нещо, което бих нарекъл "летописване" - пиша исторически разказ. Вариация на тази позиция към времето са мемоарите - летописване в ретроспектива, "аз си спомням какво съм преживял и го записвам".
Втората позиция е на човек, намиращ се изцяло извън миналото, т.е. той не го е прижевял като настояще и няма преки впечатления от него. В историята като занимание са възможни и двете позиции по подразбиране. Те обаче несъмнено имат различна стойност и възможности. Първата позиция азполага с непосредствени впечатления, но за сметка на това е огарничена по два начина - веднъж от неизбежната ограниченост на личния кръгозор (човек възпирема само тази част от настоящето, която му е достъпна, "отрязана" от кръгозора на личността) и втори път от скъсената перспектива, която изключва обобщения поглед. Човек за собственото си настояще трудно може да има "обобщаващ поглед", защото се намира твърде близо до него.
Втората позиция е също така ограничена - това е естественото огарничение на човекът, който не е преживял определено събитие и научава за него било то от чужд разказ, било то по оставените от събитието материални следи.
Аз бих казал, че първата позиция е "преживяване на историята" или още "създаване на история докато тя се случва". Втората е "реконструиране на историята" или разследване на това "какво се е случило" и търсене на отговор на въпроса "защо се е случило точно това".
Аз, спрямо интересуващото ме минало съм неизбежно във втората позиция. Това важи, доколкото ми е известно, за голяма част от занимаващите се професионално с науката история. Погледнато откъм тази позиция миналото се е случило и приключило - когато пиша, че то "няма битие" разбирам точно това - то не съществува вече, така както във всеки един момент бъдещето се превръща в насотяще, а настоущето в минало. Това, което е било се запазва чрез останалите следи или иначе казано - чрез резултатите от действията, извършени когато все още е било насотяще и преминали като последствия в следващото настояще (и бившо бъдеще). Следователно характерно за тази позиция, в която пребивавам е, че аз разполагам само частично с остатъците от миналото (защото противното би означавало, че време не минава и сегашното настояще е напълно еквивалентно на отминалото).
Позицията ми ме ограничава и тази огарниченост се превръща в едно от следните две неща:
[1] Трябва да огранича интереса си и да разполагам само с това, което е останало и достигнало до мен от хората, които са били в първата позиция спрямо интересуващия ме момент от миналото, т.е. да приема, че се е сулчило само това, котео е било записано и то именно по начина, по който е било записано и съответно по който аз го чета и разбирам. Всичко, което е останало нерегисрирано за мен не се е сулчило никога.
[2] Трябва да приема, че достигналите до мен следи и остатъци от миналото са само улики, които ако бъдат разтъкувани и инетпретирани ще ми позволят да си съставя собствена картина на това, което се е случило.
Ако последвам повелята на [1], то това означава, че трябва да приема, че се е случило само това, което е било описано и съответно да приема, че всяка следа има една единствена възможна интепретация и никога да не се питам дали написаното е обективно, т.е. трябва да приема, че човекът, намиращ се в първа позиция е напълно обективен наблюдател и неизбежно регистрираното от него е истинно, в смисъл че напълно се покрива с това, което реално се е случило. Тук има очевиден проблем, който мога да изведа от собственото си настояще - сам ставам свидетел на това как различни хора помнят различни неща за едно и също събитие, на което са били свидетели, т.е. аз трябва да приема, че малко или много достигналото до мен има някакво непряко отношение към реално случилото се в миналото, а това изисква да се изработи някаква процедура, която да ми позволява да проверявам доколко истинни са свидетелствата. Вторият неизбежен проблем от [1] е безгласността на хората от миналото, защото аз приемам, че глас (и битие) имат само тези, които оставят следи след себе си (най-добре под формата на разказ). Останалите никога не са съществували и тях ги няма в историята, въперки че съм наясно, че реално са съществували.
Ако действам по втората линия [2] то аз пак се изправям пред определени проблеми, защото пак разполагам със същия набор от следи и свидетелства - миналото в еднаква степен се е загубило и не може да бъде пряко разпитвано. Разликата е, че в този случай аз приемам, че миналото някога наистина е било насотяще и това е, което се опитвам да постигна - да възсатновя битието на миналото така, както е било. А това означава, че аз създавам реконструкция на миналото, което е вид обобщен обяснителен разказ.
Надявам се, сега поясних какво имам предвид.
Сега ще продължа от моето разбиране да се движа обратно към темата. Ако приема (а аз го правя), че не съществува обективен наблюдател, то миналото винаги е частично описано и е изчезнало към момента, в който науката история се захваща с него. Това предполага неизбежна частичност на реконструкцията и интерпретативност на фактите, защото макар те да имат битие като част от настоящето на историка, намиращ се във втората времева позиция, те са част от съвременното му насотяще, а трябва да се възстанови значението и симсъла им по времето, когато са били част от интересуващото ни отминало настояще.
Възможни са и други позиции към пробелма за историческата истина.. Може да се смята, че миналото има обективен наблюдател и запазва битието си, защото винаги съществува върховно същество, което наблюдава настоящето в неговата пълнота и го помни винаги без да го изкривява по силата на своята вездесъщност и всесилие. В този случай миналото притежава категорията обективна истинност, защото има такъв субект, който моеж да я потвърди и у когото тя съществува. В този случай се приема, че миналото е едно-едниствено и е познаваемо обективно, т.е. че съществува абсолютна истина за миналото, същестувва и в този момент, ще съществува винаги.
Накаря да се върна към темата и пръвия пост в нея. Иване, ако правилно съм те разбрал, ти твърдиш, че вместо да се занимаваме с история по симсъла на точка [2], а дори и на [1], ние, осъзнавайки споменатите от мен несъвършенства, следва да направим един друг извод, че след като миналото е достъпно в неговото битие само докато е насотяще, то заниманията с история следва да се извършват винаги и само от привилегията на първата позиция. Т.е. историците вместо да отпарвят въпроси към нималото следва да ги задават на своето настояще и да записват отговорите, а най-добре директно да пишат летопис за своето време и преживелици, по този начин определяйки в бъдеще какво ще се знае за тяхното настояще, когато то се превърне в минало. За теб това трябва да е историята?
Comment