Хана, прости ми, но "профанизирането", както го нарече за сега го забелязвам само в твоя пост Размислите за сега си се движат съвсем по темата и именно това задълбаване до голяма степен започва да отговаря на основния въпрос, който беше, припомням: "Какво става в Африка?"
Не, че съм привърженик на Енгелс и не, че съм запознат по друг начин, освен повърхностно с идеите му, но се налага да отбележа, че всякакви изводи за човешкото развитие в миналото се правят на база постижения - материални и духовни на дадената група хора. А материалните постижения са на база труд - демек хората са престанали да стоят с отворена уста под дървото пред пещерата, чакайки да падне крушата в нея, а са си направили автоматизирани напоителни системи и комбайни за бране на круши.
По въпроса за разликата в 'трудолюбието' на различните социални слоеве правиш генерална грешка - ролята на труда в изграждането на една култура е основна само до прескачането именно на границта, за която си говорим, обсъждайки африканските племена - границата, където свършва труда като част от личността на човека и започва трудът като нещо, което той прави само за да се прехранва. Римските и гръцките "носители на културата и цивилизацията" които визираш, също са извървели този път - не знам как не го виждаш. Защото патрициите примерно не са се самозародили като таква - те са синовете на тези селяни, които са копали най-здраво, търгували са най-умело и са се били най-добре, за да натрупат материално благосъстояние.
Не, че съм привърженик на Енгелс и не, че съм запознат по друг начин, освен повърхностно с идеите му, но се налага да отбележа, че всякакви изводи за човешкото развитие в миналото се правят на база постижения - материални и духовни на дадената група хора. А материалните постижения са на база труд - демек хората са престанали да стоят с отворена уста под дървото пред пещерата, чакайки да падне крушата в нея, а са си направили автоматизирани напоителни системи и комбайни за бране на круши.
По въпроса за разликата в 'трудолюбието' на различните социални слоеве правиш генерална грешка - ролята на труда в изграждането на една култура е основна само до прескачането именно на границта, за която си говорим, обсъждайки африканските племена - границата, където свършва труда като част от личността на човека и започва трудът като нещо, което той прави само за да се прехранва. Римските и гръцките "носители на културата и цивилизацията" които визираш, също са извървели този път - не знам как не го виждаш. Защото патрициите примерно не са се самозародили като таква - те са синовете на тези селяни, които са копали най-здраво, търгували са най-умело и са се били най-добре, за да натрупат материално благосъстояние.
Comment