Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Цензура на "западните влияния" в СССР и народните демокрации (50-те - 80-те години)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    #61
    Империал, пак се разминаваме, може би защото ти се опитваш да защитиш нещо, което е частно спрямо дискусията, докато аз се интересувам от описанието на друго явление.
    Говорейки за Кончаловски (не е само той, разбира се) аз ти описвам индивидуално възприятие на творец на ситуацията, при това такъв, който е създавал и в едната, и в другата "система". Естествено, че той описва не само личните си възприятия, но те са и от гледна точка на твореца, който съвсем естествено се интересува от свободата си да прави каквото си иска.
    Когато е в СССР той често чувства тази си свобода накърнена (за това повече след малко), в крайна сметка емигрира, но открива, че "там" няма по-голяма, а понякога дори по-малка творческа свобода.
    Защо описвам всичко това? Защото бих казал че 90% от оплакванията от "цензура" и недоволството от нея са плод на творците, а не на потребителите. Те усещат свободата си накърнена по един или други причини. Те са част от активната интелигенция (ако ми позволите това малко свободно определение) и като такава често са в първите редове на недоволните или борците с цензурата. Това не е нещо специфично за авторитарните системи, защото както написах, цензурата е достатъчно общо явление, не е специфично само за авторитарните системи (просто при тях възможностите за налагане на цензура са доста по-големи).
    Следователно възприятието на тази част от обществото е съществена (в определена степен) за това какво се възприема като "цензура" и какво - не. Та, от тази гледна точка цензура има и в двете системи, просто причините и източниците й са различни, но крайният ефект - не. Като тук бих добавил, че Кончаловски (както и много други) не "хваща" периода, когато в САЩ има и политическа цензура, затова и не пише за нея (само е дочул това-онова).

    Да обобщя: цензура е ограничаването на това какво може да се създава и какво може да достигне до "аудиторията" (определена или цялата). Това са две страни на явление, което избираме да наречем по един и същи начин, защото са свързани в определена степен.
    Първото явление (за него писах по-горе) се отнася до ограничаването на свободата на тези, които създават - творците. Цензура е всяка форма на ограничаване от тяхна гледна точка, без значение какво стои зад нея. Това може да е авто-цензура, вътрешна цензура (т.е. такава, която идва от други участници в рамките на процес на създаване (да речем, продуцент, колеги, хората които дават парите и прочее)) или външна цензура (която е наложена от "властите").
    Второто явление се отнася до ограничаването на готовата творба (продукт) да достигне до част или цялата възможна аудитория (потребители). Тук отново може да имаме автоцензура, вътрешна цензура и външна цензура. Т.е. самият автор да реши, че творбата му трябва да се ограничи само до еди каква си част от възможната аудитория (първия случай), разпространителите да решат, че тя трябва да се пусне само еди-къде си или с еди-какви си ограничения в показването или това да стане под влияние на изцяло външни за сферата "сили" ("власти").
    Няма такова нещо като цензура да се отнася само до политическата намеса - цензура е всякакво ограничаване. Мисля че някои от вас имат проблем с тази употреба, защото влагат в думата негативна конотация. обаче в този случай проблемът е във вашия телевизор . Да речем, системата за присвояване на рейтинг на филмите Е форма на цензура, която води както до автоцензура, така и до вътрешна цензура.
    В твоя пример (който се отнася изцяло до втората форма, т.е. аудиторията) а) е (може да е) цензура и то политическа (вътрешна цензура), б) е също цензура, но на нравствена (морална) основа и в този смисъл (виж по-долу) е "естествена" форма на цензура, в) и д) са изцяло пазарен въпрос. Виж, във всеки от четирите примера има намесени различни неща, но в първите два става въпрос за цензура пряко, а в последните два - по-скоро не. Т.е. това, което определя дали цензурата е политическа или не е източникът на забраната. Ако това е финансов интерес, аз не бих го причислил към цензурата, която обсъждаме тук (в този смисъл съм съгласен с теб). Ако причината е политическа (религиозна, идеологическа), то тогава това е точно тази цензура, която се обсъжда в темата. Защото аз като издател или продуцент мога да дам пари или не (да пусна предаване по телевизията или да го спра и прочее) защото се опасявам за възвращаемостта на инвестицията си (това е цензура, но нормална и естествена и не ни интересува), но мога да го направя и защото "авторът е коми" или "безбожник" и прочее. В този случай си е чиста цензура от този вид, който ни интересува, защото не става въпрос за очаквания за печалба, а за мнение за автора или идеите му. То може да се прикрива под "финансов интерес", но си е политическа цензура.
    Разликата между двете системи е, че в западната е много по-трудно ефектът от този род цензура да е цялостен (т.е. издателят, продуцент или чиновник (в някои случаи) може да се опита да "затвори" и други канали за автора, но вероятността да успее да стори това изцяло е почти нулева), докато в авторитарната (тук няма смисъл да ограничаваме нещата само до народните демокрации, защото авторитарните системи са много) това е достатъчно лесно, макар че също е възможно да се намерят "вратички".
    Има много рафинирани форми на автоцензура, когато създателят сам се ограничава (и на вътрешна също), без да е необходима някаква особена санкция от страна на "властимащите".
    Естествено, това е моето мнение, създадено в рамките на изложеното от мен разбиране.

    Да се върна към пряката тема. Погрешно ще е, според мен, да се смята, че в СССР (или в народните демокрации) цензурата е била само външна. Напротив, точно външната форма е сравнително рядка (и с времето става все по-рядка), а вътрешните са основни, в не малка степен и автоцензурата. Така че механизмите от двете страни съвсем не са толкова различни, често и причините (нравствено-моралните често са основни). Не случайно ти описах, че (примерно) съветските режисьори достатъчно често се срещат с пазарна форма на цензура - същата, която Кончаловски (и други) после отбелязва и от другата страна. Т.е. "за това няма да отделим пари, защото няма да се гледа". Противно на очакванията (сега) това съображение е било достатъчно съществено, особено през 70-те и 80-те години, когато се търси и печалба от разпространението (и такава има).
    Основната разлика между двете системи в това отношение, естествено идва от основната разлика между самите системи. В народните демокрации цялото финансиране в 98% от случаите идва от държавата и през специализирани нейни органи, същото на 99% важи за разпространението. Т.е. обикновено има едно "сито" на изхода и няколко - на "входа", през които творецът (в случая с киното става въпрос за колектив от хора, разбира се) и отрочето му трябва да преминат. И тъй-като парите идват от едно място, възможностите за търсене на друго "сито", което да те пропусне или дори независимо "сито" (самофинансиране и самиздат) са по-малки. Докато в капиталистическата система има конкурентни издатели (студия - между другото, в соцсвета този момент също го имаше, т.е. определена независимост и дори някаква зачатъчна форма на конкуренция между студията), както и множество отделни и до голяма степен независими източници на финансиране и потенциално (а и на практика в някаква степен) възможностите са по-големи, както и вероятността да се премине през "ситото". Но по отношение на влиянието на този който "поръчва музиката" (образно казано) върху това какво ще се свири, особена разлика между двете системи няма, както и на това как се "налага" този тип цензура.
    Това ако говорим за "входа", т.е. първият тип цензура.
    По отношение на вторият тип обаче нещата са като цяло по-свободни от другата страна на "Завесата", т.е. в капиталистическият свят и то пак по същата причина - повече независими разпространители, множество отделни канали за друг ти разпространение и прочее.
    Обобщение: там, където всичко е държавно, т.е. стопанинът е един, цензурата е много по-силна заради това, т.е. възможностите за заобикаляне са много малки. От друга страна, отделянето на пари за "чиито изкуство" не зависи от пазара, а от мнението на партийни/държавни функционери, което понякога в сравнение се възприема от творците като определена форма на свобода (финансират се неща, които по определение не могат да имат пазарен успех и никога не биха били реализирани в друга система). Обратното, там където всичко е частно, цензурата не е по-слаба във всеки отделен случай, но "завесата", която тя създава е много по-слаба като цяло, защото има много повече отделни "канали", по които може да се получи достъп.
    Що се отнася до свободата за създаване, т.е. чистото създаване, няма чак разлика на пръв поглед и в двата случая - това е нещо индивидуално. Ако има някаква разлика, то е във вероятността в авторитарната система по други причини (външни - политически) творбата да бъде отнета, а творецът - санкциониран. Което е почти невероятно (освен в много специфични случаи) в капиталистическа система.
    Същото важи и за издаването (разпространяването) - в авторитарната система имаме самиздат, възможен и в другата, но само в първата той може и да бъде санкционирана (на практика е малко вероятно, но е възможно). От друга страна и точно поради тази причина, самиздат е много по-силен в социалиситческа авторитарна система, отколкото другаде и се движи от различни стимули, има различни възможности. В капиталистическата е преди всичко въпрос на събиране на капитал, за да се осъществи, докато в другата - въпрос на "интерес" (не непременно финансов, макар че и това го е имало, а именно "интересност").

    В крайна сметка, аз бих обобщил, че има "нормални" форми на цензура, които съществуват винаги и навсякъде (като споменатите по-горе рейтинги или преценка на този, който дава парите), има и "ненормални" форми на цензура - преди всичко външните и политическите. За авторитарната държава последните са норма, която може и да има малък ефект, но е съставна част от реалността, докато в капиталистическите са по-скоро извънредно явление (като през 50-те в САЩ, да речем), а не стандарт.
    Пак да уточня - това е мое мнение и не обвързвам никого с него.

    jordani_vt написа
    До 1956 г. мисля, че не е започнала все още. Не, че няма цензура, но тогава комунистическата партия води реална борба за овладяване на властта, национализация, колектевизация.
    Не съм съгласен - борба със западните влияния има почти веднага и във всеки случай, след войната си е реално явление (а в СССР и преди това). Иначе като цяло съм съгласен - имало е различни вълни, с различна "тежест".
    Last edited by gollum; 21-03-2013, 12:55.

    Comment


      #62
      Лични спомени от 80-те години, Кюстендил. Хеви метъл се слушаше много, официално не се одобряваше, горе-долу както сега не одобряват чалгата. Впрочем много повече се слушаше "сръбско", което си беше чиста чалга още тогава. Това го вмятам малко като офтопик, за онези които твърдят, че чалга в България до 1989 е нямало.


      Руската книжарница беше отлично заредена, книгите евтини и с отлично за времето си полиграфско качество. Помня, защото още тогава много ме впечатли, че книгите бяха на цена в левове, равна на коричната цена в рубли минус 10%.

      Вицове в огромен брой и разнообразие, в които се осмиваше персонално Тодор Живков си спомням още от детската градина, разказвали сме си ги дори още преди да почнем да ги разбираме. Само веднъж родители ми направиха забележка да не разказвам такива пред чужди хора, но не настояха особено, явно дори в началото на 80-те не е било голям проблем.

      По отношение на цензурата началото на перестройката през 1986 е голяма граница. Субективно в това отношение дори 1989 не усетих като по-голям водораздел. Но цензура имаше - спомням си един брой на списание "Общество и право", което се опитваше да играе нещо като ролята на Огонек в България, имаше спряна статия за Ленин, като списанието, в най добрите традиции беше оставило заглавието в съдържанието, въпреки, че самият текст не бяха напечатали.

      Колкото за църква - по това време бях посетил и не един път всички църкви в Кюстендил и района, които ми бяха достъпни и никой не го възприемаше като нещо повече от мое лично чудачество.
      Last edited by Thorn; 21-03-2013, 15:39.


      thorn

      Средновековните църкви в България

      Comment


        #63
        Thorn написа Виж мнение
        Само веднъж родители ми направиха забележка да не разказвам такива пред чужди хора, но не настояха особено, явно дори в началото на 80-те не е било голям проблем.
        Аз съм израсъл на село и имам същия спомен някъде от 1987/8г.
        А за църквите на големите презници баба ми ме водеше редовно, та дори съм и кръстен в църква през далечната 1981 г., но никой от семейството ми не е особено религиозен (най-вече аз).
        Liberte, egalite, fraternite
        Viva la revolution
        Zalmoxis написа
        Имайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
        http://hristoen4ev.blogspot.com/
        dibo написа
        Преценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
        - това се случва, когато се докладват богопомазани като Тора.

        Comment


          #64
          Ха, Торн като спомена за цензурата и се сетих: някъде около ... 84та-85та трябва да е било. Случаят беше със списание "Космос". Та, там имаше едно разказче, съветско, за войната. Имаха и много смотан художник, или май беше художничка, не че има значение. Та, в илюстрация към разказа, не знам какво беше станало, боята ли се е размазала, що ли, но петолъчката на каската на някакъв солдатин беше така ... леко като че ли имаше още един лъч. Е тогава какво стана - не е истина. Цялата редакция, един по един ги викаха да отговарят, разпитваха ги, търсеха политически подтекст, цялата патардия продължи невероятно дълго.
          Модератор на раздели "Втора световна война" и "Междувоенен период".
          Проект 22.06.1941 г.
          "... там можете да попаднете на персонажи като например "честен прокурор" - а това, съгласете се, е същество къде-къде по-фантастично от някакъв си там "тъмен елф"." ©

          Comment


            #65
            1951 написа Виж мнение
            Относно осъдените за вицове.
            Няма как да има такова нещо, защото в Наказателния кодекс тогава, па и сега, няма такава точка.
            Има обаче, членове третиращи антидържавни прояви, пропаганда и прочие, където при добро желание е могло да ти лепнат каквото пожелаят, включително и виц. Другото е, че мнозина днес разправят, че са лежали в затвори за разказване на вицове, когато реалните им присъди са съвсем различни. Например Кошлуков е осъден за бягство от казармата, а не за вицове.

            Мисълта ми е, че едва ли тук някой ще глорифицира една тоталитарна държава, но много от нещата, които днес се разказват за тогава са плод на митове, които се коренят в отделни случаи и далеч не са били, нито правило, нито широко разпространена практика.
            Ти някога учил ли си право? Що говориш глупости тогава? Аз когато ти кажа нещо за дело от преди 1989г. можеш да бъдеш на 100 % сигурен, че това което казвам е истина. Архитект Чинков е осъден точно за виц. Друг е въпроса, че формално разказването на политически виц е считано от тогавашната власт като осъществяване на състава на член 88, член 210, член 211 от стария Наказателен кодекс от 1951 г. Прочети какво пише в обвинителния акт. Аз затова съм дал линк - "...Под формата на политически вицове Боян Чинков е злословил по адрес на народната власт." тоест Чинков не е обвиняван за нищо друго, освен за разказване на политически вицове. Ако искаш иди питай сегашния председател на Върховния касационен съд Лазар Груев дали председателя на състава осъдил на 5 години затвор архитект Чинков е бащата на Лазар Груев или не е негов баща. Архитект Чинков е осъден за разказване на вицове, а това че разказването на вицове е квалифицирано доста завоалирано в обвинителния акт е просто начин да се вкара в затвора всеки неудобен на тогавашната власт.
            Last edited by ; 21-03-2013, 17:33.

            Comment


              #66
              gollum, нямаше нужда от този дълъг пост, с две думи потвърждаваш първоначалното ми твърдение, че стоиш на позицията, че всеки "информационен продукт" има задължително право да бъде реализиран, разпространен и консумиран. Ако вземем продукт А, книга, съдържаща непопулярни идеи (политически, морални, каквото и да е), и един издател реши да я издаде, и след това тя бъде купена от 5 души, това цензура ли е, и ако не е, защо алтернативното решение на издателя да НЕ я издаде (защото му е ясно, че няма да се продава) Е цензура? И друга ситуация, медиен магнат Х, притежаващ 2 издателски къщи, решава, че книгата не може да се издаде от неговата къща за масови издания, но може да се издаде от втората му къща за нишови, рисковани и др. издания, това цензура ли е, и ако не е, защо решението на магнат У (който има само една къща - за масови издания) да НЕ я издаде Е цензура? Ако не бъркам Мърдок например прави нещо подобно, притежава медии и от двете страни на полит. спектър в САЩ.

              Друг пример. Аз съм автомобилен дизайнер в Тойота (силно консервативна марка). Шефът ми казва "Решихме да пуснем нова спортна линия за да влеем малко живец в имиджа на фирмата, предложи нещо." След няколко дни отивам при него с готови скици за нещо с агресивните форми на Ламборджини (примерно). На шефа му побелява косата и ми подрязва крилцата - няма да плашим огромната си клиентска база, дай просто някаква малко по-спортна версия на Корола (най-скучната кола която можеш да си представиш, или поне американската й версия, европейската мисля е доста по-читава).
              Цензура ли е това и ако не защо? Творческата свобода определено е ограничена.
              Last edited by Imperial; 21-03-2013, 20:07.
              albireo написа
              ...в този форум... основно е пълно с теоретици, прогнили интелигенти и просто кръчмаро-кибици...

              Comment


                #67
                Нещо съвсем актуално по темата:

                Comment


                  #68
                  Ами не знам за думите, Империал, обаче е видно, че не си ме разбрал (или не си прочел целия пост, защото е бил дълъг). Ще те помоля отново да го прочетеш и да видиш дали това, което ми пишеш има нещо общо с моя пост. Защото иначе трябва да напиша още един сравнително дълъг пост, но ако няма кой да го чете или разбира, не виждам смисъл да си губя времето.

                  Comment


                    #69
                    ОК не е важно така или иначе.
                    albireo написа
                    ...в този форум... основно е пълно с теоретици, прогнили интелигенти и просто кръчмаро-кибици...

                    Comment


                      #70
                      Както кажеш, Империал. Реших, че е важно за теб, след като си правиш труда да го развиваш. Ако искаш, може и на ЛС (щото така или иначе е отклонение в тази тема).

                      Comment


                        #71
                        Ето един линк http://www.24chasa.bg/Article.asp?Ar...icleId=1712879 за част от спомените на Божидар Витанов - един човек, който през 1957-1960г. имал "неблагоразумието" да слуша западна музика, да танцува американски танци и да носи тесни панталони в България.

                        Comment


                          #72
                          Steelman написа Виж мнение
                          Ето един линк http://www.24chasa.bg/Article.asp?Ar...icleId=1712879 за част от спомените на Божидар Витанов - един човек, който през 1957-1960г. имал "неблагоразумието" да слуша западна музика, да танцува американски танци и да носи тесни панталони в България.
                          аналогия
                          Маккартизъм
                          http://vseknigi.3dn.ru/publ/19-1-0-186

                          Comment


                            #73
                            Това интервю толкова издиша, че за истина може да го приеме само промит мозък.
                            На всичкото отгоре, живелите по това време са още живи. Вземе ги разпитайте малко.
                            Тези неща с огромните зверства по лагерите и как там са вкарвали за щяло и нещяло излязоха -91-92 г. После се разбра, че са бошлаф и замлъкнаха. Сега ги изкарват от мазето марширувалите на луков марш...
                            ...поне да се бяха постарали да измислят нещо свястно
                            Сънят е слаб заместител на кофеина!

                            Comment


                              #74
                              Eguo написа Виж мнение
                              аналогия
                              Маккартизъм
                              http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%...B7%D1%8A%D0%BC
                              "А вие защо биете негрите?"
                              albireo написа
                              ...в този форум... основно е пълно с теоретици, прогнили интелигенти и просто кръчмаро-кибици...

                              Comment


                                #75
                                ако говорим за 50-те в щатите - не само са ги биели
                                Сънят е слаб заместител на кофеина!

                                Comment

                                Working...
                                X