Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Пелтата в Тракия-да или не ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    #31
    Грей, повярваи ми не е лесно. а ако щита ти не е от типа скутум а лек ще се разпадне. а аз не бих се радвал на това. особенно ако врага има навика да използва стрелци. а при близък контакт щита е жизнено важен. а това че галите са си губели мечовете е резултат на недостатъчната им подготовка. но пък не е изключение наистина.
    Всяка алтруистична система е вътрешно нестабилна, защото е отворена за злоупотреби от страна на егоистични индивиди, готови да я експлоатират.

    Comment


      #32
      Съгласен съм с Грей, че това в никакъв случай не бива да се преекспонира. Но наличието или отсъствието на стрелци няма особено значение в този конкретен случай, защото когато се стигне до това, вече имаме меле, в което първото нещо, за което се мисли са портивниците с ръкопашни оръжия около теб (и другарите ти, котио също размахват остротии). Стрелци в подобна ситуация са еднакво опасни и за свои и за чужди, а и е малко вероятно да се ползват - да не забравяме, че най-често в началото на сражението те се намират пред строя на пехотата или отстрани и действат в периода на сближаване. След това мястото им е вън от сражението или пък вътре, но използвайки ръкопашните си оръжия. Ситуацията, пир която те ще се отдалечат и ще започнат да стрелят по мелето от свои и чужди сигурно е по-рядка.
      Впрочем, нещата есетствено не са много ясни, така че има много място за предположения.

      Comment


        #33
        Няколко разсъждения по въпроса:
        ². С метално покритие от Античността са щитовете на хоплитите и на македонските фалангити, също така вероятно на хипаспистите.
        ²². Не едокументирано никъде съществуването на пелта с изрез. Трябва да си идеот да си оставиш този "прозорец" от горе и да те "цунка" някой копие или стрела.
        ²²². Вероятно под пелта се разбира лек плетен щит но не с луновидна форма.Това може вероятно да е плод на избразителното изкуство.
        ²V. Не е толкова лесно да се пробие кожата. Правени са опити със сурова кожа, която като изсъхне се свива около щита.
        V. Функцията на пилума да тежи на щита е вторична - първичната е да го пробие
        Last edited by gladiator; 19-09-2006, 11:13.

        Comment


          #34
          гладиатор, прости но за уточнение да попитам.
          1.нямаше ли по изложбите няколко метални дискове дето уж бяха точно за усилване на щитове?
          2.не се ли разпадат леките щитове без остатък? а ако са били изгорени?
          3.всички рисунки ли страдат от един и същ художествен "похват" ако мога да се изразя така? може ли да е имало едва загатната изрезка а да са я преекспонирали?
          4. ами няма ли възможност да е някоя идиотска тактическа доктрина? такива винаги е имало.
          Всяка алтруистична система е вътрешно нестабилна, защото е отворена за злоупотреби от страна на егоистични индивиди, готови да я експлоатират.

          Comment


            #35
            1. Метални дискове за подсилване наистина има-проблем е от какво и за какво са служили. Така от погребението от Големани има няколко такива, които разкопвача определя като принадлежащи към щит, дълго сме спорили с него, но от зад имат отпечатък от ракита, така че напълно възможно и да са от кошница. По изображенията пелтите нямат метални части.
            2. Пелтата е разпространена на огромна територия обхващаща Черно море почти от всякъде. Едва ли всички са изгорени.
            3. Иконографският модел в гръцкият свят е много силен и се спазва-спомнете си думата КАНОН означава закон.

            Comment


              #36
              Два щита, които можев да отнесем към фантазията на художника

              Comment


                #37
                откъде са? гладиатор моля те не забравяи да го пишеш. това на вазата според теб кои бои е? доколкото виждам другия воин е с кръгъл лек щит? а брадвата е интересна.
                Всяка алтруистична система е вътрешно нестабилна, защото е отворена за злоупотреби от страна на егоистични индивиди, готови да я експлоатират.

                Comment


                  #38
                  Никой бой. това е обичайна сцена на Амазономахия-сражение между амазонки, представяни често с източни дрехи и оръжие и гърци. Другото е скален релеф от Мала Азия

                  Comment


                    #39
                    Прост факт е, че само някои пелти са били луноподобни (като персийски красавици , но те най-често са пълни луни ). Но в гръцкото изкуство художниците, които са си падали по ясно разпознаваеми, идеализирани форми, са изобразявали само тях. Целта е да се разграничат елините върху вазите и чашите от варварите. Независимо дали рисува трак, персиец, скит или амазонка, гръцкият художник го е представял най-често наметнат с животинска кожа (обикновено петниста, леопардова) и с луновидна пелта. Докато елините са представяни в собственото си изкуство обикновено като хоплити. Мъртвите елини в долните части на изображенията много пъти са голи (защото се предполага, че живите са им свалили ценните доспехи). Живи и голи обикновено се представят само героизираните елини.

                    Сега да поговорим за цената на тази лекция по антично изкуство. Номерът на банковата ми сметка е... :p :mhehe: :lol: :tup:
                    Луд на шарено се радва - цивилен блог

                    Comment


                      #40
                      gladiator написа
                      Това със страничните изрези-т.н. беотийски щит е отдавна отречено в науката
                      http://www.salimbeti.com/micenei/shields1.htm а тези тук?
                      пп. торн, надявам се че прощаваш за наглата кражба. :kill_myse
                      Всяка алтруистична система е вътрешно нестабилна, защото е отворена за злоупотреби от страна на егоистични индивиди, готови да я експлоатират.

                      Comment


                        #41
                        Този щит с говеждата кожа, дето мяза на осморка, вероятно покрива много голяма част от тялото. Може би това всъщност е т. нар. "подобен на кула" щит. В темата за Микена се споменава нещо за това.
                        Луд на шарено се радва - цивилен блог

                        Comment


                          #42
                          виж линка - там се уточнява доста за щитовете.


                          thorn

                          Средновековните църкви в България

                          Comment


                            #43
                            Между билобалният и беотийският щит разликата е огромна. Единият не е бил предназначен за мобилна формация, каквато е фалангата. По-скоро се е опирал на земята, като боеца е действал зад него.
                            Last edited by gladiator; 11-12-2007, 12:48.

                            Comment


                              #44
                              gladiator написа
                              Няколко разсъждения по въпроса:
                              ². С метално покритие от Античността са щитовете на хоплитите и на македонските фалангити, също така вероятно на хипаспистите.
                              ²². Не едокументирано никъде съществуването на пелта с изрез. Трябва да си идеот да си оставиш този "прозорец" от горе и да те "цунка" някой копие или стрела.
                              ²²². Вероятно под пелта се разбира лек плетен щит но не с луновидна форма.Това може вероятно да е плод на избразителното изкуство.
                              ²V. Не е толкова лесно да се пробие кожата. Правени са опити със сурова кожа, която като изсъхне се свива около щита.
                              V. Функцията на пилума да тежи на щита е вторична - първичната е да го пробие
                              Според мен пелта не е единствено щит с луновидна форма. Историците описват сатрите с големи блестящи щитове с форма на врата. Това идва да каже, че правоъгълната форма също е използвана. Вярно е и това, което обсъждате, че луновидният щит не е точно тракийско изобретение - защо? Защото с подобен щит са изобразени и други, малоазийски бойци. Лично аз, смятам, че формата му има точно функционално предназначение, тоест: отрязъкът от елипса или кръг осигурява работата с меч, копие, махайра или ромфея. удряйки противника с щита, прицеленото място винаги остава на фокус. Това определя този вид щит като средство за близък бой. Определено подобно средство не е нужно на конник - макар да има изобразени такива. Малко се знае какво точно е представлявал костюма на боеца пелтаст. Има описания и данни, но мен ме занимава въпроса как тези защитни средства са се крепели в положение на поход. Познати са кованите вериги, но те навлизат тук с идването на келтите. Високо над Сатовча/Сатовица има местност Гладница. Там нощтната археология - иманярите имам пред вид, разкопали цяло гробище на трупоположени войни - сатри. Всеки от тях имал ромфея, която веднага изхвърляли защото не знаели какво ще е това "желязо" , но най-странното е, че при всички имало големи спираловидно усукани обръчи от бронзова тел, подобни на гривните от късноримския период, с размер на обиколката 130 см. За съжаление те също са изхвърлени!!! :kill_myse Според мен това е средство опасвало по диагонал торса и е служило за окачване както на ромфеята, така и на щита. Щитът предполагам се носел на гърба, а луновидната форма не пречела на бедрата отзад при движение. Описано е също, че бягайки те окачвали отново щита на гърба си, вероятно като защита от стрелци.
                              Last edited by Saratok; 12-12-2007, 12:14.

                              Comment

                              Working...
                              X