Широко разпространена е представата за тракийският пехотинец – пелтаст, като за едно уникално откритие в областта на античното военно дело, разпространено после из съседните страни. В частност ще се помъча да разгледам до колко траките са имали не такава пехота, а дали са използвали пелта с луновидна форма.
Пелтата, pelte, е лек щит, изплетен от трастика или върбови пръчки, облечен с кожа. В гръцкото изкуство най-често той се придава с форма на непълна луна, като изрезът се намира от горната страна. Пак според изкуството, тези щитове могат да са големи, с по-малък изрез и малки с голям изрез. Захватите също са два, както на хоплитският щит и с една дръжка разположена в центъра на щита.
Херодот, изброявайки народите взели участие в похода на Ксеркс срещу гърците през 480 г. пр. Хр., упоменава и траки живеещи в Мала Азия, носещи пелти. От тук безрезервно и някак си a priori се възприема хипотезата, че този щит е тракийско откритие.
Нещата се усложняват от Ян Бест, който в студията си за пелтастие, определя всички персонажи върху вази носещи шарени дрехи, високи ботуши и шапки за траки. Част от тях носят пелти и е разбираемо че тя е тракийски щит.
Ако прочетем Ксенофонт ще се убедим, че със същите костюми са представени и малоазийските народи, съюзни на персите. Често в схватки с такива персонажи са изобразени и гърци върху червенофигурни вази, типаж станал любим след започването на Гръко-персийските войни. С такива костюми са представени и амазонките – вечният враг, живеещ на границата между диво и цивилизовано.
От тук можем да изведем и първата хипотеза, че тези персонажи не са траки, а въобще чужденци, варвари. Като потвърждение можем да преведем и факта, че част от вазите са познати от Южноиталийските ателиета. Те са произведени през 5-3 десетилетие на 5 в. пр. Хр. Да, но траките масово са използвани като наемници чак във вторият етап на Пелопонеската война, след 421 г. пр. Хр.
Има идея, че типажът на пелтаста навлязъл с траките докарани от Пизистрат в Атина в края на 6 в. пр. Хр., помогналиму да вземе властта. Остава открит въпроса как една малка група наемници толкова е впечетлила гърците, че те създават устойчив двувековен образ в своето изкуство?
Втората хипотеза, е че луновидният щит въобще не е тракийски а има стари традиции. Виждаме го носен с изрязаната част надолу върху “Кратера с войните” от Микена датиран в 13 в. пр. Хр.
Атина е представена често носеща егидата си върху лявата ръка като щит именно с луновидна форма.
Върху вътрешният фриз на Партенона, строен между 447-432 г. пр. Хр., е изобразена Панатенийската процесия. Част от младите атински благородници яздещи там са облечени в облекло, дословно повтарящо “тракийското”. Странни са два момента: траките, както пишат древните не познавали Атина и в Панатенийските празници участвали само атински граждани. Нелогично изглежда, че най-богатата прослойка на обществото в този тържествен и сакрален момент носи един чужд, варварски костюм. Възможно е този тип костюм да е всеобща, стара традиция на Балкано-Анатолийският регион, а не тракийска в частност.
Описвайки бойните действия в съчиненията си Тукидид и Ксенофонт говорят за пелтасти от островите и крайбрежието на Егейско море. Съдейки по имената на техните командири и на някой от бойците, може да се твърди, че са гърци.
Значи, още в последните десителетия на 5 в. пр. Хр., пелтастите се разпространяват масово при елините.
Изводи :
1. Възможно е луновидният щит да е познат в региона на Гърция, Мала Азия още от микенско време.
2. В Тракия, никъде няма археологически данни за този щит, такива каквито има например при скитите. Явно под пелтаст при траките се разбира пехотинец с лек щит, сражяващ се в разпръстнат строй, а не човек с луновиден щит. Самият Аристотел, пише за пелтата, че е с овална форма.
2. Екипировката и оръжието, често описвани като тракийски от гръцките вази, най-вероятно изобразяват елементи от Ахеменидската армия.
3. Пелтаст не трябва да се смесва с човек използащ пелта. Така върху златният гребен от Солоха, има спешен конник с шлем, ризница и луновиден щит. Част от амазонките върху гръцките вази, освен луновидният щит носят и ленени ризници. Пелтста е вид пехотинец, можещ да се сражава в разпръснат строй, тормозещ противниците си като ги обстрелва с дротици. В края на Пелопонеската война започват да използат пелтастите като алтернатива на хоплитите, строявайки ги в подобие на фаланга.
Пелтата, pelte, е лек щит, изплетен от трастика или върбови пръчки, облечен с кожа. В гръцкото изкуство най-често той се придава с форма на непълна луна, като изрезът се намира от горната страна. Пак според изкуството, тези щитове могат да са големи, с по-малък изрез и малки с голям изрез. Захватите също са два, както на хоплитският щит и с една дръжка разположена в центъра на щита.
Херодот, изброявайки народите взели участие в похода на Ксеркс срещу гърците през 480 г. пр. Хр., упоменава и траки живеещи в Мала Азия, носещи пелти. От тук безрезервно и някак си a priori се възприема хипотезата, че този щит е тракийско откритие.
Нещата се усложняват от Ян Бест, който в студията си за пелтастие, определя всички персонажи върху вази носещи шарени дрехи, високи ботуши и шапки за траки. Част от тях носят пелти и е разбираемо че тя е тракийски щит.
Ако прочетем Ксенофонт ще се убедим, че със същите костюми са представени и малоазийските народи, съюзни на персите. Често в схватки с такива персонажи са изобразени и гърци върху червенофигурни вази, типаж станал любим след започването на Гръко-персийските войни. С такива костюми са представени и амазонките – вечният враг, живеещ на границата между диво и цивилизовано.
От тук можем да изведем и първата хипотеза, че тези персонажи не са траки, а въобще чужденци, варвари. Като потвърждение можем да преведем и факта, че част от вазите са познати от Южноиталийските ателиета. Те са произведени през 5-3 десетилетие на 5 в. пр. Хр. Да, но траките масово са използвани като наемници чак във вторият етап на Пелопонеската война, след 421 г. пр. Хр.
Има идея, че типажът на пелтаста навлязъл с траките докарани от Пизистрат в Атина в края на 6 в. пр. Хр., помогналиму да вземе властта. Остава открит въпроса как една малка група наемници толкова е впечетлила гърците, че те създават устойчив двувековен образ в своето изкуство?
Втората хипотеза, е че луновидният щит въобще не е тракийски а има стари традиции. Виждаме го носен с изрязаната част надолу върху “Кратера с войните” от Микена датиран в 13 в. пр. Хр.
Атина е представена често носеща егидата си върху лявата ръка като щит именно с луновидна форма.
Върху вътрешният фриз на Партенона, строен между 447-432 г. пр. Хр., е изобразена Панатенийската процесия. Част от младите атински благородници яздещи там са облечени в облекло, дословно повтарящо “тракийското”. Странни са два момента: траките, както пишат древните не познавали Атина и в Панатенийските празници участвали само атински граждани. Нелогично изглежда, че най-богатата прослойка на обществото в този тържествен и сакрален момент носи един чужд, варварски костюм. Възможно е този тип костюм да е всеобща, стара традиция на Балкано-Анатолийският регион, а не тракийска в частност.
Описвайки бойните действия в съчиненията си Тукидид и Ксенофонт говорят за пелтасти от островите и крайбрежието на Егейско море. Съдейки по имената на техните командири и на някой от бойците, може да се твърди, че са гърци.
Значи, още в последните десителетия на 5 в. пр. Хр., пелтастите се разпространяват масово при елините.
Изводи :
1. Възможно е луновидният щит да е познат в региона на Гърция, Мала Азия още от микенско време.
2. В Тракия, никъде няма археологически данни за този щит, такива каквито има например при скитите. Явно под пелтаст при траките се разбира пехотинец с лек щит, сражяващ се в разпръстнат строй, а не човек с луновиден щит. Самият Аристотел, пише за пелтата, че е с овална форма.
2. Екипировката и оръжието, често описвани като тракийски от гръцките вази, най-вероятно изобразяват елементи от Ахеменидската армия.
3. Пелтаст не трябва да се смесва с човек използащ пелта. Така върху златният гребен от Солоха, има спешен конник с шлем, ризница и луновиден щит. Част от амазонките върху гръцките вази, освен луновидният щит носят и ленени ризници. Пелтста е вид пехотинец, можещ да се сражава в разпръснат строй, тормозещ противниците си като ги обстрелва с дротици. В края на Пелопонеската война започват да използат пелтастите като алтернатива на хоплитите, строявайки ги в подобие на фаланга.
Comment