Знаем, че при тази битка се сблъскват две нечувано огромни за времето си армии-Рим срещу съюза на Хуните. Битката е настървена и се търпят големи загуби от двете страни.
Конвенционалното виждане гласи, че тук за пръв път хуните претърпяват съществено поражение и, че Атила се оттърва поради голям късмет. Тази битка слага и края на силата на хуните и тяхната империя.
Обаче, натъкнах се на няколко места на различни мнения, според които битката съвсем не е загубена, а завършва наравно. След нея и двете сили се оттеглят. Империята на хуните се разпада само поради вензапната смърт на Атила.
Какво мислите и знаете по въпроса?
И още, вярно ли е, че при хуните не е имало робство и, че така погледнато те се явяват как ли не анти-теза на Рим? Същевременно, ако наистина не е имало робство при хуните, мислите ли, че това е повод за да ги смятаме за анти-теза на Рим?
.................................................. .................................................. ....
[от НОВОБРАНЕЦ]
Ами... не искам да започвам със забележки, но темата е малко за Древна история и доста далеч от Нова.
Важността на битката и големия отглас, който получава е, че хуните за първи път са победени в голяма открита битка, но никъде не съм срещал сериозни мнения, че това намаля военната им мощ и има някакъв ефект за разпада на военно-племения им съюз. Както Batko Charly отбеляза разпада се дължи на смъртта на Атила. Това е често срещано явление при "империите" създадени от номадски народи - липсата на силен водач предопределя живота на съюза.
При номадските народи робството съществува в друга, да я наречем по-мека форма. Това се запазва до края на ХIХв. и началото на ХХв. в някои централноазиатски държави, които по късно влизат в СССР. Така използваната форма "анти-теза на Рим" е използвана само от марксистки автори, но е несериозно да се говори за онова време. Хуните са били много мобилни и с голям военен потенциал за времето си, обусловен от начина им на водене на война. Войната е била начин на живот и едва ли са мислили да променят света и обществения строй в Рим. Нещо друго - почти всички номадски племена от Централна Азия са бивали претопявани и асимилирани от народите и държавите, където се настаняват. Хуните не са изключение - не са имали нито културен, нито политически потенциал да направят нещо повече от временния им племенен съюз, който тероризира Европа за кратко време.
Конвенционалното виждане гласи, че тук за пръв път хуните претърпяват съществено поражение и, че Атила се оттърва поради голям късмет. Тази битка слага и края на силата на хуните и тяхната империя.
Обаче, натъкнах се на няколко места на различни мнения, според които битката съвсем не е загубена, а завършва наравно. След нея и двете сили се оттеглят. Империята на хуните се разпада само поради вензапната смърт на Атила.
Какво мислите и знаете по въпроса?
И още, вярно ли е, че при хуните не е имало робство и, че така погледнато те се явяват как ли не анти-теза на Рим? Същевременно, ако наистина не е имало робство при хуните, мислите ли, че това е повод за да ги смятаме за анти-теза на Рим?
.................................................. .................................................. ....
[от НОВОБРАНЕЦ]
Ами... не искам да започвам със забележки, но темата е малко за Древна история и доста далеч от Нова.
Важността на битката и големия отглас, който получава е, че хуните за първи път са победени в голяма открита битка, но никъде не съм срещал сериозни мнения, че това намаля военната им мощ и има някакъв ефект за разпада на военно-племения им съюз. Както Batko Charly отбеляза разпада се дължи на смъртта на Атила. Това е често срещано явление при "империите" създадени от номадски народи - липсата на силен водач предопределя живота на съюза.
При номадските народи робството съществува в друга, да я наречем по-мека форма. Това се запазва до края на ХIХв. и началото на ХХв. в някои централноазиатски държави, които по късно влизат в СССР. Така използваната форма "анти-теза на Рим" е използвана само от марксистки автори, но е несериозно да се говори за онова време. Хуните са били много мобилни и с голям военен потенциал за времето си, обусловен от начина им на водене на война. Войната е била начин на живот и едва ли са мислили да променят света и обществения строй в Рим. Нещо друго - почти всички номадски племена от Централна Азия са бивали претопявани и асимилирани от народите и държавите, където се настаняват. Хуните не са изключение - не са имали нито културен, нито политически потенциал да направят нещо повече от временния им племенен съюз, който тероризира Европа за кратко време.
Comment