Odzava написа
Виж мнение
Fried. Krupp AG.
Germaniawerft - няма да коментирам. Ясно е, че става въпрос за Корабостроителницата.
U.B. 1-8. - Серията и номерата на подводниците за които е предназначен винта. (Това съкращение се използва в Германия за "от"-"до".)
Следващия надпис е: B.B. Nr.: 132
Back Bord - и номера на отливката 132.(Това е един т.н. "бакборд винт". Този винт върти наляво, а не на дясно, като повечето винтове на плавателни съдове с един винт, които са с "щойерборд" винт и вартята на дясно.)
Следвано от: Nickelmanganbronze - трикомпонентна сплав от която е отлят.
Следва датата на производство: 6.4.1915. За тази дата ще стане въпрос по-късно.
Следва Durchmesser 1060 - Диаметър на винта в мм. Този диаметър пасва само на осемте подводници от град Кил, които са с Даимлер двигател. Подводниците от Везер АГ са с двигател на Братя Кйортинг АГ от Хановер и са с диаметър на винта 1100 мм.
Следва: Steigung 270 - преведено на български означава "покачване" в мм на отделната лопатка на витлото.
Следва: 22 Blat ... За съжаление немога да видя добре надписа на снимката, но тоя надпис е почти без значение.
Всички тези данни са необходими, за да може без документация във време на война, по една формула да се изчисли съвместимостта на винта с двигателя и вала, ако се стигне до използването му за друг плавателен съд, за да се избегне кавитация.
Ще се върна към датата 6.4.1915.
Тя е много важна!
На 20.03.1915 е направен "Ablieferungsprotokoll" за UB I-8, и подводницата е пусната пробно на вода в акваторията на корабостроителницата в град Кил. "Ablieferungsprotokoll" е нещо като нашето "Акт 16" за въвеждане в експлоатация.
От тук следва заключението, че тоя винт неможе да бъде на UB-8. Ако е на UB-8 тази дата трябва да е преди 20.03.1915.
Същия протокол е направен за UB-7 на 23.04.1915. Която последна е била сдадена от корабостроителницата.
Вземайки всички тези факти под внимание, мога категорично да твардя че тоя винт е на SM UB-7!
Първоначално подводниците не са имали орадие на борда. Разполагали са само с една 8 мм картечница и 1600 патрона. В началните месеци на 1915 се извършва превъоръжаване на турския крайцер Межидие ( http://en.wikipedia.org/wiki/Ottoman_cruiser_Mecidiye), по него време под командването на немеца Ernst Bоеchsel. От крайцера са демонтирани старите 37 и 47 мм оръдия произведени през 1903 от Bethlehem Steel Corporation, Pennsylvania. На тяхно място са монтирани много модерните за времето 5 цевни 37 и 47 мм Hotchkiss оръдия.
Именно тези демонтирани от Mecidiye оръдия са монтирани на UB-7 и UB-8.
Преди предаването на UB-8 на България, 37 мм-вото оръдие на Bethlehem Steel Corporation е демонтирано в Константинопол,и подводницата е предадена без оръдие (Както писа вече Odzava по-горе). По-късно на "Подводник 18" е монтирано 47 мм-во оръдие на Schneider et Cie, доставила в България Дръзки, Смели, Храбри, Строги,Летящи и Шумни.
България никога не е била във владение или разполагала с 37 мм оръдие на Bethlehem Steel Corporation произведенo през 1903 г.
С уважение - Красимир.
Comment