If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Военните флотилии на балканските страни 1875-1915 г.
Вярно, че Гьобен формално е под турски флаг, но на практика екипажът си е същия, Сушон де факто е командващ флота. За успешно противопоставяне въпросът е спорен... Руснаците твърдят че в боя при нос Сарич Гьобен е избягал от трите "Панталеймон"-а, уж бил получил 9 попадения, десето предпочел да не дочаква. Фактически престрелката се е провела само между него и челния руски броненосец "Евстатий". На мен не ми се вярва руснаците да са вкарали 9 ?! 305 мм. Четох го някъде в края на 80-те в "Морской сборник". Въобще съмнително, те и за Цушима твърдяха нещо подобно, че "Миказа" бил получил 10 попадения.
Бранденбургите "Тургут Реис" и "Барбароса" са били с турски екипажи и порядъчно занемарени. Виж гръцкия "Авероф" е бил чисто нова бойна единица в тия води, те не са смеели да му се противопоставят. През Балканската война на два пъти бягат от него в Дарданелите.
В първия бой на 3-ти декември 1912 г. адмирал Кунтуриотис на "Авероф" недоволен от бавната скорост на трите стари броненосци „Хидра“, „Спецай“ и „Псара“ вдига сигнал Z, /„Самостоятелни действия“/ и се отправя напред със скорост 20 възела към противника. Използвайки предимството си в скорост, въоръжение и броня, "Авероф" успява да пресече курса на турския флот, под формата на буквата "Т" и да съсредоточи огъня си върху флагманския кораб на противника и по такъв начин успява да накара турския флот да се отегли безредно.
Във втория бой при Лемнос на 5-ти януари 1913г. гръцкият флот, командван от контрадмирал Кунтуриотис е в състав от бронненосния крайцер "Авероф", старите броненосци "Спецай", "Хидра" и "Псара" и седем миноносци, докато турската ескадра включва броненосците "Барбароса Хайредин", "Тургут Рейс" и "Месудие" и крайцера "Меджидие". В 8:20 сутринта на 5 януари, гръцки патрули сигнализират за появата на противника. В 09:45 гръцкия флот отплава за залива Мудрос. Двете флоти се срещат на 12 мили от Лемнос, движейки се на югоизток в паралелни колони като най-отпред са флагманските кораби. Артилерийска стрелба е открита в 11:34, от дистанция 8400 метра. Незабавно гръцката флота свива вляво, за да намали дистанцията. Скоро след това "Меджидие" и придружаващите го миноносци тръгват на североизток към Дарданелите, следвани от "Месидие", който получава в 11:50 сериозни повреди от съсредоточения огън на "Хидра" и "Псара". В 11:54 успешен оръдеен залп от "Авероф" улучва "Барбароса", унищожавайки средната му кула и принуждавайки го да напусне боя заедно с "Тургут Рейс" в 12:00. Като и в първия бой "Авероф" изпълнява самостоятелен маньовър, използвайки по-добрата си скорост и маневрирайки така че да може да използва артилерията от двата си борда, при преследването на турските кораби. Преследването приключва в 14:30, когато турците наближават Дарданелите.
Само една малка добавчица за гръцкия флот - към края на разглеждания от вас период(1914) той се увеличава с още два броненосеца много сходни като артилерия с руския Андрей Первозванний
Киликис(бивш USS MISSISSIPPI BB-23) и Лемнос (бивш USS IDAHO BB-24)
За по-голяма пълнота, ще публикувам един постиг от друг потребител във Форума:
Военният флот на Гърция през 1921-1922 г.
Линейни кораби:
1. "Киликис"
2. "Лемнос"
Това са бившите американски лин.кораби "Айдахо" и "Мисисипи". Построени са през 1905 г. И двата са с водоизместване до 13 000 тона. скорост 17 възла, въоръжени са с 4х305 мм оръдия, 8х200 мм, 8х178мм и броня с дебелина до 229мм.
3. "Псара"
4. "Хидра"
5. "Спетсай"
Корабите са построени през 1889 г. и са с водозиместимост до 5 000 тона. Въоръжени са с 3х270 мм и 5х150 мм оръдия. Развиват скорост до 17 възла.
Бронирани крайцери:
6. "Георгиос Аверо"
Построен през 1910г., с водоизместимост до 10 000 тона, развива скорост до 24 възла. Въоръжен е с 5х230 мм и 8х190 мм оръдия. Дебелина на бронята - 200 мм.
Леки крайцери:
7. "Ела" (бившият китайски "Фъй-Хун")
Построен през 1912 г., с водоизместимост до 2 600 тона, скорост до 22,5 възла, въоръжен с 2х150 мм и 8х102 мм оръдия.
Ескадрени миноносци:
8. "Афос"
Построен през 1910-1912 г., водоизместимост до 100 тона, скорост до 32 възла, въоръжен с 2х76 мм оръдия.
9. "Тиела"
Построен през 1907 г., водоизместимост до 400 тона, скорост до 32 възла, въоръжен с 2х76 мм оръдия.
10. "Нике"
Построен през 1907 г., водоизместимост до 350 тона, скорост до 30,5 възла, въоръжен с 2х76 мм оръдия.
11. "Смирна" (бившият австрийски еск.миноносец "Улан"), Водоизместване до 400 тона, скорост до 29 възла, въоръжен с 4х76 мм оръдия.
Миноносци: 12 единици
Минни заградители: - 3 единици, построени през 1881 г.
Канонерски лодки - 5 единици (остарял тип).
Транспортни съда - 5 единици
Подводници:
- "Делфин"
- "Ксифиас"
И двете са построени във Франция през 1911-12 г. Водоизместване до 300 тона, скорост до 14,9 възла, въоръжени с 5 торпедни апарата.
SMS Goeben was the second Moltke-class battlecruiser of the Kaiserliche Marine (German Navy), launched in 1911 and named after the Franco-Prussian War general August von Goeben. Her sister ship was the Moltke[2] Following the outbreak of World War I in August 1914, Goeben was transferred to the Ottoman Empire, renamed TCG Yavuz Sultan Selim, or frequently Yavuz for short, (after Sultan Selim I), and made the flagship of the Ottoman Navy. In 1936 she was officially renamed TCG Yavuz and remained the flagship of the Turkish Navy until 1950. The ship, the last of the Imperial German Navy, was scrapped in 1973, after the German government declined an invitation to buy it back and maintain it as a memorial.
Goeben/Yavuz is considered the longest-serving Dreadnought-type warship, spending nearly 50 years in active service until her decommissioning in 1960 (by comparison USS New Jersey, the longest-serving Iowa-class battleship, spent 21 years in active service between 1943 and 1991).
"No beast so fierce but knows some touch of pity."
"But I know none, and therefore am no beast."
(Richard III - William Shakespeare)
За да завършим "гръцката тема" ето и последните данни, които имам за тях. Те са от началото на ПСВ.
През 1914 год. Гърция купува от САЩ два броненосеца и един лек крайцер; като едновременно с това във Франции е поръчан 23 500-тонния дредноут «Василеос Константинос» (типа «Бретан»), а в Англия — други два 5200-тонни крайцера — «Кацонис» и «Кондуриотис».
Строежът на «Василеос Константинос», заложен на 12.6.1914, обаче, се прекратил през август. «Кацонис» и «Кондуриотис» влезли в Гранд Флийт като «Честер» и «Биркенхед».
Две поръчани още през 1912 год. подводни лодки също били реквизирани от Франция и въведени в състава на нейния флот като «Амазон» и «Антигон».
Накрая, гърците така и не могли да получат своя главен дредноут «Саламис», който се строял в Германия.
19 500/21 500 т, 173,7x24,7x7,6 м. ПТ-3, 18 ПК, 40 000 к.с.=23 вз.
Броня: пояс 250 — 100 мм, кули и барбети до 250 мм, палуба 75 — 40 мм, рубка 30 мм. 8 — 356 мм/45, 12 -152 мм/50, 12-75 мм, 5 ТА 500 мм.
9958/10 200 т, 140,8x21x7,5 м. ПМ-2, 22 ПК, 19 000 к.с.=22,5 вз. 660/1500 т уг. Броня: пояс 203 — 83 мм, кули 203 мм, палуба 50 мм, рубка 178 мм.
Ек. 670 чел. 4-234 мм/45, 8-190 мм/45, 16 -76 мм, 2 — 47 мм, 3 ТА 450 мм.В
По време на Балканските войни е бил флагмански кораб на флота, участвал е в боевете с турската флота при Дарданелите на 16.12.1912 и на 18.1.1913.
Броненосци за брегова отбрана
4. «Хидра» (Hydra)
15.5.1889- изкл. 1919
5. «Спетсай» (Spetsai)
26.10.1889 - изкл. 1919
6. «Псара» (Psara)
20.2.1890-изкл. 1919
4885 т, 102x15,8x5,5 м. ПМ-2, 4 ПК, 6700 к.с.=17вз. 400/600туг. Броня: пояс 300 - 100 мм, барбети и батарея до 300 мм, палуба 58 мм, рубка 300 мм. Ек. 440 чел. 2 - 270 мм/34, 1 - 270 мм/28, 5 -150 мм/45, 8 — 57 мм, 4-47 мм, 6-37 мм, 3 ТА 356 мм.
2600 т, 98,1x11,9x4,3 м. ПТ - 3, 3 ПК, 6000 к.с.=18 вз. 400/600 т вг. + 100 т нефт. Броня: палуба 50 — 25 мм. Ек. 232 чел. 2-152 мм/50, 4-102 мм/50, 2 — 76 мм, 6 — 47 мм, 2 — 37 мм, 2 ТА 450 мм.
980/1175 т, 89,3x8,4x2,6м. ПТ - 2, 5 ПК, 22 000 к.с.=32 вз. 230 т вг. + 90 т нефт. Ек. 90 чел. 4 — 102 мм, 4 ТА 533 мм.
Построени в Англия - поръчани са през 1909 год. от Аржентина като «Сан-Луис», «Санта-Фе», «Сантяго» и «Тукуман», и през 1911-та са пуснати на вода. През октомври 1912 г. са закупени от Гърция.
562/697 т, 71,1x7,6x3,11 м. ПТ-2, 4 ПК, 17 000 к.с.= 32 вз. 137 туг. + 78 т нефт. Ек. 74 чел. 4-88 мм/45, 2 ТА 450 мм.
Бившите германски есминци V-5 и V-6, построени от «Вулкан» в Щетин и закупени от Гъреция през юли 1912 г. още преди официалното им въвеждане в строй.
350 т, 67x6,6x2,7 м. ПМ - 2, 4 ПК, 6800 к.с.= 30 вз. 90 т вг. Ек. 58 чел. 2-76 мм, 4-57 мм, 2 ТА 450 мм.
Построени по заявка на Гърция в Германия от «Вулкан» в Щетин през 1905—1907 г.
Кървава зора вестява страшен бой и кървав път, готови пак за нова слава Рилци в бой ще полeтят ! Пред стените Булаирски в неравна люта бран ние славно победихме в боя тебе, вража зган!Тежки гаубици тряскат крачи полкът Рилски твърд! Нас гранати хич не стряскат нас не плаши даже смърт.
Всъщност Imperial е номинално прав и далеч не е "буквалист". "Yavuz" само на документи се води "турски кораб". В екипажът му до 1919 г. няма нито един турски моряк, камо ли офицер. Крайцерът реално става турски след ремонта 30-те години. И по време на ПСВ участва в операции, които са съгласувани с Морският министър, а обстрелът на Севастопол май е чисто германска операция.
Иначе и Либерия е страната с най-голям търговски флот, но подозирам, че сбора от моряците плаващи на корабите под либерийски флаг е поне двукратно по-голям от населението на страната.
Пишут нам много.... Погубит нас всеобщая грамотность.
Неизвестен руски адмирал
прави впечатление колко балансиран е гръцкия флот... ех... морска държава са те... Одзава всички техни кораби ли са реквизирани от Антантата? и с изключение на 1 турски минопоставяч не намерих данни за другите такива кораби. какво е ползвано?
Всяка алтруистична система е вътрешно нестабилна, защото е отворена за злоупотреби от страна на егоистични индивиди, готови да я експлоатират.
Което не е било получено преди началото на ПСВ са го реквизирали по необходимост. "Саламинис" и "Константинос" в началото на войната в Егейско море? При добрите връзки на краля с Германия. Британците щяха да са притеснени до някъде.
Което не е било получено преди началото на ПСВ са го реквизирали по необходимост. "Саламинис" и "Константинос" в началото на войната в Егейско море? При добрите връзки на краля с Германия. Британците щяха да са притеснени до някъде.
Особено предвид наличието на неща като HMS Queen Elisabeth при това в сравнително затворено континентално море където малката скорост на супердреноута не му е проблем, толкоз щяха да са притеснени просто, че току виж някой стюард да изпусне чайника щот му треперят ръцете от притеснение и после да трябва да пере адмиралска униформа
Одзава, къде си затри чувството за хумор?
Кървава зора вестява страшен бой и кървав път, готови пак за нова слава Рилци в бой ще полeтят ! Пред стените Булаирски в неравна люта бран ние славно победихме в боя тебе, вража зган!Тежки гаубици тряскат крачи полкът Рилски твърд! Нас гранати хич не стряскат нас не плаши даже смърт.
Османския флот броненосецът "Месудие" е бил най големия казематен кораб строен някога водоизместването му е било 9120 тона същото водоизместване има и неговия кораб близнак "Хамидие".Когато намеря повече информация ще постна и още нещо.
"Mecidiye" и "Mesudiye" са два различни кораба. "Mesudiye" е потопен в Дарданелите в края на 1914 от британската подводница "B-11".
Кораб близнак на "Хамидие" е "Mecidiye", който е началото на април 1915 попада на мина и потъва в плитки води. Руснаците го повдигат и буксират до Одеса, където е ремонтиран и под името "Pruth" служи първо в руската, а от декември 1917 в Червената армия. През май 1918 немците влизат в Севастопол и кораба отново е предаден на Турция, която му възстановява името "Mecidiye". През 1952 е бракуван и нарязан за скрап.
Einigkeit und Recht und Freiheit
fuer das deutsche Vaterland!
(August Heinrich Hoffmann von Fallersleben. 1841)
"Mecidiye" и "Mesudiye" са два различни кораба. "Mesudiye" е потопен в Дарданелите в края на 1914 от британската подводница "B-11". Кораб близнак на "Хамидие" е "Mecidiye"
А това "Mecidiye" не трябва ли всъщност да се чете като "Меджидие"?
Comment