Така и не разбрах за инвалида... Като цяло идеята е, че ако му бъде преоставена възможност, той може да бъде полезен на обществото до колкото му позволяват възможностите. Което е по-добро отколкото само да му се дават социални помощи.
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Дискусия върху свободата на пазара
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Графиката на полезността на парите преразпределяни от държавата е парабола, т.е. започва от 0, расте до някаква точка, след това намалява. Идеалният вариянт е да сме максимално близо до връхната точка, не да сме до нулата. Не знам дали го написах разбираемо, но не ми се редактира сега.
С примера за инвалида съм съгласен, но отново става въпрос за грешна реализация на определена идея. От друга страна, много инвалиди нямат никакъв шанс да си намерят работа ако не съществуват съответните програми, които обикновено се финансират на държавно или общинско ниво (и с някакъв процент дарения), където им се дава възможност да се чувстват полезни/социализирани - т.е., да работят нещо полезно и да получава тзаплащане за труда си. Пак без сходни програми много оттези инвалиди не биха имали въозможност да се възстановят от нараняванията си. Както написах, същото важи да речем за деца без родители (изоставени, сираци и т.н.), които сами нямат шанс.
Работата е в баланса на ефективността.
А, Лзл, това може да е идеята на някои конкретни "социалисти" (като нашите). Но съвсем не е идеята на социализма или на социал-демокрацията - там идеята е съвсем друга - всеки човек да има възможност да работи, т.е., да се социализира и да се запази чувстовто му за собствено достойнство (а не да разчита на помощи, т.е., подаяния). Помощите са единствено крайна средство, колкото човек да си стъпи на краката (или би следвало да са).
Comment
-
lzl написаИдеята е точно такава, а идеята на социалистите, че ако някой може да изработва малко пари, примерно 100лв. на месец, то той по-добре да не работи, а да получава помощи .Last edited by Batko Charly; 09-07-2005, 20:25.Contra la estupidez, hasta los dioses luchan en vano.
Злобата крепи човека, а мързела го грози!
(собствен патент)
Comment
-
отговор
Лзл, основанието за съществуването на различните данъчни ставки е сравнително просто и логично (което не означава, че не може да се изгради също толкова логична обосновка на еднаквите данъчни ставки ). По своята същност то е регулативно (т.е., опитва се да постигне разпределение по друг път, но реално върши същото като пазара (макар в случая да става въпрос за компенсация на постигнатото от пазара )) - идеята е, че в хода на икономическата си дейност различните икономически субекти (което не съвпада само с отделни личности) получават различни и неравномерни дялове от благата. при това обаче се получава ситуация, при която има група хора, които получават огромен дял от благата, но съставляват малка част от общността, докато по-голямата част от общността получава много по-малък дял от същите тези блага. Този тип регулация се справя с този проблем, т.е., изравнява донякъде дяловете. Има и още една идея - индивидите, които получават по-голяма часто от ресурсите и благата, следва и да поемат по-голяма част от разходите (въпрос на реципрочност).
Естествено, това е един възможен подход - възможни са и други (като упоменатия от KG125) - че подобна реципрочност не е нужна, защото неравенството се получава като действие на пазара - хората с по-голяма икономическа инициатива и сила, справедливо според пазара получават и по-голям дял от благата.
Comment
-
Гост
До модератора:
Ако нещо от написаното изглежда толкова хулиганско, трий наред. И това работи, какво пък, сайтът си е ваш. Цитата от горния тип е аналог на начина, по който ми се отговаря по- долу – пардон, ама като не знам как да редувам цитати и отговори.
До АмГъл:
Пардон и за главните букви – това е опит да наблегна на нещо, а не да крещя, сакън. Не знам как да пусна “болд” /ако това е черно, опитът ми е успял; ако не успея, сори, но ще продължавам и моля да се приеме като акцент, а не като крясък, пък ако искат, да трият/.
Ако пък съм пропуснал нещо, от бързане е; гледам да хвана същината, както я виждам.
Сто на сто може и с по-малко думи, ще се опитам.
Горе-долу така съм схванал за тенденцията, но моето мнение е точно, че приоритет трябва да има тази, която за краткост можем да наречем “дясна”.
Точно тя трябва да доминира. “Динамичното равновесие”, за което говориш, се получава в Западна Европа и САЩ и Япония, въобще в напредналите страни. Но за него е необходимо културно
В този смисъл споря точно с теб, а не с “политически противници”.
“Социализъм” виждам донякъде в прекалените сравнения на свободния пазар като “социален дарвинизъм”.
Май и ти не четеш внимателно – Думата “социализъм” е за да илюстрира някои проявени в света степени на “антипазарната” теза.
“Динамично равновесие” да, но то засега става само в напредналите страни, защото те никога не стигат до крайности в едната или другата насока, а са основани на “свободната”, т.е. горе – долу съвпадат с мойта теза за “определеното доминиране”.
“Малко” значи да не се прекалява. “Колко” е въпрос на конкретни икономически модели. Нито от моя, нито от твоя текст се разбира колко е това, само се дефинира принципа. Сега с уточнението ти, че не си за това д-вата да взима всичко нещата си идват ма мястото.
“Идеята” /лявата, нали?/ винаги на книга остава добра и винаги на практика я изкривяват. Понеже гледам от българска гл.т. т.е. какво е нужно в момента за България, действително визирам голямото българско локално отклонение наляво.
В смисъла, в който ми отговаряш “лично”, нито аз, нито IzI не съм видял да твърдим, че пазарът е абсолют, който не трябва да се ограничава от нищо. Трябва, но малко. А при теб корективът май е по-голям отколкото на мен ми се струва за нужно, та затова използвах “прокламиране”. Нека бъде “застъпване на тезата”.
“Естествено, естествено” е състоянието на свободен пазар. В следните аспекти:
1) исторически; 19 век с прогреса синапример е точно ярка проява на свободния пазар; във феодалните времена също е бил налице, но там икономиката е с други категории; едва в тоталитарните и комунистическите системи имаме пълния антипод на това; при лявото демократично управление на Запад имаме само прекалени данъчни посегателства и повече одържавяване от необходимото.
2) свободния пазар е система, адекватна на субектите в нея и на тяхното предназначение; така икономиката най-добре функционира – справка историческите и актуални примери от предния ми пост.
3) в етичен и политически смисъл – св.п. е свързан с индивидуалните свободи на гражданина да е собственик и да отделя от свобствеността си само нужното за функционирането на държавата, а не да работи за нея.
Точно спонтанно е възникнал.
Когато се казва “свободен пазар” не се има предвид отсъствието на регулация, а ниската й степен. Любима тема на опонентите на това е да забравят това и да плачат за “хаос” и “дарвинизъм”.
Хайде, хайде, “учение за прераждането”. Малко ли народ си сменя бизнеса или работата на запад, като че ли не знаеш.
Хич даже не е “пожелателно мислене” това, че всички социалистически системи са се провалили. Посочи една успяла.
“Дарвинизъм” може и да е имало по времето на Дикенс, но още тогав а е изживян. Тук говорим за съвременността, където това е просто абсурд.
Въобще, левите модели работят само на книга, защото само на книга има идеални ръководители, които наистина да дават парите за прехвалените ви “социални” програми, а не ги прибират. Който не е ходил да иска нещо от държавата, той не знае що за “благодетел” е тя. Опашки, формуляри, мизерия и т.н. Или, както е казал Плутарх, “истинските унищожитеи на свободата са тези, които обещават дарове”.
Да, основния закон на пазара е максимизиране на печалбата. Само че ти изключваш от системата на икономическото отношение работника. А при свободния пазар той е също част от пазара и при него пък важи основания закон за максимизиране на заплатата. И където тези стремления свободно се срещат, там са и прословутуте високи западни заплати. Откъде-накъде само работодателя ще има думата тука!?
Теоритизираш, а живота показва точно обратното. Държавата може да гарантира минимана р.заплата и т.н., със закон, но ако тя няма иконоическа оправданост, разно или късно системата ще забуксува. /Нещо такова май става във Франция с нейните огромни социални 3 дневни работни седмици и пр./ Защото нали е ясно, че ако предприятието не печели, няма отде да дойдат парите за заплатите. Така че, пак опряхме до икономически, а не административни положения.
Пазил ме Господ да налагам някому нещо. Как ли пък ще стане това? Споровете са, за да научи човек нещо. По същата тая логика ти налагаш някакви теории, а нали не е така?
Comment
-
А от къде следва, че трябва дяловете от благата да са горе-долу равни? Според мен, справедливо би било всеки да получава толкова, колкото изработва. Кое е справедливото в това, на един човек(между другото върху фирмената печалба има една ставка), да му се взема половината от изработеното на друг една десета? Първият човек е хвърлил повече труд, поел е по-голям риск, а е наказан за това. Ами, хайте да прибавяме по 10% към времето на негрите в спринтовете на 100м. понеже имат някакво преимущество, щом печелят толкова по-често. Във всички съзтезания спортни, научни, конкурси за всички има еднакви правила, защо там не го смятаме за неестествено?
Нали всеки осъзнава, че богатите хора не са зли екплоататори, а са си заслужили това, което имат? Защо трябва да им пречим да продължават развитието си, въпреки че обществото печели от богати, умни хора?
Казваш "индивидите, които получават по-голяма часто от ресурсите и благата, следва и да поемат по-голяма част от разходите", ами то си е точно така - все пак ставките са в проценти.По моя преценка съм обективен.
Comment
-
Гост
Batko Charly написа.....Капитализма и либералния строй никога не са били образец на равноделно разпределяне на благата, по-скоро на обратното. Така се поддържа глада у по-бедните и се разпалва алчността у по-заможните, което е един от основните двигатели на този строй. Можем да добавим и заемите като следствие.
..........
Равноделно разпеределение на благата няма да има, това е мит и любима лъжа на левите.
"Анахронизъм", казваш. Днешната държава, казваш, не била като ония едно време. Я кажи кубинската държава къде ще я класифицираме?
Ама наистина, с капитализма ли ще се борим?!
gollum написа- идеята е, че в хода на икономическата си дейност различните икономически субекти (което не съвпада само с отделни личности) получават различни и неравномерни дялове от благата. пр
Хайде, да допуснем, че ги раздадат за помощи, на ромите например. Това какви качества стимуира у последните - желания за бързо повишаване на квалификацията.
Е, да, държавата си има разходите и като няма откъде другаде, ще ги финансира от данъци. Обаче колкото повече пари останат у тези, които са ги спечелили, толкова по-справедливо е. И толкова по-голям е стимула всички да печелят повече.
Comment
-
обяснение
До модератора:
Ако нещо от написаното изглежда толкова хулиганско, трий наред. И това работи, какво пък, сайтът си е ваш. Цитата от горния тип е аналог на начина, по който ми се отговаря по- долу – пардон, ама като не знам как да редувам цитати и отговори.
За цитирането - маркираш текста, който ще цитираш с мишката, натискаш клавишна комбинация ctrl+c от клавиатурата. След това щракваш с велия бутон на мишката впрозореца, в който пишеш поста си и позиционираш курсора там, където искаш да излезе цитата. След това натискаш клавишна комбинация ctrl+v и копирания преди това текст се вмъква на избраното място.
За да го направиш цитат можеш или да го маркираш отново и да натиснеш клавиша с изобразено балонче като от комиксов диалог (ако си в разширен режим за редактиране и писане на постове*) или ръчно да напишеш пред първия символ то цитирания тексти след последният символ
За удебеляване и курсив - има два начина:
1. в началото на пасажа с текст, който искаме да удебелим или да поставим в курсив, слагаме команда (за удебеляване) или (за курсив); в края на пасажа се поставя затваряща команда (за удебеляване) или (за курсив).
2. текстът се маркира както е написан в прозореца на формуляра за писане на постове и се избира бутон B или бутон I от менюто (само за разширен режим на писане на постове).
------------------------------------------------
* включва се от потребителския профил
Comment
-
Гост
-
"Аз не обслужвам пазарите, аз ги създавам"
Така беше казал шефа на "Сони", забравих му името(беше японско и изкелефанчено). Но от пазара зависят и потребителите, и предлагащите стоки и услуги. Той е в основата на днешната реалност(\_/)
(°_°)
(> <) <- This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.
Comment
-
Странно е да се говори , че някой служи на пазара - пазарът не е обект а явление. Пазарът е начин на организация на икономиката - и както пласмента така и потребителя са негови сигменти а не служители. по-скоро бих казал че ние сме заробени от жаждата си за потребление...Демокрация не е да правиш каквото си искаш, а да не правиш това, което не искаш.
请您死在地狱般的阵痛
[qing nin si zai di yu ban de zhen tong]
きさまはしんでくださいませんか
[kisamawa shinde kudasaimasenka]
Comment
-
Пазил ме Господ да налагам някому нещо. Как ли пък ще стане това? Споровете са, за да научи човек нещо. По същата тая логика ти налагаш някакви теории, а нали не е така?
Сега по същество:
“Динамичното равновесие”, за което говориш, се получава в Западна Европа и САЩ и Япония, въобще в напредналите страни. Но за него е необходимо културно
В този смисъл споря точно с теб, а не с “политически противници”.
“Динамично равновесие” да, но то засега става само в напредналите страни, защото те никога не стигат до крайности в едната или другата насока, а са основани на “свободната”, т.е. горе – долу съвпадат с мойта теза за “определеното доминиране”.
“Идеята” /лявата, нали?/ винаги на книга остава добра и винаги на практика я изкривяват. Понеже гледам от българска гл.т. т.е. какво е нужно в момента за България, действително визирам голямото българско локално отклонение наляво.
В смисъла, в който ми отговаряш “лично”, нито аз, нито IzI не съм видял да твърдим, че пазарът е абсолют, който не трябва да се ограничава от нищо.
А при теб корективът май е по-голям отколкото на мен ми се струва за нужно, та затова използвах “прокламиране”.
“Естествено, естествено” е състоянието на свободен пазар. В следните аспекти:
1) исторически; 19 век с прогреса синапример е точно ярка проява на свободния пазар; във феодалните времена също е бил налице, но там икономиката е с други категории; едва в тоталитарните и комунистическите системи имаме пълния антипод на това; при лявото демократично управление на Запад имаме само прекалени данъчни посегателства и повече одържавяване от необходимото.
Във "феодалните времена", обаче, не знам къде откриваш свободния пазар, може би трябва да се поарзсъждава върху това какво всъщност е според те "свободен пазар". За подобно нещо не можем да говорим преди появата на парични знаци (средство да се отвеществяват стоките) и определена степен на развитие на транспортните технологии и комуникациите, която да позволи достатъчна свобода на търсенето и предлагането (т.е., казано грубо "да мога да предложа стоката си на един от множество различни пазари" и "да имам свободния избор да потърся дадена стока на много различни пазари"). Нито един от тези елементи не присъства в Средновековната икономика освен съвсем слабо и в зачатък.
ЗА тоталитарните системи - не си съвсем прав, спокойно може да съществува тоталитарна система и относително свободен пазар ( Третият Райх е един възможен пример. От друга страна, липсата на икономическа пазарна свобода несъмнено се отразява зле както на качеството на живот, така и на икономическото развитие. Единствено икономическото състояние може да се поддържа добро в подобни условия, но само ако има затворена самозадоволяваща се икономика (като през Средновековието, да речем). Но аз никога не съм твърдял нещо различно - например, че сводобния пазар е нещолошо, въпросът бе единствено за необходимостта от коректив и регулация (тук бих отворил една друга тема, че свободният пазар е само една от възможните много икономически системи за преразпределение, вероятно в бъдеще ще се наложи друга подобна, по-добра откъм саморегулация система).
2) свободния пазар е система, адекватна на субектите в нея и на тяхното предназначение; така икономиката най-добре функционира – справка историческите и актуални примери от предния ми пост.
3) в етичен и политически смисъл – св.п. е свързан с индивидуалните свободи на гражданина да е собственик и да отделя от свобствеността си само нужното за функционирането на държавата, а не да работи за нея.
Точно спонтанно е възникнал.
“Дарвинизъм” може и да е имало по времето на Дикенс, но още тогав а е изживян. Тук говорим за съвременността, където това е просто абсурд.
Да, основния закон на пазара е максимизиране на печалбата. Само че ти изключваш от системата на икономическото отношение работника. А при свободния пазар той е също част от пазара и при него пък важи основания закон за максимизиране на заплатата. И където тези стремления свободно се срещат, там са и прословутуте високи западни заплати. Откъде-накъде само работодателя ще има думата тука!?
Теоритизираш, а живота показва точно обратното.
Неправомерни?! Неправомерни?Априори неправомерни, т.е. всеки по-богат е престъпник по начало? И затова държавата трябва да преразпределя доходи.
@Лзл
А от къде следва, че трябва дяловете от благата да са горе-долу равни? Според мен, справедливо би било всеки да получава толкова, колкото изработва. Кое е справедливото в това, на един човек(между другото върху фирмената печалба има една ставка), да му се взема половината от изработеното на друг една десета? Първият човек е хвърлил повече труд, поел е по-голям риск, а е наказан за това.
Нали всеки осъзнава, че богатите хора не са зли екплоататори, а са си заслужили това, което имат?
Защо трябва да им пречим да продължават развитието си, въпреки че обществото печели от богати, умни хора?
М`да, Крылов, напълно съм съгласен с теб. Пазарът, както писах и доста по-нагоре в темата, е икономически механизъм за преразпределение. ТОй е явление, както уточни Крылов и като такова може да бъде изучавано и върху негода се въздейства, той да се регулира и т.н. Но едва ли има смисъл да му се кланяме .
Comment
Comment