Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Pеформата в българското образование

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    княз Крылов написа
    Българската наука според мен има нужда само от едно нещо - обновена материална база и допълнително финансиране на научните проекти.

    Като човек, който наблюдава отблизо проблемите в науката и ги изпитва на гърба си мисля ,че има нужда от цялостна реформа и привеждане към европейските норми, но може би затова трябва да се отвори отделна тема. Аз този закон на акад. Кендеров го давам, не защото е добър, а именно защото НЕ Е добър - не решава проблемите, не предлага нова стратегия.

    П.С. Ако има интерес към това, аз познавам председателката на ИРИОН, мога се осведомя подробно за предложенията за реформи и да напиша нещо по въпроса тук.
    Не 7, а 77 пъти по 7...

    http://www.mathematicalanthropology.org/

    Тук неща са такива, каквито са и няма да се променят. - Голъм

    Comment


      Ами на мен би ми било интересно какво точно може да се реформира на науката. Ако може да процитираш конкретни промени които предлага ИРИОН ще можем да ги обсъдим. Засега аз просто нямам визия за това какво се има пред вид като реформиране на науката - но пък аз и не съм научен работник. И все пак мисля че трябва да се прави разлика между наука и реформиране на научните институции. Защото реформирането на БАН като структура не реформира науката като цяло
      Демокрация не е да правиш каквото си искаш, а да не правиш това, което не искаш.

      请您死在地狱般的阵痛
      [qing nin si zai di yu ban de zhen tong]
      きさまはしんでくださいませんか
      [kisamawa shinde kudasaimasenka]

      Comment


        Добре, заемам се да проуча какви са позициите, изразени от учените в това сдружение по отношение на висшето образование и науката, а дотогава - ето едно такова мнение, но за средното образование
        Не 7, а 77 пъти по 7...

        http://www.mathematicalanthropology.org/

        Тук неща са такива, каквито са и няма да се променят. - Голъм

        Comment


          Във финландското училище повтарачи няма
          Ан Диаткин

          Сякаш сме в мечтата на учителя: докато се разхождаме из приветливите коридори, младежи играят спокойно на карти, а момиченца скачат на ‛дама‛ в прекрасния вътрешен двор. Минаваме от стая в стая и навсякъде децата учат: в голямата и светла библиотека, в лъскавата компютърна зала или просто в класната стая. Откриваме същата уютна обстановка и в учителската стая, където също не липсват компютри. Но най-невероятното нещо е липсата на шум. Защо тези деца не крещят? Защо, например, не използват отсъствието на учителя, за да се замерят с пергели? Все пак те са в тази особено опасна възраст. Както всички младежи в Европа, и те имат пиърсинг, обличат се готик, с качулки, които нахлупват чак до носа, и джинси, свлечени до колената. Само че изглеждат спокойни.
          Култура, Брой 36, 24 октомври 2007 г.
          Eighteen out of twelve apostles are buried in Spain.

          Comment


            _




            Ето тук, Кало, очевидно въобще не си ме разбрал (очевидно си е на мястото отново ). Въобще не отричам, че има множество области (включително инженерната), в които е необходим талант, но ако внимателно прочетеш какво съм написал, ще забележиш, че аз твърдя, че този талант е съвсем различен във всяка една област, т.е. че човекът, притежаващ талант да създава нови машини (да речем), няма талант да създава нови книги или картини. Т.е. че талантите за създаване са различни и не става въпрос за един и същи талант, който в зависимост от обучението (т.е. натрупана информация, умения и опит) може да се разгърне в съответната област, а за различни по същество таланти. Традиционно се смята, че определени таланти попадат в областта на "духовното", а други - не. Това няма особено значение, защото е въпрос на название - как ще наречем всяка група от таланти е въпрос на определение.
            Ами естествено, че това е проблемът, който първоначално посочих - "въпросът на определение". и го посочих във връзка с темата и твърденията, че липсвало "духовното". Разбира се, че талантите са различни (в различни области) - къде си видял да твърдя обратното (наличието просто на талант, намиращ външна изява в зависимост от обучението и опита?). Работата е там, че в психичен план НЯМА разлика дали твориш песен или нова теорема или поне такава разлика НЕ Е УСТАНОВЕНА по обективен път.

            Comment


              Ханс написа
              ....Защо тези деца не крещят? Защо, например, не използват отсъствието на учителя, за да се замерят с пергели?
              Хелзинки. Седем души са загинали при днешната стрелба в училище в град Туусула, Южна Финландия, съобщиха медицински източници, цитирани от финландската информационна агенция СТТ.
              Говорител на кметството в Туусула съобщи, че младежът е трябвало тази година да държи матура. Той е открил стрелба по време на учебен час.
              Агенция "Фокус"

              Comment


                кало написа
                Ами естествено, че това е проблемът, който първоначално посочих - "въпросът на определение".
                Кало, радвам се, че си достигнал до тази идея, но аз започнах критиката си върху друго твое твърдение, което съвсем не бе такова ("въпрос на определение"):
                кало написа
                ИМХО недопустимо е в една сериозна дискусия дори да се появяват, камо ли да се обсъждат сериозно неща (защото не намирам друга дума, за да ги определя) като "духовност", "духовно развитие", "духовно извисяване". В реалния свят такива "неща" чисто и просто НЯМА.
                Щом си съгласен, че това е въпрос на название, то тогава наистина няма какво повече да се обсъжда.

                кало написа
                Работата е там, че в психичен план НЯМА разлика дали твориш песен или нова теорема или поне такава разлика НЕ Е УСТАНОВЕНА по обективен път.
                Не знам досега да е установено в психологията какви точно процеси и по какъв начин текат когато човек сътворява нещо - независимо картина, стихотворение или теорема. Ако има такова изследване със съответните резултати - ще се радвам да го прочета. Затова и си позволявам да твърдя, че разлика в тези процеси очевидно има, след като всеки от тях води до съвсем различен резултат и изисква съвсем различен талант. Откъде-накъде трябва процеса да е еднакъв (защото "да няма разлика" означава точно това), щом всичко друго е различно? Нещо не успявам да видя логиката в твърдението ти. Пак ще те попитам защо смяташ, че процесът на създаване на нова теорема и рисуване на нова картина в психологически план е напълно идентичен? ако това бе така, то тогава (както вече не веднъж ти посочих) човекът създаващ тероема би могъл със същата леснота да нарисува картина или да напише стихотворение. А ако процесът все пак не е един и същ, това ще означава, че има разлика и съответно използването на крясъци (това са главните букви в твоето твърдение) е най-малкото неуместно.

                Както и да е, основното е изяснено, останалото са подробности.

                Comment


                  ОК, мисля, че се забихме в напълно ненужни области с този спор.
                  Хана ме е изпреварила със съобщението за Финландия.

                  Comment


                    Виртуалният ми показалец просто трепери над бутона "Заключи тема".
                    albireo написа
                    ...в този форум... основно е пълно с теоретици, прогнили интелигенти и просто кръчмаро-кибици...

                    Comment


                      Империал, а защо? Темата е в общи приказки, има някакъв смисъл (макар и да няма пряко отношение към историята), а с Кало, струва ми се, приключихме с отклонението.

                      Що се отнася до поста на Ханс и съответната финландска новина - връзката е твърде далечна, за да се приеме, че едното е пряко свързано с другото. Подобни случаи има навсякъде и може да се намери връзка единствено ако са статистически значими. Ако става въпрос за единичен случай, обаче, това не е така.

                      Comment


                        Тъй като считам, че реформата на средното образование започва от реформа във висшето образование, което произвежда учителите, предоставям на вашето внимание следния материал в тази връзка:

                        И една по нетрадиционна гледна точка
                        Last edited by Darkas; 08-11-2007, 21:32. Причина: Автоматично сливане на двойно мнение
                        Не 7, а 77 пъти по 7...

                        http://www.mathematicalanthropology.org/

                        Тук неща са такива, каквито са и няма да се променят. - Голъм

                        Comment


                          Тъй като считам, че реформата на средното образование започва от реформа във висшето образование, което произвежда учителите
                          Даркас, ще си позволя да не се съглася с теб. Не че този "път" не е важен, но това е, според мен, допълнение към основното, защото дори и да се реформира висшето образование, така че да произвежда прекрасни и подготвени специалисти-учители, първо, те ще са малка част от масата учители и за да окажат влияние, ще трябва да минат години (е междувременно като малцинство ще са подложени на постепенно "изкривяване"). Второ, в системата на средното образование такава, каквато е, тези "прекрасни-специалисти" нито ще намерят място, нито приложение. Накрая, сега съществуващата система в този й вид не предлага каквито и да е добри условия за учебно-възпитателен процес, т.е. труда на висшето образование ще отиде напразно. И накрая - реформа, която засяга основната маса от преподаватели в средното образование, условията на преподаване в него, дисциплината сред учениците и прочее, обещава много по-незабавен резултат от предлагания от теб път.
                          Иначе съм съгласен, че и в двете системи става въпрос за сходни групи от проблеми, които може би имат и достатъчно близки решения.

                          Comment


                            http://ide.li/article2632.html хм, сега хем така хем иначе... ама се почуствах длъжен да пусна това... как да не се разплачеш от мъка при вида на заглавие "100 -те най влиятелни българи"... иначе има и верни констатации.
                            Всяка алтруистична система е вътрешно нестабилна, защото е отворена за злоупотреби от страна на егоистични индивиди, готови да я експлоатират.

                            Comment


                              Българските гимназисти знаят много, но могат малко.

                              Страната заема последните места в световно проучване.

                              в-к "Дневник"

                              Силната страна на българските ученици, които завършват основно образование, е теорията, но - за сметка на практическото приложение на знанията. Този е един от основните изводи на международното проучване PISA 2006 на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие. То оценява придобитите компетентности в обучението по природни науки.

                              "Изключително ниски са резултатите на нашите учениците при прилагането на усвоените знания, в сравнение с останалите страни и това трябва да се промени", коментира националният координатор на проучването Светла Петрова. По думите й, по-лошо е положението при момчетата, които са изпреварени значително от момичетата в тази възраст.

                              Проучването обхваща 400 хил. деца между 15 и 16 години и техните родители в 57 държави. Това е възрастта, в която почти навсякъде приключва задължителният етап на образование. В България са изпитани 4600 ученици от 181 училища. Максималният брой точки, които може да получи едно дете, е 700, а за средна оценка са приети 500 точки. На осмокласниците са възлагани задачи да определят научни проблеми, да обяснят процес или явление или да използват наученото за съставянето на аргументирано заключение.

                              България е на 42-ро място в света със средна стойност от 434 точки. Показателите на момичетата са с около 20 точки по-високи. Челните места са за Финландия, Китай, Канада, Естония, Япония, Унгария и Чехия.

                              Според анализите от изследването общообразователните училища и професионалните гимназии у нас имат осезаемо по-ниски резултати от профилираните (езикови, природо-математически, финансови). Първите се нареждат далеч под средното ниво в света със средно 415 точки. За сметка на това, профилираните са над средното с 531 точки.

                              Анализът показва, че в държавите, където има стандартизирано външно оценяване, учениците изкарват с около 38 точки повече. Според министерството на образованието въвеждането на външно оценяване в 4-и, 5-и, 6-и и 7-ми клас, както и делегираните бюджети ще отлепят България от дъното на таблицата след няколко години.

                              Към негативните аспекти от анализа експертите нареждат и факта, че у нас семейната среда оказва много силно влияние върху постиженията на децата. Учениците от богати и образовани семейства имат средно със 137 точки повече от децата на бедни и необразовани родители.

                              Четвъртокласниците в България обаче се представят значително по-добре в четенето, отколкото завършващите основно образование. Те заемат десето място сред 45 държави. Това сочат данните от паралелното проучване PIRLS пак на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие. На челните места са Русия, Хонконг и Сингапур. В изследването са включени 77 хил. ученици от цял свят. Според проучването, над 30% от 9-10-годишните българчета четат книги почти всеки ден, а пак толкова - веднъж седмично.

                              На въпрос дали между 4-и и 8-ми клас настъпва спад в образованието на децата, от просветното министерство коментираха, че няма връзка между двете изследвания.
                              Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!

                              Comment


                                ISTORIK написа
                                На въпрос дали между 4-и и 8-ми клас настъпва спад в образованието на децата, от просветното министерство коментираха, че няма връзка между двете изследвания.
                                На въпрос дали между 4-и и 8-ми клас настъпва спад в образованието на децата, от просветното министерство коментираха, че не знаят, не могат и не искат да проумеят проблемите :mhehe:
                                Не 7, а 77 пъти по 7...

                                http://www.mathematicalanthropology.org/

                                Тук неща са такива, каквито са и няма да се променят. - Голъм

                                Comment

                                Working...
                                X