Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Аватар

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Кухулин написа
    Магнитните полета могат да имат най-различна форма, всъщност произволна.
    Мисля, че не се разбрахме тук. Ако ще говорим за някакво "магнитно поле", то това трябва да е полето на планетата. А то, предвид създателя си, не може да има произволна форма. Но това няма чак такова значение, дори не си представям каква мощ би трябвало да има въпросното поле, за да държи във въздуха скални маси от милиони тонове. За образуващата се при това енергия също не ми се мисли - особено ако там има някакви метали, а то така или иначе трябва да има.
    Но по-важно, за мен, е друго. Когато гледам или чета НФ аз не търся някаква строга научност. То и би било смешно - аз не съм никакъв учен, каквито жалки познания в областта на точните науки имам, те са предимно позабравени школски постановки. Въпросът е в друго: да не чувствам фалш, нереалистичност или липса на вътрешна логика в някакъв елемент на този свят. Когато нямам това усещане светът може да оживее за мен и съответно да го почувствам като част от себе си (или обратното, да си представя себе си в него).
    Това усещане определено допуска много неточности и странности, стига те да не са самоцелни украшения, а да имат някаква роля в цялата работа. Мога да дам много примери, но едва ли е чак толкова нужно. Въпросът е, че тази граница е тънка.
    Но по-важното е, че вътрешната "логика" е общо условие - всеки свят, независимо дали е приказен или НФ (или има претенциите да е реалистичен) трябва да има определена доза от тази свързаност, за да бъде убедителен. Поне за мен това е нужно - да не абсолютизирам. Същото се отнася и до историята, и до героите и тяхната мотивация. Ако някъде е нарушен балансът или връзката, нещата започват да куцат и това се усеща - колкото и да е красива "картинката", не може изцяло да премахне този привкус.
    Ще се съглася с Кало, че дребните неточности са такива - дразнят, но можеш да ги преглътнеш, може дори да не търсиш обяснения за всяко по-очевидно нещо, ако има нещо друго, което да те грабне. Някаква интересна история, интересен драматичен конфликт между героите, интересни герои, в крайна сметка. Всичко това, за съжаление липсва - има само един великолепен декор, много прецизно изработен с внимание към всеки детайл, внимание, което, за съжаление, е отминало вътрешната свързаност. Като художник, който се опитва да нарисува някаква сцена, чиято вътрешна логика и цялост не разбира, но въпреки това успява да пресъздаде реалистично всяка гънка на облеклата и бръчица или пора на кожата.
    За да дам някакъв пример: да вземе последните два филма на Тери Гилиъм. И двата са фантастични, на практика приказки, има много "шареност" от определен тип (приказен). Обаче има герои, чиято съдба ми е интересна и история, която искам да разбера как точно ще се развие и какво ще се получи от цялата работа. Има и някакъв реален избор и конфликт. Докато тук имаме едно клише, което е съвсем банално, облечено в пъстроцветна шарена дреха. ТЯ е красива, можеш да се загледаш в шевицата й и дори да се възхитиш "как е направено всичко". И дотам - тялото, облечено в дрехата няма да те развълнува никак. По-точно, мен не ме заинтригува.
    Може би ако това бе първата такава история, на която попадах, можеше и да ме заинтригува, но до някакво съпреживяване с главния герой и неговата съдба не виждам как може да се стигне. И то не защото е "предател" или нещо подобно (имаше такива гласове в началото на темата), т.е. заради морално отхвърляне - просто липсва реален конфликт, а главният герой е твърде плосък (за което актьорът няма никаква вина, според мен - всъщност никой от актьорите не е виновен за едноизмерността на героя си).
    Обаче да приключвам, че вече изписах много думи, а съвсем без полза.

    Comment


      кало написа Виж мнение
      Не виждам защо е тоя шум, наистина - детско филмче, направено с амбицията да заеме опразващата се ниша от Star Wars - като индустрия. ИМХО, не се доближава и на километър от магията на Лукасовите филми, но куклите, бъдещите продължения, анимации и т.н. ще вървят...
      Има сериозни основания за целият шум около филма и съпътстващите го рекордни приходи. Ще се опитам да ги резюмирам:
      1. ОГРОМЕН глад сред масовата публика/тук изключвам елитаристи или сноби, но пък е глупаво филмовата индустрия да се съобразява с тях/ за качествени научнофантастични филми. Последното десетилетие, добрата фантастика присъства в книгите и игрите, но много рядко във филмите. Мога да преброя на пръстите на едната си ръка НФ филми от последните 10 години, които си заслужават повторно гледане.

      2. Чисто нова технология, която е меко казано впечатляваща. IMAX във всеки киносалон - просто сменяш машинарията, без да строиш нова сграда по стандартите на IMAX. Не те боли главата, визията е страхотна. Представи си какви изключителни филми могат да бъдат създадени с тази технология.

      3. Някой в началото на темата спомена най-важното за успеха на филма: Камерън е създал цял нов свят и то успешно! Това го няма в нито един НФ филм до момента/с изключение но и с някой уговорки епизод едно от междузвездни войни/.

      4. Сюжета не е "Тъп" или "Предвидим", той е такъв какъвто трябва да бъде - безрисков. Рискувани са много пари и огромни услия за създаването на филма, и съвсем естествено е заложено на стандартните човешки понятия за добро и лошо. Ненормалниците дето се празнят на малоумие, като "Боен Клуб" не пълнят киносалоните.
      This is my signature. There are many like it but this one is mine.

      Comment


        кало написа Виж мнение
        Научната фантастика е такава, най-вече защото фантастичният елемент се опира на някаква логика, на познати закони и процеси, или предположението за нови такива. На логично изграден свят.
        Там, където такъв елемент липсва, има фентъзи.
        Както и да е, липсващата логика на Пандора е най-малкият проблем на филма.
        Но спомага много за липсата на чувство за достоверност. Такова, каквото без проблем Лукас създава (въпреки често липсващата логика) в Star Wars, или Спилбърг в "Близки срещи..."
        Друго - честно казано, аз не разбирам твърденията за "красотата" на картинките в Аватар - да, епични и шарени са, но чак пък "красиви"?! "Кич" е по-точното определение ИМХО. Не знам дали е само при мен, ама ми стоят толкова неистински, като евтини азиатски стерео-картички, дето едно време ги имаше по панаирите... Е, поне картинките на Аватар не са евтини.
        Камерън може да е всякакъв като режисьор, но за целите на Аватар е наел десетки специалисти - зоолози, ботаници, астрофизици, лингвисти и т.н, та чак до професор по музика. Така че този свят, описан във филма, е колкото негова представа, толкова и тяхна.

        Сега - ясно е, че тези идеи за нов свят не могат да съвпаднат с визията и очакванията на всички зрители. Ясно е, и че са неизбежни референциите и наслагванията от познатия ни земен свят. А дали е достоверен или не светът на Пандора - всеки си преценява сам.

        Ето някои елементи от работата по създаването на филма:


        We don't see things as they are, we see them as we are
        ---Anais Nin----

        Comment


          До Amazon Последното изречение в поста ти е равнозначно на:"Аз харесвам футбол и всички почитатели на други спортове са ненормалници".А и не посещаемостта определя филма като добър или слаб.

          Comment


            Камерън може да е всякакъв като режисьор, но за целите на Аватар е наел десетки специалисти - зоолози, ботаници, астрофизици, лингвисти и т.н, та чак до професор по музика. Така че този свят, описан във филма, е колкото негова представа, толкова и тяхна.
            Те затова ли не искат имената им да излизат наяве? .

            Сериозно - това опит за аргументация ли е? Какво значи - "той е наел много специалисти, щото така пише, и е раздал много пари, и това няма как да не направи показаното във филма достоверно и зверски яко"? Така ли?

            Сега - ясно е, че тези идеи за нов свят не могат да съвпаднат с визията и очакванията на всички зрители. Ясно е, и че са неизбежни референциите и наслагванията от познатия ни земен свят. А дали е достоверен или не светът на Пандора - всеки си преценява сам.
            Не става дума за съвпадение между нечия визия и тази на зрителя. Нито за "наслагвания от земния свят", ако това е опит за обвинение в липса на фантазия, сухарщина или нещо подобно. И не - достоверността не е въпрос на лична преценка, доколкото, qued, си има реални фактори, чрез които се "измерва" тази достоверност - логиката в "постройката на света", логиката на физичните закони и т.н., и т.н.
            Тоест дали 2 плюс 2 е 4, не е въпрос на лична преценка, освен в някои недоказано далечни от нас евентуалности.

            Но - не разбирам - защо това трябва да е основната тема за дискусия около този филм - куцащата достоверност и нелогичността на изградения от Камерън свят (далеч не първи, не единствен и ДАЛЕЕЕЕЧ не най-добър, Amazon) е сред по-маловажните кусури на филма. Основният му проблем е претенцията - както тази на авторите, така и тази на омаяните от реклами, приходи или собствена безпомощност в областта на киното зрители. Непокрита с нищо, освен с цветни картинки и - пак с претенция те да са оригинални. ИМХО - вече съм ги виждал - ще повторя - на кичозните стерео-картички от панаирите едно време.
            Нарочно не навлизам в темите за сюжета и неговата линия, достоверност, логичност, последователност, оригиналност, плоскост и вдлъбнатост; или още по-трагичната тема за образите/липсата им; или за безпомощната актьорска игра (ИМХО - не по вина на актьорите); плоската операторска работа и т.н., и т.н.

            ИМХО - като научна фантастика, въпреки бутафорните си ефекти, всяка една серия от сериалчето (дори не филма) Старгейт SG-1, например, е шедьовър в сравнение с "Аватар". Че и като кинематография дори.
            Last edited by кало; 13-02-2010, 16:43.

            Comment


              Дибо написа
              Камерън може да е всякакъв като режисьор, но за целите на Аватар е наел десетки специалисти - зоолози, ботаници, астрофизици, лингвисти и т.н, та чак до професор по музика. Така че този свят, описан във филма, е колкото негова представа, толкова и тяхна.
              Дибо, сигурно е така, аз просто описвах какво лично мен ме подразни като нелогично. Но аз не съм професор по нищо, така че вероятно грешката е у мен. Що се отнася до връзките, които си посочил - погледнах ги, дори преди да гледам филма (Воланд ми ги беше пратил горе-долу в началото на дискусията) и не видях нищо, което да обяснява тези пропуски или нелогичности. Аз, един глуповат лаик, бих рискувал да предположа, че въпросните специалисти са били "професори" в смисъл на "преподаватели" някъде (може би гимназиални? - с такива съм се сблъсквал ли у нас достатъчно и не смятам, че са критерий за някаква научност )), вероятно на доста ниско ниво, и представите им са били такива. А решаващо значение за облика на едно или друго създание са имали дизайнерите, които от логика въобще не се интересуват - на тях им дай впечатляваща визия (това виж малко или много го познавам и професионално).
              Но може и да греша, няма да споря, това са си мои спекулации.
              Така или иначе, несъвършенствата в създадения свят са проблем аз мен лично и явно не са за почти всички останали зрители, така че нямат значение.
              Същото важи и за историята, образите и прочие. Но тук, вероятно, следва да добавя, че нито един от НФ (обявявани за тикав) филми, които съм гледал напоследък, не е по-добър в това отношение от "Аватар", така че последният просто е съвсем в нормален за средното ниво (то тогава какво ли формира по-високото не е ясно, май нищо сравнително ново).
              Т.е. имаме нова технология - без съмнение, впечатляваща. Въпросът, както винаги досега, стои в това имаме ли какво да разкажем и покажем чрез нея. "Аватар" ме убеждава, че отговорът те отрицателен.
              И, да, филмът е несъмнен финансов успех. Което за мен не означава нищо, аз гледам на него като зрител и отсъждам по-скалата "хареса ми" / "не ми хареса", дали този филм е донесъл на създателите си или 10 милиарда приходи, не ме вълнува - това няма да го издигне или смали в очите ми.
              Това, вероятно, ме прави "сноб", "претенциозен" или нещо подобно и аз ще приема тези етикетчета, стига да ми осигурят нещо интересно за гледане . Т.е. разглезен потребител, който не си пада по пуканките и иска нещо повече от "невероятно красиви и реалистични изображения" и "впечатляващи нови технологии". Не мисля че те с нещо ще подобрят качеството на самите филми (то не се крие в този аспект от много време), макар сигурно да имат много голямо значение за киното като бизнес. Но аз не се интересувам с кино-бизнес и това не ме вълнува.
              Впрочем, идеята на всички тези теми е тази: всеки описва впечатленията си от конкретен филм. Това е строго индивидуално и субективно по определение.
              Last edited by gollum; 13-02-2010, 16:57.

              Comment


                кало написа Виж мнение
                Те затова ли не искат имената им да излизат наяве? .
                Това не го разбрах - имената им са изписани в края на филма.

                кало написа Виж мнение
                Сериозно - това опит за аргументация ли е? Какво значи - "той е наел много специалисти, щото така пише, и е раздал много пари, и това няма как да не направи показаното във филма достоверно и зверски яко"? Така ли?
                Не - само посочвам, че има и други, които са преценявали "реалните фактори за измерване на тази достоверност", които други по една или друга причина са считани за специалисти в съответната област.
                We don't see things as they are, we see them as we are
                ---Anais Nin----

                Comment


                  1. "Шутка"
                  2. Но това не е аргумент - нито се знае точно доколко са специалисти тези хора, нито доколко са ползвани консултациите им, нито нищо. Ако се съди по видяното, то нещата със специалистите не стоят розово. Кой е прогностикът, социологът, футурологът, който е давал съветите за това как ще изглежда човешкото общество след 150 години, и как ще мислят и ще се отнасят един към друг и към новото/чуждото/природата хората? Щото там вече е надробена абсолютно нелогична каша. Не ме разбирай погрешно - ако изхождаме от това, че светът на Камерън си е неговият свят - ОК. Ама нали съществува претенцията това да не е светът на Камерън, а именно - Земята след 150 години, новата планета в нашата си Вселена и т.н., и т.н. Пак опряхме до непокритата претенция.
                  Камерън също е специалист в областта си, но това не значи автоматично, че е абониран срещу провали (е, надявам се става ясно, че не говоря във финансов аспект).

                  Ама, в онази статийка, постната от Хана, нещата са казани пределно ясно...
                  Last edited by кало; 13-02-2010, 18:48.

                  Comment


                    http://www.youtube.com/watch?v=yk2vR8w2sjc

                    Comment


                      добра илюстрация на що е то еволюционен тупик .

                      Comment


                        Аз, да си призная греха, се натисках да го гледам, мрънках, врънках и накрая отидохме с девойката.

                        Е, не беше зле като дъвка за окото - напротив, красиво, шарено, хубави ефекти, наистина. Пък и си е преживяване - три часа със специалните цайси, наоколо деца реват, пуканки, кола, бира... малко поп-култура си е в реда на нещата и после хоп - пак в "Бойна слава" при елитарните друзя

                        Че не е НФ, а просто приказка - това е безспорно. Същото смея да кажа и за "Междузвездни войни". Шест или четири крайника, разположение на дихателните отвори, водата на висящите скали, лианите между тях, проблемите с вятъра, гравитацията и скалите, ДНК-брътвежите... ху керез, казано на цигано-английски. Те и героите бяха чисти и ясни от самото начало. Надали е имало и едно дете в залата, което да не е знаело как ще свърши филмът.

                        Че има основание във всички изписани приказки за сериозно влияние от "Мир полудня" на братя Стругацки, "Танцуващия с вълци", "Покахонтас" и "Последния самурай" - ами има си.

                        Нищо оригинално, действително. В един друг хубав форум темата за "Аватар" стана много дебела, защото хората си дадоха сметка, че не сценарият прави филма успешен и седнаха да се чудят какво. Аз няма да се чудя. За мен шаренията (казано без лоши чувства), скъпата рекламна кампания и простичкият сценарий с много тупаници и хепиенд са гаранция за пълна касичка.

                        Технологиите са хубаво нещо. Ще се кефя, когато към тях се добавят и кадърни сценаристи.
                        Луд на шарено се радва - цивилен блог

                        Comment


                          С всичко съм съгласен, gregorianus - само с влиянието на "Мrр полудня" на Стругацки - не. Не мисля, че има каквото и да е реално основание за връзка между двете. Не че има някакво значение, де. Иначе си е точно това - ярка, вкусна шарена дъвка, направена така че да покрива широкия вкус и да бъде успешна - в това няма съмнение.

                          Comment


                            Разбира се, това са субективни неща. Струва ми се, че има сериозни прилики, но има или не - предпочитам Стругацки.
                            Луд на шарено се радва - цивилен блог

                            Comment


                              Абе все пак се радвам, че го прави Камерън, а не Емерих.

                              Моето мнение е много сходно на това на Грегорианус. Не съжалявам, че го гледах, но не съм впечатлен. Включително от "красотата", "летящите планини" и прочие четирикраки и шестокраки диванета. Сценарието е тъпичък, но аз понякога и тъпички филми гледам и им се радвам.

                              Иначе да му търся гафове - какъв смисъл? Кой търси гафове и логически пропуски в приказка. Че в това отношение и Star wars и Матрицата са къде по-зле!


                              thorn

                              Средновековните църкви в България

                              Comment


                                Comment

                                Working...
                                X