не го разбирам съвсем модерния "арт" и не го харесвам
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Принципи на американското кино
Collapse
X
-
Всъщност нещата няма да се променят скоро в американското масово кино. Причината е чисто икономическа. Текущият бизнес модел все още работи. А именно, киностудията залагат на няколко свръхкасови филма и на голям брой заглавия със среден бюджет. Калкулирана е и вероятността някой от касовите филми изобщо да не събере предвижданите печалби. В крайна сметка, като се направи балансът за всички продукции (спечелили пари и загубили), студиото остава с някаква скромна печалба - горе-долу колкото нормата на печалба в строителството.
Заради залагането на прекалено големи средства в хитове се получава затворен кръг. Държим на всяка цена да имаме печелившо заглавие. Затова е най-добре да поканим да играят звезди. Но те искат голям хонорар. Значи филмът трябва да се гледа от повече хора. Затова е по-добре да бъде разбираем от повече хора - като напоследък се прицелват в младата публика, под 25 години (а хайде да познаем от какво се вълнува тя). Да, ама като сценарият е твърде елементарен, трябва да бъде поднесен по невиждан досега начин. Откъдето започват да се наливат пари за невиждани досега ефекти. И след като накрая бъдат похарчени стотина милиона долара за производство, остава страхът, че хората може да се повлияят от критиката, която несъмнено ще разнищи филма, затова се задейства масирана рекламна кампания, която гълта още пари. Е, преувеличих, не страхът от критиката е основната причина за рекламата, просто пазарът е пренаситен и компанията трябва да привлече максимално внимание към своята продукция.
И ако филмът е печеливш, чудесно, конкретният продуцент (човек, не фирма) получава червена точка и, предполагам, приятна сума пари към банковата си сметка. А печалбите във фирмата отиват да покрият загубите от останалите заглавия, включително и онези с огромен бюджет.
Аз поне не се сещам през последните години да е имало нискобюджетен филм в САЩ, който да е пробил на национално ниво - освен може би The Blair Witch Project. (Разбира се, не следя особено киното, така че нищо чудно да съм изпуснал нещо.) Това не означава, че филмите с нисък бюджет не може да са печеливши или да докарат пари на участниците в тях - като относителни стойности филм за два милиона долара, който донася печалба от 10 милиона (трудно, но не невъзможно), е постигнал много по-добри резултати от филм за 100 милиона, донесъл печалба от 120 милиона.
На практика масовите кинофилми с голям бюджет се развиват типично по модела на модните, бързооборотни стоки - нека някой икономист се задълбочи в тази посока. Като положението е утежнено от това, че филмът се гледа не заради името на производителя - за разлика от модните стоки, където името на производителя означава почти всичко, - така че не може да се прилага постоянна рекламна кампания от типа "Филмите на компания "Американски суперхитове" перат най-добре" (опа, тука нещо се объркахме). Пазарът на DVD не е за пренебрегване, доколкото съм чел, но при филмите с големи разходи и той зависи от началната рекламна кампания. Докато при филмите с нисък бюджет може да си позволят и по-продължителен период на възвращаемост под формата на DVD - предполагам, че в този случай се разчита на даване под наем, а не че някой ще си купи диск, за да си го гледа от време на време.
В крайна сметка какво толкова сме задълбали в тези холивудски продукции. Каквото и да приказваме, те ще продължат да се гледат, защото са намерили начин да стигнат до масова публика. Дали заради много пари, хвърлени за реклама (все по-често напоследък), или заради някакви свои достойнства - например че успяват да забавляват хората. А разните "хора на изкуството" вместо да плачат, че никой вече не разбира от изкуство, да се поучат от бизнесмените как се прави филмов бизнес. Когато успееш да превъзпиташ публиката да престане да си мисли "български филм ли - а, не, по-добре да гледам "Биг брадър" по телевизията", тогава вече може да си позволиш да правиш и изкуство, а ще се намери и кой да го гледа и да го разбере.
Comment
-
bsb написаКогато успееш да превъзпиташ публиката да престане да си мисли "български филм ли - а, не, по-добре да гледам "Биг брадър" по телевизията", тогава вече може да си позволиш да правиш и изкуство, а ще се намери и кой да го гледа и да го разбере.Проблемът на форума :damnyou:
"Чети историята и като познаеш от нея суетата на тоя свят, научи се да го презираш"
Паисий Хилендарски
Comment
-
Гост
Hans Delbruck написа...от която са застаховани само в САЩ.
Han Solo написа... снимах Хъшове и го изгледах два пъти, има отязана глава ама това си е декларирана бутафория
"модерен арт" и го има не само в България.... не го разбирам съвсем модерния "арт" и не го харесвам
/А в повестта оригиналната тая пиеска има ли я?/
Comment
-
Han Solo написаМда... даже до Холандия стигнах - бях на един уъркшоп точно за модерни и особено видеоартисти и това ми затвърди мнението - never again , а да знаеш какви пари се хвърлят там
Има бая боклук там, но наистина не всичко е за изхвърляне. Особено ако се научиш да го разбираш. За парите си прав, мани-мани! То си е нов пост-модерен жанр един вид, има си публиката и критиците, има си и свойто движение - пада малко underground.Contra la estupidez, hasta los dioses luchan en vano.
Злобата крепи човека, а мързела го грози!
(собствен патент)
Comment
-
KG125 написа..............Абе, шашава работа. До известна степен симптом на криза или опит да се подържа такава.......
/А в повестта оригиналната тая пиеска има ли я?/
Batko Charly написаЗа New Media Art ли говорим?
...............may the Force be with you
Comment
Comment