Приемаме, че сме начело на страната в такъв момент. Трябва да минем на пълно самозадоволяване. Но идеята е все пак да не изпадаме до ниво 19 век.
Ситуацията е извънредна – значи извънредно положение.
Първи проблем – гориво. В България петрол практически няма, държавния резерв не е безкраен. Забрана за използване на автомобили освен за изключително важни нужди.
Ток има – има и АЕЦ, има и въглища. Значи гръбнак на транспорта – електрифицираните ЖП линии. Горивото трябва да се пази за селскостопанската техника, за да може да се отгледат една – две реколти, докато се стабилизира положението.
Веднага – стратегическа задача – разработка на газгенераторни двигатели. Където е възможно – парни машини. Необходимо е да се оборудват поне няколко кораба с такива. Там където е възможно следва за пътнически цели да се оборудват междуградски тролейбусни линии. Вероятно и камиони на принцип на тролейбус.
Програма за колониализация. Това, че земята е празна, не означава, че ще остане празна. Просто ще се засели от българи.
Задача номер едно за първите години – изхранване на населението. Ще се наложи значителна част от градското население да бъде мобилизирано за селскостопански бригади, дърводобив и строеж на пътища и жп линии. Всячески следва да се стимулира и дори мащабно да се организира планинско скотовъдство.
Вероятно ще трябва да се организират колонизационни групи, които постепенно да усвояват районите с богати ресурси, както и да организират транспортна връзка с цивилизацията.
Стратегически мощности, които са останали.
АЕЦ Козлодуй, Марица Изток, всички останали ТЕЦ и ВЕЦ. Ще трябва всячески да се стимулира употребата на местни мощности ВЕЦ и вятърни турбини, дори и да са с ниско КПД.
Девня – химическата промишленост, включително най-важното – торове.
Фармацията – София и Дупница.
Металургията – цветната е ясна – МДК, Челопеч, КЦМ, черната не е толкова ясна. И Кремиковци и Перник могат да функционират, но не ми е ясно откъде ще идва суровина. Има ли в България сериозни находища на желязо? Впрочем поне първоначално може да се кара на скрап.
Коксът сигурно също ще е проблем. Има ли някакъв начин да се развие металургията на база на електричество, без да се ползва природен газ.
Производството на велосипеди /Монтана, Ловеч също става стратегическо/.
Засега това, по-нататък ще се сетя за още.
Ситуацията е извънредна – значи извънредно положение.
Първи проблем – гориво. В България петрол практически няма, държавния резерв не е безкраен. Забрана за използване на автомобили освен за изключително важни нужди.
Ток има – има и АЕЦ, има и въглища. Значи гръбнак на транспорта – електрифицираните ЖП линии. Горивото трябва да се пази за селскостопанската техника, за да може да се отгледат една – две реколти, докато се стабилизира положението.
Веднага – стратегическа задача – разработка на газгенераторни двигатели. Където е възможно – парни машини. Необходимо е да се оборудват поне няколко кораба с такива. Там където е възможно следва за пътнически цели да се оборудват междуградски тролейбусни линии. Вероятно и камиони на принцип на тролейбус.
Програма за колониализация. Това, че земята е празна, не означава, че ще остане празна. Просто ще се засели от българи.
Задача номер едно за първите години – изхранване на населението. Ще се наложи значителна част от градското население да бъде мобилизирано за селскостопански бригади, дърводобив и строеж на пътища и жп линии. Всячески следва да се стимулира и дори мащабно да се организира планинско скотовъдство.
Вероятно ще трябва да се организират колонизационни групи, които постепенно да усвояват районите с богати ресурси, както и да организират транспортна връзка с цивилизацията.
Стратегически мощности, които са останали.
АЕЦ Козлодуй, Марица Изток, всички останали ТЕЦ и ВЕЦ. Ще трябва всячески да се стимулира употребата на местни мощности ВЕЦ и вятърни турбини, дори и да са с ниско КПД.
Девня – химическата промишленост, включително най-важното – торове.
Фармацията – София и Дупница.
Металургията – цветната е ясна – МДК, Челопеч, КЦМ, черната не е толкова ясна. И Кремиковци и Перник могат да функционират, но не ми е ясно откъде ще идва суровина. Има ли в България сериозни находища на желязо? Впрочем поне първоначално може да се кара на скрап.
Коксът сигурно също ще е проблем. Има ли някакъв начин да се развие металургията на база на електричество, без да се ползва природен газ.
Производството на велосипеди /Монтана, Ловеч също става стратегическо/.
Засега това, по-нататък ще се сетя за още.
Comment