If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Въстанието на боилите срещу цар Борис ² е успешно какво би се случило с България
Покръстването е довело до шок цялото общество. Не само висшата и по-малко нисшата аристокрация, ами и селяните. Без значение дали са били българи, славяни или вече мелези. Селячеството може да е не по-малко "реакционно" настроено от аристократите. Разбира се най-яростни били разните му там шамани, жреци и колобри (интересно колко ли от тях после са станали попове). Тъй като няма как да бъдат избити всички, промоция брадва са получили само водачите.
Тезата е спорна, в смисъл - не е ясно дали именно религията е в основата на конфликта, съответно - дали различните социални прослойки имат сходна мотивация. Обаче ще си развия мисълта друг път, че сега не съм във форма
Вероятно си прав, но "малко" и "много" са относителни понятия. Не знам на какъв принцип се определя "висшата аристокрация" там и тогава и по колко рода идат от всяка "провинция". Дори не знам дали в случая са избили целите родове с всичко прилежащо или само семействата отгоре. Не съм се интересувал достатъчно, може би има информация (Стан като специалист вероятно знае).
Та, мисълта ми е, че висшата аристокрация може да се е състояла от 60 рода, може и от 120, а може и от 200. Съответно, в първия случай 52 са си почти унищожаване на цялата висша класа, докато във втория случай са 50%, а в третия малко над една четвърт. В зависимост от това кой е влизал в понятието "род" и колко хора са избили, може да става въпрос за 200-300 или за 500-600 души или дори за 3 000-4 000, че и повече. Та мисълта ми , че стои малко неопределено. Сигурно са били "значителна част". Но колко точно значителна не ми е ясно.
Тук за щастие няма нужда да гадаем. Пише че според Бертинските Летописи, Борис с малцината си останали верни боляри успява да потуши бунта. Което значи че тези 52-ма боили, са били цялата българска аристокрация.
Клането е било безсмислена проява на жестокост. Както казва Кухулин, Борис е изпивал известна гузност. Всъщност доста гузен се е чувствал и затова нощем слагал власиницата и си е бил челото в пода на църквата. А най-вероятно и за това е влязал в манастир.
В един от девненските некрополи са намерени част от избитите - масов гроб с около 70 жени и деца, включително и кърмачета.
Клането със сигурност ли е датирано към, или около 865-та? Защото тук чета една статия, която обяснява че клането на жени и деца е исторически мит: http://www.kultura.bg/bg/article/view/12512
А това го дават като цитат от глава ХV²² на „Отговори на папа Николай ² по допитванията на българите“.
И тъй, разправяйки как сте възприели по Божия милост християнската вяра и как сте направили така, че да се покръсти целият Ви народ, как обаче ония, след като били покръстени, въстанали единодушно с голямо ожесточение против Вас, като твърдели, че не сте им дали добър закон и искали да убият и Вас и да си поставят друг княз, и как Вие, подготвени срещу тях със съдействието на Божията сила, сте ги надвили от великия до незнатния и сте ги държали пленени в ръцете си, пък и как от тях всички първенци и велможи с всичките им синове били избити с меч, а средните или низшите не претърпели никакво зло, Вие желаете да знаете относно ония, които са лишени от живот, дали имате грях заради тях. Но това във всеки случай не е извършено без грях и не е могло да стане без вина от Ваша страна, щом синовете, които не са участвали в замисъла на своите родители и не са били изобличени, че са дигнали оръжие против Вас, са били избити невинни заедно с виновните.
This is my signature. There are many like it but this one is mine.
Тук за щастие няма нужда да гадаем. Пише че според Бертинските Летописи, Борис с малцината си останали верни боляри успява да потуши бунта. Което значи че тези 52-ма боили, са били цялата българска аристокрация.
Много си сигурен, а в следващия пост проявяваш съмнение за датирането и кое е исторически мит . Трябва да се види какво точно пише в тези хроники.
Сега погледнах какво пише там в "Латински извори за Българската история" (съставител Иван Дуйчев и още 3-4 души). общо взето, има само една доста митологична история как "всички" (без да е ясно кои са точно тези "всички", освен малко неясното "които били там от десетте комитата" - като под "там" явно се има предвид столицата) се разбунтували, след това Борис сам само с 48 души "с Божията помощ" овладял нещата и потушил бунта, а след това погубил само 52 от болярите, "които най-силно бунтували народа". О този източник единственото, което става ясно е, че са убити само 52 боляри, без семейства и прочее, а въобще не е ясно тези 52-ма колко са в сравнение с всички разбунтували се боляри. Това е от "Бертинските летописи".
От отговорите на папата до Борис излиза, че са убити болярите със синовете им и може би семействата, но пак не е ясно колко точно са те спрямо всички боляри. Никъде не видях да става въпрос за "Борис само с неколцина верни боляри". Това може би е от някъде другаде. Т.е. не виждам как можем да сме категорични, че това е "цялата аристокрация". По-скоро звучи (но без да е сигурно, защото е въпрос на интерпретация), че се е разбунтувала цялата (служебна) аристокрация, но тогава остава неясно точно как е потушен бунта.
Така че не виждам основания за някаква сигурност или яснота. Логиката ми подсказва, че ако бунта е бил всеобщ, шансовете на Борис да го потуши биха били минимални.
Много си сигурен, а в следващия пост проявяваш съмнение за датирането и кое е исторически мит . Трябва да се види какво точно пише в тези хроники.
Няма значение. Важното е че започнахме да споменаваме източници, което е развитие в правилна посока. А аз в нищо не съм сигурен, просто се опитвам да изтискам от Стан(който е професионален историк) максималната възможна информация, за събитие което ме интересува. Пуснах си и статия. Демек ровил съм преди да питам и да му губя времето.
Тук за щастие няма нужда да гадаем. Пише че според Бертинските Летописи, Борис с малцината си останали верни боляри успява да потуши бунта. Което значи че тези 52-ма боили, са били цялата българска аристокрация.
Оооо, недей така. Никой не изтребва цялата си аристокрация. Припомни си онзи наш юнак, пратеник на цар Петър в Константинопол през 968 г., който е описан от Лиутпранд като остриган по маджарски и опасан с медна верига и приличащ на прясно оглашен. Този юначага с тази типична българска прическа определено е бил от старата аристокрация.
Пък и по принцип най-едрата аристокрация е като редовете от зъби на акулата - периодично най-големите и външните изпадат (или монарсите ги изваждат насила), а зад тях поникват по-нови редове.
Клането със сигурност ли е датирано към, или около 865-та? Защото тук чета една статия, която обяснява че клането на жени и деца е исторически мит: http://www.kultura.bg/bg/article/view/12512
А това го дават като цитат от глава ХV²² на „Отговори на папа Николай ² по допитванията на българите“.
Не мисля, че е мит. Виж по-долу какво отговарям на Стан.
Клането е било безсмислена проява на жестокост. Както казва Кухулин, Борис е изпивал известна гузност. Всъщност доста гузен се е чувствал и затова нощем слагал власиницата и си е бил челото в пода на църквата. А най-вероятно и за това е влязал в манастир.
В един от девненските некрополи са намерени част от избитите - масов гроб с около 70 жени и деца, включително и кърмачета.
По въпроса, ако въстанието беше успяло, какво би се случило? Ами 20 - 30 години по-късно някой друг, вероятно децата на същите боили щяха да приемат християнството. В историята има неизбежни неща, които колкото и да се отлагат, рано или късно стават. Християнизацията на Европа през средновековието е едно от тези неизбежни неща.
Най-вероятно в случая трябва да се разбират семейства. Цели родове е прекалено много, пък и като знаем че е действал добре познатият шуро-баджанашки принцип на назначения, то със сигурост, голяма част от аристокрацията и съответно въстаналите, са били от рода на Борис - все пак този род от 60 години е управлявал.
Да се спрягат конкретни числа на избитите си е чиста спекулация. При избити 52 семейства, могат убитите да са 200, може и 2 000, зависи колко са големи семейстава - боляринът с жената и чаветата или включват и братя, сестри и т.н. Просто е безсмислено в случая да броим трупове.
Всъщност подобна практика на изтребване на аристократични врагове е засвидетелствана 500 години по-рано отвъд Черно море - в Армения. Към 337 г. персите атакуват страната и един от великите аристократи - Датабен - е изпратен с голяма войска против нашествениците, но вдига бунт против цар Хосров ²²² и се присъединява към персите. В битка близо до езерото Ван обаче персите и Датабен са разбити. Датабен е заловен и убит с камъни, а арменският главнокомандващ Ваче Мамиконеан стига до остров Алтамар в езерото Ван, където Датабен бил укрил семейството си, и избива всички от двата пола. Дето се вика, "културни особености" на народите източно от Дунава и Дарданелите, към които сме принадлежали и ние навремето.
Само че!
Примерът с Датабен не е единствен на разбунтували се против някой цар аристократи в Армения. При подобни случаи са били наказвани със смърт само главите на аристократичния род ("домовладиците"), но не бил изтребван целия род, както и не са му били отнемани "бащиниите", тоест родовите земи, които по принцип са били неотчуждаеми.
Така че Борис може да е избил само родоначалниците на разбунтувалите се фамилии и децата им, но да е пощадил страничните им разклонения. Не я ясно и дали е конфискувал земите им или те са били наследени от въпросните разклонения.
П.П. Понеже темата е за Борис, се сетих и за още една аналогия от Армения, само че обърната.
Борис в края на живота си постъпва в манастир и излиза за малко само, за да свали Расате и екзекутира и да постави Симеон на трона, който да продължи политическата му линия.
В Армения цар Тиридат (Трдат) ²²², който покръства страната през 301 г., в края на живота си също постъпва в манастир, зер и нему тежали на съвестта доста золуми, и като езичник, и като новопокръстен (и той е рушил здраво капища и е избивал жреци и други езически "дисиденти"). В края на живота му обаче част от аристокрацията го вика да се върне на трона, явно за да оправя бакиите в страната, но той отказва. И тогава, както разказва историкът Мовсес Хоренаци, става следното:
"Тук изпитвам срам да призная истината, особено беззаконието и нечестивостта на нашия народ и постъпките му достойни за най-голямо оплакване и сълзи. Изпратили за него хора, които да го повикат [обратно, обещавайки] да бъде неговата воля и да поеме [отново] царството. И след като светият не се съгласил, дали му питие с отровно биле както атиняните на Сократ в древни времена или както в по-скорошни разбеснелите се евреи дали на нашия Бог питие смесено с жлъчка.”
Със сигурност се датира през втората половина на девети век, а с кое събитие е свързано е малко въпрос на спекулация.
Втората половина на 9 в. е изключително богата на извори, при това от различен характер. Вероятността да е станал някакъв неотразен в изворите вътрешен катаклизъм е много малко.
Иначе специално за масовия гроб от Девня - много голям процент от черепите са с изкуствена деформация, включително и децата. С Покръстването този обичай е забранен, следователно въпросните деца са родени преди Покръстването, което пък от своя страна означава, че няма как много примерно десетилетия след Покръстването.
Амазон, обърни внимание, че статията е във в. Култура, авторът не е историк, а автор на подобни материали на най-различна тематика.
Това са само обосновани предположения и срещу тях може да се възрази също толкова обосновано. Категоричното свързване на масовия гроб с конкретно събитие/дата е некоректно.
Liberte, egalite, fraternite
Viva la revolution
Zalmoxis написа
Имайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
Ами идеята е, че болярите се разбунтуват, след като вече са приели християнството. А бунта е предизвикан от "лошия закон", който им налага Борис. Тоест, в случая религиозните различия са само повод за конфликта.
Аргументите са слаби, а причината не е във вестник "Култура" или в културологията, а в стремежа на автора да защити предпоставена теза. От изворите просто не можем да разберем дали са избивани жени и деца - нито можем да го потвърдим, нито можем да го отречем. Гроба в Девня дава голяма вероятност да са избивани. Доста по-голяма, отколкото да не са избивани. В това няма нищо чудно или странно, защото изследването на цялата епоха се състои малко или много от вероятности. Сигурните неща в ПБЦ се броят на пръсти.
Това са само обосновани предположения и срещу тях може да се възрази също толкова обосновано. Категоричното свързване на масовия гроб с конкретно събитие/дата е некоректно.
Ако искаме да обвържем гроба с някакво историческо събитие - потушаването на бунта е без алтернатива.
Иначе, да можем да приемем, че тия са убити в някакво неизвестно събитие, примерно бой на селска сватба. Със същият успех можем да прием, примерно, че Голямата базилика в Плиска е строена не от Борис, а от Расате.
Comment